Base de dados : LILACS
Pesquisa : M01.526.702.500 [Categoria DeCS]
Referências encontradas : 143 [refinar]
Mostrando: 1 .. 10   no formato [Detalhado]

página 1 de 15 ir para página                         

  1 / 143 LILACS  
              next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Id: biblio-1091581
Autor: Fernandes, Grazielli; Yunes, Maria Angela Mattar; Finkler, Lirene.
Título: The Social Networks of Adolescent Victims of Domestic Violence and Bullying / A Rede de Apoio de Adolescentes Vítimas de Violência Doméstica e Bullying / Las Redes de Apoyo de Adolescentes Víctimas de Violencia Doméstica y el Acoso
Fonte: Paidéia (Ribeirão Preto, Online);30:e3007, 2020. tab.
Idioma: en.
Resumo: Abstract Domestic violence and bullying are public health problems with serious and lasting physical and emotional consequences. This study investigated the perception of the social and affective support network (characterized by the links between the family and school contexts) of adolescents victimized by domestic violence and involved in bullying. Fifteen student participants from a school in the south of Brazil answered to the Five Field Map. Participants were selected using a questionnaire on bullying and a question from the Questionário Juventude Brasileira [Brazilian Youth Questionnaire]. After analyzing the network's structure and adolescents' perceptions regarding significant people, results indicated a greater number of positive contacts in the Relatives, Family, and School fields. The most cited support figures were family, friends, and teacher. Adolescents indicated their perpetrators of domestic violence as positive contacts. Understanding significant relationships that predispose adolescents to involvement in bullying contributes to the implementation of appropriate interventions to prevent different expressions of violence.

Resumo Violência doméstica e bullying são problemas de saúde pública com sérias e duradouras consequências físicas e emocionais. Este estudo investigou a percepção sobre a rede de apoio social e afetiva, caracterizada pelos vínculos entre os contextos familiar e escolar, de adolescentes vitimizados por violência doméstica e envolvidos em bullying. Participaram 15 estudantes de uma escola do Sul do Brasil, que responderam ao Mapa dos Cinco Campos. Os participantes foram selecionados por meio do Questionário sobre bullying e de uma questão do Questionário Juventude Brasileira. Analisadas estrutura e percepção de pessoas significativas, os resultados indicaram maior número de contatos positivos nos campos parentes, família e escola. As figuras de apoio mais citadas foram familiares, amigos e professor. Adolescentes indicaram seus perpetradores de violência doméstica como contatos positivos. Compreender relações significativas que predispõem adolescentes ao envolvimento em bullying contribui para a implementação de intervenções adequadas à prevenção de diferentes expressões de violência.

Resumen La violencia doméstica y el acoso son problemas de salud pública con consecuencias físicas y emocionales graves y duraderas. Este estudio investigó la percepción de la red de apoyo social y afectiva (caracterizada por los vínculos entre los contextos familiar y escolar) de los adolescentes víctimas de violencia doméstica e involucrados en el acoso escolar. Quince estudiantes participantes de una escuela en el sur de Brasil respondieron al Mapa de Cinco Campos. Los participantes fueron seleccionados mediante un cuestionario sobre acoso escolar y una pregunta del Questionário Juventude Brasileira [Cuestionario de la Juventud Brasileña]. Después de analizar la estructura de la red y las percepciones de los adolescentes con respecto a las personas significativas, los resultados indicaron un mayor número de contactos positivos en los campos de Familiares, Familia y Escuela. Las figuras de apoyo más citadas fueron familiares, amigos y maestros. Los adolescentes indicaron a sus autores de violencia doméstica como contactos positivos. Comprender las relaciones significativas que predisponen a los adolescentes a involucrarse en el acoso escolar contribuye a la implementación de intervenciones apropiadas para prevenir diferentes expresiones de violencia.
Descritores: Percepção
Apoio Social
Estudantes
Violência
Família
Inquéritos e Questionários
Violência Doméstica
Bullying
Rede Social
Professores Escolares
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adolescente
Responsável: BR26.1 - Biblioteca Central


