Base de dados : LILACS
Pesquisa : L01.399.500 [Categoria DeCS]
Referências encontradas : 72 [refinar]
Mostrando: 1 .. 10   no formato [Detalhado]

página 1 de 8 ir para página                    

  1 / 72 LILACS  
              next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Texto completo
Id: biblio-1095584
Autor: Atty, Adriana Tavares de Moraes; Jardim, Beatriz Cordeiro; Dias, Maria Beatriz Kneipp; Migowski, Arn; Tomazelli, Jeane Glaucia.
Título: PAINEL-Oncologia: uma Ferramenta de Gestão / Oncology-PANEL: Tool for Management / PANEL-Oncología: una Herramienta de Gestión
Fonte: Rev. bras. cancerol;66(2):1-10, 20200402.
Idioma: pt.
Resumo: Introdução: A necessidade de monitorar o intervalo entre o diagnóstico de uma neoplasia maligna e o início do tratamento oncológico no Sistema Público de Saúde demandou a construção de uma nova ferramenta. Para tanto, foi desenvolvido o PAINEL-Oncologia. Objetivo: Apresentar o processo de elaboração da ferramenta, suas aplicações, potencialidades e limites, apontando ainda perspectivas futuras. Método: O painel foi construído a partir do relacionamento determinístico de informações diagnósticas e de tratamento obtidas no Sistema de Informação Ambulatorial, por meio do Boletim de Produção Ambulatorial Individualizado e da Autorização de Procedimento de Alta Complexidade, no Sistema de Informação Hospitalar e no Sistema de Informações de Câncer, utilizando-se o Cartão Nacional de Saúde e o diagnóstico de neoplasia como chave identificadora do caso. Resultados: A ferramenta disponibiliza três painéis: 1 - Painel: Monitoramento do início do tratamento oncológico, que exclui os cânceres de pele não melanoma e tireoide; 2 - Painel: Casos sem data de diagnóstico por ano de tratamento; e 3 - Painel: Casos diagnosticados de câncer de pele não melanoma e tireoide; e um conjunto de gráficos e tabelas com filtros para seleção. Conclusão: O PAINEL-Oncologia foi disponibilizado aos gestores e a órgãos de controle em 15 de maio de 2019. Trata-se de uma ferramenta ágil e acessível ao gestor para o monitoramento do tempo do primeiro tratamento do câncer. Contudo, as informações apresentadas no PAINEL-Oncologia dependem do registro e da qualidade das informações dos Sistemas de Informação em Saúde dos quais ele consome informações

Introduction: It was necessary to construct a new tool to monitor the interval between the diagnosis of a malignant neoplasm and the beginning of cancer treatment in the Public Health System. For this purpose, the Oncology-PANEL was developed. Objective: To introduce the process of elaboration of the tool, its applications, potentialities and limits, with its future perspectives. Method: The panel was built from the deterministic relationship of diagnostic and treatment information obtained from the Outpatient Information System, through the Individualized Outpatient Production and the High Complexity Procedure Authorization, in the Hospital Information System and the Cancer Information System, using the National Health Card and the diagnosis of cancer as identification key of the case. Result: The tool has three panels: 1st. Panel: Monitoring the initiation of the cancer treatment which excludes non-melanoma and thyroid skin cancers; 2nd Panel: Cases without date of diagnosis by year of treatment, and 3rd. Panel: Cases diagnosed with non-melanoma and thyroid skin cancer; and a set of charts and tables with selection filters. Conclusion: Oncology-PANEL was available to managers and control agencies on May 15, 2019. It is an agile and manager-accessible tool for monitoring the time of the first cancer treatment. However, the information presented in the Oncology-PANEL depend on the registration and the quality of the information of the Health Information Systems from which the data are obtained.

