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Id: lil-608220
Autor: Batista, Kátia Torres; Araújo, Hugo José de; Paz Júnior, Aloysio Campos da.
Título: Plexiform neurofibroma of the upper limb / Neurofibroma plexiforme de membro superior
Fonte: Rev. bras. cir. plást;26(3):546-549, July-Sept. 2011. ilus.
Idioma: en; pt.
Resumo: The authors present an unusual case of plexiform neurofibroma affecting the upper limb in a patient diagnosed with type 1 neurofibromatosis. Tumor resection was performed on the median nerve. The patient showed maintenance of limb function and remission of symptoms of pain after four years of follow-up.

Os autores apresentam um caso incomum de neurofibroma plexiforme acometendo o membro superior, com diagnóstico de neurofibromatose do tipo 1. Realizou-se a ressecção do tumor no nervo mediano. A paciente evoluiu com manutenção da função do membro e remissão dos sintomas de dor após seguimento de quatro anos.
Descritores: Cirurgia Plástica
Neurofibromatose 1
Neurofibroma Plexiforme
Extremidade Superior
Dessecação
Nervo Mediano
Fibras Nervosas
Neurofibroma
-Cirurgia Plástica/métodos
Neurofibromatose 1/cirurgia
Neurofibromatose 1/terapia
Neurofibroma Plexiforme/cirurgia
Neurofibroma Plexiforme/terapia
Extremidade Superior/cirurgia
Dessecação/métodos
Nervo Mediano/cirurgia
Nervo Mediano/transplante
Fibras Nervosas/transplante
Neurofibroma/cirurgia
Neurofibroma/complicações
Neurofibroma/terapia
Limites: Humanos
Feminino
Pré-Escolar
História do Século XXI
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: BR32.1 - Serviço de Biblioteca e Informação Biomédica


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Id: lil-760439
Autor: Alcantara, Amanda Carolina Almeida de; Mello, Maria Júlia Gonçalves de; Silva, Eduardo Just da Costa e; Silva, Bárbara Bernardo Rinaldo da; Ribeiro Neto, José Pacheco Martins.
Título: Estimulação elétrica nervosa transcutânea para tratamento de urgência ou urge-incontinência urinária em crianças e adolescentes: ensaio clínico fase II / Transcutaneous electrical neural stimulation for the treatment of urinary urgency or urge-incontinence in children and adolescents: a Phase II clinica
Fonte: J. bras. nefrol;37(3):422-426, July-Sept. 2015. tab, ilus.
Idioma: pt.
Resumo: ResumoObjetivo:Determinar a efetividade de 20 sessões de estimulação elétrica nervosa transcutânea (TENS) parassacral com periodicidade de duas vezes semanais no tratamento da urgência ou urge-incontinência urinária em crianças e adolescentes.Métodos:Ensaio clínico fase II, envolvendo pacientes com idade entre 5 e 14 anos com urgência ou urge-incontinência urinária. Realizadas 20 sessões de TENS, duas vezes por semana (aparelho Dualpex 961 Quark®). Os resultados foram avaliados pelo diário miccional, ultrassonografia dinâmica do trato urinário inferior (USGD-TUI) pré e pós-tratamento e questionário sobre perdas urinárias em cada sessão.Resultados:A idade média das 25 crianças envolvidas no estudo foi 7,80 ± 2,22 anos, sendo a maioria do sexo feminino (92%) e com urge-incontinência (92%). A comparação dos eventos de perda urinária pré e pós-tratamento foi estatisticamente significativa (p = 0,04); houve regressão do sintoma de perda urinária referida pelos acompanhantes em todas as crianças que completaram a 20ª sessão; os parâmetros da USGD-TUI, embora não estatisticamente significativos, demonstraram redução do percentual de crianças com contrações detrusoras (62,5% para 43,5%); maior adequação do volume vesical pré-miccional (4,2% versus 19,0%), respectivamente pré e pós-tratamento.Conclusões:A eletroestimulação realizada em duas sessões semanais demonstrou efetividade e metade dos pacientes apresentou regressão da incontinência urinária a partir da 12ª sessão, porém, é necessário maior número de pacientes para confirmação dos resultados obtidos.

