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Id: biblio-1013291
Autor: Ferrari Junior, Geraldo Jose; Barbosa, Diego Grasel; Andrade, Rubian Diego; Pelegrini, Andreia; Beltrame, Thais Silva; Felden, Érico Pereira Gomes.
Título: Subjective sleep need and daytime sleepiness in adolescents / Necessidade subjetiva de sono e sonolência diurna em adolescentes
Fonte: Rev. Paul. Pediatr. (Ed. Port., Online);37(2):209-216, Apr.-June 2019. tab.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT Objective: To analyze the contribution of subjective sleep need for daytime sleepiness in adolescents, and to compare questions about sleep, age and body mass index between adolescents who considered to sleep enough and those who reported the need for more sleep. Methods: This is a descriptive, epidemiological and cross-sectional study. Data collection was performed in August 2016, with 773 adolescents aged 14-19 years old, from Paranaguá, Paraná, Southern Brazil. The analysis included the following variables: time in bed, half-sleep phase, sleep need, social jetlag, daytime sleepiness, body mass index and physical activity. Results: The prevalence of adolescents with subjective need for sleep was 73.0%, with an average need of 1.7 extra hours of sleep. These adolescents woke up earlier (p<0.001) and slept less on school days (p<0.001). The need for more sleep was associated with higher daytime sleepiness scores (rho=0.480; p<0.001) and with later half-sleep phase (rho=0.200; p<0.001). No correlation was identified between the sleep need and time in bed (rho=-0.044; p=0.225). The subjective sleep need was the variable with the greatest explanatory power for daytime sleepiness (24.8%; p<0.001). In addition, the less adolescents practiced physical activity, the higher their daytime sleepiness scores (rho=-0.117; p<0.001). Conclusions: The subjective sleep need has an important role in explaining daytime sleepiness among adolescents. Adolescents who needed to sleep more reported waking up early and experienced sleep deprivation during class days; they also woke up later on the weekends and experienced more daytime sleepiness, compared to those who believed they had enough sleep.

RESUMO Objetivo: Analisar a contribuição da necessidade subjetiva de sono para a sonolência diurna em adolescentes e comparar questões sobre sono, idade e índice de massa corporal entre os adolescentes que consideram dormir o suficiente e os que julgam necessitar dormir mais. Métodos: Estudo descritivo, epidemiológico e transversal, cuja coleta de dados ocorreu em agosto de 2016 em 773 adolescentes de 14 a 19 anos de Paranaguá, PR, Brasil. As variáveis de análise foram tempo de cama, meia fase do sono e necessidade de mais horas de sono, além do jetlag social, sonolência diurna, índice de massa corpórea (IMC) e atividade física. Resultados: A prevalência de adolescentes com necessidade subjetiva de sono foi 73,0%, sugerindo precisar, em média, de 1,7 hora a mais de sono. Estes acordavam mais cedo (p<0,001) e dormiam menos nos dias de aula (p<0,001). A necessidade de dormir mais associou-se a maiores pontuações de sonolência diurna (rho=0,480; p<0,001) e com meia fase do sono mais tardia (rho=0,200; p<0,001). Não foi identificada correlação entre necessidade de sono e tempo de cama (rho=-0,044; p=0,225). A necessidade subjetiva de sono foi a variável com maior poder explicativo da sonolência diurna (24,8%; p<0,001). Além disso, quanto menos os adolescentes praticavam atividade física, maiores as pontuações de sonolência diurna (rho=-0,117; p<0,001). Conclusões: A percepção subjetiva de sono teve papel importante para explicar a sonolência diurna dos adolescentes. Os jovens que precisavam dormir mais relataram acordar mais cedo e apresentavam privação de sono durante os dias de aula, acordaram mais tarde no final de semana e apresentaram maior sonolência diurna, comparando-se aos que acreditavam dormir o suficiente.
Descritores: Autoavaliação Diagnóstica
Higiene do Sono/fisiologia
AMERICAN HEART ASSOCIATIONABDOMEN, ACUTEABBREVIATIONS AS TOPIC
-Serviços de Saúde Escolar/estatística & dados numéricos
Sono
Privação do Sono/complicações
Privação do Sono/fisiopatologia
Privação do Sono/psicologia
Privação do Sono/epidemiologia
Brasil/epidemiologia
Prevalência
Estudos Transversais
Saúde do Adolescente/normas
Saúde do Adolescente/estatística & dados numéricos
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Adolescente
Adulto Jovem
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-998500
Autor: Toledo Echemendía, Omelis Milagros(edt); Calderón Mora, María de las Mercedes(edt); Santamaría Cuesta, David Lorenzo(edt).
Título: La preparación para dirigir el diagnóstico de estudiantes con necesidades educativas especiales asociadas al comportamiento / Training to manage the diagnosis of students with special educational needs associated to behavior
Fonte: Gac. méd. espirit;21(1), Ene-Abr 2019.
Idioma: es.
Resumo: El diagnóstico escolar es una de las herramientas con las que cuenta el personal docente, pero se necesita de una preparación previa para su dirección.Objetivo: Diagnosticar la preparación de los directores de las escuelas primarias para dirigir el proceso de diagnóstico de los estudiantes que evidencian necesidades educativas especiales asociadas al comportamiento.Metodología: Se realizó una investigación con diseño no experimental y enfoque cuantitativo en la Universidad de Sancti Spíritus José Martí Pérez, que incluyó ocho directores de escuelas primarias urbanas. Se aplicaron métodos y técnicas de la investigación pedagógica
Descritores: Educação Profissionalizante/métodos
Educação Especial/métodos
-Serviços de Saúde Escolar/ética
Pessoal de Educação/educação
Professores Escolares
Responsável: CU420.1 - Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas de Sancti Spiritus


