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Id: biblio-1034792
Autor: Pecina Leyva, Rosa María.
Título: Efectividad en el aprendizaje del proceso enfermero en el área hospitalaria / Learning effectiveness of the nursing process in the hospital area
Fonte: Rev. enferm. neurol;9(2):61-66, Jul - Dic 2010.
Idioma: es.
Resumo: El proceso enfermero (PE) permite fundamentar conocimientos teórico-prácticos que adquieren los alumnos durante su formación. Material y métodos: se realizó un estudio descriptivo, retrospectivo, y transversal. Con una muestra a conveniencia de 54 alumnos del tercer año de la carrera de licenciatura en enfermería. Se aplicó un cuestionario con una confiabilidad de 0.87. El análisis de los datos se realizó mediante la prueba de estadística descriptiva. Resultados: el 64% de la muestra cuenta con un nivel de conocimientos suficientes sobre el PE y la media de calificación fue de 8.3 referente a la percepción de autoeficacia; en la aplicación del PE los alumnos refieren que se sienten seguros de aplicarlo ante situaciones reales según el 72% y completamente seguros el 22%. En el área hospitalaria el 67% de los alumnos expresan que los docentes facilitaron el aprendizaje del PE, un 31% opinan que los compañeros y un 2% manifiesta que los profesionales de enfermería contribuyeron en la enseñanza del PE. Conclusiones: el nivel de conocimientos del alumno sobre el PE es suficiente, en relación a la percepción de autoeficacia para la aplicación del PE; los profesores si contribuyen en el aprendizaje de esta herramienta en el área hospitalaria, pero existen diversos factores que limitan su aplicación en los ámbitos hospitalarios, entre ellos se encuentran el exceso de pacientes y la falta de tiempo. Se deduce que la efectividad en el aprendizaje del PE aún no logra el efecto esperado en las áreas hospitalarias.

The nursing process allows substantiating theoretical-practical knowledge acquired by students during their training in order to become nursing professionals. Therefore, a descriptive, retrospective, and transversal study was conducted, with a convenience sample of 54 students in the third year of their bachelor degree in nursing. A questionnaire was applied with a reliability of 0.87. The data analysis was performed using descriptive statistics. Results: 64% of the sample have sufficient level of knowledge about the nursing process, and the average score was 8.3. Perception of self-efficacy implementing nursing process, students report they feel safe applying it in the hospital area by 72%, and 22% reported that they feel completely secure in its implementation. In hospital area, 67% of the students expressed that teachers facilitated the learning of nursing process, while 31% express that comrades facilitated this learning, and only 2% stated that nurses contribute to teaching nursing process. Conclusions: the level of knowledge in students is enough in regard to nursing process, and perception of self-efficacy implementing nursing process, students feel safe, they say that teachers help in learning this tool in hospitals, but several factors limit the application of nursing process in hospital settings, among this factors are: an excess in the number of patients, and the lack of time.
Descritores: Efetividade
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: MX380.1 - Coordianción de Investigación en Enfermería


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Id: biblio-1048001
Autor: Maciel, Marcos Gonçalves; Saraiva, Luiz Alex Silva; Silva, Marcelo Moraes; Vieira Junior, Paulo Roberto.
Título: Avaliação de desempenho do Programa Academia da Saúde em Belo Horizonte: um estudo de caso / Performance evaluation of the Health Gym Program in Belo Horizonte: a case study / Evaluación de desempeño del Programa Academia de la Salud en Belo Horizonte: un estudio de caso
Fonte: Movimento (Porto Alegre);25(1):e25026, jan.- dez. 2019.
Idioma: pt.
Resumo: Esta pesquisa realizou uma avaliação de desempenho em um polo do Programa Academia da Saúde em Belo Horizonte/MG. É uma pesquisa qualitativa, descritiva, do tipo estudo de caso. A escolha do polo e dos participantes foi intencional. Adotamos a entrevista em profundidade para a coleta dos dados, sendo que a amostra foi estipulada pela técnica de saturação. Para a interpretação das informações usamos a análise crítica do discurso. Os resultados indicam algumas lacunas existentes no programa, como aspectos logísticos adequados; inadequação da articulação entre polo e Unidade Básica de Saúde; ausência de metas definidas. Como aspectos positivos identificamos a satisfação dos profissionais em atuar no programa e dos alunos em participar das aulas. Concluímos que o modelo de avaliação adotado contribuiu para diagnosticar importantes condições operacionais executadas que podem auxiliar a tomada de decisões dos gestores quanto ao desenvolvimento do programa