AbstractObjective:To determine the effectiveness of 20 twice-weekly sessions of parasacral transcutaneous electrical neural stimulation (TENS) for treatment of urinary urgency and urge-incontinence in children and adolescents.Methods:A Phase II clinical trial was carried out with patients with urinary urgency or urge-incontinence aged between 5 and 14 years. Twenty TENS sessions were conducted, twice weekly, using a Quark® Dualpex 961 apparatus. The variables analyzed were daily micturition, dynamics ultrasonography of the lower urinary tract pre-and post-treatment and responses to a questionnaire on urinary leakage applied during each session.Results:The mean age of the 25 children participating in the study was 7.80 ± 2.22 years, most were female (92%) and had urge-incontinence (92%). The difference in urinary leakage pre- and post-treatment was statistically significant ( p = 0.04); a decline in the symptom of urinary leakage was reported by all caregivers in children who completed the 20th session; the ultrasound parameters, although not statistically significant, showed a reduction in the percentage of children with detrusor contractions (from 62.5% to 43.5%); and a more adequate pre-micturition bladder volume of 4.2% post-treatment compared with 19.0% prior to treatment.Discussion:The electro-stimulation carried out during the twice weekly sessions appeared to be effective and urinary incontinence declined in half of the patients from the 12th session onwards. However, there is a need for a study involving a larger number of patients to confirm the results obtained.
Descritores: Incontinência Urinária/terapia
Estimulação Elétrica Nervosa Transcutânea
-Incontinência Urinária de Urgência/terapia
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Pré-Escolar
Criança
Adolescente
Tipo de Publ: Ensaio Clínico Fase II
Responsável: BR1.1 - BIREME


  3 / 33563 LILACS  
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Vasconcelos, Mônica Maria de Almeida
Lima, Eleonora Moreira
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Id: lil-731144
Autor: Azevedo, Roberta Vasconcellos Menezes de; Oliveira, Eduardo Araújo; Vasconcelos, Monica Maria de Almeida; Castro, Breno Augusto Campos de; Pereira, Fabiana Resende; Duarte, Nathalia Filgueiras Vilaça; Jesus, Patricia Moraes Resende de; Vaz, Giovana Teixeira Branco; Lima, Eleonora Moreira.
Título: Impacto de uma abordagem interdisciplinar em crianças e adolescentes com disfunção do trato urinário inferior (DTUI) / Impact of an interdisciplinary approach in children and adolescents with lower urinary tract dysfunction (LUTD)
Fonte: J. bras. nefrol;36(4):451-459, Oct-Dec/2014. tab.
Idioma: pt.
Resumo: Introdução: A disfunção do trato urinário inferior (DTUI) corresponde a alterações no enchimento ou esvaziamento de urina de causas neurogênicas, anatômicas e funcionais. Objetivo: Avaliar o impacto do tratamento em crianças e adolescentes com DTUI. Métodos: Coorte histórica de 15 anos de seguimento com participação de 192 pacientes (123F, 69M) com idade inicial de 0,1 a 16,8 anos, analisados à admissão (T0) e ao final do seguimento (T1). A maioria dos pacientes era do grupo neurológico (60,4%). O tratamento instituído foi a uroterapia com intervenção comportamental e cognitiva, micção de hora marcada, hidratação oral, dieta laxativa, biofeedback, eletroestimulação sacral, cateterismo vesical intermitente limpo (CIL), terapia anticolinérgica, enema retal, tratamento da infecção do trato urinário (ITU) e, nos casos refratários, procedimentos cirúrgicos, tais como a derivação urinária continente e incontinente (vesicostomia), ampliação vesical e conduto para a realização do enema anterógrado cólico. Resultados: Os principais sintomas foram incontinência urinária diurna (82,3%), enurese noturna não monossintomática (78,6%), incontinência fecal (54,2%) e constipação intestinal (47,9%). Detectou-se redução significativa da infecção do trato urinário (p = 0,0027), da incontinência urinária diurna (p < 0,001), da enurese noturna (p < 0,001), da incontinência fecal (p = 0,010) e do refluxo vesicoureteral (p = 0,01). Houve aumento significativo no uso do CIL (p = 0,021), da terapia com anticolinérgico (p < 0,001) e diminuição da quimioprofilaxia (p < 0,001). Conclusão: Este estudo mostrou que o tratamento da DTUI na criança ...

