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Id: biblio-1045875
Autor: Morris, F.
Título: Disability, Chronic Diseases and Access to Healthcare in Jamaica / Discapacidad, Enfermedades Crónicas y Acceso a la Salud en Jamaica
Fonte: West Indian med. j;67(spe):415-419, 2018.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT Objective: To look at healthcare delivery for persons with disabilities in Jamaica. Methods: A quantitative survey of persons with disabilities using a systematic random sampling technique with respondents selected from the database of the Jamaica Council for Persons with Disabilities. Results: Participants included 1014 persons with disabilities. The results showed that persons with disabilities were regular users of the public health system and that the major chronic illnesses identified among respondents were diabetes mellitus, mental illness and hypertension. Conclusion: Persons with disabilities are regular users of the public health system and so efforts must be made to consistently educate these individuals about ways to maximize use of this service.

RESUMEN Objetivo: Examinar la prestación de servicios de salud a las personas discapacitadas en Jamaica. Métodos: Un estudio cuantitativo de las personas con discapacidad que utiliza una técnica de muestreo aleatorio sistemática con los encuestados seleccionados de la base de datos del Consejo de Jamaica para las Personas con Discapacidad. Resultados: Los participantes incluyeron 1014 personas con discapacidad. Los resultados mostraron que las personas con discapacidad eran usuarios regulares del sistema de salud pública, y que las principales enfermedades crónicas identificadas entre los encuestados eran la diabetes mellitus, las enfermedades mentales y la hipertensión. Conclusión: Las personas con discapacidad son usuarios regulares del sistema de salud pública, por lo que se deben hacer esfuerzos para educar sistemáticamente a estos individuos sobre las formas de maximizar el uso de este servicio.
Descritores: Doença Crônica/epidemiologia
Serviços de Saúde para Pessoas com Deficiência/estatística & dados numéricos
Acesso aos Serviços de Saúde/estatística & dados numéricos
-Amostragem Aleatória e Sistemática
Gastos em Saúde
Jamaica/epidemiologia
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1282093
Autor: Campos Cannobbio, Valeria.
Título: Pacientes con discapacidad sensorial y los servicios sanitarios, un compromiso pendiente / Patients with sensoriality and health services, a pending commitmen
Fonte: Int. j. med. surg. sci. (Print);4(4):1236-1237, dic. 2017.
Idioma: es.
Descritores: Pessoas com Deficiência
Serviços de Saúde para Pessoas com Deficiência
-Chile
Tipo de Publ: Carta
Responsável: CL61.1 - Biblioteca Central Campus Sur


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-1142929
Autor: Reichenberger, Veronika; Alburquerque, Maria do Socorro Veloso de; David, Renata Bernardes; Ramos, Vinícius Delgado; Lyra, Tereza Maciel; Brito, Christina May Moran de; Köptcke, Luciana Sepúlveda; Kuper, Hannah.
Título: O desafio da inclusão de pessoas com deficiência na estratégia de enfrentamento à pandemia de COVID-19 no Brasil / El desafío de incluir a las personas con discapacidad en la estrategia para enfrentar la pandemia COVID-19 en Brasil / The challenge of including people with disabilities in the strategy to address the COVID-19 pandemic in Brazil
Fonte: Epidemiol. serv. saúde;29(5):e2020770, 2020.
Idioma: en; pt.
Projeto: Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP); . Fundação de Apoio à Pesquisa do Distrito Federal (FAP-DF); . Fundação de Amparo à Ciência e Tecnologia do Estado de Pernambuco (FACEPE); . Medical Research Council (MRC).
Descritores: Pessoas com Deficiência/estatística & dados numéricos
Infecções por Coronavirus/prevenção & controle
Infecções por Coronavirus/epidemiologia
Acesso aos Serviços de Saúde
-Brasil
Quarentena
Pandemias
Serviços de Saúde para Pessoas com Deficiência/organização & administração
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Comentário
Responsável: BR275.1 - Biblioteca