  2 / 143 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Texto completo
Texto completo
Id: biblio-912214
Autor: Melo, Manuela Costa; Kamada, Ivone; Dutra, Luz Marina Alfonso; Simões, João Felipe Fernandes Lindo; Melo, Elsa Maria Oliveira Pinheiro de.
Título: Vivência do professor no cotidiano da criança com estomia: abordagem da Fenomenologia Social / Experience of teachers in the daily life of a child with stoma: a Social Phenomenology approach
Fonte: Rev. eletrônica enferm;19:1-9, Jan.Dez.2017.
Idioma: pt.
Resumo: Este estudo procurou compreender a vivência de professores no processo de inclusão de crianças com estomia, tendo como referencial a Fenomenologia Sociológica. Foram realizadas entrevistas, com cinco professores, no período entre dezembro de 2015 e janeiro de 2016. A coleta de dados foi efetuada por narração do professor, posterior transcrição e análise dos dados. Emergiram quatro categorias temáticas: sentimentos vividos pelos professores; fatores que interferem nos cuidados; estratégias eficazes para o cuidado; estratégias para melhoria dos cuidados. Os professores, valorizaram a integração da criança com estomia na escola; consideram que esta ocorre com a modificação da formação pedagógica; e apontaram a necessidade da presença do enfermeiro nas escolas. Os resultados mostram a importância do desenvolvimento de ações e estratégias de apoio aos professores e aos alunos com estomia no contexto de uma escola inclusiva, considerando que o enfermeiro escolar é determinante para a promoção em saúde destas crianças.

This study has sought to understand the experience of teachers in the process of inclusion of children with stoma, being Sociological Phenomenology the reference. Interviews were conducted with five teachers between December 2015 and January 2016. Data collection was carried out from the narration of teachers, with later transcription and data analysis. Four thematic categories emerged: feelings experienced by teachers, factors that interfere with care, effective strategies for care, and strategies to improve care. The teachers valued the integration of the child with stoma in the school; they consider that this happens with the modification of the pedagogical formation, and they also pointed out the need for the presence of nurses in schools. The results show the importance of the development of actions and strategies to support teachers and students with stoma in the context of an inclusive school, considering that the school nurse is a determining factor for the health promotion of these children.
Descritores: Enfermagem Pediátrica/educação
Serviços de Saúde Escolar
Estomia/educação
Ensino Fundamental e Médio
Professores Escolares/psicologia
Limites: Humanos
Criança
Responsável: BR1854.9 - Faculdade de Enfermagem


  3 / 143 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Id: biblio-1043084
Autor: Zonta, Jaqueline Brosso; Eduardo, Aline Helena Appoloni; Ferreira, Maria Verônica Ferrareze; Chaves, Gabriela Heleno; Okido, Aline Cristiane Cavicchioli.
Título: Autoconfiança no manejo das intercorrências de saúde na escola: contribuições da simulação in situ / Self-confidence in the management of health complications at school: contributions of the in situ simulation / Autoconfianza en el manejo de las intercurrencias de salud en la escuela: contribuciones de la simulación in situ
Fonte: Rev. latinoam. enferm. (Online);27:e3174, 2019. tab.
Idioma: pt.
Projeto: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior.
Resumo: Objetivo analisar as contribuições da simulação in situ na autoconfiança de professores da educação infantil e fundamental I com relação ao manejo inicial das intercorrências de saúde na escola. Método estudo quase experimental, do tipo pré e pós-teste. Aplicou-se em 76 professores dois instrumentos pré e pós simulação in situ, os quais foram: escala visual analógica de autoconfiança dos professores para manejo das intercorrências de saúde na escola e questionário para avaliar o conhecimento na temática. A atividade educativa foi composta por quatro cenários de simulação in situ. Os dados foram analisados mediante estatística descritiva e analítica, utilizou-se regressão linear univariada e multivariada. Resultados a comparação dos resultados de autoconfiança pré e pós simulação in situ identificou promoção da autoconfiança (p<0,001) em especial para aqueles professores com menor tempo de experiência profissional (p=0.008), sem vivência prévia semelhante (p=0.003) e que participaram ativamente da simulação (p=0.009). Conclusão os professores sentem-se pouco confiantes para manejar intercorrências de saúde. A simulação in situ elevou a percepção da autoconfiança entre os professores.

Objective to analyze the contributions of the in situ simulation in the self-confidence of early childhood and elementary education teachers regarding the initial management of health complications in school. Method this is a pre-post testing quasi-experimental study. Two pre and post in situ simulation instruments were applied to 76 teachers, namely: visual analogue scale of teachers' self-confidence in the management of health complications at school, and a questionnaire to assess their knowledge on the subject. The educational activity was composed of four scenarios of in situ simulation. The data were analyzed by descriptive and analytical statistics using univariate and multivariate linear regression. Results the comparison of results of pre and post in situ simulation self-confidence identified promotion of self-confidence (p<0.001), especially for those teachers with less professional experience (p=0.008), without previous similar experience (p=0.003) and who actively participated in the simulation (p=0.009). Conclusion the teachers feel uncomfortable to handle health complications. The in situ simulation elevated the perception of self-confidence among teachers.

