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Andrade, Denise de
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Id: lil-767105
Autor: Ferreira, Maria Verônica Ferrareze; Godoy, Simone de; Góes, Fernanda dos Santos Nogueira de; Rossini, Fernanda de Paula; Andrade, Denise de.
Título: Lights, camera and action in the implementation of central venous catheter dressing / Câmera e ação na execução do curativo do cateter venoso central / Cámara y acción en la ejecución del curativo del catéter venoso central
Fonte: Rev. latinoam. enferm. (Online);23(6):1181-1186, Nov.-Dec. 2015.
Idioma: es; pt.
Resumo: Objective: to develop and validate an educational digital video on changing the dressing of short-term, non-cuffed, non-tunneled central venous catheters in hospitalized adult patients. Method: this is a descriptive, methodological study based on Paulo Freire's assumptions. The development of the script and video storyboard were based on scientific evidence, on the researchers' experience, and that of nurse experts, as well as on a virtual learning environment. Results: the items related to the script were approved by 97.2% of the nurses and the video was approved by 96.1%. Conclusion: the educational instrument was considered to be appropriate and we believe it will contribute to professional training in the nursing field, the updating of human resources, focusing on the educational process, including distance education. We believe it will consequently improve the quality of care provided to patients with central venous catheters.

Objetivo: elaborar e validar um vídeo educativo, em formato digital, sobre o curativo do cateter venoso central sem cuff, não tunelizado, de curta permanência, no paciente adulto hospitalizado. Método: trata-se de um estudo descritivo, metodológico, embasado nos princípios freireanos. O desenvolvimento do roteiro e storyboard do vídeo foram fundamentados em evidências científicas, na experiência das pesquisadoras e dos enfermeiros peritos, em um ambiente virtual de aprendizagem. Resultados: os itens relacionados ao roteiro foram aprovados por 97,2% dos enfermeiros e ao vídeo por 96,1%. Conclusão: considera-se o instrumento educativo adequado para ser disponibilizado e acredita-se que contribuirá para formação profissional em enfermagem, atualização de recursos humanos, com foco no processo educativo, inclusive a distância, e, consequentemente, para melhoria da qualidade da assistência ao paciente com cateter venoso central.

Objetivo: elaborar y validar un vídeo educativo, en formato digital, sobre el curativo del catéter venoso central sin cuff, no tunelizado, de permanencia corta, en el paciente adulto hospitalizado. Método: se trata de un estudio descriptivo, metodológico, basado en los principios de Paulo Freire. El desarrollo del guión y storyboard del vídeo fueron fundamentados en evidencias científicas, en la experiencia de las investigadoras y de los enfermeros peritos, en un ambiente virtual de aprendizaje. Resultados: los ítems relacionados al guión fueron aprobados por el 97.2% de los enfermeros y al video por el 96.1%. Conclusión: se considera el instrumento educativo adecuado para ser puesto a disposición y se cree que contribuirá a la formación profesional en enfermería, actualización de recursos humanos, con foco en el proceso educativo, incluso la distancia y, consecuentemente, para mejorar la calidad de la atención al paciente con catéter venoso central.
Descritores: Bandagens
Gravação em Vídeo
Cateterismo Venoso Central
Cateteres Venosos Centrais
-Reprodutibilidade dos Testes
Modelos Educacionais
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Estudos de Validação
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-947698
Autor: Salvador, Pétala Tuani Candido de Oliveira; BezerrilI, Manacés dos Santos; Rodrigues, Cláudia Cristiane Filgueira Martins; Alves, Kisna Yasmin Andrade; Costa, Theo Duarte da; Santos, Viviane Euzébia Pereira.
Título: Vídeos como tecnologia educacional na enfermagem: avaliação de estudantes / Videos as educational technology in nursing: students' evaluation / Videos como tecnología educacional en enfermería: evaluación de estudiantes
Fonte: Rev. enferm. UERJ;25:[e18767], jan.-dez. 2017. tab.
Idioma: pt.
Resumo: Objetivo: analisar a avaliação discente sobre sua participação na gravação de vídeos para o ensino de procedimentos de enfermagem. Método: estudo descritivo, de abordagem quantitativa, com seis estudantes de universidade pública do Nordeste brasileiro que participaram da gravação dos vídeos dos procedimentos. A coleta de dados foi realizada em março de 2015 por meio de formulário eletrônico via Google forms. O projeto do estudo foi aprovado por Comitê de Ética e Pesquisa com CAAE nº 41875415.9.0000.5537. Os dados foram tratados por estatística descritiva simples. Resultados: evidenciou-se que a participação na gravação de vídeos educativos contribuiu para o aprendizado e/ou realização da técnica. Conclusão: a participação na gravação dos vídeos propiciou uma experiência significativa aos estudantes que atuaram como atores, com muito alto ou alto impacto em seu aprendizado.

