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Id: biblio-1056064
Autor: Silva, Samuel Dutra da; Alves, Geisa Cristina da Silva; Chequer, Farah Maria Drumond; Farkas, Andras; Daróczi, Gergely; Roberts, Jason A; Sanches, Cristina.
Título: Linguistic and cultural adaptation to the Portuguese language of antimicrobial dose adjustment software / Adaptação linguística e cultural para a língua portuguesa de um software para ajuste de dose de antimicrobianos
Fonte: Einstein (Säo Paulo);18:eAO5023, 2020. tab, graf.
Idioma: en.
Projeto: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior.
Resumo: ABSTRACT Objective To adapt an antibiotic dose adjustment software initially developed in English, to Portuguese and to the Brazilian context. Methods This was an observational, descriptive study in which the Delphi method was used to establish consensus among specialists from different health areas, with questions addressing the visual and operational aspects of the software. In a second stage, a pilot experimental study was performed with the random comparison of patients for evaluation and adaptation of the software in the real environment of an intensive care unit, where it was compared between patients who used the standardized dose of piperacillin/tazobactam, and those who used an individualized dose adjusted through the software Individually Designed and Optimized Dosing Strategies. Results Twelve professionals participated in the first round, whose suggestions were forwarded to the software developer for adjustments, and subsequently submitted to the second round. Eight specialists participated in the second round. Indexes of 80% and 90% of concordance were obtained between the judges, characterizing uniformity in the suggestions. Thus, there was modification in the layout of the software for linguistic and cultural adequacy, minimizing errors of understanding and contradictions. In the second stage, 21 patients were included, and there were no differences between doses of piperacillin in the standard dose and adjusted dose Groups. Conclusion The adapted version of the software is safe and reliable for its use in Brazil.

RESUMO Objetivo Adaptar um software de ajuste de dose de antibióticos inicialmente elaborado em língua inglesa para o português e a conjuntura brasileira. Métodos Trata-se de estudo observacional, descritivo, em que foi utilizado o método Delphi para estabelecer consenso entre especialistas de diferentes áreas da saúde, com perguntas que abordaram os aspectos visuais e operacionais do software. Em uma segunda etapa, foi realizado um estudo piloto, experimental, com alocação aleatória dos pacientes, para avaliação e adaptação do software em ambiente real de uma unidade de tratamento intensivo, onde foram comparadas diferenças entre pacientes que utilizaram dose padronizada usual de piperacilina/tazobactam, e os que utilizaram a dose individualizada ajustada por meio do software Individually Designed Optimum Dosing Strategies. Resultados Participaram da primeira rodada 12 profissionais cujas sugestões foram encaminhadas ao desenvolvedor do software para adequação e ajustes, e posteriormente submetidas à segunda rodada. Oito especialistas participaram da segunda rodada. Foram obtidos índices de 80% e 90% de concordância entre os juízes, caracterizando uniformidade nas sugestões. Dessa forma, houve modificação no layout do software para adequação linguística e cultural, minimizando erros de entendimento e contradições. Na segunda etapa, foram incluídos 21 pacientes, e não houve diferenças entre doses de piperacilina nos grupos dose padronizada e dose ajustada. Conclusão A versão adaptada do software é segura e confiável para seu uso no Brasil.
Descritores: Piperacilina/administração & dosagem
Design de Software
Tazobactam/administração & dosagem
Linguística/normas
Anti-Infecciosos/administração & dosagem
-Padrões de Referência
Brasil
Antropometria
Comparação Transcultural
Inquéritos e Questionários
Reprodutibilidade dos Testes
Técnica Delfos
Estatísticas não Paramétricas
Unidades de Terapia Intensiva
Pessoa de Meia-Idade
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Idoso
Idoso de 80 Anos ou mais
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1291152
Autor: Domínguez, Luis Carlos; Sanabria, Álvaro Enrique; Torregrosa Almonacid, Lilian; Sánchez, William; Vega, Neil Valentín; Vargas, Felipe; Niño, Álvaro; Cuevas, Liliana; Hoyos, Sergio Iván; Cadavid, Luis Gerardo; Jiménez, Germán; Sarmiento, Julián; Osorio, Mauricio; Pacheco, Maikel; Caycedo, Rubén; Medina, Rolando; León, Jimmy; Zuluaga Zuluaga, Mauricio; Coba, Hernando; Rodríguez, Erwin; Luna Jaspe, Carlos; Merlano, Jaime; Molina, Juan Jacobo; Bustillo, Carlos.