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Id: biblio-1152089
Autor: Molina Amaya, Enma; Jiménez-Dilworth, Ana; Castellanos-Dubón, Wilmer; Flores, Sonia; Maradiaga, Edna; Gonzáles, Mauricio; Alger, Jackeline.
Título: Barreras arquitectónicas en establecimientos sanitarios contribuyen a la discapacidad en Honduras / Architectural barriers in healthcare buildings contribute to disabilities in Honduras
Fonte: Rev. méd. hondur;88(2):70-76, jul.-dic. 2020. tab, map.
Idioma: es.
Resumo: Antecedentes. Cobertura Universal en Salud es uno de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Las personas con dis-capacidad suelen tener mayores dificultades de acceso a la salud que el resto de la población. Factores del entorno como el diseño y las construcciones pueden ser una barrera o un facilitador. Ob-jetivo. Evaluar lascaracterísticas de accesibilidad en el diseño y las ayudas técnicas para la movilidad en los establecimientos de salud en zonas de realización del servicio médico social, Carre-ra de Medicina UNAH, cohorte 2013-2014. Métodos. En base a principios de diseño universal se evaluaron barreras y facilitado-res para el acceso a la salud en establecimientos de salud, inclu-yendo centros de atención primaria y hospitales. Resultados. Se evaluaron 176 establecimientos en 17 departamentos, 154 uni-dades de atención primaria (UAP) y 22 hospitales. Las mayores barreras fueron la señalización inadecuada de rutas: 150 (97.4%) UAP y 20 (90.9%) hospitales; la carencia de soportes en los ba-ños: 152 (98.7%) UAP y 20 (90.9%) hospitales; la inaccesibilidad a personas en sillas de ruedas: 129 (83.8%) UAP y 9 (40.9%) hospitales. Discusión. Mejorar el acceso y la calidad de los ser-vicios de salud para las personas con discapacidad es impres-cindible para reducir las inequidades. Nuestro estudio indica que el diseño de los establecimientos de salud en Honduras supone una barrera para el acceso y calidad de salud de las personas con discapacidad. Se exhorta al Estado a regular y supervisar el diseño y construcción de edificios accesibles para todos, a fin de reducir las brechas en salud...(AU)
Descritores: Acessibilidade Arquitetônica
Serviços de Saúde para Pessoas com Deficiência
-Infecções por Coronavirus
Cobertura Universal de Saúde
Limites: Humanos
Responsável: HN1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Id: biblio-1177791
Autor: Oviedo Cáceres, María del Pilar; Hernández Padilla, Martha Liliana; Suárez Escudero, Juan Camilo.
Título: Percepción de la rehabilitación visual: Una mirada desde las personas con baja visión / Percepção da reabilitação da visão: uma visão de pessoas com baixa visão / Understanding Vision Rehabilitation: A Perspective from People with Low Vision
Fonte: rev. cuid. (Bucaramanga. 2010);12(1):e1139, ene-2021.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: la baja visión es una categoría de discapacidad visual que requiere un proceso de rehabilitación para maximizar la función visual y permitir a la persona desarrollar habilidades compensatorias para mejorar su funcionalidad. Objetivo: describir las percepciones de las personas con baja visión que recibieron servicios de rehabilitación funcional visual en dos centros de atención, frente al aporte de los servicios y barreras identificadas en el proceso. Metodología: Estudio cualitativo de tipo exploratorio. Se realizaron 14 entrevistas semiestructuradas a personas que realizaron su rehabilitación visual en dos centros de atención: Uno en Bogotá con un proceso de atención interdisciplinario y otro en Bucaramanga con un proceso de atención de menor interdisciplinariedad. El análisis siguió el proceso de descubrimiento, codificación y relativización de los datos. Resultados: Las personas que asistieron al centro de menor interdisciplinariedad, reconocieron el aporte de la rehabilitación para el desarrollo de actividades cotidianas básicas e instrumentales. Quienes asistieron al centro de mayor interdisciplinariedad destacaron los aportes de psicología, orientación y movilidad, y trabajo social como fundamentales. Pese a lo anterior, en las dos ciudades persisten barreras: dificultades para adquirir ayudas ópticas, de movilidad, arquitectónicas y para la inclusión laboral. Discusión: Se evidencia la necesidad de garantizar una rehabilitación funcional interdisciplinaria que contemple intervenciones adicionales a la prescripción de ayudas ópticas. Conclusiones: Los servicios interdisciplinarios obtienen mejores resultados en cuanto a las transformaciones que logran las personas en: aceptación de la condición de baja visión, movilidad, acceso a tecnología, y reconocimiento de derechos.