Objective: to analyze students' evaluations of their participation in the recording of videos for teaching nursing procedures. Method: in this quantitative, descriptive study of six public university students in northeast Brazil, who participated in video recording of procedures, data were collected in March 2015 by means of electronic form via Google forms. The study project was approved by the research ethics committee (CAAE No. 41875415.9.0000.5537). Data were treated by simple descriptive statistics. Results: it was shown that participation in recording educational videos contributed to learning and/or performing the technique. Conclusion: participation in the video recordings provided meaningful experience for the students who performed as actors, and had high or very high impact on their learning.

Objetivo: analizar la evaluación discente sobre su participación en la grabación de videos para la enseñanza de procedimientos de enfermería. Método: estudio descriptivo, de enfoque cuantitativo, junto a seis estudiantes de universidad pública del noreste de Brasil que participaron en la grabación de vídeos de los procedimientos. La recolección de datos se realizó en marzo 2015 por medio de formulario electrónico a través de Google forms. El proyecto del estudio fue aprobado por el Comité de Ética e Investigación con CAAE Nº 41875415.9.0000.5537. Los datos fueron tratados por estadística descriptiva simple. Resultados: quedó evidente que la participación en la grabación de videos educativos contribuyó al aprendizaje y/o la realización de la técnica. Conclusión: la participación en la grabación de vídeos les proporcionó, a los estudiantes, una experiencia significativa ya que trabajaron como actores con un impacto alto o muy alto sobre su aprendizaje
Descritores: Recursos Audiovisuais
Estudantes de Enfermagem
Tecnologia
Gravação em Vídeo
Filmes e Vídeos Educativos
Educação em Enfermagem
Inovação
-Ensino
Programas de Graduação em Enfermagem
Aprendizagem
Limites: Seres Humanos
Feminino
Adulto
Responsável: BR1366.1 - Biblioteca Biomédica B - CB/B (Odontologia e Enfermagem)


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Id: biblio-916230
Autor: Carvalho, Isaiane da Silva; Carvalho, Camila Fernandes da Silva; Enders, Bertha Cruz; Brito, Rosineide Santana de.
Título: A participação do homem durante o nascimento do filho: vídeos do Youtube / Men's participation during childbirth: Youtube videos / La participación del hombre durante el nacimiento del hijo: videos de Youtube
Fonte: Rev. enferm. UERJ;25:[e11474], jan.-dez. 2017. tab.
Idioma: pt.
Resumo: Objetivo: analisar vídeos compartilhados na rede social YouTube quanto a participação do homem no nascimento do filho. Método: trata-se de uma pesquisa descritiva e quantitativa, na qual a seleção do material no sítio do Youtube ocorreu em um único momento de coleta de dados, 27 de fevereiro de 2014, o que resultou em uma amostra de 40 vídeos. Resultado: a forma de participação paterna apresentou associação estatisticamente significativa com o tipo de filmagem (p=0,004), ano de postagem (p=0,034), local do parto (p=0,000) e o tipo de parto (p=0,000). Dentre os partos ocorridos no hospital, a participação passiva do homem foi registrada em 29 (85,3%) vídeos, e no parto cesáreo em 23 (95,8%). Conclusão: faz-se necessário difundir a humanização do parto e nascimento no intuito de assegurar a plenitude dos direitos do casal e garantir uma experiência prazerosa desse momento.