Introducción: La necesidad de controlar el intervalo entre diagnóstico de una neoplasia maligna y el comienzo del tratamiento del cáncer en el Sistema de Salud Pública exigió la construcción de una nueva herramienta. Para este propósito, se desarrolló el PANEL-oncología. Objetivo: Presentar el proceso de elaboración de la herramienta, sus aplicaciones, potencialidades y límites, señalando perspectivas futuras. Método: El panel se construyó a partir de relación determinista de información de diagnóstico y tratamiento obtenida del Sistema de información para pacientes ambulatorios, a través del Boletín de producción ambulatoria individualizado y Autorización de procedimiento de alta complejidad, Sistema de información hospitalaria y Sistema de información sobre el cáncer, utilizando la Tarjeta nacional de salud y diagnóstico de cáncer como clave de identificación del caso. Resultados: La herramienta tiene tres paneles: 1 - Panel: Monitoreo del inicio del tratamiento del cáncer, que excluye los cánceres de piel no melanoma y de tiroides; 2 - Panel: Casos sin fecha de diagnóstico por año de tratamiento, 3 - Panel: Casos diagnosticados con cáncer de piel no tiroideo y melanoma; y un conjunto de gráficos y tablas con filtros para la selección. Conclusión: PANEL-Oncología se puso a disposición de los gerentes y las agencias de control el 15 de mayo de 2019. Es una herramienta ágil y accesible para los gerentes para monitorear el momento del primer tratamiento contra el cáncer. Sin embargo, la información presentada en el PANEL-Oncología depende del registro y la calidad de información de los Sistemas de la Información de Salud de los cuales consume información.
Descritores: Registro Médico Coordenado
-Monitoramento
Gestão da Informação em Saúde
Sistemas de Informação em Saúde
Oncologia
Tipo de Publ: Estudo de Avaliação
Responsável: BR440.1 - Biblioteca Geraldo Matos de Sá . Hospital do Câncer I


  2 / 72 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Id: biblio-1052257
Autor: Carvalho Neta, Maria Margarida de; Cruz, Ana Cássia Martins Ribeiro; Raposo, Joelma da Silva; Albuquerque, Wesley Thauann dos Santos.
Título: Gestão de informação em saúde: processo de digitalização de prontuários em uma maternidade de alta complexidade na cidade de São Luís-MA / Gestión de información de salud: proceso de digitalización de registros médicos en un hospital de maternidad altamente complejo en São Luís-MA / Health information management: process of digitalization of medical records in a maternity hospital of high complexity in the city of São Luís-MA
Fonte: Nursing (Säo Paulo);22(258):3313-3319, nov.2019.
Idioma: pt.
Resumo: O objetivo é descrever os estágios de adequação do processo de digitalização de prontuários em uma maternidade em São Luís-MA. O início foi em julho de 2018 com a realização de diagnóstico da situação documental, organização de prontuários com o Serviço de Arquivo Médico e instalação do sistema, com o apoio da Secretaria Estadual da Saúde, Instituto Acqua e o setor técnico de informática. A documentação manual deu-se a partir de 1998 até o ano em curso. O processo conta com 3.603 prontuários digitalizados. Os dados referentes há 11 anos estão catalogados para entrega à Secretaria Estadual de Saúde para o arquivo permanente. Em um ano é possível mensurar os principais ganhos como a agilidade, visualização e impressão dos prontuários. A perspectiva é melhor atender as demandas. O projeto é embrionário e um marco na otimização da documentação digital servindo como referência na eficiência administrativa.(AU)
Descritores: Registros Médicos
Gestão da Informação em Saúde
Administração Hospitalar
Maternidades
-Curadoria de Dados
Limites: Humanos
Responsável: BR21.2 - BVS Enfermería


  3 / 72 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Texto completo
Id: biblio-876634
Autor: da Paixão, Taís Couto Rego; Balsanelli, Alexandre Pazetto; Bohomol, Elena; Neves, Vanessa Ribeiro.
Título: Competências gerenciais relacionadas à segurança do paciente: uma revisão integrativa / Management competences related to patient safety: an integrating review / Competencias gerenciales relacionadas a la seguridad del paciente: una revisión integrativa
Fonte: Rev. SOBECC;22(4):245-253, out.-dez. 2017.
Idioma: en; pt.
Resumo: Objetivo: Identificar as competências gerenciais relacionadas à segurança do paciente. Método: Trata-se de uma revisão integrativa da literatura. A busca foi realizada em 2017, nos idiomas inglês, português e espanhol, na base de dados Public Medline (PubMed). Os textos incluídos deveriam estar disponíveis na íntegra e abordar a temática proposta. Resultados: Foram selecionados 34 artigos e identificadas 11 competências: liderança, cultura da segurança, trabalho em equipe, comunicação, advocacia, manejo de risco, competência conceitual, competência funcional, inteligência emocional, tomada de decisão e gestão e planejamento centrado na segurança. A identificação das competências possibilitou defini-las no contexto da gestão, quando aplicáveis na área cirúrgica, além de verificar as estratégias para o seu desenvolvimento. Conclusão: Embora tenha sido utilizada apenas uma base de dados, recomenda-se que estudos subsequentes apliquem essas estratégias, o que permitirá aos gestores das instituições planejar a implementação da cultura de segurança de uma maneira mais efetiva e concreta.

