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Id: lil-710494
Autor: Capozzolo, Angela Aparecida; Casetto, Sidnei José; Imbrizi, Jaquelina Maria; Henz, Alexandre de Oliveira; Kinoshita, Roberto Tykanori; Queiroz, Maria de Fátima Ferreira.
Título: Narrativas na formação comum de profissionais de saúde / Narratives in the common training of health professionals / Narrativas en la formación común de profesionales de la salud
Fonte: Trab. educ. saúde;12(2):443-456, maio-ago. 2014.
Idioma: pt.
Projeto: Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico.
Resumo: Este texto relata a experiência de formação comum que ocorre desde 2007 no campus Baixada Santista da Universidade Federal de São Paulo, no terceiro semestre de graduação, do eixo curricular trabalho em saúde. A experiência articula estudantes e docentes de diferentes áreas profissionais: educação física, fisioterapia, nutrição, psicologia e terapia ocupacional. São apresentadas as diretrizes e estratégias de organização do módulo 'Prática clínica integrada: análise de demandas e necessidades de saúde', que adota a produção de narrativas de histórias de vida e de questões de saúde de pessoas selecionadas por docentes em conjunto com as equipes da rede de serviços do município de Santos, São Paulo. As narrativas foram produzidas em encontros quinzenais dos estudantes com as pessoas acompanhadas em suas residências e de supervisões com os docentes. Realizouse análise de conteúdo de 120 relatórios de conclusão do módulo elaborados pelos estudantes nos anos de 2007 e 2008 visando identificar efeitos dessa proposta de formação. A elaboração de narrativas favoreceu aos estudantes ampliar a capacidade de escuta e a percepção da complexidade do processo saúdedoençacuidado, bem como de outros aspectos do que se tem denominado de 'clínica comum' às diversas profissões em saúde.

This account reports on the experience of the common training that has been taking place since 2007 at the Baixada Santista campus of the Federal University of São Paulo (Southeast Brazil), in the third semester of the undergraduate course, under the health work axis of the curriculum. The experience includes students and professors from different professional areas, ranging from physical education, physical therapy, nutrition, psychology to occupational therapy. The account presents the guidelines and strategies for organizing the 'Integrated clinical practice: analysis of health needs and demands' module, which adopts the production of life history narratives and health issues of people selected by professors together with the teams of the service network from the municipality of Santos, state of São Paulo. The narratives were produced in fortnightly meetings the students held with accompanied people in their homes and meetings held among supervisors and professors. The content of 120 reports on the completion of the module, produced by the students in 2007 and 2008, was analyzed aiming to identify the effects of the proposed training. Drafting the narratives helped the students expand their listening capacity and their perception of the complexity of the healthdiseasecare process, in addition to other aspects of what has been called the 'common practice' in the various health professions.

En este trabajo se presenta la experiencia de formación común que ocurre desde 2007 en el campus Baixada Santista de la Universidad Federal de São Paulo (Sureste de Brasil), en el tercer semestre de pregrado, del eje curricular trabajo en salud. La experiencia articula estudiantes y docentes de diferentes áreas profesionales: educación física, fisioterapia, nutrición, psicología y terapia ocupacional. Se presentan las directrices y estrategias de organización del módulo "Práctica clínica integrada: análisis de demandas y necesidades de salud", que adopta la producción de narrativas de historias de vida y de temas de salud de personas seleccionadas por docentes conjuntamente con los equipos de la red de servicios del municipio de Santos, São Paulo. Las narraciones fueron producidas en reuniones quincenales de los estudiantes con las personas seguidas, en sus residencias, y de supervisiones con los docentes. Se realizó un análisis de contenido de 120 informes de conclusión del módulo preparados por los estudiantes en los años 2007 y 2008 buscando identificar los efectos de esta propuesta de formación. La preparación de narrativas propició que los estudiantes ampliaran su capacidad de escuchar y su percepción de la complejidad del proceso saludenfermedadcuidado, así como de otros aspectos de lo que se ha denominado "clínica común" a las diversas profesiones en salud.