Objetivo analizar las contribuciones de la simulación in situ en la autoconfianza de profesores de la educación infantil y primaria respecto al manejo inicial de las intercurrencias de salud en la escuela. Método estudio cuasiexperimental, del tipo pre- y posprueba. Se aplicaron a 76 profesores dos instrumentos pre- y postsimulación in situ, a saber: escala visual analógica de autoconfianza de los profesores para manejo de las intercurrencias de salud en la escuela y cuestionario para evaluar el conocimiento sobre el tema. La actividad educativa comprendió cuatro escenarios de simulación in situ. Los datos se analizaron mediante estadística descriptiva y analítica, se empleó la regresión lineal univariada y multivariada. Resultados la comparación de los resultados de autoconfianza pre- y postsimulación in situ identificó la promoción de la autoconfianza (p<0,001) en especial en aquellos profesores con menor tiempo de experiencia profesional (p=0,008), sin vivencia previa semejante (p=0,003) y que participaron activamente en la simulación (p=0,009). Conclusión los profesores se sienten poco confiados para manejar intercurrencias de salud. La simulación in situ aumentó la percepción de la autoconfianza entre los profesores.
Descritores: Serviços de Saúde Escolar
Autoimagem
Fatores de Tempo
Conhecimentos, Atitudes e Prática em Saúde
Educação em Saúde
Treinamento por Simulação
Professores Escolares
Promoção da Saúde
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Pessoa de Meia-Idade
Responsável: BR26.1 - Biblioteca Central


  4 / 143 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Texto completo
Texto completo
Id: biblio-1038336
Autor: Cordeiro, Kátia Cordélia Cunha; Gomes, Nadirlene Pereira; Estrela, Fernanda Matheus; Silva, Andrey Ferreira da; Magalhães, Júlia Renata Fernandes; Lírio, Josinete Gonçalves dos Santos.
Título: Strategies by Educators within the School Setting to Prevent and Cope with the Experience of Domestic Violence by Adolescents / Estrategias de educadoras en el ámbito de la escuela para prevención y enfrentamiento de la vivencia de violencia doméstica por los adolescentes / Estratégias de educadoras no âmbito da escola para prevenção e enfrentamento da vivência de violência doméstica pelos adolescentes
Fonte: Aquichan;19(3):e1938, July-Sept. 2019.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT Objective: This work sought to identify, in the discourse of educators, which strategies they can implement, within the school setting, to prevent and cope with the experience of domestic violence by adolescents. Method: Qualitative study based on the critical-liberating perspective of Paulo Freire, conducted with 20 educators from a public school in Salvador, Bahia, Brazil. To collect the data, the interview was used and, to systematize them, the discourse of the collective subject. Results: The discourses reveal the following coping strategies of domestic violence experienced by adolescents: place into action the Guardianship Council; create reception and listening spaces for students; strengthen bonds between the school and family; promote educational actions, and articulate knowledge. Conclusions: The study provides paths to prevent and confront family abuses that compromise the physical and mental health of children and adolescents, with impact upon school performance. The study suggests the contribution of primary health care through actions linked to the Health in School Program and the insertion of the theme of violence in the different university careers, given that caring for children and adolescents and defending them constitutes an obligation for all citizens.

RESUMEN Objetivo: identificar, en el discurso de educadoras, qué estrategias pueden implementar, en el ámbito de la escuela, para prevenir y enfrentar la vivencia de violencia doméstica por adolescentes. Método: estudio cualitativo, basado en la perspectiva crítico-libertadora de Paulo Freire, llevado a cabo con 20 educadoras de una escuela pública, en Salvador, Bahía, Brasil. Para recolectar los datos, se empleó la entrevista y, para sistematizarlos, el discurso del sujeto colectivo. Resultados: los discursos develan las siguientes estrategias de enfrentamiento de la violencia doméstica vivida por adolescentes: accionar el Consejo Tutelar; crear espacios de acogida y escucha para los escolares; estrechar vínculos entre escuela y familia; promover acciones educativas y articular saberes. Conclusiones: el estudio aporta caminos para prevenir y enfrentar abusos familiares que comprometen la salud física y mental de niños y adolescentes, con impactos sobre el rendimiento escolar. Se sugiere la contribución de la atención primaria a la salud por medio de acciones vinculadas al Programa Salud en la Escuela y la inserción de la temática de la violencia en las diversas carreras universitarias, ya que cuidar a niños y adolescentes y defenderlos constituyen obligación de todos los ciudadanos.