Objective: To identify management competences related to patient safety. Method: It is an integrative literature review. The research was carried out in 2017, in English, Portuguese and Spanish, in Public Medline (PubMed) database. The texts included should be available in full and address the theme proposed. Results: A total of 34 articles were selected and 11 competences were identified: leadership, safety culture, teamwork, communication, advocacy, risk management, concept competence, functional competence, emotional intelligence, decision making and safety-focused management and planning. Identifying the competences allowed for their definition in the context of management, when applicable in the surgical area, in addition to verifying strategies for their development. Conclusion: Although only one database was used for the research, it is recommended that subsequent studies adopt these strategies, which will allow for institution managers to plan and implement the culture of safety in a more effective and concrete way

Objetivo: Identificar las competencias gerenciales relacionadas con la seguridad del paciente. Método: Se trata de una revisión integrativa de la literatura. La búsqueda se realizó en 2017, en inglés, portugués y español, en la base de datos Public Medline (PubMed). Los textos incluidos deberían estar disponibles en su totalidad y abordar la temática propuesta. Resultados: Se seleccionaron 34 artículos y se identificaron 11 competencias: liderazgo, cultura de la seguridad, trabajo en equipo, comunicación, abogacía, manejo de riesgos, competencia conceptual, competencia funcional, inteligencia emocional, toma de decisión y gestión y planificación centradas en la seguridad. La identificación de las competencias posibilitó definirlas en el contexto de la gestión, cuando aplicables en el área quirúrgica, además de verificar las estrategias para su desarrollo. Conclusión: Aunque se ha utilizado sólo una base de datos, se recomienda que estudios posteriores apliquen esas estrategias, lo que permitirá a los gestores de las instituciones planificar la aplicación de la cultura de seguridad de una manera más efectiva y concreta.
Descritores: Gestão da Segurança
Gestão da Informação em Saúde
Assistência ao Paciente
-Políticas, Planejamento e Administração em Saúde
Comunicação
Hospitalização
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR2499


  4 / 72 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Cuba
Texto completo
Texto completo
Id: biblio-1042893
Autor: Izquierdo Pamias, Tania; Mederos Villalón, Lídice.
Título: Sistematización de un sitio web nacional sobre una temática de salud. Cuba / Systematization of a national website on a health theme. Cuba
Fonte: Rev. cuba. inform. méd;10(1), ene.-jun. 2018. ilus.
Idioma: es.
Resumo: La información es poder y en los servicios de salud debe ser utilizada también en función del conocimiento y su socialización. En este trabajo se describe la sistematización y desarrollo del sitio web temático sobre las infecciones de trasmisión sexual incluyendo a la infección por el virus de la inmunodeficiencia humana a partir de la necesidad de crear un espacio virtual que recoja la información más importante y actualizada sobre el tema. Se destacan las particularidades del proceso, herramientas utilizadas y los servicios a disposición de los usuarios. El sitio se mantiene una referencia obligada para los interesados en el tema de las infecciones de trasmisión sexual y ha sido en varios periodos entre los más visitados de Infomed. Incluyó en su espacio, por más de cinco años, un foro de discusión al que accedieron más de mil personas. Se expresan experiencias y recomendaciones prácticas para este tipo de proyecto(AU)

Information is power and in health services it should also be used based on knowledge and its socialization.This paper describes the systematization and development of the thematic website on sexually transmitted infections, including human immunodeficiency virus infection, based on the need to create a virtual space that collects the most important and up-to-date information about the disease. It high lights the particularities and tools used and the services available to users. The site remained in this period among the most visited of Infomed. It included in its space, for more than five years, a discussion forum that was accessed by more than a thousand people. Experiences and practical recommendations for this type of project are expressed(AU)
Descritores: Redes de Comunicação de Computadores
Software
HIV
Gestão da Informação em Saúde/educação
-Cuba
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


