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Texto completo SciELO Saúde Pública
Caetano, Joao Carlos
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Id: biblio-895602
Autor: Neumann, Daniela Garbin; Finkler, Mirelle; Caetano, João Carlos.
Título: Relações e conflitos no âmbito da saúde suplementar: análise a partir das operadoras de planos odontológicos / Relationships and conflicts within the health insurance sector: analysis from dental insurance companies
Fonte: Physis (Rio J.);27(3):453-474, Jul.-Set. 2017.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo Este estudo de abordagem qualitativa teve como objetivo compreender as relações e conflitos entre operadoras odontológicas, beneficiários e prestadores, além da interface com a Agência Nacional de Saúde Suplementar (ANS) e com o Sistema Único de Saúde (SUS). A coleta de dados foi realizada mediante a aplicação de questionários aos representantes das operadoras, seguida de análise documental e de entrevistas semiestruturadas. A análise por meio da triangulação dos dados permitiu observar como principais resultados: que a lógica de redução de custos orienta as ações das operadoras e se reflete nas relações com beneficiários, prestadores e ANS; que é frágil a interface com o SUS; que há resistência à ampliação de coberturas; e que o crescimento do mercado é acompanhado de grande concentração. Não se pode ignorar a pujança da saúde suplementar na odontologia, mas é preciso discutir criticamente o papel do Estado, tanto como regulador deste mercado, quanto como indutor de um modelo de atenção à saúde bucal com maior qualidade e resolutividade.

Abstract This study of a qualitative approach aimed to understand the relationships and conflicts between dental insurance companies, beneficiaries, and providers, as well as the interface with the National Supplementary Health Agency (ANS) and the Unified Health System (SUS). Data was collected through questionnaires applied to representatives of selected companies, documentary analysis and semi-structured interviews. The analysis through data triangulation enabled to observe as main results: cost control mechanisms guides the companies' activities and also perpetrate the relations with beneficiaries, providers and the ANS; there is a poor relation with the SUS; the companies tend to avoid the extending of dental insurance coverage; and the dental insurance market comes with huge concentration. We cannot ignore the strength of the dental health insurance sector in Brazil, but it is necessary to critically discuss the role of the State, both as regulating the private insurance sector as encouraging a dental care approach with improved quality and resolutivity.
Descritores: Sistema Único de Saúde
Brasil
Sistemas de Saúde
Saúde Bucal
Assistência Odontológica
Planos de Pré-Pagamento em Saúde
Setor Privado
Convênios
Estado
Serviços de Saúde Bucal
Pesquisa Qualitativa
Saúde Suplementar
Benefícios do Seguro
Seguro Odontológico
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Entrevista
Responsável: BR433.1 - CB/C - Biblioteca Biomédica C


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Id: biblio-907731
Autor: Dho, María; Juárez, Rolando.
Título: Profile of the adult population of the city of Corrientes (Argentina) in relation to dental health insurance
Fonte: J. oral res. (Impresa);6(5):117-120, May 2017.
Idioma: en.
Resumo: Objective: to characterize the adult population of the city of Corrientes (Argentina) in relation to dental health insurance according to sociodemographic and dental variables. Materials and Methods: A descriptive cross-sectional study was conducted in the city of Corrientes (Argentina). Information regarding the study variables was collected through the application of a structured survey. Sample size was determined by establishing a 95 percent confidence level (381 subjects between 35 and 44 years of age). The direct face-to-face observation technique was used for data collection. A simple random sample design was applied for the selection of the homes to be surveyed, which was complemented by a non-probabilistic sampling using quotas for the selection of the individuals to be interviewed from the 2010 Population Census data. Results: Of the total of the participants, 56.4 percent had dental health insurance. Health insurance was significantly associated with a higher socioeconomic level OR: 1.90 (95 percent CI 1.26-2.87, p=0.01); greater probability of having had a consultation in the 12 months prior to the interview OR: 1.74 (95 percent CI 1.13-2.68, p=0.01), going to the dentist for dental treatments OR: 1.5 (95 percent CI 1.02-2.43, p=0.03), or because of pain or an emergency problem OR: 1.59 (95 percent CI 1.05- 2.42, p=0.02), and presenting better oral hygiene self-care. Conclusions: There are oral health inequities in the adult population of the city of Corrientes (Argentina). Having dental health insurance is associated with a higher socioeconomic level, having more frequent dental consultations to get dental treatment and in emergency situations, as well as presenting better oral hygiene self-care.
Descritores: Seguro Odontológico
Saúde Bucal
-Argentina
Estudos Transversais
Disparidades nos Níveis de Saúde
Cobertura do Seguro
Higiene Bucal
Autocuidado
Classe Social
Fatores Socioeconômicos
Inquéritos e Questionários
Limites: Masculino
Feminino
Humanos
Adulto
Responsável: CL30.1 - Biblioteca


