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Id: lil-791326
Autor: Palacio Acosta, Carlos Alberto.
Título: La psiquiatria colombiana: un compromiso de todos / Colombian psychiatry: a commitment for everyone
Fonte: Rev. colomb. psiquiatr;45(1):1-1, ene.-mar. 2016.
Idioma: es.
Resumo: Inicia el año 2016 con no muy buenas noticias para el país desde el punto de vista económico y por lo tanto con precarias perspectivas desde el aporte que la generación de conocimiento y los procesos de innovación puedan apuntarle al desarrollo de una nación como la nuestra, basta con mirar el presupuesto adjudicado al Instituto de Ciencia y Tecnología (Colciencias) para rápidamente sacar esta conclusión, la cifra es irrisoria por no decir lo menos, inferior al 0.5 del PIB (producto interno bruto). Solo en Latinoamérica si nos comparamos con el resto de países, estamos en los últimos lugares de la inversión se hace al intento de obtener desarrollo a partir de la investigación y la innovación.

The year 2016 begins with not very good news for the country from the economic point of view and therefore with precarious prospects from the contribution that the generation of knowledge and innovation processes can point to the development of a nation like ours, just look at the budget allocated to the Institute of Science and Technology (Colciencias) to quickly draw this conclusion, the figure is derisory to say the least, less than 0.5 of GDP (gross domestic product). In Latin America alone, if we compare ourselves with the rest of the countries, we are in the last places of the investment made in the attempt to obtain development from research and innovation.
Descritores: Psiquiatria
Tecnologia
Conhecimento
ERYTHROMELALGIAABBREVIATIONS AS TOPIC
-Pesquisa
Ciência
Orçamentos
Colômbia
Produto Interno Bruto
Investimentos em Saúde
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Tipo de Publ: Editorial
Responsável: CO78 - Asociación Colombiana de Psiquiatría


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-1143549
Autor: Pérez-Nebra, Amalia Raquel; Siqueira, Andreia Oliveira de; Couto, Cleno; Oliveira, Letícia Figueiredo.
Título: Programa superendividados: "uma luz no fim do túnel para quem está perdido" / Overindebtedness program: "a light at the end of the tunnel for who is lost" / Programa superendeudados: "una luz en el fin del túnel para quien está perdido"
Fonte: Psicol. ciênc. prof;40:e194281, jan.-maio 2020. tab.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo O objetivo deste trabalho foi descrever a experiência de um projeto de extensão realizado em um Tribunal de Justiça com consumidores superendividados no período de 2015-2017. Acompanhou-se nesse período o surgimento do Programa de Prevenção e Tratamento de Consumidores Superendividados e do Centro Judiciário de Soluções de Conflito e de Cidadania Superendividados, que atenderam um total de 1.142 participantes em ações de tratamento e 1.296 pessoas em ações de prevenção (apuração em 05/07/2017), dos quais 163 foram atendidos especificamente pelas ações da extensão. Houve resultados em três vertentes: alunos, cidadãos e tecnologia social. Para os alunos, o impacto ocorreu no desenvolvimento de habilidades de atendimento psicossocial, na pesquisa com dados qualitativos e quantitativos, no treinamento e apresentação em grupo e no aprendizado de conteúdos relacionados tanto à psicologia econômica - área negligenciada no Brasil - quanto a diferentes técnicas de intervenção. O impacto para o cidadão superendividado esteve em receber atendimento em diferentes temáticas, como prevenção de recaída e tratamento do problema. Ressalta-se que o cidadão que busca atendimento no Poder Judiciário usualmente não recebe apoio psicossocial. Finalmente, o impacto em termos de tecnologia social esteve no desenvolvimento de planejamentos de intervenções replicáveis para o tratamento do superendividamento com viabilidade de implementação e baixo custo de execução. Operacionalmente, criou-se o planejamento e testes em diferentes níveis (reação e comportamento) de grupos temáticos ligados às estratégias de enfrentamento, inquérito apreciativo e autorreferentes. Todos os grupos foram criados a partir das demandas advindas das orientações psicossociais individuais. Portanto, acredita-se que o projeto de extensão cumpriu o seu objetivo.