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Id: biblio-1051349
Autor: Ferrer, Graciela; Fairman, Amalia; Livisit, Daniela.
Título: Tratamientos y derivaciones en la población escolar. Su relevancia en el tiempo / Treatments and referrals in the school population. Its relevance in time
Fonte: Prensa méd. argent;104(6):312-318, Ago2018. graf, tab.
Idioma: es.
Resumo: This is a descriptive, retrospective and comparative study between the year 2015 through 2017, with data obtained by the Team of School Health from the Programmatic Area of the General Hospital for Acute "Juan Fernández" during the screening designed to study the treatments and referrals in the school population with the purpose to determine its relevance in time. The objectives of the study were: to know the health status of the children from our Programmatic area, to analyze the results of the screening, and to promove actions in order to improve these results. The information obtained is presented and discussed
Descritores: Atenção Primária à Saúde/organização & administração
Qualidade de Vida
Serviços de Saúde Escolar
Planos e Programas de Saúde
Educação em Saúde
FREEDOMABDOMINAL NEOPLASMS
Acesso aos Serviços de Saúde
Limites: Seres Humanos
Pré-Escolar
Criança
Adolescente
Responsável: AR392.1 - Biblioteca


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Id: biblio-1018248
Autor: Organización Panamericana de la Salud.
Título: Escuela Promotoras de la Salud : Entorno saludables mejor salud para las generaciones futuras.
Fonte: Washington, D.C; Organización Panamericana para la Salud; 1998. 27 p. ilus. (Comunicación para la Salud, 13).
Idioma: es; en.
Resumo: Trata sobre la necesidad de la promoción de la salud en el ámbito escolar y la creación de entornos saludables
Descritores: Educação em Saúde
Ensino Fundamental e Médio
Serviços de Saúde Escolar
Responsável: PY2.1 - Centro de Documentación
PY2.1/371.28/722