Introduction: Low vision is a category of visual impairment that needs a rehabilitation process to maximize visual function and provide the individual with compensatory skills to improve their functioning. Objective: To describe the perception of people with low vision who received functional vision rehabilitation in two rehabilitation centers in relation to service provision and barriers identified in the process. Materials and Methods: A qualitative exploratory study was conducted using 14 semi-structured interviews in people who received low vision rehabilitation in two rehabilitation centers: one in Bogotá providing interdisciplinary vision rehabilitation and another in Bucaramanga with less interdisciplinary vision rehabilitation. After analysis, data were recovered, classified and transformed. Results: People who attended the less interdisciplinary rehabilitation center recognized the contribution of rehabilitation for basic and instrumental activities of daily living. Those who attended the rehabilitation center providing greater interdisciplinary vision rehabilitation highlighted the contributions made from the psychology, orientation and mobility skills, and social work fields as essential. Despite this, barriers still exist in both cities: difficulties in acquiring optical, mobility and architectural aids, as well as in labor inclusion. Discussion: There is a clear need to ensure interdisciplinary vision rehabilitation that includes additional interventions for optical aid prescription. Conclusion: Best results are obtained by interdisciplinary vision rehabilitation in terms of transformations that individuals achieve in acceptance of the low vision condition, mobility, access to technology and rights recognition.

Introdução: A baixa visão é uma categoria de deficiência visual que precisa de um processo de reabilitação para maximizar a função visual e permitir que a pessoa desenvolva habilidades compensatórias para melhorar seu desempenho. Objetivo: Descrever as percepções das pessoas com baixa visão que receberam reabilitação visual funcional em dois centros de reabilitação em relação à prestação de serviços e às barreiras identificadas no processo. Materiais e Métodos: Um estudo exploratório qualitativo foi conduzido utilizando 14 entrevistas semiestruturadas em pessoas que receberam reabilitação visual em dois centros de reabilitação visual: um em Bogotá com um processo de reabilitação da visão interdisciplinar e outro em Bucaramanga com reabilitação da visão menos interdisciplinar. Após análise, os dados foram recuperados, classificados e transformados. Resultados: As pessoas que compareceram ao centro de reabilitação menos interdisciplinar reconheceram a contribuição da reabilitação para atividades básicas e instrumentais da vida diária. As pessoas que compareceram ao centro de reabilitação de maior interdisciplinaridade ressaltaram como essenciais as contribuições feitas a partir da psicologia, habilidades de orientação e mobilidade, e campos de trabalho social. Apesar do acima exposto, ainda existem barreiras em ambas as cidades: dificuldades na aquisição de meios ópticos, de mobilidade e arquitetônicos, assim como na inclusão trabalhista. Discussão: Há uma clara necessidade de garantir a reabilitação funcional interdisciplinar que contemple intervenções adicionais para a prescrição de auxílios ópticos. Conclusão: Os melhores resultados são obtidos pela reabilitação interdisciplinar em termos das transformações que as pessoas alcançam na aceitação da condição de baixa visão, mobilidade, acesso à tecnologia e reconhecimento de direitos.
Descritores: Baixa Visão
Resultado do Tratamento
Serviços de Reabilitação
Serviços de Saúde para Pessoas com Deficiência
Pesquisa de Reabilitação
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: CO646.1 - Biblioteca