  5 / 72 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Cuba
Texto completo
Id: biblio-891152
Autor: Vidal Ledo, María Josefina; Pujals Victoria, Nayra Irene; Álvarez Lauzarique, María Esther.
Título: Satisfacción con la formación del profesional en Sistemas de Información en Salud / Satisfaction with the professional training in health information systems
Fonte: Educ. med. super;31(1):48-60, ene.-mar. 2017. graf, tab.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: el Sistema Nacional de Salud (SNS), mantiene un enfoque estratégico y programático en su trabajo que requiere de un flujo constante de información para la toma de decisiones. La formación de licenciados en Sistemas de Información en Salud con perfil amplio, garantiza el desempeño en los servicios que permitan sistemas de información que integren, validen, presenten y analicen información de interés, fiable, veraz y oportuna para la toma de decisiones. Objetivo: valorar la satisfacción con la formación del profesional en Sistemas de Información en Salud. Métodos: se aplicaron métodos teóricos, herramientas y técnicas cualitativas y cuantitativas para la obtención de información. Se determinó una muestra con un diseño estratificado bietápico considerando las provincias como conglomerados y los servicios en que se encuentra ubicado el personal graduado como estrato. Se aplicó una encuesta a 286 seleccionados: empleadores y empleados graduados en las primeras cinco cohortes de la carrera. Resultados: se obtuvo respuesta de 79 empleadores y 132 empleados; lo que representó el 73,8 por ciento de las personas contactadas. Correspondió el 62,6 por ciento a Servicios de Registros Médicos y Estadísticas de Salud, el 24,6 por ciento en entidades de información científico-técnica y el 12,8 por ciento en el área de Informática, lo cual se corresponde con la política de ubicación, según fuentes de formación. Se pudo apreciar que existe un alto grado de satisfacción con el desempeño según las competencias del personal graduado en Licenciatura en Sistemas de Información en Salud(AU)

Introduction: The national health system maintains a strategic and programmatic approach in its work that requires a constant flow of information for decision making. The training of graduates in Health Information Systems with a broad profile guarantees their performance in the services that allow information systems that integrate, validate, present and analyze information of interest, that is reliable, truthful and timely for decision making. Objective: To assess the satisfaction with the training of Health Information Systems graduates. Methods: Theoretical methods, qualitative and quantitative techniques and tools were used to obtain information. A sample was determined with a stratified two-stage design considering the provinces as clusters and the services as stratum, in which the graduated personnel are located. A survey was conducted on 286 selected employees who graduated in the first five cohorts of the major. Results: A response was obtained from 79 employers and 132 employees, which represented the 73.8 percent of the contacted people. 62.6 percent corresponded to medical records and health statistics services; 24.6 percent in scientific and technical information entities; and 12.8 percent in the IT area, which is consistent with the location policy, by training sources. It was possible to appreciate that there is a high degree of satisfaction with the performance according to the competences of the personnel graduated with the Health Information Systems degree(AU)
Descritores: Capacitação Profissional
Gestão da Informação em Saúde/métodos
Sistemas de Informação em Saúde
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


  6 / 72 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Id: biblio-906742
Autor: Senju, André Luis Antoneli; Santos, Marcelo Alexandre; Bernardi, Filipe Andrade; Moraes, José Carlos Bueno de; Pereira Júnior, Gerson Alves.
Título: Desenvolvimento de software para vigilância e alerta de deterioração clínica e disfunções orgânicas / Software development for surveillance and alert of clinical deterioration and organic dysfunctions
Fonte: J. health inform;8(supl.I):973-980, 2016. ilus, tab.
Idioma: pt.
Conferência: Apresentado em: Congresso Brasileiro de Informática em Saúde, 15, Goiânia, 27-30 nov. 2016.
Resumo: OBJETIVOS: Desenvolvimento de um software para auxiliar no gerenciamento médico para casos traumáticos e não traumáticos com recursos de vigilância e alerta de deterioração clínica baseado nos sinais vitais e disfunções orgânicas baseadas nos resultados de exames laboratoriais. MÉTODOS: Desenvolvimento de um módulo de software para sistemas web. Resultados: Este estudo mostra o desenvolvimento de um sistema capaz de reunir informações clínicas e laboratoriais para criar alertas visuais sobre a evolução do quadro clínico do paciente. CONCLUSÃO: Através de resultados preliminares com 32 variáveis fisiológicas (25 resultados de exames laboratoriais e sete sinais vitais) foi possível desenvolver uma interface que reúne todos os dados de uma maneira clara e de fácil entendimento. Utilizando o desvio de normalidade de cada parâmetro fisiológico, foi criado um alerta visual guiado por cores, indicando melhora ou deterioração do quadro clínico.