Objective: to analyze videos shared on the YouTube social network relating to the man's role in childbirth. Method: in this quantitative descriptive study, selection of material on the Youtube website occurred in a single data collection session on February 27, 2014, which resulted in a sample of 40 videos. Results: fathers' participation was significantly associated with the type of filming (p = 0.004), year posted (p = 0.034), place of birth (p = 0.000), and type of delivery (p = 0.000). Among hospital births, men were recorded participating passively in 29 (85.3%) videos, and in cesarean sections, in 23 (95.8%). Conclusion: it is necessary for labor and birth to be more widely humanized in order to assure couple's rights in full, and guarantee that this moment is a pleasurable experience.

Objetivo: analizar vídeos compartidos en la red social YouTube relacionados con la participación de los hombres en el nacimiento del hijo. Método: se trata de una investigación descriptiva y cuantitativa, en la que la selección del material en el sitio de Youtube ocurrió en un solo momento de la recolección de datos, el 27 de febrero de 2014, lo que resultó en una muestra de 40 vídeos. Resultados: la forma de participación de los padres tuvo una asociación estadísticamente significativa con el tipo de filmación (p = 0,004), año de publicación (p = 0,034), lugar del parto (p = 0,000) y tipo de parto (p = 0,000). Entre los partos en hospital, la participación masculina pasiva se registró en 29 (85,3%) vídeos y, en parto cesáreo, en 23 (95,8%). Conclusión: es necesario diseminar la humanización del parto y nacimiento, a fin de asegurar la plenitud de los derechos de la pareja y garantizar una experiencia placentera en ese momento.
Descritores: Paternidade
Gravação em Vídeo
Parto
Pai
Webcasts
Enfermagem Obstétrica
Responsável: BR1366.1 - Biblioteca Biomédica B - CB/B (Odontologia e Enfermagem)


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Texto completo SciELO Chile
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Id: lil-690555
Autor: Breinbauer K, Hayo; Anabalón B, José Luis; Aracena C, Karina; Nazal, Diego; Baeza A, María de los Ángeles.
Título: Experiencia en el uso video-Impulso Cefálico (vHIT) en la evaluación del reflejo vestíbulo-ocular para el canal semicircular horizontal / Assesing vestibulo-ocular reflex of the horizontal semicircular canal with video Head Impulse Testing (vHIT)
Fonte: Rev. otorrinolaringol. cir. cabeza cuello;73(2):115-124, ago. 2013. ilus, graf.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: La prueba de impulso cefálico consiste en una herramienta sencilla y rápida para evaluar la función del reflejo vestíbulo ocular. La implementación de un acelerómetro y una cámara de alta velocidad, permiten registrar alteraciones sutiles de este fenómeno, optimizando esta prueba. Objetivo: Describir la experiencia inicial y relevancia clínica de la prueba de impulso cefálico asistida por video y acelerómetro (vHIT). Material y método: Se realizó prueba vHIT a pacientes con indicación de estudio funcional de VIII par. Resultados: Utilizando prueba calórica como patrón de oro se evaluaron 60 pacientes. vHIT presentó una especificidad de 93% y una sensibilidad de 74%. En un paciente con colesteatoma bilateral con vértigo agudo, el examen contribuyó en la identificación del lado complicado, además de registrar fenómenos de compensación vestibular. Discusión y conclusión: vHIT demostró ser altamente específico. Los supuestos falsos positivos presentaban sintomatología vestibular, por lo que consideramos que podrían representar casos donde vHIT es más sensible que la prueba calórica. vHIT presenta además una buena sensibilidad. Los casos de falsos negativos podrían explicarse en relación a la diferencia de velocidad angular usada en la estimulación entre vHIT y la prueba calórica. vHIT podría representar un importante complemento al estudio del paciente con patología vestibular.