This research conducted a performance evaluation on the Health Gym Program in Belo Horizonte, MG. It is a qualitative case study and the choice of Gym and participants was intentional. We used in-depth interview to collect data and the sample was set by saturation. To interpret the information, we used critical discourse analysis. The results point to some gaps in the program such as proper logistics, coordination between Gym and Basic Health Unit, and clear goals. As positive aspects we found professionals' satisfaction in working in the program and students' satisfaction in participating in the classes. We concluded that the evaluation model adopted contributed to finding important operational conditions that can help managers to make decisions regarding the development of the program

Esta investigación realizó una evaluación de desempeño en un polo del Programa Academia de la Salud en Belo Horizonte/MG. Se trata de una investigación cualitativa, descriptiva, del tipo estudio de caso. La elección del polo y de los participantes fue intencional. Se adoptó la entrevista en profundidad para la recolección de los datos, siendo que la muestra fue estipulada por la técnica de saturación. Para la interpretación de las informaciones usamos el análisis crítico del discurso. Los resultados indican algunas lagunas existentes en el programa, como: aspectos logísticos adecuados, inadecuación de la articulación entre polo y Unidad Básica de Salud; ausencia de metas definidas. Como aspectos positivos, identificamos la satisfacción de los profesionales en actuar en el programa y de los alumnos en participar de las clases. Concluimos que el modelo de evaluación adoptado contribuyó para diagnosticar importantes condiciones operacionales ejecutadas que pueden auxiliar en la toma de decisiones de los gestores en cuanto al desarrollo del programa
Descritores: Saúde
Pesquisa Qualitativa
Programas Governamentais
-Efetividade
Eficácia
Eficiência
Limites: Seres Humanos
Responsável: BR553.1 - Biblioteca Edgar Sperb


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-983899
Autor: Teixeira, Thais de Sena; Costa-Ferreira, Maria Inês Dornelles da.
Título: Treinamento auditivo computadorizado em idosos protetizados pelo Sistema Único de Saúde / Computer-based auditory training for elderly with hearing aids provided by the Health Care System
Fonte: Audiol., Commun. res;23:e1786, 2018. tab, graf.
Idioma: pt.
Projeto: FAPERGS.
Resumo: RESUMO Objetivo Verificar a efetividade de um programa de treinamento auditivo computadorizado em idosos protetizados. Métodos O estudo foi realizado com 72 idosos, entre 60 e 89 anos de idade, média de 74 anos (±7,8), protetizados em um centro de saúde. Os participantes foram divididos em grupo experimental, 48 (66,7%) e grupo controle, 24 (33,3%). Todos foram submetidos aos testes comportamentais (Fala no Ruído, Random Gap Detection Test e Dicótico de Dígitos) e ao questionário de restrição de participação Hearing Handicap Inventory for the Elderly - Screening Version. O grupo experimental foi avaliado antes e após o treinamento auditivo (quatro sessões) e o grupo controle, na entrega do aparelho de amplificação sonora individual e 40 dias após. O treinamento auditivo neurocognitivo foi elaborado conforme as necessidades de cada participante, com a utilização de recursos variados. Resultados Ao comparar o desempenho nos testes comportamentais e no questionário de restrição de participação, nos dois momentos de avaliação, identificou-se diferença estatística para ambos os grupos. O coeficiente delta de cada variável permitiu a análise da variação entre a pré-avaliação e a pós-avaliação e constatou diferenças estatisticamente significativas para os testes comportamentais e não significativas para o questionário de restrição de participação. Conclusão O programa de treinamento auditivo computadorizado se mostrou efetivo, indicando melhora das habilidades auditivas alteradas. O questionário não refletiu os efeitos do treinamento auditivo.