Descritores: Trabalho
Saúde
Guias de Prática Clínica como Assunto
Narração
AMERICAN DENTAL ASSOCIATIONABO BLOOD-GROUP SYSTEM
Responsável: BR15.3 - Biblioteca Emília Bustamante


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Id: biblio-1006906
Autor: Wassermann, Alfredo.
Título: ¿Será suficiente el Estudio SPRINT para revisar las guías de hipertensión arterial? / Is SPRINT Study enough to review hypertension guidelines?
Fonte: Rev. nefrol. diál. traspl;38(3):206-217, sept. 2018. tab, graf.
Idioma: es.
Conferência: Apresentado em: VII Congreso Argentino de Nefrología Pediátrica (Buenos Aires, 23-25 abril 2018), Buenos Aires, 23-25 abr. 2018.
Resumo: El Estudio de Intervención sobre la Presión Arterial Sistólica (SPRINT: The Systolic Blood Pressure Intervention Trial) evaluó si el objetivo terapéutico de llevar la presión arterial sistólica (PAS) a <120 mm Hg podría reducir los eventos cardiovasculares (ECV) comparado con el objetivo <140 mm Hg. El estudio estuvo promovido y financiado por varias áreas del Instituto Nacional de la Salud de Estados Unidos y con la colaboración de la Administración de Veteranos de Estados Unidos. Los resultados mostraron beneficios en el grupo con tratamiento intensivo con reducción en la incidencia de eventos cardiovasculares y mortalidad que excedían el incremento de eventos adversos, tanto en la población total como en los participantes con enfermedad renal crónica. Los subestudios en participantes con hipertrofia ventricular izquierda, diastólicas bajas, deterioro cognitivo y calidad de vida mostraron resultados similares. Varios estudios epidemiológicos muestran que un 30% del riesgo cardiovascular ocurre en personas cuya PAS está entre 115 y 140 mm Hg. Estas características influyeron para que las nuevas guías elaboradas por varias sociedades científicas de Estados Unidos modificaran la clasificación de los niveles de presión arterial y las recomendaciones terapéuticas, generando una controversia que aún continúa. Esta revisión describe algunos conceptos que consideramos relevantes para el enfoque individual del paciente, remarcando la necesidad de obtener: a) registros confiables y reproducibles de la presión arterial y, b) mejorar el cuidado de las personas que tienen niveles de presión arterial, indicando incremento del riesgo cardiovascular independientemente de la clasificación adoptada para los niveles de la presión arterial.

The aim of the Systolic Blood Pressure Intervention Trial (SPRINT) was to evaluate whether setting the therapeutic goal for systolic blood pressure (SBP) at <120 mm Hg could reduce cardiovascular events (CVD) compared to the target <140 mm Hg. The study was promoted and funded by several areas at the US National Institute of Health and the collaboration of the US Veterans Administration. The results showed benefits in the intensive treatment group with a reduction in the incidence of cardiovascular events and mortality that exceeded the increase in adverse events, both in the total population and in the participants with chronic kidney disease. The substudies aimed to left ventricular hypertrophy, low diastolic blood pressure, cognitive impairment, and quality of life showed similar results. Several epidemiological studies showed that 30% of cardiovascular risk occurs in people whose SBP is between 115 and 140 mm Hg. These characteristics influenced the new guidelines developed by several scientific societies in the USA to modify the classification of blood pressure levels and therapeutic recommendations, generating a controversy that still continues. This review describes some concepts that we consider relevant for the patient's individual approach, highlighting the need to obtain a) reliable and reproducible measurements of blood pressure and b) improving the care of people who have blood pressure levels indicating increased cardiovascular risk independently of the classification adopted for blood pressure levels.