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Id: biblio-1008701
Autor: Caballero-García, Cristina Raquel; Flores-Alatorre, José Francisco; Bonilla-Fernández, Pastor; Arenas-Monreal, Luz.
Título: Experiencias de promoción de la salud en escuelas de nivel primario en México / Health promotion experiences in Mexican elementary schools
Fonte: Mem. Inst. Invest. Cienc. Salud (Impr.);15(1):22-32, abr. 2017. tab.
Idioma: es.
Resumo: Las escuelas son un entorno ideal para crear espacios y prácticas saludables. El objetivo de este estudio fue evaluar una intervención educativa realizada con escolares de la República Mexicana en las áreas de alimentación, salud bucodental, higiene y vinculación de la escuela con los servicios de salud. El estudio multicéntrico cuasi experimental de tipo cualitativo y cuantitativo se llevó a cabo en cuatro escuelas públicas de nivel básico en los Estados de: Guerrero, Jalisco, Morelos y Sonora. Se determinó el estado de nutrición y la prevalencia de caries en los escolares. Se realizaron grupos focales y cuestionarios de conocimientos pre-post intervención educativa. En los cuatro Estados se encontraron semejanzas en los hábitos de alimentación, cuidado de la salud bucodental e higiene. La prevalencia de bajo peso entre los Estados fue de 7,5% a 13.7%, la de sobrepeso de 13,1% a 20,0% y la de obesidad de 9,0% a 12,5%. La prevalencia de caries fue de 12,4% a 86,9%. Los cambios positivos obtenidos en los conocimientos sobre el cuidado de la salud bucodental y la higiene fueron mayores a los logrados sobre los conocimientos de alimentación. La coordinación entre el sector educativo y el de salud, con la participación activa de las madres, posibilitó un mejor acceso de los escolares a la atención. Se concluyó que para lograr mejores resultados es crucial ampliar las actividades a toda la comunidad escolar (maestros, madres/padres, escolares), así como al entorno comunitario y municipal para fortalecer no sólo los conocimientos sino las prácticas en alimentación, higiene y salud bucodental.

Schools are an ideal environment to create healthy spaces and practices. The objective of this study was to evaluate an educational intervention at schools in Mexico in the areas of nutrition and feeding, dental health, hygiene and school link to health services. This quasi-experimental, qualitatative and quantitatative multicenter study took place at four public elementary schools in the states of Guerrero, Jalisco, Morelos and Sonora. Nutrition status and prevalence of cavities in schoolchildren were determined. Focus groups and questionnaires of pre-post educational intervention were conducted. Similar feeding, dental care and hygiene habits were found across all four states. The prevalence of malnutrition among the states was 7.5% to 13.7%, prevalence of overweight students was 13.1% to 20.0% and that of obesity was 9.0% to 12.5%. Prevalence of cavities was 12.4% to 86.9%. The positive changes in knowledge about oral health care and hygiene were greater than those achieved on knowledge about feeding and nutrition. Better access of school children to healthcare was facilitated by coordination between the educational and health sectors plus active participation of the parents. It was concluded that in order to achieve better results it is crucial to extend participation in these activities to the whole school community (teachers, mothers / fathers, school children) as well as to the surrounding community to strengthen not only knowledge but healthy eating, hygiene and dental health practices.
Descritores: Serviços de Saúde Escolar
Ensino Fundamental e Médio
Promoção da Saúde
-Alimentação
Higiene
Saúde Bucal
Inquéritos e Questionários
México
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Adolescente
Tipo de Publ: Estudo Multicêntrico
Responsável: PY3.1 - Biblioteca


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Id: biblio-1026273
Autor: Bandeira, Alexsandra da Silva; Silva, Kelly Samara; Sá, Soraya Anita Mendes; Guerra, Paulo Henrique; Mota, Jorge; Filho, Valter Cordeiro Barbosa.
Título: Effect of a multicomponent intervention on variables related to screen time in adolescents: a cluster-randomized controlled trial / Efeito de uma intervenção multicomponente sobre variáveis relacionadas ao tempo de tela em adolescentes: ensaio randomizado controlado por conglomerado
Fonte: Rev. bras. ativ. fís. saúde;23:1-8, fev.-ago. 2019. tab.
Idioma: en.
Resumo: The aim of this study was to evaluate the effect of an intervention on screen time and on psychoso-cial factors (Attitude, self-efficacy, support of family and school members) associated with reduced screen time in students. A cluster-randomized controlled trial was conducted in three schools in the intervention group (n = 548) and three in the control group (n = 537). The intervention focused on teacher training, opportunities for practicing physical activity at school and reducing screen time, as well as health education. The questionnaire (applied in July and December 2014) included questions about time using TV and computer / video game on weekdays and weekend days (Combined in full-screen time). The psychosocial factors were obtained through scales. The control variables were school and income. The analysis included binary logistic regression models and generalized linear models. The effect size was calculated with analyzes stratified by sex and age (p < 0.05). The intervention group reduced TV (boys: OR = 2.86; CI95%: 1.06-7.71) time and computer/video game (girls: OR = 3.34; CI95%: 1.14-9.84; 11 to 13 years: OR = 3.08; CI95%: 1.17-8.08) for < 2 hours / day (p < 0.05). Positive effects of the intervention were observed on attitude (among girls and adolescents of both age groups) and school support (all subgroups), with effect sizes ranging from 0.21 to 0.54. We concluded that the intervention caused improvements in certain components of the screen time, as well as attitude and school support. Interventions in the school context can help reduce screen time in the young population