ABSTRACT Purpose To check effectiveness of a computer-based auditory training program for elderly citizens with hearing aids. Methods The study was conducted with 72 senior patients, between 60 and 89 years old, with an average age of 74 years (±7.8), all users of hearing aids fitted in a health center. The patients were divided in an experimental group, 48 users (66.7%), and a control group, 24 (33.3%). They were all part of the same behavioral tests (speech in noise, random gap detection and dichotic digit test) and also the Hearing Handicap Inventory for the Elderly - Screening Version restriction questionnaire. The experimental group was tested before and after the auditory training (four sessions), while the control group was tested at the delivery of the individual hearing aids and 40 days later. The neurocognitive auditory training was customized to each participant with the use of varied resources. Results After comparing the behavioral tests results and the restriction questionnaire answers, in both evaluation moments, we noticed a statistical advantage for both groups. The analysis using a delta coefficient of each variable allowed us to visualize the variation from pre-evaluation to post-evaluation. The result showed a significant increase in the auditory processing tests and a not significant increase in the restriction questionnaire. Conclusion The computer-based auditory training program was effective, producing improvements in the hearing abilities. The restriction questionnaire did not reflect the effects of the auditory training.
Descritores: Sistema Único de Saúde
Educação em Saúde
Auxiliares de Audição
Perda Auditiva/reabilitação
-Efetividade
Testes com Listas de Dissílabos
Limites: Seres Humanos
Meia-Idade
Idoso
Idoso de 80 Anos ou mais
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: BR663.1 - Biblioteca da Saúde da Mulher e da Criança


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Id: lil-757042
Autor: Gentile, Ángela; Juarez, María del Valle; Luciön, María Florencia; Romanin, Viviana Sandra; Giglio, Norberto; Bakin, Julia.
Título: Influencia de los virus respiratorios en la evaluación de la efectividad de la vacuna neumocócica de 13 serotipos en menores de 5 años: estudio de series temporales 2001-2013 / Influence of respiratory viruses on the evaluation of the 13-valent pneumococcal conjugate vaccine effectiveness in children under 5 years old: A time-series study for the 2001-2013 period
Fonte: Arch. argent. pediatr;113(4):310-316, ago. 2015. graf, tab.
Idioma: en; es.
Resumo: Introducción. Streptococcus pneumoniae es el principal agente de las neumonías consolidantes de causa bacteriana. En 2012, se introdujo la vacuna contra neumococo de 13 serotipos al Calendario Nacional en Argentina para niños inmunocompetentes a partir de los dos meses de edad (2 + 1). Objetivo. Analizar la influencia de los virus respiratorios en la evaluación de la efectividad de la vacuna conjugada contra el neumococo de 13 serotipos en relación con el número de hospitalizaciones por neumonías consolidantes confirmadas por radiología (NCCR). Métodos. Estudio observacional analítico de series temporales. Se incluyeron todos los niños internados con diagnóstico de NCCR según criterios de la Organización Mundial de la Salud, marzo-noviembre de 2001-2013. El diagnóstico viral (virus sincicial respiratorio, adenovirus, influenza y parainfluenza) se realizó por inmunofluorescencia indirecta de aspirados nasofaríngeos o por reacción en cadena de la polimerasa con transcriptasa inversa. Se desarrollaron series temporales que compararon los períodos prevacunación 20012011 y posvacunación 2012-2013. Resultados. De un total de 11 306 niños menores de 5 años con infecciones respiratorias agudas bajas, se incluyeron 4974 con NCCR. Promedio anual de internación por NCCR: 394,8 prevacunación; 315,5 posvacunación (reducción del 20,1%; IC 95% 13,13-26,49%; p <0,001). Promedio anual de internación por NCCR no viral: 255,5 prevacunación; 183 posvacunación (reducción del 28,4%; IC 95% 20,5-35,78%; p <0,001). Promedio anual de internación por NCCR viral: 139,2 prevacunación; 132 posvacunación (reducción del 4,8%; IC 95% 8,38-16,49%; p= 0,4758). La proporción de NCCR con diagnóstico viral positivo fue 35,3% prevacunación y 42% posvacunación (p= 0,001). Conclusiones. Se observó un descenso significativo de las internaciones por NCCR en forma global luego de la introducción de la vacuna contra neumococo de 13 serotipos, particularmente en aquellas de etiología no viral. Es fundamental continuar la vigilancia epidemiológica para evaluar el impacto de esta medida y el comportamiento viral en relación con las NCCR.