Introduction: The lower urinary tract dysfunction (LUTD) corresponds to changes in the filling or emptying of urine caused by neurogenic, anatomical and functional alterations. Objective: To evaluate the impact of treatment in children and adolescents with LUTD. Methods: Historical cohort of 15 year follow-up with the participation of 192 patients (123F, 69M), aged 0.1 to 16.8 years, analyzed at admission (T0) and at final follow-up (T1). Most patients belong to a neurologic bladder dysfunction group (60.4%). The treatment was uroterapy with behavioral and cognitive intervention, timed voiding, oral hydration, laxative diet, biofeedback, sacral nerve stimulation, clean intermittent catheterization (CIC), anticholinergic therapy, rectal enema, treatment of urinary tract infection (UTI) and, in refractory cases, surgical procedures such as continent and incontinent urinary diversion (vesicostomy), bladder augmentation and conduit for performing antegrade colonic enema. Results: The main symptoms were daytime urinary incontinence (82.3%), the non-monosymptomatic nocturnal enuresis (78.6%), fecal incontinence (54.2%) and constipation (47.9%). There was a significant reduction of urinary tract infection (p = 0.0027), daytime urinary incontinence (p < 0.001), nocturnal enuresis (p < 0.001), fecal incontinence (p = 0.010) and of vesicoureteral reflux (p = 0.01). There was significant increase in the use of CIC (p = 0.021), of anticholinergic therapy (p < 0.001) and decrease of chemoprophylaxis (p < 0.001). Conclusion: This study showed that treatment of LUTD in children must be individualized, and requires constant monitoring of clinical, laboratory and imaging to minimize the risk of kidney damage. .
Descritores: Equipe de Assistência ao Paciente
Sintomas do Trato Urinário Inferior/terapia
-Inquéritos e Questionários
Estudos Retrospectivos
Estudos de Coortes
Seguimentos
Estudos Longitudinais
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Lactente
Pré-Escolar
Criança
Adolescente
Tipo de Publ: Estudo Observacional
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-850175
Autor: Silva, Lídia Fátima Hildebrand e; Amaral, Regiane Cristina do; Meirelles, Maria Paula Rando; Sousa, Maria da Luz Rosário de.
Título: Fatores sócio comportamentais em grupos de polarização da cárie dentária em escolares e pré-escolares em município de médio porte / Socio-behavioral factors in dental caries polarization groups in preschool and schoolchildren in a mid-sized city
Fonte: Arq. odontol;50(03):103-112, 2014. tab, graf.
Idioma: pt.
Resumo: Objetivo: Avaliar a experiência de cárie dentária, identificar os grupos de polarização e verificar os fatores associados à doença cárie dentária em escolares e pré-escolares do município de Pirassununga, SP Materiais e Métodos: A coleta de dados foi realizada por levantamento epidemiológico em 2006, em pré-escolares de 5 anos (n = 113) e escolares de 12 anos (n = 117). Foram utilizados os códigos e critériospadronizados pela OMS. Em seguida, realizou-se análise de regressão de Poisson entre grupos com presençade cárie dentária (CPOD/ceod > 0) e grupo SiC (Significant Caries Index). Resultados: Aos 5 anos, 62,8% daamostra era composta por crianças livres de cárie, com média do ceod de 2,0 (dp = 2,9) e média do SiC 4,0 (dp =3,6). Aos 12 anos, a média de CPOD foi de 1,2 (dp = 1,9), a média do SiC foi de 3,1 (dp = 2,4) e 53,8% eram livresde cárie. As variáveis que se apresentaram associadas à cárie dentária aos 5 anos no grupo com experiência de cárie dentária (ceod > 0) foram: ter procurado o dentista por motivo de dor/cárie (p = 0,00) e ter como responsável pelo sustento o pai ou a mãe (p = 0,053). No grupo de polarização (SiC) foram: frequência de escovação de 1 a 2 vezes ao dia (p = 0,052) e ter visitado o dentista no último ano (p = 0,025). Aos 12 anos, no grupo com experiência de cáriedentária (CPOD > 0), as variáveis com força de associação foram: meio de transporte ônibus/bicicleta (p= 0,026)e ter faltado à escola por dor/cárie (p = 0,011). No SIC, as variáveis encontradas foram: meio de transporte ônibus/bicicleta (p = 0,034) e ter visitado o dentista no último ano (p = 0,023). Conclusão: Em ambos os grupos etários, na dentição decídua e dentição permanente, em ambos os grupos (CPOD e SiC), a experiência de cárie foi associado a fatores socioeconômicos, sóciocomportamentais e de acesso.
Descritores: Cárie Dentária/epidemiologia
Escovação Dentária
Organização Mundial da Saúde/organização & administração
-Fatores Socioeconômicos
Inquéritos Epidemiológicos
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Pré-Escolar
Criança
Responsável: BR365.1 - BIB - Biblioteca