O objetivo desse estudo foi avaliar o efeito de uma intervenção sobre tempo de tela e em fatores psicossociais (atitude, autoeficácia, suporte da família e dos membros da escola) associados à redução do tempo de tela em escolares. Ensaio randomizado controlado por conglomerado realizado em três escolas no grupo intervenção (n = 548) e três no grupo controle (n = 537). A intervenção focou na capacitação de professores, oportuni-dades para prática de atividade física na escola e redução do tempo de tela, bem como educação em saúde. O questionário (aplicado em julho e dezembro de 2014) incluiu questões sobre tempo usando TV e computador/videogame em dias de semana e fim de semana (combinados em tempo de tela total). Os fatores psicossociais foram obtidos por meio de escalas. As variáveis de controle foram escola e classe econômica. A análise incluiu modelos de regressão logística binária e modelos lineares generalizados. O tamanho do efeito foi calculado, com análises estratificadas por sexo e faixa etária (p < 0,05). Após o acompanhamento, escolares da inter-venção tiveram maiores chances de reduzir o tempo de TV (rapazes: OR = 2,86; IC95%: 1,06-7,71) e computador/videogame (moças: OR = 3,34; IC95%: 1,14-9,84; 11 a 13 anos: OR = 3,08; IC95%: 1,17-8,08) para < 2 horas/dia (p < 0,05). Efeitos positivos da intervenção ocorreram sobre atitude (entre moças e adolescentes de ambas as faixas etárias) e suporte escolar (todos subgrupos), com tamanhos de efeito variando de 0.21 a 0.54. Conclui-se que a intervenção ocasionou melhoras em determinados componentes do tempo de tela, assim como na atitude e no suporte escolar. Intervenções no contexto escolar podem colaborar para a redução do tempo de tela na população jovem
Descritores: Serviços de Saúde Escolar
Brasil
Estilo de Vida Sedentário
FURAZOLIDONEABDOMINAL INJURIES
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Adolescente
Responsável: BR12.1 - Biblioteca Setorial da Ciências da Saúde


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Id: biblio-1042996
Autor: Morales Company, Miguel.
Título: Recontextualización de los discursos sobre salud en los escolares / Recontextualisation of speeches on health to schoolchildren
Fonte: Rev. cuba. salud pública;45(1), ene.-mar. 2019. graf.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: Es poco lo que se conoce sobre cómo son recibidos e interpretados por los escolares los mensajes sobre promoción de la salud emitidos por las instituciones sociales. Objetivo: Analizar la influencia de los mensajes procedentes del discurso de las instituciones sociales en la construcción de las ideas sobre la salud de los escolares. Método: Estudio observacional descriptivo e interpretativo bajo el paradigma cualitativo de investigación. La muestra es no probabilística intencionada o racional, no discriminante y equitativa, compuesta por 27 escolares de la enseñanza secundaria obligatoria. El trabajo de campo se ha desarrollado en tres centros educativos. Como instrumentos principales se seleccionaron el grupo focal, la observación participante y las notas de campo, lo que permitió realizar una triangulación de los datos. Se realizó un análisis de contenido del discurso de los escolares con la ayuda del software QRS N-Vivo 10. Para describir este proceso pedagógico de adaptación del discurso social sobre la salud se tuvieron en cuenta los conceptos de recontextualización y biopedagogía desarrollados por Basil Bernstein y Valerie Harwood, basados en Michael Foucault. Resultados: La madre de los escolares y los medios de comunicación son los agentes sociales más influyentes en sus ideas sobre salud. Los escolares vinculan estar delgado con estar sano y tener obesidad con estar enfermo. Conclusiones: Tras la recontextualización realizada, los escolares asumieron que se puede conseguir un estado óptimo de salud mediante el control del peso corporal. La asunción de estos discursos biopedagógicos puede favorecer relaciones conflictivas entre los escolares y su cuerpo(AU)