Descritores: Pressão Sanguínea
Risco
Guias de Prática Clínica como Assunto
Anormalidades Cardiovasculares
-Falência Renal Crônica
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: AR444.1 - BAN - Biblioteca Argentina de Nefrología Dr. Víctor R. Miatello


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Texto completo SciELO Chile
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Id: biblio-899896
Autor: Capella S, Daniela; Schilling R, Andrea; Villaroel Q, Claudio.
Título: Criterios Médicos de elegibilidad para el uso de anticonceptivos de la OMS / Medical eligibility criteria for the use of WHO contraceptives
Fonte: Rev. chil. obstet. ginecol. (En línea);82(2):212-218, abr. 2017. tab.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: Los "Criterios Médicos de Elegibilidad para el Uso de Anticonceptivos" de la Organización Mundial de la Salud (OMS) son una guía para la correcta elección y uso de los métodos anticonceptivos en variadas condiciones de salud. En este documento revisaremos las principales modificaciones en su quinta y última edición publicada en inglés el año 2015. Desarrollo: Las modificaciones de la quinta edición son fundamentalmente la adición de nuevos métodos y la modificación de la categoría de recomendación para algunas condiciones de salud. Se agregan el acetato de medroxiprogesterona de depósito vía subcutánea, el anillo vaginal de progesterona, el implante anticonceptivo subcutáneo sinoimplant(II)® y el método anticonceptivo de emergencia acetato de ulipristal. Se modifican las recomendaciones para las mujeres en lactancia, permitiendo el uso de algunos métodos de progestágeno solo desde el posparto inmediato, salvo el acetato de medroxiprogesterona de depósito por entregar una dosis elevada del esteroide y el dispositivo intrauterino (DIU) con levonorgestrel, el cual sigue las normas de los DIU con cobre. También hay modificación en las recomendaciones en cuanto al uso de anticonceptivos combinados en el puerperio, con más restricciones para mujeres sin lactancia. Por último, sobre el uso de terapia antiretroviral, cambian algunas categorías y se amplía el listado de fármacos detallados. Conclusión: Es necesario que los profesionales de salud conozcan estas modificaciones para poder entregar una atención de calidad a las usuarias de anticoncepción.

Introduction: The "Medical Eligibility Criteria for Contraceptive Use" published by the World Health Organization (WHO) is a guide for the correct choice and use of the contraceptive methods in many different health conditions. In this document we will review the main changes made in the fifth and last edition of this guide published in English in 2015. Development: The modifications of this last edition are the addition of new contraceptive methods and the modification of the category of the recommendation for some health conditions. It adds the medroxiprogesterone acetate subcutaneous injection, the progesterone vaginal ring, the subcutaneous contraceptive implant sinoimplant(II)® and ulipristal acetate as emergency contraception. There are modifications of the recommendations for breastfeeding women, allowing the use of some progestin only methods since the immediate postpartum, with the exception of medroxiprogesterone acetate because it delivers a high dose of the steroid and the levonorgestrel intrauterine device that follows the same recommendations as the copper intrauterine device. There are also modifications in the recommendations for the use of combined contraceptives in the first 42 days postpartum, with more restrictions for non-breastfeeding women. Finally, on the use of antiretroviral therapy drugs, there were changes of some categories and a detailed categorization for each drug. Conclusion: It is necessary for health care providers to know these changes in order to deliver a quality care to contraception users.
Descritores: Anticoncepção/métodos
Anticoncepcionais/uso terapêutico
-Organização Mundial da Saúde
Aleitamento Materno
Levanogestrel/uso terapêutico
Guias de Prática Clínica como Assunto
Definição da Elegibilidade
Medroxiprogesterona/uso terapêutico
Norpregnadienos/uso terapêutico
Limites: Seres Humanos
Feminino
Gravidez
Responsável: CL126.2 - Biblioteca Médica Dr. Profesor Hernán Alessandri R.