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Id: biblio-878364
Autor: Lima, Ana Flávia de Araújo.
Título: Condições de trabalho do cirurgião-dentista na assistência aos pacientes em consultórios de convênio e particular / Working conditions of the dentist in the care of patients in private and private practices.
Fonte: Fortaleza; s.n; 2006. 138 p. ilus.
Idioma: pt.
Tese: Apresentada a Universidade Estadual do Ceará para obtenção do grau de Mestre.
Resumo: INTRODUÇÃO: A partir de conversas informais com colegas de profissão (Cirurgiões-Dentistas - CD), percebe-se a constante recorrência do tema relacionado com a insatisfação do profissional, principalmente os que trabalham em convênios odontológicos no que tange às condições de trabalho organizacionais, aos riscos ocupacionais e aos problemas de saúde relacionados às condições de trabalho a que estão expostos, como dores no segmento superior do corpo e estresse. OBJETIVO: Esta pesquisa analisa as condições de trabalho de um grupo de cirurgiões dentistas da cidade de Fortaleza-Ceará, focalizando as diferenças entre as condições de trabalho em consultórios particulares e em consultórios de empresas de planos de saúde bucal. MATERIAL E MÉTODO: O método consistiu de entrevistas com seis cirurgiões dentistas, sendo dois particulares com consultórios próprios, atendendo pacientes particulares e de convênios; e quatro cirurgiões-dentistas empregados de planos da saúde bucal, sendo dois clínicos e dois especialistas. Esses quatro últimos profissionais trabalham no consultório pertencentes às empresas de planos de saúde bucal e atendem somente pacientes conveniados a esses planos. Além disso, foram realizadas quatro observações das condições físicas de trabalho, sendo duas observações em consultórios particulares e duas em consultórios de empresas dos planos de saúde bucal. RESULTADOS: Os resultados mostraram que nos consultórios particulares há uma maior privacidade, o nível de ruído é mais baixo e o material se encontra à disposição do cirurgião dentista e o consultório é adequado às necessidades do profissional. Em relação às condições organizacionais, os atendimentos particulares permitem uma melhor organização do tempo, dos materiais e das escolhas quanto ao tipo de atendimento prestado e tratamentos realizados. Um ponto importante é que os cirurgiões dentistas, quando trabalhando para os convênios em seus consultórios particulares, sentem-se limitados na escolha do tratamento mais adequado aos pacientes. O único ponto positivo apontado em relação ao atendimento de conveniados é o não ter de lidar com a questão financeira diretamente com os pacientes. CONCLUSÃO: Condições de trabalho adversas, como as encontradas nos ambientes de trabalho dos planos de saúde bucal podem ocasionar alterações na saúde do profissional, tanto física como psicológica. Além disso, podem influenciar nos tratamentos e na relação com os pacientes.