Abstract This paper describes the experience of an extension project performed in a Court of Justice with over-indebted consumers from 2015 to 2017. Meanwhile, the creation of the Over-indebted Prevention and Treatment Program and the Judicial center of conflict resolution - overindebted has led to 1,142 participants undergoing treatment operations and 1,296 people in prevention operations total (as of 05/07/2017), of which 163 were specifically attended by the extension program. The results revealed three actionable aspects: students, citizens and social technology. For students, the most impact occurred in the development of psychosocial care skills, in qualitative and quantitative research, in group training and presentation, in learning of content related to economic psychology (a neglected field in Brazil), and in the process of learning different intervention techniques. The impact on over-indebted citizens was to receive care regarding different matters related to both relapse prevention and treatment. Citizens who seek care in the Judiciary system usually do not receive psychosocial support. Lastly, social technology impacted the development of reproducible, low-budget intervention plans for treatment of over-indebtedness. Operationally, thematic groups associated with coping strategies, appreciative inquiry and self-referrals were planned and tested at different levels for reaction and behavior. All groups were created based on the demands of individual psychosocial support. Therefore, we believe that the extension program has fulfilled its purpose.

Resumen El objetivo de este trabajo fue describir la experiencia de un proyecto de extensión realizado en un Tribunal de Justícia con consumidores superendeudados en el período de 2015- 2017. Se dieron conjuntamente en ese período el surgimiento del Programa de Prevención y Tratamiento de Consumidores Superendeudados y el Centro Judiciario de Soluciones de Conflicto y de Ciudadania Superendeudados, que atendieron a un total de 1142 participantes en acciones de tratamiento y 1296 en acciones de prevención (apurado en 05/07/2017), de los cuales 163 fueron atendidos específicamente por las acciones de extensión. Hubo resultados en tres vertientes: alumnos, ciudadanos y tecnología social. Para los alumnos, el impacto ocurrió en el desarrollo de habilidades de atención psicosocial, en investigación con datos cualitativos y cuantitativos, en entrenamiento y presentación en grupo y en aprendizaje de contenidos relacionados a la psicología económica, área descuidada en Brasil, y a diferentes técnicas de intervención. El impacto para el ciudadano superendeudado estuvo en recibir atendimiento en diferentes temáticas relacionadas a la prevención de recaída y al tratamiento. Se resalta que el ciudadano que busca atención en el Poder Judiciario usualmente no recibe apoyo psicosocial. Finalmente, el impacto en cuanto a tecnología social estuvo en el desarrollo de planeamientos de intervenciones replicables para el tratamiento del superendeudamiento con viabilidad de implementación y bajo coste de ejecución. Operativamente, se creó el planeamiento y testes en diferentes niveles (reacción y comportamiento) de grupos temáticos ligados a las estrategias de afrontamiento, investigación apreciativa y autorreferentes. Todos los grupos fueron creados a partir de las demandas emergidas en las orientaciones psicosociales individuales. Por lo tanto, se evalúa que el proyecto de extensión cumplió su objetivo.
Descritores: Psicologia
Orçamentos
Negociação
Poder Judiciário
-Pesquisa
Atenção
Justiça Social
Terapêutica
Adaptação Psicológica
Crescimento e Desenvolvimento
Planejamento
Pessoas
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: BR1552.1 - Biblioteca Central


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: lil-778105
Autor: Marrero Araújo, Martha; Gálvez González, Ana María.
Título: Aportes del sector de la salud a la economía cubana (2004-2013) / Health care sector contributions to the Cuban economy 2004-2013
Fonte: Rev. cuba. salud pública;42(1), ene.-mar. 2016. ilus, tab.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: el valor de los servicios ofrecidos por el sector de la salud pública retribuye el peso sustancial de sus asignaciones presupuestarias y el nivel de inversión en este sector del producto interno bruto, cuestión que repercute en los resultados económicos de la nación. Objetivo: describir la relación entre los resultados de la economía cubana y el aporte del sector de la salud. Métodos: estudio longitudinal de las asignaciones presupuestarias, nivel de inversión del producto interno bruto al sector de la salud y el aporte de la salud a este producto en el período 2004-2013. Resultados: durante el periodo estudiado, la economía cubana mantuvo un discreto crecimiento asociado, entre otros elementos, al aporte del sector de la salud a la formación del producto interno bruto según la metodología de cálculo establecida; de la misma manera, se comportaron los niveles de asignación presupuestaria a ese sector. Conclusiones: la existencia de una estrecha relación entre los resultados del producto interno bruto, el presupuesto total y su asignación al sector de la salud y el aporte de este sector, refleja la complementariedad que existe entre estos aspectos. La brecha entre los niveles de asignación presupuestaria y los aportes del sector de la salud a la economía, pueden explicar la capacidad de incremento de los niveles presupuestarios al sector, de forma tal que le permita perfeccionar los servicios prestados. El sector de la salud es uno de los líderes en la economía cubana actual(AU)