RESUMO Objetivo: identificar, no discurso de educadoras, que estratégias elas podem implementar, no âmbito da escola, para prevenir e enfrentar a vivência de violência doméstica pelos adolescentes. Método: estudo qualitativo, fundamentado na perspectiva crítico-libertadora de Paulo Freire, realizado com 20 educadoras de uma escola pública, em Salvador, Bahia, Brasil. Para a coleta de dados, utilizou-se a entrevista e, para a sistematização destes, o discurso do sujeito coletivo. Resultados: os discursos revelam as seguintes estratégias de enfrentamento da violência doméstica vivenciada pelos adolescentes: acionar o Conselho Tutelar; criar espaços de acolhimento e escuta para os escolares; estreitar laços entre escola e família; promover ações educativas e articular saberes. Conclusões: este estudo contribui para indicar caminhos para a prevenção e o enfrentamento de abusos familiares que comprometem a saúde física e mental de crianças e adolescentes, com impactos sobre o desempenho escolar. Sugere-se a contribuição da atenção primária à saúde por meio de ações vinculadas ao Programa Saúde na Escola e a inserção da temática da violência nos diversos cursos de graduação, visto que cuidar das crianças e dos adolescentes e defendê-los constituem obrigação de todos os cidadãos.
Descritores: Adolescente
Violência Doméstica
Professores Escolares
-Serviços de Saúde Escolar
Instituições Acadêmicas
Brasil
Docentes
Limites: Humanos
Adolescente
Responsável: CO243.1 - Biblioteca Octavio Arizmendi Posada


  5 / 143 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Id: lil-764910
Autor: Oliveira, Raiane de Almeida.
Título: Violência na escola: o pensar e o agir de professores / La violencia en la escuela: pensar y actuar de maestro / Violence at school: thinking and acting teacher
Fonte: Rev. baiana saúde pública;39(1), jan.-mar. 2015.
Idioma: pt.
Resumo: A violência está em todos os lugares e atinge diferentes classes sociais, manifestando-se sob a forma de conflito, no qual o ser que detém o poder momentâneo utiliza de artifícios para intimidar a possível vítima. Assim, este estudo teve como objetivo geral: compreender a percepção dos educadores sobre a violência ocorrida na escola e como objetivo específico: descrever como os professores percebem a violência escolar. Nos resultados constatamos que apesar de algumas participantes referirem que a violência é qualquer ato que atinge a integridade física e moral do sujeito, as violências físicas e verbais prevaleceram nos seus discursos. No que se refere à atuação das redes de proteção e do Setor Saúde nessa atuação conjunta, identificamos a invisibilidade dessa rede e, consequentemente, de buscar articulação entre os órgãos de proteção aos direitos da criança, com especial destaque para a família, que deveria proteger e que foi percebida como a principal culpada. A partir disso, concluímos que a maioria das docentes percebeu a violência escolar como um problema presente e que tem crescido descontroladamente. Apesar de algumas participantes revelarem compreendê-la como multicausal e que seu enfrentamento demanda a mobilização não apenas de uma área e de o Setor Saúde ser o desaguadouro das ocorrências de violência, nenhuma participante citou esse setor enquanto componente da rede de apoio. Em se tratando de prevenção da violência escolar encontramos ações preventivas pontuais, revelando que atitudes tardias, para elas, mostram-se mais eficientes, referindo-se a maior necessidade de ações de Segurança Pública.

La violencia está en todas partes y en diferentes clases sociales se manifiesta en la forma de conflicto, en el que el ser que tiene el poder de trucos usos momentáneos para intimidar a la víctima como sea posible. Así, este estudio tuvo como objetivos: conocer la percepción de los educadores sobre la violencia en la escuela y el objetivo específico: Describir cómo los profesores perciben la violencia escolar. Los resultados indicaron que, si bien algunos cuentan que la violencia es un acto que afecta a la integridad física y moral de la violencia individual, físico y verbal se impuso en sus discursos. Con respecto a la actuación de las redes y la protección del sector de la salud en este esfuerzo conjunto, hemos identificado la invisibilidad esa red y, por lo tanto, de buscar la coordinación entre los organismos de protección de los derechos del niño, en especial atención a la familia, que se percibía como el principal culpable. De esto, podemos concluir que la mayoría de los profesores perciben la violencia escolar como un problema y que este ha crecido enormemente. Aunque algunos participantes revelan entenderlo como multicausal y que su rostro no sólo exigen la movilización de una zona, y el sector de la salud es el drenaje de los casos de violencia,ninguno mencionó este sector como parte de la red de apoyo.