Introduction. S treptococcus pneumoniae is the main agent in bacterial consolidated pneumonias. In 2012, the 13-valent pneumococcal conjugate vaccine was introduced in the Argentine national immunization schedule for immunocompetent children as of two months old with a two-dose schedule plus a booster. Objective.To analyze the influence of respiratory viruses on the evaluation of the 13-valent pneumococcal conjugate vaccine effectiveness in relation to the number of hospitalizations for radiologically-confirmed consolidated pneumonias (RCCP). Methods. Observational, analytical, time-series study. All children hospitalized with a diagnosis of RCCP as per the World Health Organization's criteria between March and November throughout the2001-2013period were included. Viral diagnosis (respiratory syncytial virus, adenovirus, influenza and parainfluenza) was performed by indirect immunofluorescence using nasopharyngeal aspirates or by reverse transcription polymerase chain reaction. Time-series were developed to compare preimmunization 2001-2011 and post-immunization 2012-2013 periods. Results. Out of a total of 11,306 children under 5 years old with acute lower respiratory tract infections, 4974 with RCCP were included. Annual average number of hospitalizations for RCCP: 394.8 pre-immunization, 315.5 post-immunization (reduction of 20.1%, 95% confidence interval --CI--: 13.13-26.49%, p < 0.001). Annual average number of hospitalizations for non-viral RCCP: 255.5 pre-immunization, 183 post-immunization (reduction of 28.4%, 95% CI: 20.5-35.78%, p < 0.001). Annual average number of hospitalizations for viral RCCP: 139.2 pre-immunization, 132 post-immunization (reduction of 4.8%, 95% CI: 8.38-16.49%, p= 0.4758). The proportion of RCCP with positive viral diagnosis was 35.3 % pre-immunization and 42% post-immunization (p= 0.001). Conclusions. An overall significant reduction in the number of hospitalizations for RCCP was observed following the introduction of the 13-valent pneumococcal conjugate vaccine, especially in the case of non-viral pneumonias. It is critical to continue with the epidemiological surveillance to evaluate the impact of this intervention and viral behavior in relation to RCCP.
Descritores: Pneumonia Viral/imunologia
Streptococcus pneumoniae
Efetividade
Estudos de Séries Temporais
Vacinas Conjugadas
Vacinas Pneumocócicas
Imunogenicidade da Vacina
Limites: Seres Humanos
Lactente
Pré-Escolar
Tipo de Publ: Estudo Observacional
Responsável: AR94.1 - Centro de Información Pediatrica


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Id: lil-734323
Autor: Bruno, Miriam; Ensinck, Gabriela; Ceballos, Ana.
Título: En relación al artículo "Las contradicciones e inequidades de la prevención en medicina" / In relation to the article "The contradictions and inequities of prevention in medicine"
Fonte: Arch. argent. pediatr;112(6):e284-e284, dic. 2014.
Idioma: es.
Descritores: Efetividade
Medicina Preventiva
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Carta
Responsável: AR94.1 - Centro de Información Pediatrica