INTRODUCTION: Informal conversations with professional colleagues (Dental Surgeons - CD) reveal the constant recurrence of the issue related to professional dissatisfaction, especially those working in dental agreements regarding organizational working conditions, risks and health problems related to working conditions to which they are exposed, such as upper body pain and stress. OBJECTIVE: The aim of this study was to analyze the working conditions of a group of surgeons-dentists, residents in Fortaleza, Ceará, focusing the main differences between the work conditions of private dentists' clinics and work conditions occurring in clinics of dental health plans companies. MATERIAL AND METHODS: The method consisted of interviews with six surgeons-dentists, two of them working exclusively in their own practices, attending private clients and dental plan clients and four employees of dental plan companies. Of these, two were general practioners and two specialists. These four professionals, employees of the dental plan companies, work exclusively in the companies' clinics, attending clients insured by the dental plan. Four clinics were observed in relation to their physical work conditions: two private and two dental health plan clinics. RESULTS: The results have shown that in the private clinics the surgeons-dentist have better working conditions: more privacy for attending the patients, less noise, the material to be used is more easily accessed and the practice suits the professional's needs. In relation to the work organization, the private attendances permit a better use of the time, of the materials utilized in the treatments and more suitable choices of the kind of treatment to be applied in each case. An important difference found is that the dentists, when working for the dental plans, feel that they have limited choices in relation to materials and treatments. CONCLUSION: However, one positive point was stressed by the professionals in relation to the deNtal plans: when working for the companies, the professional does not have to deal directly with the patients about financial issues. Inadequate working conditions as it was found in the dental health plans environments can lead to health problems for the professionals, affecting both, their physical and psychological health. Besides that, they can influence the patient's treatments and the relation dentist-patient.
Descritores: Odontólogos
Saúde do Trabalhador
Condições de Trabalho
-Seguro Odontológico
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-850096
Autor: Saliba, Orlando; Góes, Bruno Cabus; Gardin, Cléa Adas Saliba; Santos, Renata Reis dos; Gardin, Artênio José Isper.
Título: Honorários praticados por operadoras de planos odontológicos e pelo SUS em relação aos definidos pelo Conselho Federal de Odontologia / Fees charged by dental insurance companies and SUS as compared to those defined by the Brazilian Federal Dental Council
Fonte: Arq. odontol;47(04):215-218, 2011. tab.
Idioma: pt.
Resumo: Objetivo: Investigou-se o repasse de honorário ao cirurgião-dentista ofertado pelas empresas operadoras de planos odontológicos por grupos de procedimentos odontológicos. Materiais e Métodos: Os valores praticados por operadoras de planos foram definidos a partir da média obtida entre valores das tabelas de cinco planos com abrangência nacional. Esses valores médios e os valores pagos pelo SUS foram comparados com os estabelecidos na tabela VRCC – CFO. Para a comparação, foram obtidos valores médios para os seguintes grupos de procedimentos: preventivos, de dentística, de endodontia e de cirurgia.Os valores dos procedimentos preventivos foram comparados com os demais grupos de procedimentos. Resultados: Os planos aplicaram um desconto médio de 54,51% sobre os preços sugeridos pelo CFO. O maior desconto foi observado no grupo de procedimentos preventivos (57,09%, em média). Conclusão: As empresas operadoras de planos e convênios investigadas estão aplicando um desconto abusivo sob os preços sugeridos pelo CFO. É necessário identificar alternativas para que se possam reverter o quadro identificado por esse estudo.
Descritores: Determinação do Valor Econômico de Organizações de Saúde/estatística & dados numéricos
Honorários Odontológicos/legislação & jurisprudência
Implementação de Plano de Saúde/organização & administração
-Planos de Sistemas de Saúde
Seguro Odontológico/legislação & jurisprudência
Responsável: BR365.1 - BIB - Biblioteca


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Id: lil-797254
Autor: Martins, Cristiane dos Santos; Queluz, Dagmar de Paula.
Título: Oral health quality of the workers of a telemarketing company and their satisfaction with the treatments provided by the corporative dental insurance plan
Fonte: Braz. j. oral sci;14(4):311-317, Oct.-Dec. 2015. ilus.
Idioma: en.
Resumo: Aim: To evaluate the oral health quality of the workers of a telemarketing company and their satisfaction with the dental treatments provided by the corporative dental insurance plan. Methods:Data collection was by an online intranet questionnaire on dental service providers from Uberlândia/MG and Campinas/SP. It was addressed to 6000 associates, with objective and subjective questions, comprising the level of the telemarketing operators' oral health, dental needs, satisfaction with dental care providers and the importance of having the laboral dental services provided by the company. Results: After analysis of the results, we observed that:57.52% of the workers required improvement in their oral health and 56.03% mentioned prevention as the largest need, 66.70% use the dental providers' services, but only 31.34%were satisfied with them. Conclusions: The results underscore that the workers have anintermediate level of dental needs, with prevention as top importance. Additionally, establishment of a basic attention program inside the company would increase the satisfaction and adhesionindexes of providers and the workers' oral health.
Descritores: Assistência Odontológica
Seguro Odontológico
Saúde do Trabalhador
Serviços de Saúde do Trabalhador
Saúde Bucal
Atenção Primária à Saúde
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: BR218.1 - Biblioteca Carlos Henrique Robertson Liberalli