Introduction: The head impulse test is a simple and quick tool for assessing the vestibulo-ocular reflex. The implementation of an accelerometer and a high-speed camera, allows the recording of subtle, priorly unaccessible alterations, thus optimazing the test. Aim: To describe an initial experience and clinical relevance of a video and accelerometer assisted head impulse test (vHIT). Material and method: We performed vHITon patients with indication of vestibular testing due to vertigo or balance related symptoms. Results: Regarding caloric testing as gold standard, 60 patients were evaluated. vHIT had a specificity of 93% and a sensitivity of 74%. In a patient with bilateral cholesteatoma with acute vertigo, vHIT examination contributed in identifying the complicated side, in addition to recording previously undetectable vestibular compensation phenomena. Discussion and conclusion: vHIT proved to be highly specific. Every supposed false positive cases had vestibular symptoms, so we consider these cases to represent a scenario where vHIT is actually more sensitive than caloric testing. vHIT showed also good sensitivity. False negative cases could be explained in relation to the test's angular velocity stimuli difference existing between VHIT and caloric test. VHIT could represent an important contribution to patients with vestibular disorders.
Descritores: Reflexo Vestíbulo-Ocular/fisiologia
Teste do Impulso da Cabeça/métodos
-Gravação em Vídeo
Canais Semicirculares/fisiologia
Estudos Prospectivos
Aceleração
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Adolescente
Adulto
Meia-Idade
Idoso
Responsável: CL30.1 - Biblioteca


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Id: lil-690567
Autor: Carriel P, Cristián; Rojas O, Mónica.
Título: Prueba de impulso cefálico: bases fisiológicas y métodos de registro del reflejo vestíbulo oculomotor / Head impulse test: physiological basis and registration methods of the vestibulo-ocular reflex
Fonte: Rev. otorrinolaringol. cir. cabeza cuello;73(2):206-212, ago. 2013. ilus, graf.
Idioma: es.
Resumo: En la historia de la evaluación clínica vestibular, siempre se ha buscado la manera de medir en forma individual los seis canales semicirculares y los cuatro órganos otolíticos. Basados en el conocimiento de la fisiología vestibular, en 1988 Halmagyi y Curthoys describieron la Prueba de Impulso Cefálico o Head Impulse Test (HIT) como un método diagnóstico para evaluar la efectividad del reflejo vestíbulo oculomotor en pacientes con sintomatología vestibular. Esta revisión pretende dar a conocer las bases fisiológicas del HIT y su evolución hasta el video HIT (vHIT) actual.

In the history of vestibular clinical evaluation, it has always been sought the way to measure individually each of the six semicircular canals and the four otolith organs. Based on vestibular physiology, in 1988 Halmagyi and Curthoys described the Head impulse test (HIT) as a diagnostic method to evaluate the effectiveness of the vestibulo-oculomotor reflex in patients with vestibular symptoms. This review shows the physiological basis for HIT and its evolution towards nowdays video HIT (vHIT).
Descritores: Reflexo Vestíbulo-Ocular/fisiologia
Doenças Vestibulares/diagnóstico
Teste do Impulso da Cabeça/métodos
-Testes de Função Vestibular/métodos
Gravação em Vídeo
Doenças Vestibulares/fisiopatologia
Canais Semicirculares
Movimentos Oculares
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CL30.1 - Biblioteca


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Id: biblio-899633
Autor: Parra N, Marcelo; Ortega S, José; Cáceres M, Lorena; Pérez C, Daniel.
Título: Biopsia videotoracoscópica de nódulo pulmonar guiada por imágenes con arpón / Lung nodule image hook wire guided videothoracoscopic biopsy
Fonte: Rev. chil. cir;69(6):438-440, dic. 2017. ilus.
Idioma: es.
Descritores: Toracoscopia/métodos
Gravação em Vídeo
Biópsia/métodos
Pulmão/patologia
-Tomografia Computadorizada por Raios X
Pulmão/diagnóstico por imagem
Limites: Seres Humanos
Masculino
Meia-Idade
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: CL61.1 - Biblioteca Central Campus Sur