Introduction: the value of services offered by the public health sector repays the substantial weight of the budget allocations and the level of investment from the gross domestic product; this is an issue that affects the economic outcomes of the nation. Objective: to describe the relationship between the results of the Cuban economy and the contribution made by the health care sector in the 2004-2013 period. Methods: a longitudinal study of budgetary allocations, level of investment of the gross domestic product into the health care sector and the contribution of this sector to the said product from 2004 to 2013. Results: during the study period, the Cuban economy kept a modest growth associated, among other elements, to the contribution of the health care sector to the formation of the domestic gross product under the set estimation methodology, whereas the level of budget allocations to health have behaved the same. Conclusions: the close relationship among the results of gross domestic product, the total budget allocation to health and the contribution of the health care sector shows that these aspects complement each other. The gap between the levels of budget allocation and the contributions of the health sector accounts for the increased capacity of budget allocations to the sector in order to improve the rendered services. The health care sector is one of the leading areas in the present Cuban economy(AU)
Descritores: Orçamentos/estatística & dados numéricos
Saúde Pública/economia
Estudos Longitudinais
Alocação de Recursos
Produto Interno Bruto/estatística & dados numéricos
-Cuba
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Id: biblio-1019847
Autor: Oliveira, Maria dos Remédios Mendes; Soares, Rackynelly Alves Sarmento; Sousa, Maria Fátima de; Mendonça, Ana Valéria Machado; Delduque, Maria Célia.
Título: Mediation as prevention of judicialization of health: narratives of judiciary and health subjects / Mediación como prevención de la judicialización de la salud: naratas de los sujetos del judiciario y de la salud / Mediação como prevenção à judicialização da saúde: narrativas dos sujeitos do judiciário e da saúde
Fonte: Esc. Anna Nery Rev. Enferm;23(2):e20180363, 2019. graf.
Idioma: en.
Resumo: Abstract Objective: To analyze the phenomenon of judicialization for health mediation and prevention of judicial demands. Methods: Exploratory and explanatory mixed study, from 2017 to 2018, with a non-probabilistic sample. We used two structured interview scripts, one to the municipal health secretaries and another to the judges from the Public Treasury of the Brazilian territory. In common, the meaning of judicialization and mechanisms for resolution. For the 162 secretaries: reasons for the judicialization, alternatives for resolution and more demanded inputs; for the 40 judges, the legal basis. Results: 77.5% of the judges resorted to support in the legal actions; 77.5% of the districts do not count on mediation of sanitary conflicts; 65.4% of the municipalities have a group for mediation. The annual expense with the judicialization varies from less than R$ 100 thousand to more than one million. Conclusion: Despite the support for decisions and mediation groups, the judicialization of health centers enlarge courts and has an impact on the budget of municipalities and commit itself to the actions in primary health care.

Resumen Objetivo: Analizar el fenómeno de la judicialización para la mediación sanitaria y prevención de las demandas judiciales. Métodos: Estudio cualitativo cuantitativo exploratorio y explicativo, de 2017 a 2018, con muestra no probabilística. Se utilizaron dos guiones de entrevistas estructuradas, uno para los secretarios municipales de salud y otro para los jueces de Varas de Hacienda Pública del territorio brasileño. En común, el significado de la judicialización y los mecanismos de resolución. Para los 162 secretarios: razones de la judicialización, alternativas de resolución e insumos más demandados; para los 40 jueces, el fundamento jurídico. Resultados: 77,5% de los jueces recurrieron a apoyo en las acciones judicializadas; 77,5% de las comarcas no cuentan con mediación de conflictos sanitarios; 65,4% de los municipios cuentan con un grupo para mediación. El gasto anual con la judicialización varía de menos de R$ 100 mil a más de un millón. Conclusión: A pesar del apoyo a las decisiones y grupos de mediación, la judicialización de la salud acumula tribunales e impacta en el presupuesto de los municipios y comprometen sus acciones en la atención básica a la salud.