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Id: biblio-1097616
Autor: Rosa, Pedro J; Castrillón Taba, Margarita María; Castillo Parra, Henry Antonio; Valencia Piedrahita, Manuela; Solanlly Díaz, Bibiana.
Título: Los movimientos oculares como medida de control ejecutivo en niños con trastorno por déficit de atención con hiperactividad / Eye movements as a measure of executive control in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Fonte: Rev. chil. neuropsicol. (En línea);13(1):42-46, ago. 2018. ilus, tab.
Idioma: es.
Resumo: El Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad (TDAH) está relacionado con dificultades a nivel de control ejecutivo. Nuevas formas de explorar este constructo contribuyen a la precisión diagnóstica, disminuir la prevalencia y la construcción de un consenso objetivo sobre los criterios del TDAH. El objetivo fue establecer las diferencias en el control ejecutivo de un grupo de niños con TDAH (N=22), con respecto al grupo control (N=15), de ambos géneros y de entre 7 y 12 años de edad, escolarizados de la ciudad de Medellín, Colombia. Se implementaron tres parámetros oculares: fijaciones, antisacadas y prosacadas, los cuales fueron registrados continuamente en un equipo de rastreo visual (Tobii T120). Los resultados indicaron un menor tiempo para el grupo con TDAH en fijaciones oculares (p<,001) que miden control de la interferencia. Un mayor número de errores de dirección en el parámetro antisacadas relacionados con el control inhibitorio. Respecto a las prosacadas, que miden la capacidad para iniciar una respuesta motora, no se encontraron diferencias significativas. Se concluyó que la población con TDAH presenta alteración en el control ejecutivo al utilizar el paradigma de rastreo ocular. Se propusieron, además, los movimientos oculares como posible marcador biológico para detectar una población en riesgo de padecer dicho trastorno.

Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is related to difficulties at the level of the executive control. New ways of exploring this construct contribute to diagnostic accuracy, decrease the prevalence and build an objective consensus on ADHD criteria. The aim of the study was to establish the differences in the executive control of a group of children with ADHD (N=22), with respect to the control group (N=15), of both genders and between 7 and 12 years old, attending school in the city of Medellin, Colombia. Three ocular parameters were implemented: fixings, antisaccade, and prosaccades, which were recorded continuously in a visual tracking equipment (Tobii T120). The results indicated a shorter time for the group with ADHD in ocular fixations (p<0.001) that measure interference control. A greater number of address errors in the antisaccade parameter related to inhibitory control. Regarding the prosaccades, which measure the capacity to initiate a motor response, no significant differences were found. It was concluded that the population with ADHD presents alteration in the executive control when using the eye tracking paradigm. Eye movements were also proposed as a possible biological marker to detect a population at risk of suffering from this disorder.
Descritores: Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade
Medições dos Movimentos Oculares/psicologia
Função Executiva
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Pré-Escolar
Criança
Responsável: CL58.1 - Biblioteca


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Id: biblio-1095040
Autor: Nevárez, Alfredo; Reyes, Perla; González, Cecilia; Ledezma, Fernando; Ortiz, Cesar; Nevárez, Martina.
Título: Praxias bucofonatorias con dispositivos bucales y realidad virtual inmersiva: un estudio piloto / Bucco-phonatory training practices with oral devices and immersive virtual reality: a pilot study
Fonte: Rev. chil. fonoaudiol. (En línea);18:1-10, nov. 2019. tab, ilus.
Idioma: es.
Resumo: El presente trabajo evalúa la efectividad de una intervención utilizando Praxias bucofonatorias con dispositivos bucales en conjunto con realidad virtual inmersiva (RVI), mediante programas diseñados para estimular estados de relajación e interacción en diferentes ambientes virtuales. Para ello, se aplicó la terapia integrada de vibro estimulación bucal palatina, ejercitación lingual y la exposición a imágenes y sonidos empleando RVI en un grupo de 6 niños con el diagnóstico de dislalia. Se comparó los resultados de esta intervención con el de una intervención utilizando únicamente la vibro estimulación bucal palatina en un grupo de 20 niños con diagnóstico de dislalia. Finalmente, se aplicó la terapia integrada de vibro estimulación bucal palatina, ejercitación lingual y RVI en un grupo de niños con autismo. Los resultados observados mostraron que la terapia con dispositivos bucales combinadas con RVI tendía a producir mayores avances que la terapia sin RVI. Además, se observó diferentes grados de avances individuales y grupales en el dominio fonético dependiendo las habilidades de hablainicial, los niños con mejores habilidades presentaban mayores avances. El grupo de niños con autismo presentó menores avances respecto de los otros dos grupos. A pesar de las limitantes del presente estudio (diferente cantidad de sujetos por grupo y distintas edades) puede considerarse esta propuesta como prometedora para futuros estudios.