Violence is everywhere and in different social classes manifests itself in the form of conflict, in which the being who holds the power of momentary uses tricks to intimidate the victim as possible. Thus this study aimed to: understand the perception of educators about the violence in the school and specific objective: Describe how teachers perceive school violence. The results found that, although some relate that violence is any act that affects the physical and moral integrity of the individual, physical and verbal violence prevailed in their speeches. With regard to the performance of networks and protection of the health sector in this joint effort, we identified the invisibility that network and, consequently, to seek coordination between agencies for the protection of children?s rights, in particular focus on the family, which was perceived as the main culprit. From this, we conclude that most teachers perceived school violence as a problem and that this has grown wildly. Although some participants reveal understand it as multicausal and that his face not only demand the mobilization of an area, and the health sector is the drainage of the occurrences of violence, none cited this sector as part of the support network.
Descritores: Serviços de Saúde Escolar
Violência
Professores Escolares
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: BR15.1 - Biblioteca de Ciências Biomédicas


  6 / 143 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Id: biblio-1104433
Autor: Pombo-Menzes, Rafael; Marcolino-Putti, Germano.
Título: Sistemas de juego en balonmano en equipos escolares: Opciones de entrenadores en las categorías SUB-14 Y SUB-17 / Handball game systems in school teams: coaches' choices for SUB-14 and SUB-17 teams / Sistemas de jogo no handebol em equipes escolares: escolhas dos treinadores nas categorias SUB-14 e SUB-17 Rafael Pombo Menezes
Fonte: Educ. fis. deporte;38(2):https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/339198, Julio 2019.
Idioma: pt.
Resumo: Objetivo: identificar e discutir os sistemas de jogo (ofensivos e defensivos) mais importantes para treinadores de handebol de equipes escolares das categorias sub-14 e sub-17 e as possíveis implicações para o treinamento dos jogadores. Método: Onze treinadores de equipes escolares de handebol de um município do Estado de São Paulo (Brasil) foram entrevistados individualmente. A análise dos discursos foi realizada com base no discurso do sujeito coletivo. Resultados: apresentaram-se uma diversidade de opiniões sobre os sistemas defensivos considerados mais importantes. Já para os sistemas ofensivos observou-se maior preferência pelo 3:3 clássico em ambas as categorias. Identificou-se que há influência da busca por resultados competitivos na escolha dos sistemas de jogo abordados pelos treinadores. Conclusão: a formação do jogador deve ser entendida como um processo de longo prazo, considerando a seleção dos conteúdos, dos métodos de ensino e de uma sequência que possibilite a compreensão do jogo.

Objective: To identify and to discuss the most important game systems (offensive and defensive) for handball coaches of school teams (U-14 and U-17), as well as their possible implications for player training. Method: Eleven coaches of handball school teams from a city in the State of São Paulo (Brazil) were interviewed individually. The discourse analysis was performed based on the discourse of collective subject. Results: A diversity of opinions about the most important defensive systems was presented. For offensive systems, preference was given to the classic 3:3. It was identified that the search for competitive results has an influence on the choice of game systems addressed by the coaches. Conclusion: Player training should be understood as a long-term process, considering the selection of content, teaching methods, and a sequence that allows understanding the game.

Objetivo: identificar y discutir los sistemas de juego (ofensivo y defensivo) más importantes para entrenadores de balonmano de equipos escolares (sub-14 y sub-17), y las posibles implicaciones para el entrenamiento de los jugadores. Método: se entrevistó individualmente a once entrenadores de equipos escolares de balonmano de un municipio del estado de São Paulo (Brasil). El análisis del discurso se realizó sobre la base del discurso del sujeto colectivo. Resultados: se presentó una diversidad de opiniones sobre los sistemas defensivos más importantes. Para los sistemas ofensivos, se dio mayor preferencia al 3:3 clásico. Se identificó que la búsqueda de resultados competitivos tiene influencia en la elección de los sistemas de juego abordados por los entrenadores. Conclusión: la formación del jugador se debe entender como un proceso a largo plazo, considerando la selección de contenidos, los métodos de enseñanza y una secuencia que permite la comprensión del juego.
Descritores: Esportes
Esportes/educação
Professores Escolares
Responsável: CO197.1 - Biblioteca de Educación Física