Resumo Objetivo: Analisar o fenômeno da judicialização para a mediação sanitária e prevenção das demandas judiciais. Métodos: Estudo qualiquantitativo exploratório e explicativo, de 2017 a 2018, com amostra não probabilística. Utilizou-se dois roteiros de entrevistas estruturados, um para os secretários municipais de saúde e outro para os juízes de Varas de Fazenda Pública do território brasileiro. Em comum, o significado da judicialização e mecanismos de resolução. Para os 162 secretários: razões da judicialização, alternativas de resolução e insumos mais demandados; para os 40 juízes, o embasamento jurídico. Resultados: 77,5% dos juízes recorreram a apoio nas ações judicializadas; 77,5% das comarcas não contam com mediação de conflitos sanitários; 65,4% dos municípios contam com grupo para mediação. O gasto anual com a judicialização varia de menos de R$ 100 mil a mais de um milhão. Conclusão: Apesar do apoio às decisões e grupos de mediação, a judicialização da saúde avoluma tribunais, impacta no orçamento dos municípios e compromete-se com as ações na atenção básica à saúde.
Descritores: Negociação
Judicialização da Saúde
Direito à Saúde/legislação & jurisprudência
-Sistema Único de Saúde/organização & administração
Orçamentos/legislação & jurisprudência
Orçamentos/organização & administração
Gestão em Saúde
Decisões Judiciais
Política de Saúde/legislação & jurisprudência
Limites: Humanos
Masculino
Adulto
Pessoa de Meia-Idade
Responsável: BR442.1 - Biblioteca Setorial de Pós-Graduação


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Caldas, Eloisa Dutra
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Id: biblio-962225
Autor: Goes, Fernanda Caroline Silva; Homem-de-Mello, Mauricio; Caldas, Eloisa Dutra.
Título: Access to medicines in Brazil based on monetary and non-monetary acquisition data obtained from the 2008/2009 Household Budget Survey
Fonte: Rev. saúde pública (Online);50:79, 2016. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT OBJECTIVE To investigate the access to medicines by Brazilian families by monetary and non-monetary acquisition data. METHODS This is a cross-sectional study based on data obtained from the 2008/2009 Brazilian Household Budget Survey. The units of assessment were households that participated in the survey and the data on the acquisition of medicines over the 30 days prior to the interviews. The medicines were classified according to the Anatomical Therapeutic Chemical classification system. RESULTS Acquisition of medicines was reported by 82.9% of Brazilian households, with 2.38 medicines/household, and 0.72 medicine/individual. In the South and Southeast regions, the average acquisition was slightly greater than the national average (2.53 and 2.49, respectively). In 22.3% of Brazilian households, it was reported that a medicine was not acquired due to lack of financial resources, mainly in the North and Northeastern regions, and in rural areas. Approximately 15.0% of medicines were obtained with no costs, 90.1% of them by the Brazilian Unified Health System. The medicines most acquired were those acting on the nervous system (28.8% of Brazilian households), on the cardiovascular system (15.7%), on the digestive tract and metabolism (14.3%), and on the respiratory system (12.1%). Overall, the quantity of medicines acquired was greater in higher socioeconomic classes of the population, with the exception of antiparasitic products, most likely because of the precarious sanitary conditions faced by less privileged social classes. CONCLUSIONS The acquisition of medicines is a common practice in Brazil, being reported by over 80.0% of the Brazilian households in 2008/2009. Although the data obtained from the Brazilian Household Budget Survey have some limitations, the information obtained in this study can help health authorities to design national and regional policies to guarantee access to these products while promoting their rational use.
Descritores: Preparações Farmacêuticas/provisão & distribuição
Gastos em Saúde/estatística & dados numéricos
-Fatores Socioeconômicos
Brasil
Orçamentos
Preparações Farmacêuticas/classificação
Características da Família
Estudos Transversais
Custos de Medicamentos/estatística & dados numéricos
Pessoa de Meia-Idade
Programas Nacionais de Saúde
Limites: Humanos
Pré-Escolar
Adolescente
Adulto
Adulto Jovem
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1282150
Autor: Cartes Velásquez, Ricardo.
Título: La disminución del presupuesto científico en Chile para el 2018 y las ciencias médicas / The decrease of the scientific budget in Chile for 2018 and the medical sciences
Fonte: Int. j. med. surg. sci. (Print);4(2):1156-1157, jun. 2017.
Idioma: es.
Descritores: Orçamentos
Pesquisa Biomédica
-Chile
Tipo de Publ: Editorial
Responsável: CL61.1 - Biblioteca Central Campus Sur