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Texto completo SciELO Brasil
Loguercio, Alessandro Dourado
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Id: biblio-889458
Autor: LOGUERCIO, Alessandro Dourado; MARAN, Bianca Medeiros; HANZEN, Taíse Alessandra; PAULA, Alexandra Mara de; PERDIGÃO, Jorge; REIS, Alessandra.
Título: Randomized clinical trials of dental bleaching - Compliance with the CONSORT Statement: a systematic review
Fonte: Braz. oral res. (Online);31(supl.1):e60, Aug. 2017. tab, graf.
Idioma: en.
Projeto: National Council for Scientific and Technological Development; . National Council for Scientific and Technological Development.
Resumo: Abstract We reviewed the literature to evaluate: a) The compliance of randomized clinical trials (RCTs) on bleaching with the CONSORT; and b) the risk of bias of these studies using the Cochrane Collaboration risk of bias tool (CCRT). We searched the Cochrane Library, PubMed and other electronic databases, to find RCTs focused on bleaching (or whitening). The articles were evaluated in compliance with CONSORT in a scale: 0 = no description, 1 = poor description and 2 = adequate description. Descriptive analyses of the number of studies by journal, follow-up period, country and quality assessments were performed with CCRT for assessing risk of bias in RCTs. 185 RCTs were included for assessment. More than 30% of the studies received score 0 or 1. Protocol, flow chart, allocation concealment and sample size were more critical items, as 80% of the studies scored 0. The overall CONSORT score for the included studies was 16.7 ± 5.4 points, which represents 52.2% of the maximum CONSORT score. A significant difference among journal, country and period of time was observed (p < 0.02). Only 7.6% of the studies were judged at "low" risk; 62.1% were classified as "unclear"; and 30.3% as "high" risk of bias. The adherence of RCTs evaluating bleaching materials and techniques to the CONSORT is still low with unclear/high risk of bias.
Descritores: Ensaios Clínicos Controlados Aleatórios como Assunto/normas
Colagem Dentária/normas
Guias de Prática Clínica como Assunto/normas
Fidelidade a Diretrizes/normas
-Projetos de Pesquisa/normas
Ensaios Clínicos Controlados Aleatórios como Assunto/estatística & dados numéricos
Fatores de Risco
Colagem Dentária/métodos
Viés de Publicação
Medição de Risco
Fidelidade a Diretrizes/estatística & dados numéricos
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-838182
Autor: Capone, Marina A; Balestracci, Alejandro; Toledo, Ismael; Martin, Sandra M.
Título: Diagnóstico de reflujo vesicoureteral según las guías de 1999 y de 2011 del Subcomité de Infección Urinaria de la Academia Americana de Pediatría / Diagnosis of vesicoureteral reflux according to the 1999 and 2011 guidelines of the Subcommittee on Urinary Tract Infection of the American Academy of Pediatrics
Fonte: Arch. argent. pediatr;114(2):129-134, abr. 2016. ilus, tab.
Idioma: en; es.
Resumo: Introducción. En 1999, la Academia Americana de Pediatría recomendó realizar una ecografía renal y una cistouretrografía miccional a todos los niños de entre 2 y 24 meses con un primer episodio de infección del tracto urinario (ITU). En 2011, limitó la cistouretrografía miccional a aquellos con ecografía patológica, infecciones recurrentes y/o atípicas. Nuestro objetivo fue comparar, en pacientes con reflujo vesicoureteral (RVU) y ecografía renal normal, la prevalencia de patología relevante según hubieran sido estudiados con las guías de 1999 (en la primera ITU) o de 2011 (ante ITU recurrente y/o atípica). Población y métodos. Estudiamos retrospectivamente pacientes con ITU de entre 2 y 24 meses atendidos entre enero de 2010 y agosto de 2014 con ecografía renal normal y RVU. Consideramos patología relevante al hallazgo de RVU > grado III y/o centellograma renal patológico. Resultados. Incluimos 45 pacientes (31 niñas), que fueron agrupados según hubieran sido estudiados con las guías de 1999 o de 2011. La prevalencia de patología relevante entre los estudiados con las guías de 1999 (9 de 24 casos, 3 con ITU atípica) o de 2011 (11 de 21 casos) fue comparable (37,5% vs. 52%, respectivamente; p= 0,31). Seis pacientes (25%) con patología relevante diagnosticados con las guías de 1999 no se hubieran identificado oportunamente con las de 2011. Conclusiones. La prevalencia de patología relevante identificada en niños con RVU y ecografía renal normal con ambas guías fue comparable. Sin embargo, con las guías actuales, uno de cada cuatro pacientes hubiera estado expuesto a la demora o eventual pérdida diagnóstica si se hubiera esperado la recurrencia para completar la evaluación.

