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Id: biblio-1143520
Autor: Zanini, Daniela Sacramento; Nazareno, Elias; Castelar, Marilda.
Título: Publicações da psicologia: ciência e profissão à luz da sociologia das ausências / Publications of psicologia: ciência e profissão in the light of the sociology of absences / Publicaciones de psicologia: ciência e profissão a la luz de la sociología de las ausencias
Fonte: Psicol. ciênc. prof;40:e237719, jan.-maio 2020. tab.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo O artigo tem por objetivo discutir essas lacunas/ausências utilizando, para isso, o levantamento realizado por Guareschi, Galeano e Bicalho (2020) de temáticas publicadas na revista nos anos de 2005 a 2018 e discutindo-o à luz da sociologia das ausências. Observa-se que, embora em uma primeira reflexão possa se pensar que as temáticas ausentes nesta revista tenham se deslocado para outros espaços de publicação, cabe avaliar de forma mais detalhada o que essas ausências e baixa frequência podem significar. Em geral, revelam que interesses mais localizados, menos cosmopolitas e fora da lógica capitalista tendem a ser considerados residuais, inferiores e locais. A ciência seguindo essa lógica prima por discussões generalizáveis e internacionais com alta validade interna. Contudo, essas discussões nem sempre alcançam temas com validade externa e ecológica ou que respondam a demandas específicas de algumas populações que não se veem representadas nas discussões gerais. Conclui-se que o exercício da ciência é trabalhar nesta tensão com vistas a buscar evidenciar e proporcionar espaços de interlocução para temáticas que, por si só e à luz da ciência globalizada, não encontrarão espaços para revelar-se e seguirão relegadas a escuridão e ausência.

Abstract This article aims to discuss these gaps/absences using, for this, the survey carried out by Guareschi, Galeano and Bicalho (2020) of themes published in the journal from 2005 to 2018 and discussing it in the light of the sociology of absences. It is observed that although in a first reflection it may be thought that the themes absent in this journal have moved to other publication spaces, it is worth assessing in more detail what these absences and low frequency may mean. In general, they reveal that interests that are more localized, less cosmopolitan and outside the capitalist logic tend to be considered residual, inferior and local. Science following this logic excels in generalizable and international discussions with high internal validity. However, these discussions do not always reach topics with external and ecological validity or that respond to the specific demands of some populations that are not represented in general discussions. It is concluded that the exercise of science is to work in this tension with a view to seeking to highlight and provide spaces for interlocution for themes that, by themselves, and the light of globalized science, will not find spaces to reveal themselves and the darkness and absence will remain.

Resumen Este artículo tiene como objetivo discutir las brechas/ausencias utilizando, para esto, la encuesta realizada por Guareschi, Galeano y Bicalho (2020) de temas publicados en la revista en los años 2005 a 2018 y debatirla a la luz de la sociología de las ausencias. Se observa que, aunque en una primera reflexión se puede pensar que los temas ausentes en esta revista se han trasladado a otros espacios de publicación, vale la pena evaluar con más detalle lo que pueden significar estas ausencias y baja frecuencia. En general, revelan que los intereses más localizados, menos cosmopolitas y fuera de la lógica capitalista tienden a considerarse residuales, inferiores y locales. La ciencia que sigue esta lógica sobresale en discusiones generalizables e internacionales con alta validez interna. Sin embargo, estas discusiones no siempre alcanzan temas con validez externa y ecológica, o que responden a las demandas específicas de algunas poblaciones que no están representadas en las discusiones generales. Se concluye que el ejercicio de la ciencia es trabajar en esta tensión con el objetivo de resaltar y proporcionar espacios de interlocución sobre temas que, por sí mismos y a la luz de la ciencia globalizada, no encontrarán espacios para revelarse y la oscuridad y ausencia permanecerán.
Descritores: Publicações
Ciência
Sociologia
Domínios Científicos
-Publicações Periódicas como Assunto
Psicologia
Pensamento
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Revisão Sistemática
Responsável: BR1552.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-1280201
Autor: Contreras Díaz, Yimian de Lyz; Rivero Amador, Soleidy; González Pérez, Maricela María; Ding, Bowen.
Título: La Gestión de Información en el contexto institucional y el rol de los directivos / Information Management in the institutional context and the role of managers
Fonte: Rev. cub. inf. cienc. salud = Rev. cuba. inf. cienc. salud;32(1):e1798fig.
Idioma: es.
Resumo: La toma de decisiones en contextos institucionales ha sido objeto de estudio de innumerables autores y disciplinas científicas. Esta actividad, a pesar de ser inherente al ser humano, se manifiesta cotidianamente en el accionar de los directivos. La presente investigación aborda este tema desde el prisma de la Gestión de Información con el objetivo de indagar en sus principales características en el contexto institucional, con énfasis en el accionar del directivo y su compleja actuación en el proceso de la toma de decisiones y el procesamiento de la información. Mediante el auxilio del método del Análisis Documental se abordan las interacciones de la Gestión de Información con los enfoques del Management y se enfatiza en la presencia de la información como recurso estratégico de la institución. La investigación enfatiza en la relevancia de la Gestión de Información, el efecto dinamizador de la acción de dirigir y se plantean acciones que pueden guiar el accionar del directivo en el contexto institucional(AU)