Título: Fundamentos para un currículo nacional en Cirugía General basado en competencia: Consenso Delphi de la División de Educación de la Asociación Colombiana de Cirugía / Foundations for a national competence-based curriculum in General Surgery: Delphi Consensus of the Division of Education of the Colombian Association of Surgery
Fonte: Rev. colomb. cir;36(4):582-598, 25082021. tab.
Idioma: es.
Resumo: Frente a los desafíos de la Educación Basada en Competencia, este consenso Delphi de la División de Educación de la Asociación Colombiana de Cirugía informa sobre las mínimas competencias profesionales esperadas del cirujano egresado de los veinte programas de Especialización en Cirugía General en Colombia. Un total de 105 profesores de los programas de especialización evaluaron tres áreas de competencia profesional: 1) atributos profesionales generales del residente durante su formación, 2) competencias prácticas (procedimientos quirúrgicos) que los residentes deben realizar al final de su entrenamiento y 3) Actividades Profesionales Confiables (APC) que los residentes deben ejecutar sin supervisión al final de su entrenamiento. Los resultados informan un alto nivel de consenso en el 100 % los atributos profesionales generales y APC, y del 75 % en diferentes procedimientos quirúrgicos. El consenso abre la puerta para el desarrollo de un currículo nacional de la especialidad y tiene implicaciones para la práctica educativa e investigación futura

Faced with the challenges of Competence-Based Education, this Delphi consensus from the Education Division of the Colombian Association of Surgery reports on the minimum professional competencies expected of the surgeon who graduated from the twenty residency programs in General Surgery in Colombia. A total of 105 professors from the training programs evaluated three areas of professional competence: 1) general professional attributes of the resident during their training, 2) practical skills (surgical procedures) that residents must perform at the end of their training, and 3) Activities Trusted Professionals (APC) that residents must run unsupervised at the end of their training. The results report a high level of consensus in 100% general professional attributes and APC, and 75% in different surgical procedures. The consensus opens the door for the development of a national specialty curriculum and has implications for educational practice and future research
Descritores: Cirurgia Geral
Programas de Pós-Graduação em Saúde
-Técnica Delfos
Colômbia
Educação Baseada em Competências
Currículo
Consenso
Limites: Humanos
Responsável: CO113


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Id: biblio-1291151
Autor: Domínguez, Luis Carlos; Sanabria, Álvaro Enrique; Torregrosa Almonacid, Lilian; Sánchez, William; Vega, Neil Valentín; Vargas, Felipe; Niño, Álvaro; Cuevas, Liliana; Hoyos, Sergio Iván; Cadavid, Luis Gerardo; Jiménez, Germán; Sarmiento, Julián; Osorio, Mauricio; Pacheco, Maikel; Caycedo, Rubén; Medina, Rolando; León, Jimmy; Zuluaga Zuluaga, Mauricio; Coba, Hernando; Rodríguez, Erwin; Luna Jaspe, Carlos; Merlano, Jaime; Molina, Juan Jacobo; Bustillo, Carlos.
Título: Fundamentos para un currículo nacional en Cirugía General basado en competencia: Consenso Delphi de la División de Educación de la Asociación Colombiana de Cirugía / Foundations for a national competence-based curriculum in General Surgery: Delphi Consensus of the Division of Education of the Colombian Association of Surgery
Fonte: Rev. colomb. cir;36(4):582-598, 25082021. tab.
Idioma: es.