  7 / 143 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Medeiros, Marcelo
Texto completo
Id: biblio-974855
Autor: Pedrosa, Sheila Mara; Gontijo, Daniela Tavares; Souza, Márcia Maria de; Silva, Marta Angélica Iossi; Medeiros, Marcelo.
Título: Violência no contexto escolar: significados para professores do ensino público / Violencia en el contexto escolar: significados para profesores de la enseñanza pública / Violence and the school context: meanings for public education teachers
Fonte: Ciênc. cuid. saúde;15(3):397-404, Jul.-Set. 2016.
Idioma: pt.
Resumo: RESUMO Estudo descritivo-exploratório de abordagem qualitativa, desenvolvido em escola pública de Goiânia-GO. O objetivo foi compreender os significados do fenômeno da violência, na perspectiva de professores de uma instituição pública de ensino. Os dados foram coletados, em grupos focais e observação participante, e analisados pelo método de interpretação de sentidos. Emergiram as categorias "O professor e a violência em seu contexto de trabalho" que diz respeito ao entendimento e estratégias utilizadas frente à violência no contexto de trabalho e "A influência da família na violência no contexto escolar", apresentando como os professores compreendem a influência da família no comportamento dos alunos. A pesquisa permitiu compreender a importância do trabalho intersetorial entre as áreas da saúde e educação, com apoio de instituições de ensino superior, para resguardar a função dos professores em sua essência. Percebemos, também, a necessidade de mais estudos sobre a influência das relações dos estudantes com suas famílias.

RESUMEN Estudio descriptivo-exploratorio de abordaje cualitativo, desarrollado en escuela pública de Goiânia-GO-Brasil. El objetivo fue comprender los significados del fenómeno de la violencia, en la perspectiva de profesores de una institución de enseñanza pública. Los datos fueron recolectados en grupos focales y observación participante, y analizados por el método de interpretación de sentidos. Surgieron las categorías "El profesor y la violencia en su contexto de trabajo" que dice respeto al entendimiento y a las estrategias utilizadas frente a la violencia en el contexto de trabajo y "La influencia de la familia en la violencia en el contexto escolar", presentando cómo los profesores comprenden la influencia de la familia en el comportamiento de los alumnos. La investigación permitió comprender la importancia del trabajo intersectorial entre las áreas de la salud y educación, con el apoyo de instituciones de enseñanza superior, para resguardar la función de los profesores en su esencia. Percibimos, también, la necesidad de más estudios sobre la influencia de las relaciones de los estudiantes con sus familias.

ABSTRACT Descriptive, exploratory qualitative study, performed at a public school in Goiânia -GO. The objective was to understand the meanings of the phenomenon of violence from the perspective of teachers. Data were collected through participant observation and focus groups, and analyzed by the method of interpretation of meanings, which emerged from the categories "Professor and violence in their work context", which deals with the understanding and strategies used to violence in work context and "The influence of family violence in the school context" which discusses how teachers understand the family's influence on pupil behavior. Thus, the research allows us to understand the importance of intersectional work between the areas of Health and Education, with the support of institutions of higher education to protect the role of teachers in its essence and in addition, we realized the need for further studies on the influence relationships with their students' families.
Descritores: Violência
Educação
Professores Escolares
-Serviços de Saúde Escolar
Comportamento Social
Família
Agressão
Relações Familiares
Respeito
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Pessoa de Meia-Idade
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: BR513.1 - Biblioteca Central


  8 / 143 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Texto completo
Id: biblio-1117116
Autor: Sanzana Guzmán, Rosa Lorena; Chiang Vega, María Margarita.
Título: Relación entre implicación laboral y satisfacción del trabajador en colegios de una provincia de Chile / Relationship between job involvement and satisfaction of workers in schools of a province in Chile
Fonte: Salud trab. (Maracay);25(1):52-62, jun. 2017. tab.
Idioma: es.
Resumo: Esta investigación evalúa la relación entre la implicación laboral y satisfacción del trabajador en el área de educación. Se realizó un estudio correlacional, utilizando un diseño no experimental transversal y se tomó una muestra no probabilística de 169 trabajadores de colegios particular-subvencionados de una provincia de Chile, a quienes se les aplicó un cuestionario de tres partes: I Información general, II Adaptación castellana del cuestionario de implicación en el trabajo de Gonzalez & De Elena (1999) y III Cuestionario de satisfacción laboral de Chiang, Gómez & Salazar (2014). Los resultados no mostraron diferencias significativas entre hombres y mujeres. Tanto la dimensión "contingencias desempeño-autoestima" como la dimensión "identificación psicológica con el trabajo" de la implicación laboral, muestran una correlación positiva y estadísticamente significativa (niveles bajos) con nueve de las diez dimensiones de la satisfacción laboral. La dimensión "sentimientos de deber-obligación hacia el trabajo" de la implicación laboral es estadísticamente significativa y correlaciona negativamente con todas las dimensiones de la satisfacción laboral. De esto se concluye que, los trabajadores del grupo estudiado, poseen un alto grado de implicación laboral, se identifican de tal manera con su trabajo que éste pasa a ser una parte fundamental en su vida y su desempeño dentro de la organización afecta de tal manera su autoestima que un bajo rendimiento les significa una disminución en su satisfacción laboral. Por otro lado, la satisfacción laboral aumenta en la medida en que sienten que el trabajo no es solo un deber y una obligación a cumplir(AU)