Decision-making in institutions has been the object of study by countless authors and scientific disciplines. This activity, despite being inherent to the human being, is manifested on a daily basis in the actions of managers. This research addresses this issue from an Information Management approach with the aim of investigating its main characteristics in the institutional context, with emphasis on the actions of the manager and his complex action in the decision-making process and information processing. Documentary analysis is used to address the interactions of Information Management with management approaches and emphasize the presence of information as a strategic resource of the institution. The research emphasizes the relevance of Information Management, the dynamizing effect of the action of directing, and actions are proposed which can guide the actions of the manager in the institutional context(AU)
Descritores: Pesquisa
Processamento Eletrônico de Dados
Organizações
Tomada de Decisões
Domínios Científicos
Informação
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Id: biblio-1144508
Autor: Conde Fernández, Berto Delis; Conde Pérez, Miriela; Conde Pérez, Yoel A.
Título: El método clínico y el carácter científico de la medicina clínica / The clinical method and the scientific character of clinical medicine
Fonte: Rev. cuba. med;59(4):e1408, oct.-dic. 2020.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: El cuestionamiento del carácter científico de la medicina clínica se incluye entre los problemas epistemológicos de las ciencias. Objetivo: Revisar la contribución de la medicina clínica como ciencia aplicada, con énfasis en la metódica que le distingue: el método clínico. Métodos: Se revisó la bibliografía especializada, complementada con el empleo de procedimientos de investigación cualitativa que incluyeron: entrevistas a profesionales de reconocida experiencia, trabajo con grupos focales y sesiones en profundidad. Desarrollo: El desarrollo histórico del pensamiento científico tuvo impacto en la medicina clínica, la cientificidad del método clínico explicada desde diferentes enfoques, la respuesta a las críticas del positivismo y la manera en que la medicina clínica cumple con los requerimientos para su aceptación como ciencia aplicada. Conclusiones: Se fundamentó la cientificidad de la medicina clínica desde un enfoque dialéctico distinguida por su carácter interdisciplinar, su condición de ciencia aplicada y por una metódica científica que posibilita el desempeño profesional del médico con el enfermo, el individuo en riesgo de enfermar y el hombre aparentemente sano: el método clínico(AU)

Introduction: The questioning the scientific character of clinical medicine is included among the epistemological problems of science. Objective: To review the contribution of clinical medicine as an applied science, with emphasis on the method that distinguishes it: the clinical method. Methods: The specialized bibliography was reviewed, complemented with the use of qualitative research procedures that included interviews with professionals with proven experience, working with focus groups and in-depth sessions. Findings: The historical development of scientific thought had an impact on clinical medicine, the scientificity of the clinical method explained from different approaches, the response to the criticisms of positivism and the way in which clinical medicine meets the requirements for its acceptance as applied science. Conclusions: The scientificity of clinical medicine was founded from a dialectical approach distinguished by its interdisciplinary nature, its condition of applied science and by a scientific method that enables the professional performance of the physician with the patient, the individual at risk of becoming ill and apparently healthy man: the clinical method(AU)
Descritores: Medicina Clínica/métodos
Técnicas de Laboratório Clínico/métodos
-Domínios Científicos
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Id: biblio-1280962
Autor: Budelli, Ruben; Silva, Ana(coord); Lamolle, Guillermo(coord).
Título: Neurociencias en Uruguay: a través del relato de Ruben Budelli / Neurosciences in Uruguay: through the story of Ruben Budelli.
Fonte: Montevideo; Fin de Siglo; 2019. 92 p. ilus.
Idioma: es.
Descritores: Pesquisadores/história
Neurobiologia/história
-Uruguai
Domínios Científicos
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Biografia
Responsável: UY1.1 - BINAME - Biblioteca Nacional de Medicina
UY1.1; 19A, NEU; UY1.1; WL100, NEU