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Id: lil-114
Autor: Castelo Filho, Adauto.
Título: Critérios metodológicos para escolha de procedimentos terapêuticos / Methodologic criteria for the choice of therapeutic procedures
Fonte: In: Taddei, José Augusto de Aguiar Carrazedo, comp; Souza, Carlos Alfredo Marcílio de, comp. Textos em epidemiologia. s.l, Brasil. Secretaria do Planejamento, 1984. p.86-86, ilus.
Idioma: pt.
Resumo: Discutem-se os princípios metodológicos concernentes à investigaçäo da eficácia e efetivamente de procedimentos terapêuticos. Eficácia refere-se ao grau de benefício conferido pela intervençäo terapêutica quando esta é usada em condiçöes ideais. Ou seja, em pacientes corretamente diagnosticados, com oferta assegurada do medicamento e com o paciente cumprindo rigorosamente a recomendaçäo médica. Restringir a análise aos pacientes aderentes, no entanto, pode levar a problemas quanto à generalizaçäo dos resultados e tendenciosidade. Em geral, todos os participantes aderentes e näo-aderentes, devem ser incluídos na análise principal dos resultados. Efetividade refere-se ao grau de benefício conferido pela intervençäo terapêutica quando esta é usada em condiçöes rotineiras. O objetivo de tal estudo é determinar o valor do procedimento terapêutico para todos os pacientes selecionados em bases clínicas, independente do seu nível de aderência. Estudos de efetividade procuram em última análise se o tratamento testado funciona. E os estudos de eficácia perguntam se o tratamento testado pode funcionar. Finalizando, discorre-se sobre 3 métodos de selecionar um procedimento terapêutico: 1) método de induçäo, que baseia-se em análises restropectivas de sua própria experiência clínica näo controlada, experiência de outros, ou a extensäo de conceitos atuais de mecanismos de doença que levariam logicamente a uma terapia que parece funcionar ou que deve funcionar. 2) método da deduçäo, baseia-se em conclusöes obtidas em estudos clínicos randomizados e controlados, cujo planejamento objetiva expor tratamentos inúteis ou perigosos e 3) métodos da seduçäo, que se baseia nas recomendaçöes ou opiniöes de outrém e, mais particularmente do propagandista de laboratório, que de um modo geral diz o que usar e näo porque usar
Descritores: Efetividade
Eficácia
Ensaios Clínicos como Assunto/métodos
Limites: Seres Humanos
História do Século XX
Responsável: BR1.1 - BIREME
BR1.1/59.06; BR599.1; 10001004854, AG


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Id: biblio-879590
Autor: Oliveira, Silvia Coimbra de.
Título: Itinerário terapêutico de pacientes com artrite reumatoide em uso de medicamentos modificadores do curso da doença biológicos / Therapeutic itinerary of patients with rheumatoid arthritis using biologic disease-modifying antirheumatic drugs.
Fonte: São Paulo; s.n; 2017. 103 p.
Idioma: pt.
Tese: Apresentada a Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública para obtenção do grau de Mestre.
Resumo: Introdução A artrite reumatoide (AR) é uma doença crônica autoimune degenerativa, de alta prevalência e alta morbimortalidade, com difícil diagnóstico em todo o mundo. O seu pronto diagnóstico e o rápido início com medicamentos modificadores do curso da doença (MMCD) impactam de forma relevante o prognóstico do paciente. Para alguns pacientes os MMCDs sintéticos não serão eficazes e este paciente deverá receber então um MMCD biológico, medicamento este de alto custo para o paciente e o sistema de saúde. Objetivo - Explorar as trajetórias percorridas na busca por cuidado por pacientes com AR em uso de MMCD biológico no município de São Paulo. Métodos - Pesquisa qualitativa, de caráter exploratório, com orientação analítico-descritiva, mediante entrevistas semiestruturadas com questões abertas, iniciada após prévia aprovação do Comitê de Ética em Pesquisa e consentimento esclarecido dos entrevistados. Os sujeitos são pacientes em uso de MMCD biológico para tratamento de AR dispensados pelo SUS. Foi utilizada a ferramenta do itinerário terapêutico (IT) para entendimento do caminho escolhido por estes pacientes na busca por cuidado em saúde. Resultados e Discussão Entre os entrevistados, a busca de cuidado ocorreu tardiamente, normalmente sem a suspeita de que se tratasse de doença reumática degenerativa. Os primeiros profissionais acessados foram o médico clínico geral ou o ortopedista, que raras vezes investigaram com atenção os sintomas relatados para em seguida proceder o encaminhamento adequado e rápido do paciente para o reumatologista. Nos ITs descritos, os tratamentos na sua maioria são constituídos apenas pelos medicamentos, e sem a participação de outros profissionais no acompanhamento além do reumatologista. Os pacientes entrevistados chegaram até o MMCD biológico após tentativa de controle da doença com os MMCDs sintéticos, conforme descreve o protocolo de tratamento do Ministério da Saúde. Há nos ITs descritos diversos atores representantes da iniciativa privada, que apoiam e influenciam estes pacientes na escolha dos seus caminhos por cuidado de saúde, que devem ser melhor compreendidos em estudos futuros