The objective of this study was to determine whether there is a relationship between job involvement and worker satisfaction in subsidized private schools in a province of Chile. A convenience sample of 169 workers was recruited, and completed a three-part questionnaire: a) General information; b) Spanish translation of Gonzalez & De Elena´s (1999) job involvement questionnaire; and c) job satisfaction questionnaire developed and validated by Chiang, Salazar, Huerta & Nuñez (2008), Chiang, Salazar, Martín & Núñez (2011) and Chiang, Gómez & Salazar (2014). Results showed that the job involvement dimension "performance-self esteem contingencies "exhibited a positive and statistically significant correlation (low levels) with nine of the ten dimensions of job satisfaction, except for "satisfaction with pay". The "psychological identification with the job", had a positive and statistically significant correlation (low levels), with all dimensions of job satisfaction except the "satisfaction with development opportunity". Finally, the job-involvement dimension "feelings of duty-obligation to work" was significantly and inversely correlated with all dimensions of job satisfaction. We conclude that workers with a high degree of job involvement identify strongly with their job, as it represents a fundamental part of his life; his performance within the organization affects his self-esteem in such a way, and a low performance means a decrease in his job satisfaction and vice versa(AU)
Descritores: Satisfação Pessoal
Instituições Acadêmicas
Chile
Educação
Satisfação no Emprego
-Inquéritos e Questionários
Professores Escolares
Limites: Humanos
Responsável: VE1.1 - Biblioteca Humberto Garcia Arocha


  9 / 143 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Texto completo
Id: biblio-1104347
Autor: Guiamet, Jaime; Philipp, Gretel; Routier, Eva; Vogelmann, Verónica.
Título: Proceso de trabajo y salud docente. Un abordaje socio-antropológico de las relaciones entre los riesgos organizacionales y psicosociales del trabajo en contextos de pobreza urbana de Rosario (Argentina) / Work process and teacher's health. A socio-anthropological approach to the relationship between the organizational and psychosocial workplace risk factors in the context of urban poverty in Rosario (Argentina)
Fonte: Salud trab. (Maracay);26(1):59-71, jun. 2018.
Idioma: es.
Resumo: El presente escrito aborda las relaciones entre el proceso de trabajo y los procesos de salud-enfermedad de docentes de Nivel Medio de la ciudad de Rosario (Argentina), en el contexto de las reformas educativas de la denominada posconvertibilidad. El objetivo específico de este artículo es analizar los riesgos organizacionales y psicosociales presentes en una escuela secundaria ubicada en un contexto barrial de creciente fragmentación, diferenciación socioeconómica y pobreza. El estudio se realiza a partir de un enfoque propio de la Antropología del Trabajo y retoma asimismo los aportes de la Medicina Social. En este sentido, entendemos los procesos productivos a partir de su condición sociohistórica y a los procesos de salud-enfermedad a estos asociados como expresión del conflicto entre capital y trabajo (Grimberg, 1991). Se privilegió el desarrollo del denominado enfoque etnográfico, el cual implicó optar por estrategias intensivas de construcción de la información, tales como la observación participante y las entrevistas semiestructuradas. A partir de un referente empírico acotado se identificaron riesgos psicosociales vinculados con la condición social de los alumnos y sus familias, los cuales forman parte de la dinámica escolar en el contexto específico. Asimismo, se profundizó la identificación y análisis de los riesgos organizacionales vinculados a las formas de contratación; tiempo de trabajo, salario y exigencias de capacitación. El enfoque propuesto que vincula analíticamente los riesgos psicosociales y organizacionales es plausible de ser retomado para abordar la relación trabajo-salud de docentes en otros contextos escolares similares(AU)

In this article, we analyze the relationships between the work process, psychosocial risk factors and the health-disease processes of secondary level school teachers in Rosario (Argentina), in the context of the so-called "postconvertibility educational reforms". The main objective was to analyze organizational and psychosocial risk factors, based on a case study of a school located in an urban area affected by increasing fragmentation, socioeconomic differentiation and poverty. We used an approach based on the anthropology of work, with some contributions from the field of social medicine. In this sense, we understand productive processes as based on their socio-historical condition, and the associated health-disease processes as the expression of the conflict between capital and work. We prioritized the implementation of the ethnographic approach, which led us to select intensive strategies to construct the information, such as participant observation and semi-structured surveys. Based on a limited empirical reference, we were able to identify psychological risks attached to the students and the social conditions of their family. These risks reflect the different dimensions of school dynamics within this general context. Moreover, we went further by identifying and analyzing the organizational risks connected to hiring, working time, wages and training demands. We consider that this approach, which connects psychological and the organizational risk factors, has been scarcely researched in studies in this area. Thus, it is plausible that it can be used to further investigate relationships between work and health among teachers in similar school contexts(AU)
Descritores: Argentina
Pobreza
Condições Sociais
Medicina Social/métodos
Condições de Trabalho
Sistema Único de Saúde
Riscos Ocupacionais
Fatores de Risco
Professores Escolares
Antropologia Cultural/métodos
Limites: Humanos
Responsável: VE1.1 - Biblioteca Humberto Garcia Arocha