OBJECTIVES: To develop software to support medical management of traumatic and non-traumatic cases, using surveillance resources in addition to a clinical deterioration alert system based on vital signs and organ dysfunction, with the latter being dependent on the results of laboratory analysis. METHODS: Development of modular software for web systems. RESULTS: The study demonstrated the development of a system capable of assembling clinical and laboratory data in order to create visual alerts from tracking a patient`s clinical progress. CONCLUSION: From the preliminary results using 32 physiologic variables (25 results from laboratory exams and 7 from vital signs), it was possible to develop an interface that assembled data in a clear and comprehensible way. From the physiological parameters, acolour-coded visual alert system was created, which was able to indicate the improvement or deterioration in the patient`s condition.
Descritores: Software
Índices de Gravidade do Trauma
Gestão da Informação em Saúde
-Congressos como Assunto
Limites: Humanos
Responsável: BR21.1 - Biblioteca J Baeta Vianna- Campus Saúde UFMG


  7 / 72 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Id: biblio-906662
Autor: Bernardi, Filipe Andrade; Senju, André Luis Antoneli; Santos, Marcelo Alexandre; Azevedo, Bruno Mendonça; Pereira Júnior, Gerson Alves.
Título: Dispositivo móvel para registro eletrônico multiprofissional do atendimento pré-hospitalar no SAMU / A mobile device application for the use of multidisplinary eletronic records by SAMU's first responders
Fonte: J. health inform;8(supl.I):.879-888, 2016. ilus.
Idioma: pt.
Conferência: Apresentado em: Congresso Brasileiro de Informática em Saúde, 15, Goiânia, 27-30 nov. 2016.
Resumo: OBJETIVOS: Descrever o processo de desenvolvimento de software para registro de informações multiprofissionais relevantes sobre os diferentes casos traumáticos e não traumáticos que podem ser atendidos e desenvolver um registro único para a equipe pré-hospitalar móvel de suporte avançado. MÉTODOS: Desenvolvimento de aplicativo para dispositivos móveis utilizando várias ferramentas de informática com requisitos levantados por meio de material disponibilizado em fichas e das entrevistas com equipe multiprofissional (médico, enfermeiro e condutor). RESULTADOS: Foi definido um conjunto de informações que abrangem dados a serem preenchidos pela equipe multiprofissional, bem como requisitos que foram implementados para suprir a necessidade dos profissionais em saúde, auxiliando com melhorias sobre como o registro em saúde é realizado através de uma organização de maneira lógica e sequencial para facilitar seu entendimento. CONCLUSÃO: Através deste estudo foi possível integrar atividades de diferentes profissionais do atendimento pré-hospitalar móvel com um sistema único de registro de informações em saúde.

OBJECTIVES: To describe the procedure of software development in order to store relevant information for a multidisciplinary team, which consists of doctors, nurses and ambulance`s operators who work with various traumatic and non-traumatic cases and to develop accessible records for the first responder team. METHODS: Applications (apps)development for mobile devices using computing software with its requirements acquired from data available on file sand interviews with the multidisciplinary team. RESULTS: A data set that need to be completed by the multidisciplinary team was defined as well as the requirements that have been implemented in order to supply the needs of health professionals, offering improvements on how the health records are usually accomplished throughout a logical and sequential system facilitating the service. CONCLUSION: It was possible to integrate different professional activities of the first responder swith a unique system to record health related information.
Descritores: Sistemas Integrados e Avançados de Gestão da Informação
Telefone Celular
Computadores de Mão
Serviços Médicos de Emergência
Projetos de Tecnologias de Informação e Comunicação
-Equipe de Assistência ao Paciente
Ambulâncias
Congressos como Assunto
Gestão da Informação em Saúde
Limites: Humanos
Responsável: BR21.1 - Biblioteca J Baeta Vianna- Campus Saúde UFMG