Introduction Rheumatoid arthritis (RA) is a chronic degenerative autoimmune disease of high prevalence and with high morbidity and mortality, worldwide difficult to diagnose. Its prompt diagnosis and rapid onset with disease modifying drugs (DMARD) have a relevant impact on the patient\'s prognosis. For some patients, the synthetic DMARDs will not be effective so these patients should receive a biological DMARD - a high cost medication both to the patient and the health system. Objective - To explore the trajectories performed by patients with RA using biological DMARD in the search for care in the city of São Paulo. Methods - Qualitative research, with an exploratory character, with analytical-descriptive orientation, through semi-structured interviews with open questions, initiated after prior approval of the Committee on Ethics in Research and informed consent of the interviewees. The subjects are patients using biological DMARD to treat RA that were dispensed by SUS. The therapeutic itinerary tool (TI) was used to understand the path chosen by these patients in the search for health care. Results and Discussion Among those interviewees, the search for care occurred late, usually without the suspicion that there was a degenerative rheumatic disease. The first accessed professionals were the general practitioner or the orthopedist, who rarely ever investigated the reported symptoms with attention to direct the patient to the rheumatologist quickly. In the described TIs, the treatments are mostly composed only by the medicines, and without the participation of other professionals in the follow-up besides the rheumatologist. The patients interviewed reached the biological DMARDs after an attempt to control the disease with synthetic DMARD, as described in the Ministry of Health recommendations. There are several actors representing the private sector described in the TI\'s, who support and influence the patients in the choice of their care pathways, which should be better understood in future studies
Descritores: Artrite Reumatoide/tratamento farmacológico
Efetividade
Produtos Biológicos
-Terapêutica
Resultado do Tratamento
Pesquisa Qualitativa
Responsável: BR67.1 - CIR - Biblioteca - Centro de Informação e Referência


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: lil-705648
Autor: Pérez Pérez, Oviedo; Velasco Ortega, Eugenio; Rodriguez, Orlando; González Olivares, Lleila.
Título: Resultados del tratamiento con implantes dentales osteointegrados en la fase quirúrgica / Results of the treatment with osseointegrated dental implants in surgery
Fonte: Rev. cuba. estomatol;50(4):351-363, sep.-dic. 2013.
Idioma: es.
Resumo: Evaluar los resultados del tratamiento con implantes dentales osteointegrados en la fase quirúrgica. Métodos: se realizó un estudio longitudinal y prospectivo en 802 pacientes en quienes se colocaron 2 165 implantes, en la Clínica Estomatológica Provincial Docente de Santiago de Cuba y la Facultad de Estomatología de La Habana en el decenio 20002009. Se evaluaron las variables: técnica quirúrgica, longitud y diámetro de los implantes, complicaciones intraoperatorias y complicaciones postoperatorias, los resultados del tratamiento se evaluaron en supervivencia y fracaso. Resultados: se logró la supervivencia de los implantes en 705 pacientes para el 87,9 por ciento y se produjo el fracaso en 97 pacientes para el 12,1 por ciento. Se colocaron 2 165 implantes, se logró efectividad de 2 055 para el 94,9 por ciento y fracasaron 110 que representan el 5,08 por ciento. No existen diferencias significativas de los resultados de acuerdo a la técnica quirúrgica empleada. Los implantes que más fracasaron fueron los de 10 mm, para el 34,9 por ciento y 8 mm con el 13,1 por ciento. La efectividad se incrementa a medida que aumenta el diámetro. En las complicaciones intraoperatorias el fracaso fue mayor en relación con la perforación de la tabla ósea con el 92,9 por ciento, inestabilidad con el 86 por ciento y la dehiscencia ósea con el 57,4 por ciento. En el postoperatorio fue notable que en el 100 por ciento de los casos con dolor existió fracaso de los implantes. Conclusiones: en la etapa quirúrgica existe una fuerte asociación de los resultados con la longitud, diámetro de los implantes y la presencia de complicaciones intraoperatorias y postoperatorias(AU)