This study assesses the effectiveness of a therapy using Bucco-phonatory training practices with buccal devices and immersive virtual reality (RVI) through programs designed to stimulate states of relaxation and interaction in different virtual environments. In order to do so, an integrated therapy based on Intra buccal stimulation by means of vibrations in the palatal area, daily lingual exercises with a lingual exerciser device, and exposure to images and sounds using RVI was applied to a group of 6 children diagnosed with dyslalia. The results of this intervention were compared with those obtained in an intervention based only on intra buccal stimulation by means of vibrations in the palatal area (conducted on a a group of 20 children diagnosed with dyslalia). Finally, the integrated therapy of intra buccal stimulation by means of vibrations in the palatal area, lingual exercises, and RVI was applied to a group of children with autism. The results showed that therapy with oral devices combined with RVI tended to produce greater advances than therapy without RVI. In addition, individual differences in group advances in the phonetic domain were observed depending on the initial speech skills, children with better abilities presented greater advances. The group of children with autism progressed less than the other two groups. Even considering the limitations of this study, such as the heterogeneity in terms of group size and age, results can be considered as promising for future studies.
Descritores: Fonação/fisiologia
Distúrbios da Fala/terapia
Língua/fisiologia
Terapia por Exercício/instrumentação
Realidade Virtual
-Transtorno Autístico/terapia
Projetos Piloto
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Pré-Escolar
Criança
Adolescente
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-1095036
Autor: Arévalo, Romina; León, Hernán.
Título: Relación entre memoria secuencial auditiva, integración auditiva y desempeño fonológico en niños de 3 años a 3 años 11 meses con trastorno específico del lenguaje de tipo expresivo / Relationship between auditory sequential memory, auditory integration and phonological performance in children from 3 to 3 years 11 months with expressive specific language impairment
Fonte: Rev. chil. fonoaudiol. (En línea);18:1-14, nov. 2019. tab, graf.
Idioma: es.
Resumo: La presente investigación tiene por objetivo estudiar la correlación entre las habilidades de memoria secuencial auditiva (MSA), integración auditiva (IA) y el desempeño fonológico en 24 niños con trastorno específico del lenguaje (TEL) expresivo de un rango etario de 3 años a 3 años 11 meses que asisten a una escuela especial de lenguaje. Los participantes fueron evaluados mediante la aplicación de dos subtest del Test Illinois de Aptitudes Psicolingüísticas (subtest de MSA y subtest de IA), y el Test para Evaluar los Procesos de Simplificación Fonológica Revisado (TEPROSIF-R). Los resultados muestran una correlación estadísticamente significativa entre memoria secuencial auditiva, integración auditiva y desempeño fonológico. Al analizar los datos dividiendo la muestra en dos grupos etarios se observa que, para el grupo etario de 3 años a 3 años 5 meses existe una correlación estadísticamente significativa entre MSA, IA y desempeño fonológico. En cambio, para el grupo etario de 3 años 6 meses a 3 años 11 meses se observa la misma tendencia sinalcanzar valores estadísticamente significativos. Esto sugiere que la relación entre estas variables disminuye a medida que los niños se acercan a su cuarto año de vida.