Resumo: Frente a los desafíos de la Educación Basada en Competencia, este consenso Delphi de la División de Educación de la Asociación Colombiana de Cirugía informa sobre las mínimas competencias profesionales esperadas del cirujano egresado de los veinte programas de Especialización en Cirugía General en Colombia. Un total de 105 profesores de los programas de especialización evaluaron tres áreas de competencia profesional: 1) atributos profesionales generales del residente durante su formación, 2) competencias prácticas (procedimientos quirúrgicos) que los residentes deben realizar al final de su entrenamiento y 3) Actividades Profesionales Confiables (APC) que los residentes deben ejecutar sin supervisión al final de su entrenamiento. Los resultados informan un alto nivel de consenso en el 100 % los atributos profesionales generales y APC, y del 75 % en diferentes procedimientos quirúrgicos. El consenso abre la puerta para el desarrollo de un currículo nacional de la especialidad y tiene implicaciones para la práctica educativa e investigación futura

Faced with the challenges of Competence-Based Education, this Delphi consensus from the Education Division of the Colombian Association of Surgery reports on the minimum professional competencies expected of the surgeon who graduated from the twenty residency programs in General Surgery in Colombia. A total of 105 professors from the training programs evaluated three areas of professional competence: 1) general professional attributes of the resident during their training, 2) practical skills (surgical procedures) that residents must perform at the end of their training, and 3) Activities Trusted Professionals (APC) that residents must run unsupervised at the end of their training. The results report a high level of consensus in 100% general professional attributes and APC, and 75% in different surgical procedures. The consensus opens the door for the development of a national specialty curriculum and has implications for educational practice and future research
Descritores: Cirurgia Geral
Programas de Pós-Graduação em Saúde
-Técnica Delfos
Colômbia
Educação Baseada em Competências
Currículo
Consenso
Limites: Humanos
Responsável: CO113


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: biblio-1093787
Autor: Remedios Batista, Susel Elisabet; Rivas Carralero, Raisa; Montada Cedeño, Ernesto; del Campo Avilés, Eduardo; Torres Pérez, Liliana.
Título: Validación de los expertos acerca de la conducta terapéutica a seguir con los pacientes con esclerosis sistémica / Experts' validation of therapeutic conduct for patients with systemic sclerosis
Fonte: Rev. cuba. reumatol;20(3):e605, sept.-dic. 2018. tab.
Idioma: es.
Resumo: Para la esclerosis sistémica no existe un tratamiento efectivo demostrado que modifique la enfermedad. El tratamiento de este padecimiento está encaminado a controlar los síntomas y signos, así como el daño orgánico con compuestos cuya acción tiene por objetivo prevenir o revertir la enfermedad como los que se administran en otras enfermedades reumáticas en dependencia de las manifestaciones en cada paciente. Para esta investigación se aplicó el método Delphi. Estudios realizados por investigadores de la Rand Corporation señalan que, si bien parece necesario contar con un mínimo de siete expertos, pues así el error disminuye notablemente por cada uno de ellos, no se aconseja más de 30. Esta investigación contó con 15 expertos. Desde el punto de vista científico, se obtiene una conducta terapéutica diferente desde las etapas tempranas del diagnóstico, en las cuales se les administra a los pacientes ciclofosfamida como inmunosupresor de primera elección. El procesamiento estadístico y la validación de la terapéutica mediante el método Delphi permitieron aplicar la conducta trazada para tratar a los enfermos desde los estadios clínicos iniciales. El objetivo de la investigación es validar la conducta terapéutica a seguir con los enfermos de esclerosis sistémica(AU)

In the systemic sclerosis does not exist an effective therapy modifier of the confirmed disease. The treatment is centered on the control of symptoms and signs, as well as the organic commitment and not quite in a background processing whose action does not have for objective the control of the symptoms, but his prevention or reversion, as it has been utilized in another rheumatic diseases in dependence of the presentation in each patient. The method applied over himself Delphi, studies accomplished by the Rand's investigatorsCorporation, they indicate than even though a minimum of seven because the error decreases for each expert, to recur in addition to 30 it is not advisable, this investigation notably seems necessary required 15 experts. From the scientific point of view, a therapeutic different conduct from premature stages of the diagnosis is obtained, that the cyclophosphamide like inmunosoppressor of front line utilizes for affected patients. The statistical processing and the validation of the intervening therapeutics the method Delphi permitted the application of the conduct designed for the sick persons from clinical initial stadiums(AU)
Descritores: Escleroderma Sistêmico/terapia
Doenças Reumáticas
Ciclofosfamida
-Técnica Delfos
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Id: biblio-1128651
Autor: Montero-Oleas, Nadia; Puente-Vallejo, Raúl; León-Micheli, Bárbara; Imbaquingo-Cabrera, Andrés; Silva, Mónica; Gamarra, Elizabeth; Álvarez-Rodas, Byron; Segovia, Nelson; Aldaz-Roldan, Pablo; Nuñez-Silva, Cristina; Zurita-Vivero, Karina; Carrión, Alex; Molina-Jaramillo, José; Rodríguez-Balarezo, Andrés; Betancourt, Yuri; De Los Reyes, Luis.
Título: Reduciendo el impacto de COVID-19 sobre la radioterapia oncológica en países en desarrollo: revisión rápida y consenso de expertos / Reducing the impact of COVID-19 on radiation oncology units of developing countries: a rapid review and expert consensus
Fonte: Medwave;20(8):e8012, 2020.