  10 / 143 LILACS  
              first record previous record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Id: biblio-1098437
Autor: Aliante, Gildo; Abacar, Mussa.
Título: Estresse ocupacional em formadores de professores do ensino básico: estudo com profissionais do Instituto de Formação de Professores Primários de Nampula-Moçambique / Occupational stress in teachers of basic teachers: study with professionals of the Institute of Training Primary Teachers of Nampula-Mozambique / El estrés laboral en la formación los formadores de maestros básicos: estudio de profesional con el Instituto de Formación de Profesores de Primaria Nampula- Mozambique
Fonte: Pesqui. prát. psicossociais;15(1):1-13, jan.-abr. 2020. tab.
Idioma: pt.
Resumo: Este artigo objetivou compreender os fatores do estresse ocupacional em formadores de professores do ensino básico em Nampula-Moçambique e as respectivas estratégias de enfrentamento ao estresse. Trata-se de um estudo exploratório, do cunho qualitativo, que envolveu 20 formadores de professores. A coleta de dados foi por meio de um guião de entrevista semiestruturada e analisados com o recurso da técnica de análise de conteúdo. Os resultados indicam que os formadores investigados sentem-se estressados pelo trabalho e tal estresse ocupacional percebido se deve à falta de material de apoio, à planificação de aulas, à elaboração de exercícios, ao pagamento irregular dos salários e à sobrecarga de tarefas. O estresse sentido pelos formadores gera consequências em nível pessoal, organizacional e familiar. Para fazer face a situações de estresse, os formadores recorrem essencialmente às estratégias paliativas. Esses resultados sugerem a concepção e implementação de programas preventivos e/ou interventivos sobre estresse no trabalho docente, com vista à melhoria e promoção de saúde e bem-estar no trabalho dos formadores.

This article aimed to understand the occupational stress factors in primary school teacher trainers in Nampula and their coping strategies to stress. This is an exploratory study, the qualitative nature involving 20 forming faculty. Data collection was via a semi-structured interview guide analyzed with the use of content analysis technique. The results indicate that the investigated trainers feel stressed at work, and such occupational stress perceived is due to lack of support materials (modules), planning lessons, the preparation exercises, the irregular payment of salaries and overhead tasks. The stress felt by trainers generates consequences both on a personal level, both organizational and family. To cope with stressful situations, trainers rely essentially palliative strategies. These results suggest the design and implementation of preventive and / or intervention programs on stress in teaching, with a view to improving and promoting health and quality of working life of the trainers.

Este artículo tiene como objetivo comprender los factores de estrés en el trabajo en los formadores de profesores de la escuela primaria en Nampula y sus estrategias de afrontamiento al estrés. Este es un estudio exploratorio, la naturaleza cualitativa que implica 20 facultad de conformación. La recogida de datos fue a través de una guía de entrevista semiestructurada analizado con el uso de la técnica de análisis de contenido. Los resultados indican que los entrenadores investigados se siente estresado en el trabajo, y tal estrés laboral percibido es debido a la falta de materiales de apoyo (módulos), la planificación de lecciones, los ejercicios de preparación, el pago irregular de los sueldos y los gastos generales tareas. El estrés que sienten los entrenadores genera consecuencias tanto a nivel personal, tanto de organización y de la familia. Para hacer frente a situaciones de estrés, los entrenadores se basan esencialmente estrategias paliativas. Estos resultados sugieren que el diseño e implementación de programas de prevención y / o intervención sobre el estrés en la enseñanza, con el fin de mejorar y promover la salud y la calidad de vida de los entrenadores de trabajo.
Descritores: Saúde do Trabalhador
Estresse Ocupacional
-Condições de Trabalho
Capacitação Profissional
Capacitação de Professores
Professores Escolares
Doenças Profissionais
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: BR378.1 - Biblioteca Central



página 1 de 15 ir para página                         
   


Refinar a pesquisa
  Base de dados : Formulário avançado   

    Pesquisar no campo  
1  
2
3
 
           



Search engine: iAH v2.6 powered by WWWISIS

BIREME/OPAS/OMS - Centro Latino-Americano e do Caribe de Informação em Ciências da Saúde