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Id: lil-781602
Autor: Ortiz-León, Fritz Alexander.
Título: Perfil epidemiológico de salud bucal en niños atendidos en el Seguro Social del Perú / The epidemiological profile of oral health in children treated in the Social Security of Peru
Fonte: Odontol. pediatr. (Lima);13(2):94-103, jul.-dic.2014. mapas, tab, graf.
Idioma: es.
Resumo: Determinar el perfil epidemiológico de salud bucal en niños de 3 a 5 años y 12 años de edad que se atendieron por primera vez y a nivel nacional en el Seguro Social del Perú durante el año 2.013. Material y Métodos: el estudio fue de tipo descriptivo transversal y se llevó a cabo en las 28 Redes Asistenciales del Seguro Social del Perú (ESSALUD) con una muestra de 6.975 niños de 3 a 5 años y 2.375 niños de 12 años de edad. Resultados: se observó que la prevalencia de caries dental en los niños de 3 a 5 años fue del 79,8%; mientras que en los de 12 años fue del 90,4%%, siendo el ceo-d y COP-D hallados de 4,57 (DS: 3,1) y 4,98 (OS: 2,7) respectivamente. Asimismo, se determinó que el número de piezas dentarias afectadas por la caries dental representó el 22,7% del total de dientes primarios y el 17,7% del total de dientes permanentes evaluados. Conclusiones: los resultados obtenidos nos demuestran la necesidad de mejorar la cobertura de atención odontológica en el Perú con una visión integral en el cuidado de la salud bucal desde edades tempranas; así como, priorizar políticas públicas sanitarias que optimicen las estrategias implementadas; a fin de revertir de manera sostenible el alto índice de caries dental en los niños peruanos...

To determine the epidemiological profile of oral health in children from 3-5 years old and 12 years old who were treated for the first time nationwide in the Social Security of Peru in 2013. Methods: The studies were carried out as both descriptive and cross-sectional in the 28 Social Security Assistance Networks of Peru (ESSALUD) with a sample of 6,975 children aged 3-5 years old and 2,375 children 12 years of age. Results: It was observed that the prevalence of dental caries in children aged 3-5 years was 79.8%; whereas in 12 years was 90.4%, the ceo-d and COP-D found were 4.57 (DS: 3,1) and 4.98 (DS: 2,7) respectively. It was also determined that the number of teeth affected by caries represented 22.7% of primary teeth and 17.7% of all permanent teeth evaluated. Conclusions: The results show us the need to improve the coverage of dental care in Peru with a comprehensive insight into the oral health care from an early age; as well as prioritize public health policies that optimize the strategies implemented to sustainably reverse the high rate of dental caries in peruvian children...
Descritores: Cárie Dentária/epidemiologia
Assistência Odontológica
Seguro Odontológico
Saúde Bucal
-Estudos Transversais
Epidemiologia Descritiva
Peru
Limites: Humanos
Criança
Responsável: PE1.1 - Oficina Universitária de Biblioteca


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: lil-777174
Autor: MIRANDA, Geraldo Elias; SIQUEIRA, Marta Cristina Portes; FERREIRA, Ricardo Luiz Siqueira Magalhães; DELWING, Fábio; DARUGE JÚNIOR, Eduardo.
Título: Administrative and clinical denials by a large dental insurance provider
Fonte: Braz. oral res. (Online);29(1):1-8, 2015. tab, ilus.
Idioma: en.
Resumo: The objective of this study was to assess the prevalence and the type of claim denials (administrative, clinical or both) made by a large dental insurance plan. This was a cross-sectional, observational study, which retrospectively collected data from the claims and denial reports of a dental insurance company. The sample consisted of the payment claims submitted by network dentists, based on their procedure reports, reviewed in the third trimester of 2012. The denials were classified and grouped into ‘administrative’, ‘clinical’ or ‘both’. The data were tabulated and submitted to uni- and bivariate analyses. The confidence intervals were 95% and the level of significance was set at 5%. The overall frequency of denials was 8.2% of the total number of procedures performed. The frequency of administrative denials was 72.88%, whereas that of technical denials was 25.95% and that of both, 1.17% (p < 0.05). It was concluded that the overall prevalence of denials in the studied sample was low. Administrative denials were the most prevalent. This type of denial could be reduced if all dental insurance providers had unified clinical and administrative protocols, and if dentists submitted all of the required documentation in accordance with these protocols.
Descritores: Revisão da Utilização de Seguros/estatística & dados numéricos
Seguro Odontológico/estatística & dados numéricos
-Brasil
Distribuição de Qui-Quadrado
Estudos Transversais
Regulamentação Governamental
Formulário de Reclamação de Seguro
Estudos Retrospectivos
Limites: Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-744957
Autor: Confederación Odontológica de la República Argentina.
Título: Prevención Salud ya comenzó la prestación de su servicio / Health Prevention already started its service delivery
Fonte: Salud bucal;(136):35-35, feb.-mar. 2014. ilus.
Idioma: es.
Descritores: Assistência Odontológica Integral/métodos
Planos de Pré-Pagamento em Saúde/tendências
Seguro Odontológico/tendências
-Argentina
Assistência à Saúde
Custos de Cuidados de Saúde
Responsável: AR29.1 - Biblioteca