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Id: biblio-1134718
Autor: Machado, Eduardo Pinto; Fraga, Alex Branco.
Título: Anabolizantes na graduação em educação física: um dilema ético-sanitário entre estudantes que praticam fisiculturismo / Anabolics steroids in a physical education undergraduate program: an ethical-sanitary dilemma among bodybuilder students
Fonte: J. Phys. Educ. (Maringá);31:e3166, 2020.
Idioma: pt.
Resumo: RESUMO Este artigo trata do dilema enfrentado por estudantes-fisiculturistas de Educação Física que se dedicam a aprender, por conta própria, sobre o uso de anabolizantes para fins não terapêuticos em um curso de graduação vinculado à área da saúde. A noção de dilema ético-sanitário é desenvolvida a partir da articulação entre os conceitos de expertise, de Nikolas Rose, e o de risco em saúde, de Deborah Lupton. Entrevistas episódicas com seis alunos da graduação dos cursos de licenciatura e bacharelado em Educação Física de uma universidade brasileira foi a opção metodológica adotada. Como resultado, identificamos dois perfis de estudantes praticantes de fisiculturismo: um composto pelos que ingressaram no curso com o objetivo de aprender a usar anabolizantes; e outro que julgava já saber sobre e tinha por objetivo buscar uma certificação profissional universitária. Concluímos que o dilema ético-sanitário observado em ambos os perfis deveria ser tratado em aula nos cursos de graduação em Educação Física, pois o "silêncio curricular" sobre o processo de hipertrofia muscular pela via medicamentosa, associado à atmosfera de clandestinidade, pode favorecer a circulação de mais desinformação e ainda mais riscos ao público alvo deste estudo.

ABSTRACT This article deals with the dilemma faced by physical education student-bodybuilders who are dedicated to learning on their own about the uses of anabolic steroids for non-therapeutic purposes. The concept of the ethical-sanitary dilemma is developed from the articulation between Nikolas Rose's concept of expertise and Deborah Lupton's concept of risk. Episodic interviews with six undergraduate students of Physical Education from a Brazilian university were applied in this study as the principal method. As a result, we identified two profiles of student-bodybuilders: one composed of those who joined the program in order to learn how to use anabolic steroids, and another one composed of those who presumed to know about the uses and whose purpose was to earn an undergraduate diploma. We conclude that the ethical-sanitary dilemma observed in both profiles should be addressed in the Physical Education undergraduate courses since the "curricular silence" on the process of muscular hypertrophy via steroid anabolics, associated with the clandestine atmosphere, may add more misinformation and even more risks to the target audience of this study.
Descritores: Educação Física e Treinamento
Estudantes
Anabolizantes
-Competência Profissional
Esportes/fisiologia
Esteroides
Terapêutica
Academias de Ginástica
Domínios Científicos
Treinamento de Força
Hormônios
Hipertrofia
Aprendizagem
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: BR513.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-1150028
Autor: Secada Cárdenas, Luís; Martínez González, Luis Ernesto; Secada Cárdenas, Eneyda; Cepero Fernández, María Eugenia; Valenzuela Cordero, Andrés Gabriel; Valenzuela Cordero, Esteban.
Título: Carlos de la Torre y Huerta. Paradigma del quehacer científico cubano / Carlos de la Torre y Huerta. Paradigma of Cuban scientific activity
Fonte: Rev. medica electron;42(5):2441-2448, sept.-oct. 2020.
Idioma: es.
Resumo: RESUMEN La dimensión científica educativa constituye uno de los aportes más sólidos de la obra de Carlos de la Torre y Huerta. Su extensa obra investigativa se nutre de las asignaturas que impartió en la Universidad de la Habana entre las que se desatacan Paleontología, Arqueología, Antropología, Zoología, Geología, Biología y Entomología. Estos estudios favorecieron el descubrimiento de la gran riqueza existente en el país, destacándose una trayectoria ejemplar cuyos cimientos se insertan en la malacología. El descubrimiento de las Polymitas lo llevan a describir una diversidad de subespecies que lo insertan en el escenario internacional aclamado como un referente de obligatoria consulta para los especialistas. La divulgación sistemática de su obra lo conducen a la formación de una escuela cubana de naturalistas en la que los discípulos marcaron impronta en el quehacer científico nacional al apropiarse de las herramientas que le permiten hacer ciencia utilizando medios de enseñanza, imágenes proyectadas, láminas, dibujos y ejemplares autóctonos del país (AU).