Idioma: es.
Resumo: OBJETIVO: Establecer recomendaciones para la toma de decisiones de manejo en radioterapia durante la pandemia de COVID-19, adaptadas a un país con recursos de salud limitados. MÉTODOS: A través de una revisión rápida de la literatura se buscaron publicaciones que describieran medidas para reducir el riesgo de infección por COVID-19, así como también pautas de manejo para reducir la carga de trabajo en las unidades de radioterapia. Se incluyeron en el alcance de esta revisión las siguientes patologías: tumores ginecológicos, cáncer de mama, tumores gastrointestinales, tumores genitourinarios, tumores de cabeza y cuello, cáncer de piel, tumores del sistema nervioso central y linfomas. Un grupo de expertos discutió en línea los datos extraídos y redactó las recomendaciones. Mediante un método Delphi modificado, se evaluó el consenso entre 14 radio-oncólogos certificados. Se evaluó la calidad de la evidencia que sustentó las recomendaciones sobre esquemas de tratamiento. RESULTADOS: Se incluyeron un total de 57 documentos. De 25 trabajos se extrajeron las estrategias para reducir el riesgo de infección. De los restantes, se obtuvieron las recomendaciones para cada patología. Las recomendaciones están orientadas a establecer escenarios específicos donde se pueden omitir, diferir, priorizar y acortar los tratamientos. En el ítem de acortar se recomiendan esquemas de tratamiento para cada patología, priorizando los esquemas hipofraccionados cuando fue posible. CONCLUSIÓN: Se plantean estrategias para la gestión de los servicios de radioterapia con el objetivo de garantizar que los tratamientos de alta calidad para pacientes oncológicos sigan entregándose, pese a la crisis sanitaria ocasionada por COVID-19.

OBJECTIVE: To generate recommendations on the management of radiotherapeutic treatments during the pandemic, adapted to a country with limited health resources. METHODS: We did a rapid review of the literature, searching for papers that describe any measures to reduce the risk of COVID-19 infection, as well as management guidelines to reduce the workload, in radiotherapy units. The following conditions were included in the scope of this review: gynecological tumors, breast cancer, gastrointestinal tumors, genitourinary tumors, head and neck tumors, skin cancer, tumors of the central nervous system, and lymphomas. An expert group discussed online the extracted data and drafted the recommendations. Using a modified Delphi method, the consensus was reached among 14 certificated radio-oncologists. The quality of the evidence that supported the recommendations on treatment schedules was assessed. RESULTS: A total of 57 documents were included. Of these, 25 provided strategies to reduce the risk of infection. Recommendations for each condiction were extracted from the remaining documents. The recommendations aim to establish specific parameters where treatments can be omitted, deferred, prioritized, and shortened. Treatment schemes are recommended for each condition, prioritizing hypo-fractionated schemes whenever possible. CONCLUSIONS: We propose strategies for the management of radiotherapy services to guarantee the continuity of high-quality treatments despite the health crisis caused by COVID-19.
Descritores: Carga de Trabalho
Radioterapia (Especialidade)/estatística & dados numéricos
Consenso
Países em Desenvolvimento/estatística & dados numéricos
SARS-CoV-2
COVID-19/epidemiologia
-Cuidados Paliativos/organização & administração
Desinfecção/métodos
Higiene/normas
Triagem/organização & administração
Técnica Delfos
Radioterapia (Especialidade)/organização & administração
Pandemias/prevenção & controle
Equipamento de Proteção Individual
COVID-19/prevenção & controle
Física Médica
Neoplasias/radioterapia
Doenças Profissionais/prevenção & controle
Doenças Profissionais/veterinária
Limites: Humanos
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Texto completo SciELO Chile
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Id: biblio-961460
Autor: Villagrán, Ignacio; Tejos, Rodrigo; Chahuan, Javier; Uslar, Thomas; Pizarro, Margarita; Varas, Julián; Achurra, Pablo; Leiva, Isabel; Nazar, Claudio; Sirhan, Marisol; Uribe, Javier; Ruz, Cristian; Villafranca, Carlos; Soza, Romina; Solís, Nancy; Fuentes-López, Eduardo; Padilla, Oslando; Corvetto, Marcia; Riquelme, Arnoldo.