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Id: biblio-964029
Autor: Drummond, Stephanie de Araujo Porto.
Título: Exposição dos incisivos durante a fala e o sorriso: correlação com a idade e o gênero / Incisors display during speech and smile: age and gender correlations.
Fonte: Rio de Janeiro; s.n; 2011. 73 p. tab, ilus, graf.
Idioma: pt.
Tese: Apresentada a Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Faculdade de Odontologia para obtenção do grau de Mestre.
Resumo: O objetivo deste estudo foi avaliar dinamicamente o comportamento dos tecidos moles peribucais, a exposição de incisivos superiores e inferiores e a exposição gengival de indivíduos do gênero feminino e masculino de diferentes faixas etárias durante o repouso, a fala e o sorriso posado. A amostra foi composta por 265 indivíduos com idades variando de 19 a 60 anos, distribuídos em quatro grupos etários: 19-24 anos; 25-34 anos; 35-44 anos e 45- 60 anos. A captura das imagens foi realizada por uma câmera de vídeo digital, acoplada a um tripé, posicionada a uma distância fixa em linha reta de 90cm entre a face do participante e a lente da câmera. O posicionamento da cabeça foi padronizado na posição natural com o auxílio de um cefalostato. Os indivíduos foram treinados a pronunciar a frase "Tia Ema torcia pelo antigo time da Tchecoslováquia" e depois a sorrirem. Os vídeos foram transferidos para o computador e fragmentados de forma a gerar quatro quadros estáticos que melhor representasse o repouso, a menor exposição de incisivo central superior na fala, a maior exposição de incisivo central superior e inferior na fala e o sorriso posado. Para realização das medidas utilizou-se o programa VIDEOMED. Ocorreu um aumento significativo no comprimento do lábio superior e na altura das comissuras labiais direita e esquerda nos indivíduos do gênero masculino. Houve uma redução significativa da menor e da maior exposição do incisivo central superior durante a fala em ambos os gêneros, porém de forma mais acentuada nos indivíduos do gênero masculino. O aumento significativo da exposição do incisivo central inferior durante a fala, conforme o aumento da idade foi uma característica comum para ambos os gêneros. Ocorreu uma redução significativa da exposição máxima do incisivo central superior no sorriso posado nos indivíduos do gênero masculino. Houve uma redução significativa da exposição da margem gengival superior no sorriso posado em todos os grupos etários avaliados, porém de forma mais acentuada nos indivíduos do gênero masculino. Os resultados revelam que a partir dos 25 anos de idade é possível identificar diferenças estatisticamente significativas quanto ao gênero.

The aim of this study was to dynamically evaluate the behavior of the perioral soft tissues, the exposure of maxillary and mandibular incisors and gingival exposure from males and females individuals of different ages during rest, speech and posed smile. The sample consisted of 265 subjects with ages ranging from 19 to 60 years, divided into four age groups: 19-24 years; 25-34 years; 35-44 years and 45-60 years. Image capture was performed with a digital video camera, attached to a tripod, positioned at a fixed distance in a straight line of 90cm between the participant's face and the camera lens. The head position was standardized in the natural position with the aid of a cephalostat. The subjects were trained to pronounce the phrase "Tia Ema torcia pelo antigo time da Tchecoslováquia" and then to smile. The videos were transferred to the computer and fragmented in order to produce four static frames that best represented the rest, the least exposure of maxillary central incisor during speech, the greatest exposure of maxillary and mandibular central incisor during speech and the posed smile. VIDEOMED program was used to perform measurements. There was a significant increase in the upper lip length and in the height of the right and left labial commissures in males. There was a significant decrease in the least and in the greatest exposure of maxillary central incisor during speech in both genders, more markedly in males. The significant increased of mandibular central incisor exposure during speech with increasing age was a common feature for both genders. There was a significant decrease in the maximum exposure of the maxillary central incisor in the posed smile in males. There was a significant decrease in the maxillary gingival margin exposure during the posed smile in all age groups, more pronounced in males. Results show that after 25 years of age it is possible to identify statistically significant differences according to gender.
Descritores: Ortodontia
Sorriso
Envelhecimento
Estética Dentária
Gengiva
Incisivo
-Gravação em Vídeo
Estatísticas não Paramétricas
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Meia-Idade
Responsável: BR1366.1 - Biblioteca Biomédica B - CB/B (Odontologia e Enfermagem)
BR1366.1; 616.314, D795