Introduction: We know little about how the messages about health promotion issued by social institutions are being received and interpreted by schoolchildren. Objective: To analyze the influence of messages from the discourse of social institutions in the construction of ideas about the health of schoolchildren. Method: Observational, descriptive and interpretative study under the qualitative research paradigm. The sample is non-probabilistic, intentional or rational, non-discriminatory and equitable composed by 27 students of compulsory secondary education. Fieldwork has been developed in three educational centers. As main tools were chosen the focal group, participating observation and field notes, thus allowing to perform a triangulation of the data. A content analysis of the discourse of schoolchildren was carried out with the help of QRS N-Vivo 10 software. To describe this pedagogical process of adapting the social discourse on health were taken into account the concepts of recontextualisation and biopedagogy that has been developed by Basil Bernstein and Valerie Harwood based on Michael Foucault researches. Results: The mother of schoolchildren and the media are the most influential social agents in their ideas about health. Schoolchildren link being thin with being healthy and obesity with being sick. Conclusions: After the recontextualisation, the students assume that an optimal state of health can be achieved by controlling body weight. The assumption of these biopedagogical discourses can favor conflicting relations among the schoolchildren and their body(AU)
Descritores: Serviços de Saúde Escolar
Obesidade/etiologia
Obesidade/prevenção & controle
-Epidemiologia Descritiva
Estudo Observacional
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Adolescente
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Id: biblio-1042988
Autor: Gavidia Catalán, Valentín; Garzón Fernández, Anabella; Talavera Ortega, Marta; Sendra Mocholí, Cristina; Mayoral García-Berlanga, Olga.
Título: Propuesta de alfabetización en salud a través de competencias en la educación obligatoria / Proposal of Health literacy through competencies in Compulsory Education
Fonte: Rev. cuba. salud pública;44(4), oct.-dic. 2018. tab, graf.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: Las competencias en salud que deben adquirir los alumnos en su paso obligatorio por la escuela están por precisar y definir. Objetivo: Definir qué competencias en salud deben adquirir los ciudadanos en la escuela y comprobar hasta qué punto las propuestas curriculares ministeriales las tienen en cuenta. Métodos: Para conseguir el primer objetivo se ha llevado a cabo un estudio cualitativo en tres fases: 1) identificación de los problemas/situaciones de salud que debe conocer el alumnado y propuesta de desarrollo de competencias, 2) estudio Delphi para consensuar la propuesta de competencias para cada problema/situación de salud y 3) reunión de expertos para consensuar los resultados obtenidos por el método Delphi. Para el segundo objetivo se ha realizado un análisis del contenido del currículo de la educación obligatoria. Resultados: Se establecieron 8 ámbitos de salud a tratar en la escuela: adicciones, alimentación y actividad física, sexualidad, salud mental y emocional, medio ambiente, accidentes, higiene y promoción de la salud, y los problemas relacionados con cada uno de ellos. Se definió la competencia en salud y las subcompetencias para cada ámbito. Asimismo, se concretaron los contenidos de aprendizaje necesarios para desarrollar cada competencia. En el análisis curricular se detectaron carencias en las propuestas ministeriales. Conclusiones: Resulta necesario ofrecer una propuesta de competencias en salud a desarrollar durante la educación obligatoria, como la presentada, desglosada en lo que el alumnado debe saber, saber hacer y saber ser y estar, que sirva de referencia a los educadores en su toma de decisiones para planificar la enseñanza y elegir actividades aplicables en situaciones y contextos diversos(AU)