Título: Percepción de estudiantes de pregrado de Medicina de talleres de simulación de procedimientos médico-quirúrgicos / Undergraduate student's perception of clinical simulation workshops: assessment of an instrument
Fonte: Rev. méd. Chile;146(6):786-795, jun. 2018. tab, graf.
Idioma: es.
Resumo: Background: Simulation is a useful training tool for undergraduate medical students. A valid instrument is needed to assess students' perception of simulation workshops. Aim: To adapt and validate an instrument to assess the undergraduate medical student's perception of simulation workshops of clinical procedures. Material and Methods: Delphi Methodology was used to adapt the instrument. Exploratory and confirmatory analyses were performed to determine the construct validity and Cronbach's Alpha (0 to 1) for internal consistency of the instrument. Results: A Delphi panel of 10 experts adapted a seven-item questionnaire (Likert scale 1-5; ranging from 7 to 35) and four open-questions. After 3-delphi-rounds, the instrument was administered to 210 students in six simulation training programs (Paracentesis, Cardiopulmonary Resuscitation, Airway management, Sutures, Thoracentesis and Nursing Procedures). The instrument was considered unidimensional in the factorial analysis. The overall median (Q1-Q3) score was 34 ranging from 32 to 35 and the Cronbach Alpha coefficient was 0.72, indicating a good reliability. Conclusions: The perception questionnaire is a useful and reliable instrument to assess students' perceptions of clinical simulations.
Descritores: Percepção
Estudantes de Medicina/psicologia
Inquéritos e Questionários/normas
Competência Clínica/normas
Educação de Graduação em Medicina/métodos
Treinamento por Simulação/métodos
-Padrões de Referência
Procedimentos Cirúrgicos Operatórios/educação
Procedimentos Cirúrgicos Operatórios/psicologia
Reprodutibilidade dos Testes
Análise Fatorial
Técnica Delfos
Feedback Formativo
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Estudo de Validação
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-1280457
Autor: Santos, Luciano Marques dos; Nunes, Katharinne de Jesus; Silva, Cleonara Sousa Gomes e; Kusahara, Denise Miyuki; Rodrigues, Elisa da Conceição; Avelar, Ariane Ferreira Machado.
Título: Elaboration and validation of an algorithm for treating peripheral intravenous infiltration and extravasation in children / Elaboração e validação de algoritmo para tratamento de infiltração e extravasamento intravenosos periféricos em crianças / Elaboración y validación de un algoritmo para el tratamiento de la infiltración y extravasación intravenosa periférica en niños
Fonte: Rev. latinoam. enferm. (Online);29:e3435, 2021. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: Objective: to elaborate and validate the content and appearance of an algorithm for treating infiltration and extravasation of non-chemotherapy drugs and solutions administered to children. Method: a methodological study of the technology formulation and validation type. To elaborate the algorithm, a bibliographic review was carried out to list the scientific evidence on the treatment of infiltration and extravasation. Content and appearance validation was in charge of 14 specialists in pediatric nursing, using the Delphi technique, adopting a value equal to or greater than 0.80 as Content Validation Index. Results: the algorithm was validated in the third evaluation by the judges, reaching a Global Content Validation Index of 0.99, being composed by the perception of the occurrence of the complication; discontinuation of intravenous therapy infusion; verification of signs and symptoms; measurement of edema; application of an infiltration and extravasation assessment scale and conduits to be used according to the characteristics of the fluid administered and the type of complication. Conclusion: the algorithm was validated and can be used in a practical and objective way by health professionals, in order to promote safety in the care of hospitalized children, with regard to reducing harms caused by infiltration and extravasation.

Objetivo: elaborar e validar o conteúdo e a aparência de um algoritmo para tratamento de infiltração e extravasamento de medicamentos não quimioterápicos e soluções administradas em crianças. Método: estudo metodológico do tipo elaboração e validação de tecnologia. Para elaboração do algoritmo, realizou-se revisão bibliográfica para elencar as evidências científicas sobre o tratamento de infiltração e extravasamento. A validação do conteúdo e aparência ocorreu com 14 especialistas em enfermagem pediátrica, a partir da técnica Delphi, adotando-se como Índice de Validação de Conteúdo desejável os valores iguais ou superiores a 0,80. Resultados: o algoritmo foi validado na terceira avaliação pelos juízes, atingindo Índice de Validação de Conteúdo Global de 0,99, sendo composto por percepção da ocorrência da complicação; descontinuação da infusão da terapia intravenosa; verificação dos sinais e sintomas; mensuração do edema; aplicação de escala de avaliação de infiltração e extravasamento e condutas a serem utilizadas mediante a característica do fluido administrado e tipo de complicação. Conclusão: o algoritmo foi validado e pode ser usado de maneira prática e objetiva pelos profissionais de saúde, com o intuito de promover a segurança no cuidado da criança hospitalizada, no que tange à redução de danos provocados pela infiltração e extravasamento.