  8 / 72 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Id: lil-700280
Autor: Associação Brasileira de Enfermeiros de Centro Cirurgico, Recuperação Anestesica e Centro de Material e Esterilização.
Título: Praticas recomendadas SOBECC / Recommended practices SOBECC.
Fonte: São Paulo; Manole; 2013. xiii,369 p.
Idioma: pt.
Descritores: Almoxarifado Central Hospitalar/organização & administração
Centro Cirúrgico Hospitalar/organização & administração
Equipamentos e Provisões Hospitalares
Esterilização/instrumentação
Período de Recuperação da Anestesia
-Administração de Materiais no Hospital
Almoxarifado Central Hospitalar/normas
Anestesia
Centro Cirúrgico Hospitalar/normas
Centro Cirúrgico Hospitalar
Complicações Pós-Operatórias
Cuidados de Enfermagem
Desinfecção/normas
EXPOSICAO A AGENTES BIOLOGICOS
Gestão da Informação em Saúde
Infecção Hospitalar/prevenção & controle
Posicionamento do Paciente
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Guia de Prática Clínica
Responsável: BR1.1 - BIREME
BR1.1/4045.00; BR41.1; 617.917E S678p 6.ed ex.1


  9 / 72 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Id: biblio-985037
Autor: Ferreira, Lucilene Renó; Silva Júnior, João Antônio da; Arrigotti, Thaís; Neves, Vanessa Ribeiro; Rosa, Anderson da Silva.
Título: Influences of the program for access and quality improvement in work processes in primary care / Influencias del programa de mejoría del acceso y calidad en los procesos laborales en la atención básica / Influências do programa de melhoria do acesso e qualidade nos processos de trabalho na atenção básica
Fonte: Rev. Esc. Enferm. USP;52:e03407, 2018.
Idioma: en; pt.
Resumo: ABSTRACT Objective: To assess the perception of professionals of Family Health Strategy Teams on the National Program for Access and Quality Improvement in Primary Care and the possible changes in the work processes resulting from its implementation. Method: Oral history methodology conducted with members of Basic Health Units' teams who participated in the first two cycles of the Program in São Paulo. Results: Six team members participated in the research. The professionals described the use of information to support the planning, diverged on the changes in the organization of the service and identified contributions to the direction of the teams and the control of the activities. The implementation of the Program led to changes in professional practice and favored autonomy and teamwork. The Community Health Workers stood out in the information acquisition process, and the teams found difficulties to organize the information. The collection and retrieval of information contributed to broaden the professionals' view of the service, and the interviewees criticized the fragility of information dissemination in the Units. Conclusion: Despite its limitations, the Program led to direct improvements in the work of the teams in Primary Care.

RESUMEN Objetivo: Conocer la percepción de profesionales de Equipos Sanitarios de la Familia en cuanto al Programa Nacional de Mejoría del Acceso y la Calidad de la Atención Básica y a los posibles cambios en los procesos laborales consecuentes de su implantación. Método: Historia oral temática con integrantes de equipos de Unidades Básicas que participaron en los dos primeros ciclos del Programa en São Paulo. Resultados: Participaron seis integrantes de equipos. Los profesionales describieron la utilización de informaciones para fundamentar la planificación, divergieron en cuanto a los cambios en la organización del servicio e identificaron los aportes para la dirección de los equipos y el control de las actividades. La implantación del Programa proporcionó cambios en la práctica profesional y favoreció la autonomía y el trabajo en equipo. Los Agentes Comunitarios de Salud se destacaron en el proceso de recolección de informaciones, y los equipos presentaron dificultades para organizarlas. El almacenamiento y la recuperación de informaciones contribuyeron a ampliar la visión de los profesionales en cuanto al servicio, y los entrevistados criticaron la fragilidad de la diseminación de informaciones en las Unidades. Conclusión: A despecho de sus limitaciones, el Programa proporcionó mejorías directas en el trabajo de los equipos en la Atención Básica.

RESUMO Objetivo: Conhecer a percepção de profissionais de Equipes de Saúde da Família quanto ao Programa Nacional de Melhoria do Acesso e da Qualidade da Atenção Básica e às possíveis mudanças nos processos de trabalho decorrentes da sua implementação. Método: História oral temática com integrantes de equipes de Unidades Básicas que participaram dos dois primeiros ciclos do Programa em São Paulo. Resultados: Participaram seis integrantes de equipes. Os profissionais descreveram a utilização de informações para fundamentar o planejamento, divergiram quanto às mudanças na organização do serviço e identificaram contribuições para a direção das equipes e o controle das atividades. A implementação do Programa propiciou mudanças na prática profissional e favoreceu a autonomia e o trabalho em equipe. Os Agentes Comunitários de Saúde destacaram-se no processo de coleta de informações, e as equipes apresentaram dificuldades para organizá-las. O armazenamento e a recuperação de informações contribuíram para ampliar a visão dos profissionais quanto ao serviço, e os entrevistados criticaram a fragilidade da disseminação de informações nas Unidades. Conclusão: A despeito de suas limitações, o Programa propiciou melhorias diretas no trabalho das equipes na Atenção Básica.
Descritores: Atenção Primária à Saúde
Sistema Único de Saúde
Avaliação de Programas e Projetos de Saúde
-Avaliação em Saúde
Administração de Serviços de Saúde
Estratégia Saúde da Família
Gestão da Informação em Saúde
Responsável: BR41.1 - Biblioteca Wanda de Aguiar Horta