Introduction: Health competencies to be acquired by the students through Compulsory Education are yet to be defined. Objective: To define the health competencies that citizens must acquire at school and check to what extent ministerial curricular proposals take them into account. Methods: To accomplish the first objective, a qualitative study in three phases has been carried out: 1) Identification of health problems/situations that should be known by the students and a proposal for the development of competencies; 2) Delphi study to reach consensus in relation to the proposals of competencies for each health problem/situation; and 3) a meeting of experts to establish agreements on the results obtained by the Delphi method. For the second objective, an analysis of the contents of the curriculum of compulsory education is made. Results: Eight areas of Health to be addressed in school were defined: Addictions, Food and Physical Activity, Sexuality, Mental and Emotional Health, Environment, Accidents, Hygiene and Health Promotion, and the problems related to each one. Health Competency was defined and the Sub-competencies for each area. The necessary learning contents to develop each competency were specified; and deficiencies were detected in the ministerial proposals of the curriculum. Conclusions: It is necessary to offer a proposal of health competencies to be developed during Compulsory Education, as presented in this paper -considering what students must know, know how to do and know how to be-, that serves as a reference for educators in decision making to plan teaching and choose activities that can be applicable in diverse situations and contexts(AU)
Descritores: Serviços de Saúde Escolar
Alfabetização em Saúde
Promoção da Saúde
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-1038754
Autor: Costa, Angela dos Santos; Durante, Alessandra Spada.
Título: Manual educativo para criação de hábitos e ambientes sonoros saudáveis / Educational manual for healthy habits and sound environments
Fonte: Audiol., Commun. res;22:e1721, 2017. graf.
Idioma: pt.
Resumo: RESUMO Introdução O ruído é um dos principais problemas ambientais observados nos grandes centros urbanos. No caso do excesso de ruído presente na escola, pesquisas apontam que as principais fontes de ruído são os próprios membros da comunidade escolar, os quais, em geral, não percebem sua própria responsabilidade na geração do problema. Portanto, a fim de produzir um ambiente sonoro escolar saudável, é vital que sejam desenvolvidas ações educativas. Objetivo Apresentar um manual educativo para criação de hábitos e ambientes sonoros saudáveis, no contexto escolar. Métodos Foram consultadas bases de dados, bibliotecas virtuais, páginas eletrônicas, portais, livros, manuais e periódicos para a elaboração do manual, baseado nas teorias de educação em saúde. Resultados Apresentação do manual, descrevendo as seis etapas do programa educacional para a criação de hábitos e ambientes sonoros saudáveis. Conclusão A implantação desse manual educativo poderia contribuir com o empoderamento da comunidade escolar nas questões relacionadas ao ruído e favorecer a criação de hábitos e ambientes sonoros saudáveis.

ABSTRACT Introduction Noise is one of the main environmental problems observed in big cities. Studies on sound contamination in the school environment have shown that the main sources of noise pollution are the very members of the school community, although they generally fail to recognize their contribution to the problem. Hence, in order to create a healthy hearing environment in schools educational actions are vital. Purpose To present an educational manual for creating healthy hearing habits and environments in the school setting. Methods Databases, online libraries, sites, books, manuals and periodicals were consulted to devise the manual based on health education theories. Results The manual describing the six steps of the program for creating healthy hearing habits and environments was presented. Conclusion Implementation of this educational manual can contribute to school community empowerment regarding noise issues and favor the creation of healthy hearing habits and environments.
Descritores: Serviços de Saúde Escolar
Educação em Saúde
Efeitos do Ruído/efeitos adversos
Promoção da Saúde
Ruído/efeitos adversos
Responsável: BR663.1 - Biblioteca da Saúde da Mulher e da Criança