Objetivo: desarrollar y validar el contenido y la apariencia de un algoritmo para el tratamiento de la infiltración y extravasación de medicamentos no quimioterápicos y soluciones administrados a niños. Método: estudio metodológico de formulación y validación de tecnología. Para la elaboración del algoritmo, se realizó una revisión de la literatura para enumerar la evidencia científica sobre el tratamiento de la infiltración y extravasación. La validación de contenido y apariencia se dio con 14 especialistas en enfermería pediátrica, utilizando la técnica Delphi, adoptando como Índice de Validación de Contenido deseable valores iguales o superiores a 0,80. Resultados: el algoritmo fue validado en la tercera evaluación por los jueces, alcanzando un Índice de Validación de Contenido Global de 0,99, compuesto por la percepción de la existencia de la complicación; interrupción de la infusión de terapia intravenosa; verificación de signos y síntomas; medición del edema; aplicación de escala de evaluación de infiltración y extravasación y conducta según las características del líquido administrado y el tipo de complicación. Conclusión: el algoritmo ha sido validado y puede ser utilizado de forma práctica y objetiva por los profesionales de la salud, con el fin de promover la seguridad en la atención de los niños hospitalizados, en lo que respecta a la reducción de los daños causados por infiltración y extravasación.
Descritores: Enfermagem Pediátrica
Algoritmos
Infusões Intravenosas/efeitos adversos
Cateterismo Periférico
Cuidado da Criança
Criança Hospitalizada
Técnica Delfos
Limites: Humanos
Criança
Responsável: BR26.1 - Biblioteca Central


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-1004513
Autor: Linhares, Laura Maria Souza de; Kawakame, Patrícia Moita Garcia; Tsuha, Daniel Henrique; Souza, Albert Schiaveto de; Barbieri, Ana Rita.
Título: Construction and validation of an instrument for the assessment of care provided to people with suicidal behavior / Construção e validação de instrumento para avaliação da assistência ao comportamento suicida
Fonte: Rev. saúde pública (Online);53:48, jan. 2019. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT OBJECTIVE To develop and validate an instrument for evaluating primary health care professionals' assistance to people with suicidal behavior. METHODS This was a methodological study, which began with a literature review, followed by the elaboration of an instrument. In its first version, the instrument had 34 items, divided into four domains: "professional characterization," "professional perception " "professional knowledge/abilities," and "organization of the care network." Contents were validated using the Delphi method. Semantic analysis was performed by college-educated primary health care professionals in greater and lesser strata of ability. For internal consistency analysis, Cronbach's alpha coefficient was calculated. The study was conducted between January and December 2017. RESULTS After four Delphi rounds, the instrument was successfully validated. In its final form, it is comprised of 50 items, divided into five domains: "professional characterization," "professional sensibility," "professional experience," "professional knowledge/abilities," and "organization of the care network." Questions belonging to the last four domains have answers on a five-point Likert scale. In the semantic analysis, 93.6% of the evaluations were "good" and "very good." The instrument's general Cronbach alpha was 0.90. CONCLUSIONS The final version of the instrument was able to fulfill its objectives. It is useful as a support for epidemiological research and planning of health actions. The evaluation of professional approaches to suicidal behavior is crucial for the organization of suicide assistance services in primary health care, and for the integration of services provided by different care units.