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-1004504
Autor: Silva, Maria Eduarda de Lima e; Almeida, Aléssio Tony Cavalcanti de; Araújo Júnior, Ignácio Tavares de.
Título: Equity analysis of resource distribution for the Popular Pharmacy Program / Análise de equidade da distribuição de recursos do Programa Farmácia Popular
Fonte: Rev. saúde pública (Online);53:50, jan. 2019. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT OBJECTIVE To analyze the regional allocation of the resources from the Brazilian Popular Pharmacy Program, taking into account the relative availability of the program and the potential needs of the region. METHODS Data from the National Health Survey of the Annual Report of Social Information and the administrative database of the program were used to create a non-parametric indicator of coverage using multiple data envelopment analysis technique. This indicator considers the relative availability of the program, taking into account equal access to equal needs (equity based on regional needs). The analysis of this indicator shows if the regions that most need pharmaceutical assistance are those that receive more resources from the Brazilian Popular Pharmacy Program. RESULTS The states belonging to the richest regions of the country, Southeast and South, present wider relative coverage of the Brazilian Popular Pharmacy Program compared to poorer localities. In addition, the inequalities observed between locations are better explained by inefficiency in the transfer of resources to the basic component of pharmaceutical care than by the Brazilian Popular Pharmacy Program itself. According to the model, a 43.76% increase in the transfer to the basic component of pharmaceutical care would be required in order to improve equity, whereas the increase required by the Brazilian Popular Pharmacy Program is equivalent to 22.71%. CONCLUSIONS Although the Brazilian Popular Pharmacy Program seeks to reduce the socioeconomic inequalities observed in access to pharmaceutical care, which integrates health care services, regional disparities in access to medicine persist. These regional differences are attributed mostly to allocation failures and problems in managing the conventional pharmaceutical care cycle provided through SUS pharmacies.