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Id: biblio-954143
Autor: Strkalj, Goran; Hulme, Anneliese; El-Haddad, Joyce; Luo, Kehui; Crafford, Dirk; Rampe, Michael.
Título: Students' perceptions and usage of short anatomy videos: a preliminary study / Percepciones de los estudiantes y el uso de videos cortos de anatomía: un estudio preliminar
Fonte: Int. j. morphol;36(2):493-499, jun. 2018. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: The efficacy of videos in anatomy education is still being debated. It appears that one of the major factors discouraging learners to use videos has been their length. To counteract this, 24 short videos (the longest lasting 1 minute and 13 seconds), were created for a course on musculoskeletal anatomy. Videos focused on identification of muscles of the limbs and their relations by area. The aim of this preliminary study was to assess students' perception of value of the videos and their utilisation. The number of views for each video was recorded. A questionnaire based survey was carried out focusing on students' perception of the educational usefulness of the videos. On average, each video had 339.5 views. Out of 312 students enrolled in the course, 210 completed the survey (67.3 % response rate). A total of 181 respondents (86.2 %) watched the videos and a majority perceived them useful in: Learning about the anatomy of the limbs (68 %), preparation for the laboratory (56.9 %), post-laboratory revision (65.6 %) and preparation for the practical test (66.3 %). Asked for feedback, students requested an increase in the number of videos to include structures other than muscles. Students reported to perceive videos as a useful resource in their musculoskeletal anatomy course. The shortness of the videos made them easy to access and use repeatedly. Future, more in-depth studies, based on the utilisation of the existing and newly produced videos, might throw more light on their full educational potential.