RESUMO OBJETIVO Desenvolver e validar um instrumento para avaliação da assistência às pessoas com comportamento suicida por profissionais da atenção primária à saúde. MÉTODOS Estudo metodológico iniciado com revisão de literatura e construção de um instrumento que, em sua primeira versão, continha 34 itens divididos em quatro domínios: "identificação profissional", "percepção profissional", "conhecimento/habilidade profissional" e "organização da rede de atenção". O conteúdo foi validado pela técnica Delphi. A análise semântica foi realizada por profissionais de nível superior de maior e menor habilidades da atenção primária à saúde. Para a análise da consistência interna, foi calculado o coeficiente alfa de Cronbach. O estudo foi realizado entre janeiro e dezembro de 2017. RESULTADOS Após quatro rodadas Delphi, o instrumento foi validado com 50 itens, divididos em cinco domínios: "identificação profissional", "percepção profissional", "experiência profissional", "conhecimento/habilidade profissional" e "organização da rede de atenção". Os últimos quatro domínios foram inseridos em escala Likert de cinco pontos. A análise semântica apresentou 93,6% de avaliações "bom" e "muito bom". O alfa de Cronbach geral do instrumento foi de 0,90. CONCLUSÕES O instrumento final mostrou-se capaz de avaliar o que se propõe. Pode auxiliar em pesquisas epidemiológicas e no planejamento de ações. A avaliação da abordagem profissional ao comportamento suicida é crucial para a organização dos serviços na atenção primária à saúde e para a integração dos diferentes pontos assistenciais de atenção.
Descritores: Atenção Primária à Saúde/normas
Qualidade da Assistência à Saúde/normas
Tentativa de Suicídio/prevenção & controle
Inquéritos e Questionários/normas
Pessoal de Saúde/normas
Ideação Suicida
-Atenção Primária à Saúde/estatística & dados numéricos
Qualidade da Assistência à Saúde/estatística & dados numéricos
Padrões de Referência
Brasil
Atitude do Pessoal de Saúde
Reprodutibilidade dos Testes
Técnica Delfos
Pessoal de Saúde/estatística & dados numéricos
Pessoa de Meia-Idade
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Idoso
Tipo de Publ: Estudo de Validação
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1280484
Autor: Miranda, Fernanda Berchelli Girão; Alves Pereira-Junior, Gerson; Mazzo, Alessandra.
Título: Competences in the training of nurses to assist the airway of adult patients in urgency and emergency situations / Competências na formação do enfermeiro para a assistência à via aérea de pacientes adultos em urgência e emergência / Competencias en la formación de enfermeros para asistir la vía aérea de pacientes adultos en urgencia y emergencia
Fonte: Rev. latinoam. enferm. (Online);29:e3434, 2021. tab.
Idioma: en.
Resumo: Objective: construction and validation in appearance and content of the competence frameworks and of the Entrustable Professional Activities to develop skills in the training of nurses to assist the airway of adult patients in urgency and emergency situations. Method: a descriptive and methodological study developed in four phases: in the first, a workshop was held, composed of experts, for the construction of the competence frameworks; in the second, the material was validated using the Snowball Technique and the Delphi Technique, in the third, content analysis and calculation of the Content Validation Index were conducted; and in the fourth phase, the Entrustable Professional Activities were built, validated in simulated workshops. Results: the competence frameworks were built and validated, with a resulting CVI≥0.85 in all the items. The Entrustable Professional Activities were validated by experts regarding their applicability; of these, 44% stated they were applicable in simulated environments, 100% that they were useful content and with appropriate language, 22% suggested the insertion of new items to assess competence, 11% reported the difficulty of assessing competence individually in the clinical settings, and 11% of the experts referred to the need for prior training of the teacher/facilitator to use it. Conclusion: the study resulted in the construction of competence frameworks and six Entrustable Professional Activities relating them to the domains of essential competences in the training of nurses to assist the airway of adult patients in urgency and emergency situations. The participation of experts in the construction and validation of this material was essential to guarantee the theoretical and practical relevance of the result.

Objetivo: construção e validação em aparência e conteúdo dos marcos de competências e das Entrustable Professional Activities para desenvolver as competências na formação do enfermeiro para a assistência à via aérea de pacientes adultos em urgência e emergência. Método: estudo descritivo, metodológico desenvolvido em quatro fases: na primeira realizou-se uma oficina, composta por experts, para a construção dos marcos de competências; na segunda houve a validação dos material através da Snowball Technique e Técnica Delphi, na terceira ocorreu a análise de conteúdo e cálculo do Índice de Validação de Conteúdo; e na quarta fase foram construídas as Entrustable Professional Activities, validadas em oficinas simuladas. Resultados: construídos e validados os marcos de competências resultando em todos os itens IVC≥0,85. As Entrustable Professional Activities foram validadas por experts quanto à sua aplicabilidade, destes 44% referiram serem aplicáveis em ambientes simulados, 100% refeririam ser um conteúdo útil e com linguagem adequada, 22% sugeriram a inserção de novos itens para avaliar a competência, 11% relataram a dificuldade de avaliar a competência individualmente nos cenários clínicos, 11% experts referiram a necessidade de capacitação prévia do docente/facilitador para a utilização. Conclusão: o estudo resultou na construção dos marcos de competências e seis Entrustable Professional Activities relacionando-os com os domínios de competências essenciais na formação do enfermeiro para a assistência à via aérea de pacientes adultos em urgência e emergência. A participação dos experts na construção e na validação desse material foi fundamental para garantir a relevância teórica e prática do resultado.