The present research aims to study the correlation between auditory sequential memory capacity (ASM), auditory integration (AI) abilities, and phonological performance in 24 children with expressive specific language impairment, with an age range between 3 and 3 years and 11 months, who attend a special language school. Participants were evaluated through two subtests of the Illinois Psycholinguistic Aptitudes Test (an ASM subtest and an AIsubtest), and the Test to Evaluate the Phonological Simplification Processes Revised (TEPROSIF-R). The results indicate a statistically significant correlation between sequential auditory memory, auditory integration and phonological performance. When analyzing the data by dividing the sample into two age groups. When analyzing the data dividing the sample into two age groups, we observed that, for the age group between 3 and 3 years and 5 months there is a statistically significant correlation between auditory sequential memory, auditory integration and phonological performance. For the age group from 3 years 6 months to 3 years 11 months the same trend is observed without reaching statistically significant values. This suggests that the relationship between these variables decreases as children approach their fourth year of life.
Descritores: Percepção Auditiva/fisiologia
Transtorno Específico de Linguagem/fisiopatologia
-Memória
Limites: Humanos
Pré-Escolar
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-1095034
Autor: Pérez, Denisse; Delgado, Lirayén; Belmar, Elsa; Machuca, Valentina; Millapán, Sandra; Montoya, Ninoska; Pizarro, Camila.
Título: Estudio preliminar sobre patrones fonológicos según la fonología no lineal de niños chilenos de entre 3. 0 y 3. 11 años con Desarrollo Fonológico prolongado (DFP) / A preliminary study about phonological patterns according to the non-linear phonology of chilean children between 3. 0 and 3. 11 years with Protracted Phonological Development (PPD)
Fonte: Rev. chil. fonoaudiol. (En línea);18:1-17, nov. 2019. tab, graf.
Idioma: es.
Projeto: FONDECY.
Resumo: El Desarrollo Fonológico Prolongado (DFP) presenta patrones de simplificación que persisten más allá de la edad esperada, disminuyendo la inteligibilidad en los niños (Dubasik & Ingram, 2013). En el presente trabajo se describen los patrones fonológicos, según la Fonología No Lineal, en niños chilenos de entre 3.0 y 3.11 años con DFP. Este objetivo surgió de la necesidad de conocer los patrones suprasegmentales y segmentales de niños chilenos con DFP, puesto que no se ha realizado un estudio basado en la Teoría No Lineal en la población chilena. La muestra estuvo conformada por cinco niños pertenecientes a jardines infantiles de la Región de Valparaíso, Chile. A estos niños se les aplicó la Lista de Palabras del Español, obteniendo un corpus de 500 palabras. Este fue analizado a través de las medidas suprasegmentales Whole Word Match (WWM) o coincidencia de la palabra completa, Word Shape Match (WSM) o coincidencia de la estructura de la palabra, patrones acentuales; y medidas segmentales, en Porcentaje de Consonantes Correctas (PCC). Como resultado se obtuvo que los niños con DFP presentan puntajes altos en patrones acentuales (99.2%), pero muestran una alteración en las medidas de WWM, con un 52.2% de aciertos; WSM, con un 73.4%, y PCC, con un 89.2%. En consecuencia, se evidenció alteración suprasegmental y segmental en niños con DFP, pues los valores obtenidos no coinciden con el Desarrollo Típico (DT) observados en otras investigaciones.

Protracted Phonological Development (PPD) features phonological patterns that persist beyond expected during development, decreasing intelligibility (Dubasik & Ingram, 2013). This study aims at describing the phonological patterns in Chilean children (3.0 to 3.11 years of age) with PPD, within the Nonlinear Phonology background. This objective sprung from the need to study the suprasegmental and segmental patterns of Chilean children with PPD, given that no research has been conducted based on the Nonlinear Theory among Chilean children. The sample consisted of 5 Chileanchildren. They had all been diagnosed with PPD and attended kindergartens in Valparaíso, Chile. These children were administered the Spanish Word List, which allowed to obtain a corpus of 500 words. The corpus was later analyzed by means of the suprasegmental measures: i.e.: Whole Word Match (WWM), Word Shape Match (WSM) and segmental measures, expressed in Percentage of Correct Consonants (PCC). Results showed that these children with PPD performed high on accent patterns (99.2%), but at deficit levels on the WWM measures (with 52.2% of correct answers), on the WSM measures (with 73.4%), and on PCC measures (with 89.2%). Consequently, this research provides empirical evidence regarding suprasegmental and segmental alterations in children with PPD, since the values herein obtained are not aligned with the Typical Development (TD) observed in other studies.
Descritores: Fonética
Desenvolvimento da Linguagem
Limites: Humanos
Pré-Escolar
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-1087407
Autor: Codoñer Franch, Pilar.
Título: Incremento de las poliaminas en niños obesos / Increased polyamines in obese children
Fonte: Salud(i)ciencia (Impresa) = Salud(i)ciencia (En linea);22(5):454-455, mayo-jun. 2017.
Idioma: es.
Descritores: Poliaminas
Neoplasias
Obesidade
Limites: Humanos
Pré-Escolar
Criança
Adolescente
Responsável: AR392.1 - Biblioteca