  10 / 72 LILACS  
              first record previous record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Cuba
Texto completo
Texto completo
Id: biblio-960464
Autor: Torres Fernández, José Patricio; Gallo Mendoza, Jaime Gustavo; Hallo Alvear, Rodrigo Fernando; Abcarius, Joline Jaraiseh; Muriel Páez, Miguel Humberto; Fernández Lorenzo, Angie.
Título: Gestión de la información como herramienta para la toma de decisiones en salud: escenarios más probables / Information management as a decision-making tool in health: most probable scenarios
Fonte: Rev. cuba. invest. bioméd;36(3):0-0, set. 2017. ilus, tab.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: La gestión de la información constituye una de las herramientas modernas para facilitar los procesos al interior de las organizaciones, en especial la toma de decisiones. En el sector de la salud, dada la importancia de dominar los más recientes avances en la práctica asistencial, es fundamental para garantizar la proactividad en la satisfacción de las necesidades de pacientes, familiares y otros grupos de interés. Objetivo: El objetivo de la investigación es determinar, a partir del empleo del método SMIC, los escenarios más probables en relación al empleo de la gestión de la información como herramienta de la toma de decisiones en organizaciones de salud pública. Métodos: Se aplicó el método prospectivo SMIC, basado en la consulta a 12 expertos de seis países iberoamericanos, con el fin de determinar las combinaciones de hipótesis de futuro (escenarios) más probables en relación al tema de estudio. Resultados: El procesamiento realizado mediante el software SMIC permitió determinar que la hipótesis de futuro más probable e influyente sobre el resto se relaciona con que existan herramientas y plataformas tecnológicas adecuadas (H4), mientras que la referida a que la información se maneje como un recurso crítico de las organizaciones de salud y facilite la innovación (H1) es la menos probable y dependiente. El escenario donde no se cumplen a futuro ninguna de las hipótesis resultó ser el más probable (P= 0,503). Conclusiones: El estudio permitió evidenciar la necesidad de dinamizar las políticas del sector salud de cara a que la gestión de la información cuente con las bases necesarias y adecuadas (sistemas, plataformas, recursos humanos capacitados, entre otros) para convertirse en una efectiva herramienta para la toma de decisiones(AU)

ACT Introduction: The management of information is one of the modern tools to facilitate processes within organizations, especially decision making. In the health sector, given the importance of mastering the most recent advances in healthcare practice, it is essential to guarantee proactivity in satisfying the needs of patients, family members and other interest groups. Objective: The objective of the article is to determine, from the use of the SMIC method, the most probable scenarios in relation to the use of information management as a tool of decision making in public health organizations. Methods: The prospective SMIC method was applied, based on the consultation of 12 experts from six Ibero-American countries, in order to determine the combinations of future hypotheses (scenarios) most likely in relation to the study topic. Results: The processing done by the SMIC software allowed to determine that the most probable and influential future hypothesis about the rest is related to the existence of adequate technological tools and platforms (H4), while that related to the fact that the information is handled as a critical resource of Health organizations and facilitate innovation (H1) is the least likely and dependent. The scenario where none of the hypotheses were met in the future was the most probable (P = 0.503). Conclusions: The study made it possible to highlight the need to streamline the health sector policies so that information management has the necessary and appropriate bases (systems, platforms, trained human resources, among others) to become an effective tool for the decision making process. of decisions(AU)
Descritores: Uso da Informação Científica na Tomada de Decisões em Saúde
Gestão da Informação em Saúde/métodos
ABDOMENLABYRINTH DISEASES
-Estudos Prospectivos
Organizações em Saúde
Limites: Humanos
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional



página 1 de 8 ir para página                    
   


Refinar a pesquisa
  Base de dados : Formulário avançado   

    Pesquisar no campo  
1  
2
3
 
           



Search engine: iAH v2.6 powered by WWWISIS

BIREME/OPAS/OMS - Centro Latino-Americano e do Caribe de Informação em Ciências da Saúde