Objetivo: construcción y validación de la apariencia y el contenido de los marcos de competencias y de las Entrustable Professional Activities para desarrollar las competencias en la formación de enfermeros para asistir la vía aérea de pacientes adultos en urgencia y emergencia. Método: estudio descriptivo, metodológico desarrollado en cuatro fases: en la primera se realizó un taller, integrado por experts, para la construcción de marcos de competencias; en el segundo se realizó la validación de los materiales a través de la Snowball Technique y la Técnica Delphi, en el tercero se realizó el análisis de contenido y cálculo del Índice de Validación de Contenido; y en la cuarta fase se construyeron Entrustable Professional Activities, validadas en talleres simulados. Resultados: se construyeron y validaron marcos de competencias, resultando en todos los ítems IVC≥0,85. Las Entrustable Professional Activities fueron validadas por experts en cuanto a su aplicabilidad, de estos el 44% dijo que eran aplicables en entornos simulados, el 100% dijo que eran contenidos útiles y con lenguaje adecuado, el 22% sugirió la inserción de nuevos ítems para evaluar competencia, el 11% reportó dificultad para evaluar la competencia individualmente en entornos clínicos, el 11% de los experts reportó la necesidad de capacitación previa del docente/facilitador para utilizarla. Conclusión: el estudio resultó en la construcción de marcos de competencias y seis Entrustable Professional Activities relacionándolos con los dominios de competencias esenciales en la formación de enfermeros para asistir la vía aérea de pacientes adultos en urgencia y emergencia. La participación de experts en la construcción y validación de este material fue fundamental para asegurar la relevancia teórica y práctica del resultado.
Descritores: Técnica Delfos
Competência Clínica
Enfermagem em Emergência
Educação em Enfermagem
Manuseio das Vias Aéreas
Enfermeiras e Enfermeiros
Avaliação em Enfermagem
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Responsável: BR26.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-892877
Autor: Morris, Christopher; Hoogenes, Jen; Shayegan, Bobby; Matsumoto, Edward D.
Título: Towards development and validation of an intraoperative assessment tool for robot-assisted radical prostatectomy training: results of a Delphi study
Fonte: Int. braz. j. urol;43(4):661-670, July-Aug. 2017. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT Introduction As urology training shifts toward competency-based frameworks, the need for tools for high stakes assessment of trainees is crucial. Validated assessment metrics are lacking for many robot-assisted radical prostatectomy (RARP). As it is quickly becoming the gold standard for treatment of localized prostate cancer, the development and validation of a RARP assessment tool for training is timely. Materials and methods We recruited 13 expert RARP surgeons from the United States and Canada to serve as our Delphi panel. Using an initial inventory developed via a modified Delphi process with urology residents, fellows, and staff at our institution, panelists iteratively rated each step and sub-step on a 5-point Likert scale of agreement for inclusion in the final assessment tool. Qualitative feedback was elicited for each item to determine proper step placement, wording, and suggestions. Results Panelist's responses were compiled and the inventory was edited through three iterations, after which 100% consensus was achieved. The initial inventory steps were decreased by 13% and a skip pattern was incorporated. The final RARP stepwise inventory was comprised of 13 critical steps with 52 sub-steps. There was no attrition throughout the Delphi process. Conclusions Our Delphi study resulted in a comprehensive inventory of intraoperative RARP steps with excellent consensus. This final inventory will be used to develop a valid and psychometrically sound intraoperative assessment tool for use during RARP training and evaluation, with the aim of increasing competency of all trainees.
Descritores: Prostatectomia/educação
Competência Clínica
Procedimentos Cirúrgicos Robóticos/educação
Treinamento por Simulação/métodos
-Prostatectomia/métodos
Análise e Desempenho de Tarefas
Urologia/educação
Técnica Delfos
Curva de Aprendizado
Procedimentos Cirúrgicos Robóticos/métodos
Internato e Residência
Pessoa de Meia-Idade
Limites: Humanos
Masculino
Adulto
Tipo de Publ: Estudo de Validação
Responsável: BR1.1 - BIREME



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