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Id: biblio-1087301
Autor: Agrimbau Vázquez, Jorge Diego; Sapia, Elizabeth Yamila; Agrimbau Vázquez, Cristina Sandra; Rodríguez Jurado, Inés; Cascardo, Silvana.
Título: La reanimación cardiopulmonar pediátrica y la capacitación para la asistencia en emergencias / Pediatric cardiopulmonary resuscitation and basic skills training for emergency assistance
Fonte: Salud(i)ciencia (Impresa) = Salud(i)ciencia (En linea);22(5):430-436, mayo-jun. 2017. graf..
Idioma: es.
Resumo: Se destacan las novedades en reanimación cardiopulmonar (RCP) pediátrica de la AHA 2015 y se repasa esquemáticamente el soporte vital básico y avanzado en los casos de paro cardiorrespiratorio en niños. Se resumen los aspectos claves y principales cambios realizados respecto de la actualización anterior (2010). Se sugiere incorporar en los hospitales un equipo de emergencias pediátrico y un equipo de rápida respuesta que brinden una atención inmediata y efectiva. Se describe un sistema de puntuación (puntaje PEWS) que permitiría identificar y predecir pacientes con riesgo de descompensación por diferentes etiologías. Se indica tratamiento inicial de la sepsis grave y shock séptico con un bolo de fluidos de 20 ml/kg en lactantes y niños con líquidos cristaloides o coloides. Se mantiene la secuencia C-A-B de las guías 2010 como orden de elección para la RCP pediátrica (aunque las recomendaciones ILCOR 2015 equiparan las secuencias A-B-C y C-A-B). La profundidad de las compresiones debe deprimir por lo menos un tercio del diámetro anteroposterior o aproximadamente 4 cm en lactantes. En los niños las compresiones se realizarán como en los adultos, por lo menos 5 a 6 cm de profundidad como límite superior; con una frecuencia de 100 a 120 CPM. En caso de reanimadores legos que no deseen o no puedan proporcionar ventilaciones, se utilizaran sólo compresiones torácicas. En los casos de FV y TV sin pulso, se realizará una descarga con desfibrilador monofásico o bifásico de energía inicial (2 a 4 J/kg) seguida de compresiones torácicas; dosis siguientes mayores o iguales a 4 J/kg son seguras y efectivas.

The new developments in pediatric cardiopulmonary resuscitation (CPR) (AHA 2015) and basic and advanced life support are reviewed schematically in cases of cardiopulmonary arrest in children. In this article we summarize the key aspects and major changes made to the previous update (2010). It is suggested that a Pediatric Emergency Team and a Rapid Response Team to provide fast and effective care should be incorporated in hospitals. A scoring system (PEWS) is described that will allow for the identification and prediction of patients at risk of decompensation due to different etiologies. Initial treatment of severe sepsis and septic shock with a fluid bolus of 20 ml/kg in infants and children with crystalloid or colloid fluids is indicated. The C-A-B sequence from the 2010 guides for pediatric CPR is maintained (although the recommendations of ILCOR 2015 attach the same importance to both "A-B-C" and "C-A-B" sequences). The depth of chest compression should be at least one third of the anteroposterior diameter, or approximately 4 cm in infants. In children and adults compressions are equivalent to depressing no more than 5 to 6 cm, with a compression frequency of 100 to 120 CPM. If lay rescuers do not want, or cannot, provide sufficient ventilation, we recommend that chest compressions should be performed. For treatment of non-pulsed VF and VT, an initial shock (2 to 4 J/kg) with mono or biphasic defibrillator should be applied, followed by chest compressions; subsequent doses of ≥ 4 J/kg are safe and effective.
Descritores: Reanimação Cardiopulmonar
Suporte Vital Cardíaco Avançado
Medicina de Emergência Pediátrica
Parada Cardíaca
Limites: Humanos
Lactente
Pré-Escolar
Criança
Tipo de Publ: Relatório Técnico
Responsável: AR392.1 - Biblioteca



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