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Id: biblio-1048712
Autor: Ribeiro, Moneda Oliveira.
Título: A criança de/na rua em idade escolar: um olhar sobre sua trajetória de vida / Street children/children in the streets of school agelooking in on a life trajectory.
Fonte: São Paulo; s.n; 1999. 129 p.
Idioma: pt.
Tese: Apresentada a Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem para obtenção do grau de Doutor.
Resumo: Este estudo enfoca a criança em situação de rua a partir do discurso de um grupo de crianças em idade escolar que se encontram nas ruas da região metropolitana de São Paulo. A autora parte do pressuposto que a falta de clareza na Política de Saúde, de ações voltadas para esse grupo específico, tem gerado uma participação restrita dos profissionais enfermeiros em Programas desenvolvidos por instituições públicas, organizações não governamentais ou de outra natureza, devido ao desconhecimento das reais demandas e necessidades, e das ações de enfermagem que poderiam ser empreendidas nesses Programas, consonantes com o Estudo da Criança e do Adolescente. Para tanto, elegeu-se tomar o discurso da própria criança nessa condição, dando a ela voz para falar de sua trajetória e representações sobre sua condição de vida. Partindo de um levantamento de dados preliminar onde evidencia-se o contexto social e as condições de vida desse grupo populacional, submetido às situações de miséria absoluta, a autora dá destaque à gravidade do problema da criança brasileira socialmente excluída e aos fatores que tem historicamente determinado esse quadro. Os daddos foram coletados através de entrevistas semi-estruturadas, realizadas individualmente com catorze crianças que estavam frequentando um dos dois abrigos públicos da cidade de São Paulo. Estes foram analisados segundo os pressupostos da pesquisa qualitativa na vertente da teoria das Representações Sociais e daAnálise de Conteúdo, conforme preconizado por Bardin e Minayo. As categorias temáticas destacadas dos dados empíricos foram agrupadas em experiências das crianças com: "a família"; "a rua"; "as drogas"; "os abrigos";"os amigos"; "a polícia" e as "perspectivas para o futuro". O estudo permitiu identificar que a violência permeia todas as facetas da trajetória de vida dessas crianças e do conjunto de experiências e situações por elas representadas, restringindo ) drasticamente as possibilidades destas se desenvolverem plenamente. A solução do problema depende principalmente da implementação de Políticas Sociais e de Saúde tendo como foco a reestruturação das condições de vida das famílias em situação de risco que assegure o direito às disposições referidas no Estatuto da Criança e do Adolescente. Para tanto, é indispensável o comprometimento do Estado, em parceria com a sociedade civil, para encontrar meios de solucionar essas questões. A autora sugere a participação do profissional enfermeiro em eventos que defendam os direitos da criança e do adolescente, em programas de desintoxicação de toxicômanos e em programas de reintegração da criança na família de origem ou substituta. Sugere também que a temática seja tratada no âmbito do ensino de Graduação e Pós-graduação, de modo a possibilitar não só a sensibilidade para a problemática, mas também a visualização da possibilidade de atuação do enfermeiro nesses campos de trabalho.

The subject matter of this study, the child in street situation, is grounded on the discourse of a group of street children of school age in the São Paulo metropolitan area. The writer postulates that the Healty Policy action directed to that specific group falls short of clarity: this has caused limited participation of nursing professionals in programs undertaken by public agencies, non-governmental and other organisations, since the real demands and needs remain untraced, as do the nursing action could be relied on in those programs, in consonance with the Statute for the Child and the Adolescent. Therefore, the discourse delivered by the child in that predicament was elected to express trajectory and representations of living conditions. The writer's preliminary data inventory bears witness to that group's social context and situations of utter misery, and enunciates the magnitude of the problem and historically determining factors engulfing the socially-excluded Brazilian child. The data was collected through semi-structeured individual interviews with fourteen children frequenting public shelters in the city of São Paulo , and were analysed according to the quality research procedures of the Social Representations and Content Analysis theory, as advised by Bardin and Minayo. The thematic categories of children experience as detached from the empirical were grouped as follows: "family", "the street", "drugs", "shelters","friends", "the police"and "future outllok". This study has identified the fact that violence permeates all the aspects of those children's life trajectories and assemblage of experience and situations there by represented, which drastically impair their possibilities of full development. An answer to this plight depends mainly on the implementation of Social a and Health Care Policies, with a view to re-structuring the state of affairs of those families in hazardous circumstances, to attain what is stipulated by the Statute of the Child and the Adolescent. To this effect, commitment on the part of the State is indispensable, in partnership with the civil society, to find ways and means to clear these questions. The writer suggests participation on the nursing professional in events designed to protect the rights of the child and the adolescent, in detoxification programmes for addicts and of reintegration of the child in the family of origin or substitute. It is also suggested that the thematic be dealt with in the graduation and post-graduation environments, so as to generate concerned response to the points at issue and also envisage the possibility of operation by the nursing professional in these fields of activity.
Descritores: Serviços de Saúde Escolar
Problemas Sociais
Jovens em Situação de Rua
Limites: Pré-Escolar
Criança
Tipo de Publ: Estudo Comparativo
Responsável: BR41.1 - Biblioteca Wanda de Aguiar Horta
BR41.1



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