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Texto completo SciELO Chile
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Id: biblio-1014272
Autor: Campos, Valeria; Cartes-Velásquez, Ricardo.
Título: Estado actual de la atención sanitaria de personas con discapacidad auditiva y visual: una revisión breve / Health care of people with visual or hearing disabilities
Fonte: Rev. méd. Chile;147(5):634-642, mayo 2019.
Idioma: es.
Projeto: CONICYT FONDEF FONIS + MINSAL.
Resumo: Visual or hearing disabilities account for 20% of people reporting some sort of disability. We performed a literature review about the interaction that people with visual or hearing disabilities have with the health care system. We found that these people report a lower quality of life and have a higher frequency of physical and psychological ailments. They also have difficulties to obtain an adequate health care and report a paucity of trained professionals to take care of them.
Descritores: Qualidade de Vida/psicologia
Transtornos da Visão/psicologia
Pessoas com Deficiência Auditiva/psicologia
Serviços de Saúde para Pessoas com Deficiência
Transtornos da Audição/psicologia
-Relações Médico-Paciente
Qualidade da Assistência à Saúde
Transtornos da Visão/fisiopatologia
Letramento em Saúde
Acesso aos Serviços de Saúde
Transtornos da Audição/fisiopatologia
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Revisão Sistemática
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-1140109
Autor: Domínguez Quiroz, Katherine Paola; Alvis Orozco, Yina Paola; Sahagún Navarro, Marta.
Título: Evaluación de necesidades de apoyo en universitarios con diversidad funcional de origen físico: un estudio de caso / Assessment of support needs in university students with Functional diversity of physical origin: a case study
Fonte: rev. colomb. cienc. soc. (En linea);11(2):456-478, 2020.
Idioma: es.
Resumo: Objetivo. Este estudio evaluó las necesidades de apoyo de estudiantes universitarios con diversidad funcional de origen físico en una Institución Educativa Superior. Se analizó, además, la percepción del docente y, en su conjunto, la correspondencia con las políticas de inclusión, tanto institucionales como de la nación. Método. Bajo el estudio de caso, se trabajó el enfoque cualitativo, con un diseño de teoría crítica. Se usó la entrevista en profundidad, el grupo focal y el análisis documental para la triangulación de la información. La muestra fue de casos-tipo y se definió por saturación de categorías. Se recurrió al criterio deductivoinductivo para el análisis de la información con el apoyo del software Atlas.ti. Resultados. Los participantes manifestaron presencia de barreras arquitectónicas, poca participación social en los diferentes escenarios que se organizan y necesidades de apoyo de tipo psicológico. Asimismo, deseos de formarse como profesionales. Conclusiones. Se reconoce la importancia que tiene para las instituciones de educación superior ser inclusivas para favorecer la mitigación de las necesidades que se presentan.

Objective: this study evaluated the support needs of university students with functional diversity of physical origin in a Higher Educational Institution. In addition, the perception teachers, and as a whole, the correspondence with inclusion policies, both institutional and national, were analyzed. Method: under the case study, the qualitative approach was worked out, with a critical theory design. The in-depth interview, the focus group, and the documentary analysis were used for the triangulation of the information. The sample was case-type and defined by saturation of categories. The deductive-inductive criterion was used to analyze the information with the support of the Atlas.ti software. Results: the participants manifested the presence of architectural barriers, little social participation in the different scenarios that are organized, and psychological support needs. Conclusions: the importance of higher education institutions to be inclusive to mitigate the needs is recognized.
Descritores: Pessoas com Deficiência/educação
-Acessibilidade Arquitetônica
Educação Superior
Serviços de Saúde para Pessoas com Deficiência
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Relatório Técnico
Responsável: CO191.1 - Biblioteca


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Id: biblio-1130033
Autor: Amariles Villegas, Andrés.
Título: La adolescencia deteriorada: subjetivación de la adolescencia en personas en situación de discapacidad / Impaired adolescence: subjectivation of adolescence in people with disabilities
Fonte: Poiésis (En línea);29(Jun.):1-8, 2015.
Idioma: es.
Resumo: La llegada a la adolescencia plantea un panorama en el cual, a pesar de todas las trabas y paradojas que le presentan los adultos, la tarea principal es afrontar las pérdidas normales de esta etapa de la vida y hacerse a un lugar independiente en el mundo. Este artículo pretende hacer una reflexión sobre lo que sucede con aquellos sujetos a los que, por una marca, condición o característica se les dificulta, niega o impide esta transición "normal". Me refiero, pues, a la subjetivación de la adolescencia de las personas en situación de discapacidad.