ABSTRACT The educational scientific dimension is one of the strongest contributions of the work of Carlos de la Torre and Huerta. His extensive research work draws on the subjects he taught at the University of Havana, including Paleontology, Archeology, Anthropology, Zoology, Geology, Biology and Entomology. These studies favored the discovery of the great wealth existing in the country, highlighting an exemplary trajectory whose foundations are inserted in malacology. The discovery of the Polymites leads him to describe a diversity of subspecies that insert him in the acclaimed international scenario as a mandatory reference for specialists. The systematic dissemination of his work lead him to the formation of a Cuban school of naturalists in which the disciples marked imprint on the national scientific work by appropriating the tools that allow him to do science using teaching means, projected images, prints, drawings and native copies of the country (AU).
Descritores: Pesquisadores/história
Docentes
-Disciplinas das Ciências Naturais/educação
Disciplinas das Ciências Naturais/história
Prática Profissional/ética
Universidades
Domínios Científicos
Limites: Humanos
Masculino
Tipo de Publ: Artigo Histórico
Responsável: CU424.1 - Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas


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Id: biblio-1150027
Autor: Suárez Isaqui, Lázaro Michel.
Título: Doctor Eusebio Hernández Pérez, patriota insigne y Padre de la obstetricia cubana / Doctor Eusebio Hernandez Perez, outstanding patriot and Father of Cuban Obstetrics
Fonte: Rev. medica electron;42(5):2435-2440, sept.-oct. 2020.
Idioma: es.
Resumo: RESUMEN Patriota, médico y científico cubano, especialista en Obstetricia y Ginecología, Eusebio Hernández Pérez fue combatiente de las tres guerras del siglo xix por la independencia de Cuba. Como hombre de ciencias obtuvo notables reconocimientos y dejó una apreciable obra escrita en el terreno de la Obstetricia y la Ginecología. Fue un destacado revolucionario cubano, historiador y partícipe de los hechos narrados, y un excepcional profesor de Obstetricia y Ginecología de la Universidad de la Habana durante 30 años (AU).

SUMMARY Cuban patriot, physician and scientist, specialist in Obstetrics and Gynecology, Eusebio Hernandez Perez was fighter of the three wars for Cuban independence in the XIX century. As a man of sciences he got remarkable recognitions and led a substantial written work in the field of Obstetrics and Gynecology. He was an outstanding Cuban revolutionary, historian and participant of the events recounted and an exceptional professor of Obstetrics and Gynecology of the University of Havana for thirty years (AU).
Descritores: Médicos/história
Ginecologia/educação
Obstetrícia/educação
-Médicos/ética
Unidade Hospitalar de Ginecologia e Obstetrícia
Emoções/ética
Domínios Científicos
Docentes
Limites: Humanos
Masculino
Tipo de Publ: Artigo Histórico
Responsável: CU424.1 - Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas


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Id: biblio-995769
Autor: Gomes, Isabelle Sena; Caminha, Iraquitan de Oliveira.
Título: Guia para estudos de revisão sistemática: uma opção metodológica para as Ciências do Movimento Humano / Guía de revisión sistemática de estudios: una opción para la metodología de las Ciencias del Movimiento Humano / Guide to systematic review of studies: an option for the methodology of Human Movement Sciences
Fonte: Movimento (Porto Alegre);20(1):395-411, jan.- mar. 2014.
Idioma: pt.
Resumo: Reunir conhecimento é um dos objetivos da consulta à literatura. Contudo, esta não está restrita a este fim. Objetivouse neste ensaio construir orientações práticas, cujo fio condutor pode ser seguido por diversas áreas de conhecimento, resultando em estudos com características de repetibilidade e reprodutibilidade. Uma revisão sistemática requer uma questão clara, critérios bem definidos e uma conclusão que forneça novas informações com base no conteúdo garimpado. Assim, revisões bem estruturadas podem auxiliar na atualização e construção de novas diretrizes para atuação profissional ou ida a campo em busca de soluções para artigos originais

Reunir conocimiento es uno de los objetivos de la literatura consulta. Sin embargo, esto no se limita a este propósito. El objetivo de esta prueba de compilación orientación práctica, cuya rosca puede ser seguido por varias áreas de conocimiento, lo que resulta en estudios con características de repetibilidad y reproducibilidad. Una pregunta de la revisión sistemática requiere un criterio claros y bien definidos y una conclusión que proporciona nueva información basada en el contenido criticada. Por lo tanto, las revisiones bien estructuradas pueden ayudar en la mejora y construcción de nuevas directrices para el ejercicio profesional o ir al campo en busca de soluciones para los artículos originales

Gather knowledge is one of the objectives of the consultation literature. However, this is not restricted to this purpose. The objective of this test build practical guidance, whose thread can be followed by various areas of knowledge, resulting in studies with characteristics of repeatability and reproducibility. A systematic review question requires a clear, welldefined criteria and a conclusion that provides new information based on content panned. Thus, well structured reviews can assist in upgrading and construction of new guidelines for professional practice or going to the countryside in search of solutions for original articles
Descritores: Revisão
Domínios Científicos
Métodos
-Literatura
Limites: Humanos
Responsável: BR553.1 - Biblioteca Edgar Sperb


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Id: biblio-1043377
Autor: Deslandes, Suely; Maksud, Ivia.
Título: Capitais científicos em saúde coletiva: proposta de análise inspirada nas fontes utilizadas na obra Homo academicus / Scientific capital in public health: an analysis inspired by Homo academicus and its sources
Fonte: Saúde Soc;28(3):324-336, jul.-set. 2019. tab.
Idioma: pt.
Projeto: Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).
Resumo: Resumo Espaço social de produção de saberes e práticas, a saúde coletiva (SC) é reconhecida por seus estudiosos como um campo, a partir da acepção de Pierre Bourdieu. O campo científico é um microcosmo social dotado de leis próprias, em que se inserem os agentes e as instituições que produzem/reproduzem/difundem a ciência. Este ensaio visa propor, a partir da obra Homo academicus, de Bourdieu, um conjunto de indicadores para uma matriz de análise da distribuição de capitais de prestígio, notoriedade e poder universitário no campo científico da SC brasileira. Adaptamos os indicadores levando em conta os dados disponíveis, de modo a garantir sua viabilidade de aplicação. Utilizamos documentos oficiais que definem critérios de produtividade desejáveis para o desempenho de docentes permanentes de programas de pós-graduação e critérios de elegibilidade para a obtenção de bolsas de produtividade em pesquisa. A matriz apresentada permite um mapeamento da distribuição de capitais entre os diferentes pesquisadores, segundo sua origem disciplinar ou institucional. O exercício analítico sobre o campo da SC a partir da distribuição de capitais políticos, prestígio e notoriedade nos ajuda a conhecer melhor suas dinâmicas de produção de distinção. Empreender esse tipo de análise nos convida, nos dizeres de Bourdieu, a uma "autoanálise coletiva".