Introduction. In 1999, the American Academy of Pediatrics (AAP) recommended perform a renal ultrasonography and avoiding cystourethrography to all infants between 2 and 24 months of age after their first urinary tract infection (UTI). In 2011, the AAP restricted voiding cystourethrography to children with a pathological ultrasonography, recurrent and/ or atypical infections. Our objective was to compare, in patients with vesicoureteral reflux (VUR) and normal renal ultrasonography, the prevalence of a relevant pathology as if patients had been studied as per the 1999 guidelines (for first UTI) or the 2011 guidelines (for recurrent and/or atypical UTI). Population and methods. We conducted a retrospective analysis of patients with UTI, aged between 2 and 24 months old, seen at our department between January 2010 and August 2014 and who had a normal renal ultrasonography and VUR. A relevant pathology was defined as a finding of grade III VUR or higher and/or pathological renal scintigraphy. Results. Forty-five patients (31 girls) were included and were grouped as if they had been treated as per the 1999 or 2011 guidelines. The prevalence of a relevant pathology among patients studied as per the 1999 guidelines (9 out of 24 cases, 3 with atypical UTI) or as per the 2011 guidelines (11 out of 21 cases) was similar (37.5% versus 52%, respectively; p= 0.31). Six patients (25%) with a relevant pathology diagnosed as per the 1999 guidelines would not have been identified in a timely manner with the 2011 version. Conclusions. The prevalence of a relevant pathology identified in children with VUR and normal renal ultrasonography was similar with both guidelines. However, considering the present guidelines, one out of four patients would have been exposed to a delayed or potentially missed diagnosis if recurrence would have been expected to complete the assessment.
Descritores: Infecções Urinárias/diagnóstico
Refluxo Vesicoureteral
Estudos Retrospectivos
Guias de Prática Clínica como Assunto
Rim/diagnóstico por imagem
Limites: Seres Humanos
Lactente
Tipo de Publ: Guia de Prática Clínica
Responsável: AR94.1 - Centro de Información Pediatrica


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Alessi, Alexandre
Amodeo, Celso
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Id: lil-704617
Autor: Alessi, Alexandre; Brandao, Andrea Araujo; Paiva, Annelise Machado Gomes de; Nogueira, Armando da Rocha; Feitosa, Audes; Gonzaga, Carolina de Campos; Amodeo, Celso; Mion, Decio; Souza, Dilma do Socorro Moraes de; Barbosa, Eduardo; Junior, Emilton Lima; Nobre, Fernando; Fuchs, Flavio Dani; Junior, Hilton Chaves; Schneider, Jamil Cherem; Gemelli, Joao; Villela-Martin, Jose Fernando; Scala, Luiz Cesar Nazario; Gomes, Marco Antonio Mota; Malachias, Marcus Vinicus Bolivar; Morais, Nelson Siqueira de; Moreira Filho, Osni; Passarelli Junior, Oswaldo; Jardim, Paulo Cesar Brandao Veiga; Miranda, Roberto Dischinger; Povoa, Rui; Fuchs, Sandra Cristina; Baiocchi, Sergio; Jardim, Thiago Veiga; Barroso, Weimar Kunz Sebba.