RESUMO OBJETIVO Analisar a alocação regional dos recursos do Programa Farmácia Popular do Brasil, levando em conta a disponibilidade relativa do programa e as necessidades potenciais da região. MÉTODOS Os dados da Pesquisa Nacional de Saúde, da Relação Anual de Informações Sociais e da base administrativa do programa foram usados para criar um indicador não paramétrico de cobertura a partir da técnica de análise envoltória de dados múltipla. Esse indicador considera a disponibilidade relativa do programa, considerando a equidade de acesso para necessidades idênticas (equidade baseada nas necessidades regionais). A análise desse indicador mostra se as regiões que mais necessitam de assistência farmacêutica são aquelas que recebem mais recursos do Programa Farmácia Popular do Brasil. RESULTADOS Os estados pertencentes às regiões mais ricas do país, Sudeste e Sul, apresentam maior cobertura relativa do Programa Farmácia Popular do Brasil em relação às localidades mais pobres. Ademais, as desigualdades observadas entre os locais são melhor explicadas por ineficiência no repasse dos recursos para o componente básico da assistência farmacêutica do que pelo Programa Farmácia Popular do Brasil em si. Segundo o modelo, para melhorar a equidade, seria necessário um aumento de 43,76% nos repasses ao componente básico da assistência farmacêutica, enquanto o aumento requerido pelo Programa Farmácia Popular do Brasil equivale a 22,71%. CONCLUSÕES Apesar de o Programa Farmácia Popular do Brasil buscar atenuar as desigualdades socioeconômicas observadas no acesso à assistência farmacêutica, que integra os serviços de atenção à saúde, persistem as disparidades regionais no acesso a medicamentos. Essas diferenças regionais são atribuídas em maior parte a falhas na alocação e problemas na gestão do ciclo de assistência farmacêutica convencional prestada por meio das farmácias do SUS.
Descritores: Alocação de Recursos para a Atenção à Saúde/estatística & dados numéricos
Medicamentos Essenciais/provisão & distribuição
Equidade em Saúde/estatística & dados numéricos
Alocação de Recursos/estatística & dados numéricos
Programas Nacionais de Saúde/estatística & dados numéricos
-Valores de Referência
Fatores Socioeconômicos
Brasil
Orçamentos/estatística & dados numéricos
Alocação de Recursos para a Atenção à Saúde/economia
Estudos Transversais
Medicamentos Essenciais/economia
Equidade em Saúde/economia
Alocação de Recursos/economia
Análise Espacial
Necessidades e Demandas de Serviços de Saúde
Programas Nacionais de Saúde/economia
Limites: Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-1014534
Autor: Pereira, Blenda Leite Saturnino; Oliveira Junior, Antonio Carlos Rosa de; Faleiros, Daniel Resende.
Título: Ordinance 3992/2017: challenges and advances for resource management in the Brazilian Unified Health System (SUS) / Portaria 3992/2017: desafios e avanços para gestão dos recursos no Sistema Único de Saúde
Fonte: Rev. saúde pública (Online);53:58, jan. 2019. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT To advance in order to overcome the challenge of enabling greater autonomy in the use of financial resources in the Unified Health System (SUS), system managers agreed that transfers from the Union to other federated entities will be carried out through a financial investment account and a costing account. Over the past few years, states and municipalities managed more than 34,000 bank accounts dedicated to the Union's on-lendings, in which balance exceeded R$8 billion. However, from 2018, Ordinance 3,992/2017 unequivocally separated the budget flow from the financial flow, and the fund-to-fund transfers started to be carried out in only 11,190 bank accounts. Since then, managers have had financial autonomy in the management of financial resources received from the Union, if in accordance with the parameters established in their respective budget items at the end of each fiscal year.

RESUMO A fim de avançar na superação do desafio de viabilizar maior autonomia na utilização dos recursos financeiros no Sistema Único de Saúde, os gestores do sistema pactuaram que as transferências da União aos demais entes federados passam a ser realizadas por meio de uma conta financeira de investimento e uma conta de custeio. Ao longo dos últimos anos, estados e municípios chegaram a gerenciar mais de 34 mil contas bancárias dedicadas somente aos repasses da União, nas quais foram acumulados saldos acima de R$8 bilhões. Entretanto, a partir de 2018, a Portaria 3.992/2017 separou de forma inequívoca o fluxo orçamentário do fluxo financeiro e as transferências fundo a fundo passaram a ser realizadas em apenas 11.190 contas bancárias. Desde então, os gestores passaram a ter autonomia financeira na gestão dos recursos financeiros recebidos da União, desde que obedecidos os parâmetros estabelecidos em suas respectivas peças orçamentárias ao final de cada exercício.
Descritores: Orçamentos/legislação & jurisprudência
Orçamentos/organização & administração
Gastos em Saúde/legislação & jurisprudência
Programas Nacionais de Saúde/economia
Programas Nacionais de Saúde/legislação & jurisprudência
-Brasil
Orçamentos/estatística & dados numéricos
Gastos em Saúde/estatística & dados numéricos
Setor Público/economia
Setor Público/legislação & jurisprudência
Setor Público/organização & administração
Programas Nacionais de Saúde/organização & administração
Limites: Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1004512
Autor: Soares, Adilson.
Título: Health system financing paradigm in the state of São Paulo: a regional analysis / Paradigma de financiamento do SUS no estado de São Paulo: uma análise regional
Fonte: Rev. saúde pública (Online);53:39, jan. 2019. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT OBJECTIVE To analyze the allocation of financial resources in the Brazilian Unified Health System (SUS) in the state of São Paulo by level of care, health region, source of funds and level of government. METHODS This is an exploratory study based on 2014 data extracted from the Public Health Budget Database, presented in absolute terms, relative terms and per capita . RESULTS In 2014, R$52.1 bi were spent on public health, 58.0% having corresponded to the expenditures of the municipalities and 42.0% to those of the state government. Regional per capita spending varied from R$561.75 to R$824.85. As for the per capita spending on primary health care, which represented 37.5% of the municipalities' total expenditure, the lowest value was found in the city of São Paulo and the highest, in Araçatuba. Campinas had the highest per capita expenditure on medium and high complexity care, while Presidente Prudente had the lowest. The highest regional percentage of the current net revenue spent on health was verified in Registro, and the lowest, in the city of São Paulo. CONCLUSIONS The paradigm of the health sector's financing in São Paulo revealed that the expenditure on primary health care, level elected by health policy as strategic because it depends on coordination and integral health care in the attention networks, was not considered a priority in relation to the expenditure with the medium and high complexity, exposing the iniquities in the state's regions.