Abstract A social space for the production of knowledge and practices, public health (PH) is recognized by its researchers as a "field," in accordance with Pierre Bourdieu's basilar definition. The scientific field is a social microcosm with its own laws, in which the agents and institutions that produce, reproduce and disseminate science are inscribed. Based on Bourdieu's work Homo academicus, this essay proposes a set of indicators to compose an analysis matrix for the distribution of prestige capital, notoriety, and academic power in the Brazilian PH scientific field. These indicators were adapted to the nationally available data, so as to ensure the feasibility of their application. We made use of official documents that define the desirable productivity criteria for the performance of permanent professors in graduate courses and the eligibility criteria for research productivity scholarships. The proposed matrix allows for a mapping of capital distribution among researchers, according to their field or institution of origin. Such an analytical exercise on the distribution of political capital, prestige and notoriety in the PH scientific field helps us better understand the field's dynamics when it comes to the production of academic distinction. This kind of analysis invites us, in Bourdieu's words, to a "collective self-analysis."
Descritores: Instituições Acadêmicas
Saúde Pública
Domínios Científicos
Publicações Científicas e Técnicas
Capital Social
Responsável: BR67.1 - CIR - Biblioteca - Centro de Informação e Referência


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Id: biblio-1144727
Autor: Robles Mirabal, Violeta; Serrano Díaz, Catalina Adelina; González Ortega, Daisy Mireya; Kin Rodríguez, Galia; Enseñat Guerra, Juan Vicente; Soto Guerra, Arelys.
Título: La investigación y la producción científica de los profesores de Enfermería en el Municipio Cárdenas / Scientific research and production of Nursing professors in the municipality of Matanzas
Fonte: Rev. medica electron;42(5):2193-2207, sept.-oct. 2020. tab.
Idioma: es.
Resumo: RESUMEN Introducción: la redacción de un texto científico es un proceso complejo y de búsqueda de nuevos conocimientos, que deben ser divulgados en el seno de la comunidad científica a través de su publicación. Objetivo: caracterizar la investigación y la producción científica de los profesores de enfermería en el municipio Cárdenas. Material y Métodos: se realizó una investigación descriptiva, transversal. El universo estuvo representado por 18 profesores de Enfermería a tiempo completo en el período enero de 2014 a diciembre de 2018, se trabajó con la totalidad de profesores. Se estudiaron las variables: grado científico y/o título académico, categoría docente, experiencia docente, investigaciones, producción científica. Los datos se obtuvieron de la base de datos del departamento de docencia, expedientes docentes del departamento de cuadros y currículum actualizados de los profesores. Resultados: predominó mayor número de Máster en Ciencias con el 61,1%. El 88,9% de los docentes ostentan la categoría principal de Asistentes, se constató mayor predominio de experiencia en la docencia en el grupo de 21-30 años con 6 profesores. Se evidenció la realización de 2,7 investigaciones y 1,1 publicaciones por profesor durante el quinquenio. Conclusiones: predominó mayor número de profesores que poseen título académico de Máster en Ciencias y categoría docente de Asistente, se constató un tiempo de 21 a 30 años de experiencia en la docencia; se evidenció que la investigación y la producción científica en profesores de Enfermería son insuficientes (AU).

SUMMARY Introduction: the redaction of a scientific text is a complex process in search of new knowledge that should be spread within scientific community through its publication. Objective: to characterize scientific research and production of Nursing professors in the municipality if Cardenas. Materials and method: a cross-sectional, descriptive research was carried out. The universe was 18 full-time professors of Nursing in the period January 2014-December 2018, working with the total of them. The studied variables were: scientific level and/or academic title; teaching category; research; scientific production. Data were collected from the database of the teaching department, the teaching files of the Cadre Department and updated curriculums of the professors. Results: the number of Masters of Sciences predominated with 61.1 %. 88.9 % of the professors had the main category of Assistant. More teaching experience showed the professors grouped in the 21-30 years of experience group with 6 professors. Over the last five years, 2.7 research and 1.1 publications were carried out per professor. Conclusions: the highest number of professors had the academic title of Masters of Sciences and teaching category of Assistants; it was found an average time ranging from 21 to 30 years experience in teaching among the professors; data evidenced that research and scientific production of the professors of Nursing is insufficient (AU).
Descritores: Indicadores de Ciência, Tecnologia e Inovação
Docentes de Enfermagem/educação
-Pesquisa em Enfermagem/educação
Educação de Pós-Graduação em Enfermagem/métodos
Domínios Científicos
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Tipo de Publ: Estudo Observacional
Responsável: CU424.1 - Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas



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