Título: I Posicionamento Brasileiro sobre Pre-Hipertensao, Hipertensao do Avental Branco e Hipertensao Mascarada: Diagnostico e Conduta / I Brazilian Position Paper on Prehypertension, White Coat Hypertension and Masked Hypertension: Diagnosis and Management
Fonte: Arq. bras. cardiol;102(2):110-119, 03/2014. tab, graf.
Idioma: pt.
Descritores: Hipertensão Mascarada/diagnóstico
Hipertensão Mascarada/terapia
Pré-Hipertensão/diagnóstico
Pré-Hipertensão/terapia
Hipertensão do Jaleco Branco/diagnóstico
Hipertensão do Jaleco Branco/terapia
-Monitorização Ambulatorial da Pressão Arterial
Brasil/epidemiologia
Hipertensão Mascarada/epidemiologia
Guias de Prática Clínica como Assunto
Pré-Hipertensão/epidemiologia
Prognóstico
Fatores de Risco
Sociedades Médicas
Hipertensão do Jaleco Branco/epidemiologia
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-859719
Autor: Brasil. Ministério da Saúde. Departamento de Vigilância, Prevenção e Controle das Infecções Sexualmente Transmissíveis, do HIV/Aids e das Hepatites Virais.
Título: Protocolo clínico e diretrizes terapêuticas para hepatite B e coinfecções / Clinical protocol and therapeutic guidelines for hepatitis B and co-infections.
Fonte: Brasília; Brasil. Ministério da Saúde; 2017. tab.
Idioma: pt.
Descritores: Atenção Primária à Saúde/métodos
Protocolos Clínicos
Guias de Prática Clínica como Assunto/normas
Coinfecção/epidemiologia
Hepatite B/prevenção & controle
Hepatite B/terapia
-Brasil/epidemiologia
Exames Médicos/métodos
Técnicas e Procedimentos Diagnósticos
Uso de Medicamentos/normas
Limites: Seres Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-831771
Autor: Brasil. Ministério da Saúde. Departamento de Vigilância, Prevenção e Controle das Infecções Sexualmente Transmissíveis, do HIV/Aids e das Hepatites Virais.
Título: Protocolo clínico e diretrizes terapêuticas para hepatite B e coinfecções / Clinical protocol and therapeutic guidelines for hepatitis B and co-infections.
Fonte: Brasília; Brasil. Ministério da Saúde; 2016.
Idioma: pt.
Descritores: Atenção Primária à Saúde/métodos
Protocolos Clínicos/normas
Guias de Prática Clínica como Assunto/normas
Coinfecção/epidemiologia
Hepatite B/prevenção & controle
Hepatite B/terapia
-Brasil/epidemiologia
Exames Médicos/métodos
Técnicas e Procedimentos Diagnósticos
Uso de Medicamentos/normas
Limites: Seres Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-849337
Autor: Brasil. Ministério da Saúde. Departamento de Vigilância, Prevenção e Controle das Infecções Sexualmente Transmissíveis, do HIV/Aids e das Hepatites Virais.
Título: Protocolo clínico e diretrizes terapêuticas para hepatite C e coinfecções / Clinical protocol and therapeutic guidelines for hepatitis C and coinfections.
Fonte: Brasília; CONITEC; 2017.
Idioma: pt.
Descritores: Protocolos Clínicos/normas
Hepatite C/epidemiologia
Guias de Prática Clínica como Assunto
Coinfecção
-Antivirais/uso terapêutico
Brasil/epidemiologia
Hepatite C/tratamento farmacológico
Hepacivirus
Limites: Seres Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-880469
Autor: Demarzo, Marcelo Marcos Piva; Almeida, Rodrigo Cariri Chalegre de; Marins, João José Neves; Trindade, Thiago Gomes da; Anderson, Maria Inez Padula; Stein, Airton Tetelbom; Guimarães, Fabiano Gonçalves; Oliveira, Felipe Proenço de; Carvalho, Fernanda Plesmann de; Silva, Flávio Dias; Oliveira, Francisco Arsego de; Carlos, Gustavo Tenório; Marques, Jaciara Bezerra; Geniole, Leika Aparecida Ishigama; Silveira, Lia Márcia Cruz da; Pinto, Maria Eugênia Bresolin; Silva, Nayra Almeida da; Bagatelli, Rodrigo Cechelero; Batista, Sandro Rogério Rodrigues; Barboza, Tânia de Araújo; Sarti, Thiago Dias; Barreto, Vitor; Gusso, Gustavo Diniz Ferreira; Belaciano, Mourad Ibrahim.