The arrival of adolescence presents a scenario in which, despite all the obstacles and paradoxes that adults present, the main task is to face the normal losses of this stage of life and to find an independent place in the world. This article aims to reflect on what happens to those subjects who, due to a brand, condition or characteristic, are hindered, denied or prevented from this "normal" transition. I am referring, then, to the subjectivation of adolescence of people with disabilities.
Descritores: Saúde da Pessoa com Deficiência
-Psicologia do Adolescente
Pessoas com Deficiência/psicologia
Serviços de Saúde para Pessoas com Deficiência
Responsável: CO191.1 - Biblioteca


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Id: lil-648182
Autor: Interdonato, Giovanna Carla; Greguol, Márcia.
Título: Promoção da saúde de pessoas com deficiência: uma revisão sistemática / Health promotion for people with disabilities: a systematic review
Fonte: HU rev;37(3):369-375, set. 2011.
Idioma: pt.
Descritores: Pessoas com Deficiência
Promoção da Saúde
-Política Pública
Qualidade de Vida
Serviços de Saúde para Pessoas com Deficiência
Acesso aos Serviços de Saúde
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: BR378.1 - Biblioteca Central


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-830737
Autor: Teles, Fernanda Moreira; Resegue, Rosa; Puccini, Rosana Fiorini.
Título: Care needs of children with disabilities - Use of the Pediatric Evaluation of Disability Inventory / Necessidades de assistência à criança com deficiência - Uso do Inventário de Avaliação Pediátrica de Incapacidade
Fonte: Rev. paul. pediatr;34(4):447-453, Oct.-Dec. 2016. tab.
Idioma: en.
Resumo: Abstract Objective: To describe the care needs reported by caregivers of children with disabilities going through the school inclusion process using the Pediatric Evaluation of Disability Inventory. Methods: Cross-sectional study with 181 children aged 7-10 years with physical or mental disabilities, undergoing the inclusion process in elementary school in 2007. Location: 31 schools of the Regional Education Board-District of Penha, East Side the city of São Paulo. The children's care needs according to the caregivers were assessed in three areas-self-care, mobility and social function, using the Pediatric Evaluation of Disability Inventory, according to the following score: 5, Independent; 4, Supervision; 3, Minimum Assistance; 2, Moderate Assistance; 1, Maximum Assistance and 0, Total Assistance. For statistical analysis, we used Student's t-test and analysis of variance (ANOVA), with p<0.05 being statistically significant. Results: The lower means, with statistically significant differences, were observed for the items related to social function (55.8-72.0), followed by self-care functions (56.0-96.5); for all types of disabilities, except for children with physical disabilities, who had lower means for self-care (56.0) and mobility (63.8). Conclusions: Social function was the area referred to as the one that needed a higher degree of assistance from the caregiver and the Pediatric Evaluation of Disability Inventory is a tool that can help identify these needs and develop a more targeted intervention.

Resumo Objetivo: Descrever as necessidades de assistência referidas por cuidadores de crianças com deficiência em processo de inclusão escolar, por meio do Inventário de Avaliação Pediátrica de Incapacidade. Métodos: Estudo transversal com 181 crianças de 7-10 anos com deficiências físicas ou mentais, que se encontravam em processo de inclusão escolar no ciclo Fundamental I, em 2007. Local: 31 escolas da Diretoria Regional de Ensino - Distrito Penha, Zona Leste do Município de São Paulo. Foram avaliadas as necessidades de assistência do cuidador da criança em três áreas - autocuidado, mobilidade e função social, por meio do Inventário de Avaliação Pediátrica de Incapacidade, segundo a seguinte pontuação: 5 Independente, 4 Supervisão, 3 Assistência mínima, 2 Assistência moderada, 1 Assistência máxima e 0 Assistência total. Para análise estatística, usou-se o teste t de Student e análise de variância (Anova) e foi significativo p<0,05. Resultados: As menores médias, com diferença estatística, foram observadas para os itens relacionados à função social (55,8-72), seguidas das funções de autocuidado (56-96,5) para todos os tipos de deficiência, com exceção das crianças com deficiência física que apresentaram menores médias para autocuidado (56) e mobilidade (63,8). Conclusões: A função social foi a área referida como a que necessita de maior assistência do cuidador e o Inventário de Avaliação Pediátrica de Incapacidade é um instrumento que pode contribuir para identificar essas necessidades e para o desenvolvimento de uma intervenção mais dirigida.
Descritores: Serviços de Saúde da Criança
Serviços de Saúde para Pessoas com Deficiência
Necessidades e Demandas de Serviços de Saúde
-Estudos Transversais
Avaliação da Deficiência
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Tipo de Publ: Estudo Multicêntrico
Responsável: BR1.1 - BIREME



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