RESUMO OBJETIVO Analisar a alocação de recursos financeiros no Sistema Único de Saúde (SUS) no estado de São Paulo por nível de atenção, região de saúde, fonte de recursos e ente federado. MÉTODOS Trata-se de estudo exploratório circunscrito ao exercício de 2014. Os dados extraídos do Sistema de Informações sobre Orçamentos Públicos em Saúde estão apresentados em valores absolutos, relativos e per capita . RESULTADOS Em 2014 observou-se um gasto público com saúde de R$52,1 bi, sendo 58,0% relativos ao gasto dos municípios e 42,0% relativos ao gasto do governo do estado. O gasto regional per capita variou de R$561,75 a R$824,85. Já o gasto per capita com atenção primária à saúde, que representou 37,5% do gasto total dos municípios, foi menor na região da Grande São Paulo e maior em Araçatuba. A região de Campinas apresentou o maior gasto per capita com atenção de média e alta complexidade, enquanto Presidente Prudente teve o menor. O maior percentual regional da receita corrente líquida gasto com saúde foi verificado em Registro, e o menor na Grande São Paulo. CONCLUSÕES O paradigma de financiamento do setor da saúde em São Paulo revelou que o gasto com a atenção primária, nível eleito pela política de saúde como estratégico porque dele dependem a coordenação e o cuidado integral à saúde nas redes de atenção, não recebeu prioridade em relação ao gasto com a média e a alta complexidade, expondo as iniquidades nas regiões do estado.
Descritores: Alocação de Recursos para a Atenção à Saúde/economia
Gastos em Saúde/estatística & dados numéricos
Financiamento da Assistência à Saúde
Política de Saúde
Programas Nacionais de Saúde/economia
-Valores de Referência
Brasil
Orçamentos/estatística & dados numéricos
Cidades
Financiamento Governamental/economia
Financiamento Governamental/estatística & dados numéricos
Limites: Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1255313
Autor: Perú. Ministerio de Salud. Dirección General de Planeamiento y Presupuesto. Unidad Funcional de Estudios Económicos en Salud.
Título: Cuentas nacionales de salud, Perú 1995 - 2012 / National health accounts, Peru 1995 - 2012.
Fonte: Lima; Perú. Ministerio de Salud. Dirección General de Planeamiento y Presupuesto. Unidad Funcional de Estudios Económicos en Salud; 2015. 156 p. ilus.
Idioma: es.
Resumo: La presente publicación provee información del mercado de servicios de salud público-privado y de sus interrelaciones, con lo que constituyen tanto una fuente de información como un instrumento de seguimiento, comunicación, diálogo y concertación para una efectiva rectoría sanitaria y una gestión transparente del sector, exigencia que resulta mayor en el proceso de Reforma Sanitaria emprendido, que discurre en un contexto de crecimiento económico sostenido y por ende de mayores recursos públicos así como del desarrollo del mercado privado de servicios de salud. Asimismo, abarca el estudio en el periodo 1995-2012, con lo que comprende los estudios referidos a los periodos 1995-2000 y 1995-2005 revisando y actualizando sus fuentes de información y compatibilizando la información al año base 2007
Descritores: Orçamentos
Gastos em Saúde
Reforma dos Serviços de Saúde
Controle de Custos
Financiamento da Assistência à Saúde
Planejamento em Saúde
Tipo de Publ: Estudo Comparativo
Responsável: PE18.1 - Biblioteca Central



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