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Ramos, Flávia Regina Souza
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Id: lil-744759
Autor: Gomes, Doris; Ramos, Flávia Regina Souza.
Título: The dental professional after productive restructuring: ethics, the job market and dental public health / O profissional da odontologia pós-reestruturação produtiva: ética, mercado de trabalho e saúde bucal coletiva
Fonte: Saúde Soc;24(1):285-297, Jan-Mar/2015.
Idioma: pt.
Resumo: Objective: to uncover ethical problems in dental professionals' new labor reality after productive restructuring. Methods: exploratory and descriptive qualitative research, carried out through an individual, semi-structured interview with 10 dental professionals within a universe of 30 interviewees. The analysis method was Textual Discourse Analysis. Results: 1. Ethical problems in the dental job market after the productive restructuring: the new reality of health plans, private health insurance and popular clinics does not seem to meet the professionals' needs; rather, it seems to meet the needs of the market, entailing diversified ethical problems. A growing inter-peer resentment seems to be directly related to the crisis in the job market and to transforming the old concurrence into competitiveness; and 2. Transformations in dental public health: it debates the social need constructing excellence in public health dentistry as an ethical problem, different from the logic of the market. Conclusion: a professional crisis points at different ethical problems: transformations in the job market strengthen a commercial sense in the profession, building business configurations with increased capital accumulation in realities of precarious labor; the exclusive action of the dental public health professional stimulates his leading role in transformations towards a new professional excellence: that of the public service. .

O objetivo deste artigo é desvelar os problemas éticos na nova realidade de trabalho dos profissionais da odontologia, pós-reestruturação produtiva. Pesquisa qualitativa do tipo exploratório descritivo realizada por meio de entrevista individual semiestruturada com dez profissionais da odontologia num universo total de 30 entrevistados, utilizando o método de análise textual discursiva. O mercado de trabalho da odontologia pós-reestruturação produtiva apresenta uma nova realidade de planos, convênios e clínicas populares que não atende às necessidades dos profissionais em vários quesitos, mas, sim, às suas próprias necessidades comerciais, ocasionando diversificados problemas éticos. Um crescente ressentimento interpares parece ter relação direta com a crise neste mercado de trabalho e com a transformação da velha concorrência liberal em competitividade. Diferenciada da lógica de mercado, as transformações na saúde bucal coletiva direcionam a um importante e contemporâneo debate: a necessidade social de construção da excelência para a odontologia pública como problema ético. Conclui-se que uma crise profissional na odontologia aponta diferentes problemas éticos, uma vez que as transformações no mercado de trabalho reforçam um sentido comercial na profissão, construindo configurações empresariais com ampliação de acumulação de capital em realidades de precarização no trabalho; e que a ação exclusiva do profissional na saúde bucal coletiva estimula o seu papel protagonista nas transformações rumo a uma nova excelência profissional pública.
Descritores: Ética Odontológica
Pessoal de Saúde
Seguro Odontológico
Saúde Bucal
Odontologia Preventiva
Odontologia em Saúde Pública
-Processo Saúde-Doença
Riscos Ocupacionais
Pesquisa Qualitativa
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: BR67.1 - CIR - Biblioteca - Centro de Informação e Referência


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Id: lil-707404
Autor: Confederación Odontológica de la República Argentina.
Título: Seguro de salud y alta complejidad para odontólogos confederados / Health insurance and high complexity for federated dentists
Fonte: Salud bucal;(133):8-8, mayo-jun. 2013. ilus.
Idioma: es.
Descritores: Convênios Hospital-Médico
Organizações de Normalização Profissional
Seguro Odontológico/tendências
-Argentina
Assistência à Saúde
Responsável: AR29.1 - Biblioteca



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