Título: Diretrizes para o ensino na Atenção Primária à Saúde na graduação em Medicina / Guidelines for Primary Health Care teaching in undergraduate medical education / Estándares para la enseñanza en la Atención Primaria de Salud en el pregrado médico
Fonte: Rev. bras. med. fam. comunidade;6(19):145-150, set. 2011. ilus.
Idioma: pt.
Resumo: O presente documento traz diretrizes construídas conjuntamente pela Associação Brasileira de Educação Médica (ABEM) e a Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC) com a intenção de apoiar as escolas médicas de forma objetiva e prática, na elaboração de projetos político-pedagógicos no contexto da Atenção Primária à Saúde. Um marco reconhecido na política educacional brasileira é a publicação das Diretrizes Curriculares Nacionais, as quais flexibilizam as organizações curriculares, possibilitando a construção de projetos político-pedagógicos contemporâneos e consonantes com o Sistema Único de Saúde brasileiro. A Atenção Primária à Saúde é o ponto de convergência entre estas duas políticas, descentralizando o ensino da Medicina dos hospitais para toda a rede de saúde no Brasil. Destaca-se a imperiosidade de que o ensino na Atenção Primária à Saúde esteja presente longitudinalmente, ao longo de todo o curso, de preferência com inserções significativas (de aprendizado real e a partir do trabalho), mas que, sobretudo, deva fazer parte do núcleo de ensino da prática clínica do futuro médico.

These are a set of guidelines built by the Brazilian Association of Medical Education (ABEM) and the Brazilian Society of Family and Community Medicine (SBMFC) with the aim of supporting medical schools in a practical and objective manner, when elaborating pedagogical-political projects on Primary Health Care (PHC). The advent of the Brazilian National Curricular Guidelines for Medical Education, which are approved by the Ministry of Education in 2001 have since improved the teaching of undergraduate medical students on PHC, but there are still wide variations in implementation and quality of it in medical curricula. These guidelines by ABEM/SBMFC partnership can exert considerable influence on medical curricula by establishing minimum requirements and core competencies for PHC in Brazil.

Estos son estándares desarrollados conjuntamente por la Asociación Brasileña de Educación Medica (ABEM) y por la Sociedad Brasileña de Medicina Familiar y Comunitaria (SBMFC) destinados a ayudar las escuelas de medicina de una manera objetiva y práctica en el desarrollo de sus proyectos político-pedagógicos en el contexto de la Atención Primaria de la Salud. Un punto de referencia reconocido en la política educativa brasileña es la publicación de las Directrices Curriculares Nacionales, que traen la perspectiva de un currículo flexible, permitiendo la construcción de ellos de acuerdo con el Sistema Nacional de Salud en Brasil. La Atención Primaria de la Salud es un punto de convergencia entre estas dos políticas, la descentralización de la educación médica y de los servicios de los hospitales para la red de salud en su conjunto en el Brasil. Se destaca la necesidad urgente de que la educación en Atención Primaria de la Salud sea presente a lo largo de toda la formación de pregrado, de preferencia con inserciones significativas (aprendizaje real y desde el trabajo), pero, sobre todo, debe ser parte central de la enseñanza de la práctica clínica del futuro médico.
Descritores: Atenção Primária à Saúde
Guias de Prática Clínica como Assunto/normas
Currículo
Educação Médica
Responsável: BR408.1 - Biblioteca da Faculdade de Medicina - BFM



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