Actualmente, aún se está debatiendo la eficacia de los videos en la educación de la anatomía. Posiblemente, uno de los principales factores que desalientan a los estudiantes a usar videos ha sido el tiempo de duración. Para contrarrestar esto, se crearon 24 videos cortos (el más duradero de 1 minuto y 13 segundos) para un curso sobre anatomía musculoesquelética. Los videos se enfocaron en la identificación de los músculos de los miembros y sus relaciones por área. El objetivo de este estudio preliminar fue evaluar la percepción de los estudiantes sobre el valor de los videos y su utilización. Se registró el número de visitas para cada video. Se llevó a cabo una encuesta basada en cuestionarios que se centraron en la percepción de los estudiantes de la utilidad educativa de los videos. En promedio, cada video tuvo 339,5 visitas. De los 312 estudiantes matriculados en el curso, 210 completaron la encuesta (67,3 % de índice de respuesta). Un total de 181 encuestados (86,2 %) vieron los videos y la mayoría los percibieron útiles en: Aprender sobre la anatomía de los miembros (68 %), preparación para el laboratorio (56,9 %), revisión posterior al laboratorio (65,7 %) y preparación para la prueba práctica (66,3 %). Cuando se les pidió retroalimentación, los estudiantes solicitaron un aumento en la cantidad de videos para incluir estructuras distintas de los músculos. Los estudiantes informaron que perciben a los videos como un recurso útil en el curso de anatomía musculoesquelética. La brevedad de los videos los hizo de fácil acceso y posibles de utilizar repetidamente. Estudios más amplios a futuro, basados en la utilización de los videos existentes, como también aquellos producidos recientemente, podrían arrojar más luz sobre su total potencial educativo.
Descritores: Estudantes de Medicina/psicologia
Gravação em Vídeo/estatística & dados numéricos
Músculo Esquelético/anatomia & histologia
Anatomia/educação
-Inquéritos e Questionários
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Adolescente
Adulto
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-890725
Autor: Mezzalira, Raquel; Bittar, Roseli Saraiva Moreira; do Carmo Bilécki-Stipsky, Marcia Maria; Brugnera, Cibele; Grasel, Signe Schuster.
Título: Sensitivity of caloric test and video head impulse as screening test for chronic vestibular complaints
Fonte: Clinics;72(8):469-473, Aug. 2017. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: OBJECTIVE: This study compared the results of the caloric test with those of the video head impulse test obtained during the same session and evaluated whether the former can be used to screen for non-acute vestibular dysfunction. METHODS: A total of 157 participants complaining of dizziness with vestibular characteristics of varying durations and clinical courses completed the caloric test and video head impulse test. RESULTS: Significantly more caloric test results than video head impulse test results were abnormal. CONCLUSIONS: The results of the caloric test and video head impulse test are distinct but complement each other. Within our sample, the caloric test was more sensitive for vestibular dysfunction. Therefore, the video head impulse test is not a suitable screening tool of the vestibular system in patients with chronic complaints.
Descritores: Testes Calóricos/métodos
Tontura/diagnóstico
Tontura/fisiopatologia
Teste do Impulso da Cabeça/métodos
Doenças Vestibulares/diagnóstico
Doenças Vestibulares/fisiopatologia
-Doença Crônica
Estudos Transversais
Programas de Rastreamento
Valores de Referência
Reprodutibilidade dos Testes
Canais Semicirculares/fisiopatologia
Gravação em Vídeo
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Meia-Idade
Idoso
Tipo de Publ: Estudo Comparativo
Estudo Multicêntrico
Estudos de Avaliação
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-890689
Autor: Regueiro, Marcia Regina Kfouri Bernardi; Nascimento, Weslania Viviane; Parreira, Luana Casari; Dantas, Roberto Oliveira.
Título: Videofluoroscopic analysis of different volumes of liquid bolus swallowing in healthy individuals: comparison between height and sex
Fonte: Clinics;72(11):693-697, Nov. 2017. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: OBJECTIVE: The volume of swallowed bolus affects the pharyngeal transit duration. The sex and corporal height of individuals may likely influence this effect. The aim of this investigation was to determine the influence of sex and corporal height on the pharyngeal transit modification produced by the swallowed bolus volume. METHODS: Forty healthy volunteers, 20 men and 20 women, including tall (10 men and 10 women, corporal height: 1.71--2.07m) and short (10 men and 10 women, corporal height: 1.52--1.70m) persons, ranging in age between 20 and 50 years, were included in the study. Videofluoroscopic evaluation of swallowing was performed with the subjects in the sitting position. Each individual swallowed three 5 mL and three 10 mL boluses of liquid barium in a random sequence. The durations of oral transit, pharyngeal transit, pharyngeal clearance, hyoid movement, upper esophageal sphincter opening and oral-pharyngeal transit were evaluated. RESULTS: In men and women, and in taller and shorter individuals, the increase of the swallowed liquid bolus volume from 5 mL to 10 mL causes a faster transit of the bolus tail from the oral-pharyngeal transition to the upper esophageal sphincter and an increase in the duration of the upper esophageal sphincter opening, with similar alteration in men and women and in taller and shorter individuals. CONCLUSION: An increase in the swallowed liquid bolus volume from 5 mL to 10 mL causes a faster pharyngeal bolus transit and a longer bolus transit through the upper esophageal sphincter, with similar alterations in men and women and in shorter and taller individuals.
Descritores: Estatura
Deglutição/fisiologia
Fatores Sexuais
-Fluoroscopia/métodos
Voluntários Saudáveis
Valores de Referência
Gravação em Vídeo
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Meia-Idade
Adulto Jovem
Responsável: BR1.1 - BIREME



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