To evaluate the results of treatment with osseointegrated dental implants in surgery. Methods: A prospective longitudinal study of 802 patients with 2 165 implants, in the provincial teaching dental clinic of Santiago de Cuba and the Dental School of Havana from 2000 to 2009. The surgical techniques evaluated were length and diameter of the implants, surgical and postsurgical complications. The results of treatment were evaluated as survival and failure rates. Results: The dental implants survived in 705 patients for 87.9 percent and failed in 97 for 12.1 percent; 2 165 dental implants were placed, 2 055 were effective for 94.9 percent and 110 failed for 5.08 percent. There are not significant differences among outcomes, depending on the used surgical techniques. Failure was mostly frequent in 10 mm implants, accounting for 34.9 percent and in 8 mm for 13.1 percent. Effectiveness increases as the diameter increases. In intraoperative complications, failure was greater in osseous perforations for 92.6 percent, instability for 86 percent and bone dehiscence for 57.4 percent. In the postsurgical phase, it was noticeable that the implants of 100 percent of patients with pain failed. Conclusions: In the surgical stage, a strong relation between outcomes and length, diameter, and surgical and postsurgical complications was found(AU)
Descritores: Efetividade
Falha de Restauração Dentária
Implantes Dentários/estatística & dados numéricos
Osseointegração
-Estudos Longitudinais
Estudos Prospectivos
Limites: Seres Humanos
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


  9 / 261 LILACS  
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Id: biblio-1026066
Autor: Ardakani, Mojtaba Fattahi; Vaezi, Ali Akbar; Jamali, Samane; Akhondi, Ahmad; Sotoudeh, Ahmad.
Título: Evaluation of Educational intervention on Standard Precautions among Healthcare Provider Based on Health Belief Model
Fonte: Prensa méd. argent;105(10):736-744, oct 2019. tab.
Idioma: en.
Resumo: Background and objective: Occupational exposure makes healthcare provider at risk of a variety of infections such as AIDS, Hepatitis B, and Hepatitis C. This study investigated the effect of educational intervention on standardized precautionary behaviors in healthcare provider based on health belief model, in Jam city, Iran during 2016. Methods: This experimental study was carried out on Tohid hospital staff and health care provider of Jam`s health center. Random stratified sampling based on different occupation designated into two groups, intervention (n=50) and control (n=50). After confirming the validity and reliability of the data collection tool, the educational intervention was examined before and after the intervention. Data were analyzed using descriptive statistical methods, independent t-test and one-way ANOVA (SPSS 20). Results: The results revealed that the healthcare provider did not have any previous educational background on standardized precautionary (34.3%). Furthermore, the history of needle stick injuries (42.5%) and contact with patients' body fluids (17.5%) were reported. Educational intervention regarding to standardized precautions in the intervention group was significantly increased the mean score of knowledge constructs, perceived sensitivity, perceived severity, perceived benefits, perceived barriers and behaviors. However, no significant changes were observed in increasing the self-efficacy the score. Conclusion: The results indicate the effectiveness of educational intervention on standard precautionsamong healthcare provider based on health belief model. Educational program based on promotion behavioral pattern in relation to standard precautionsis recommended to the healthcare provider
Descritores: Efetividade
Amostragem Estratificada
Epidemiologia Experimental
Coleta de Dados/classificação
Análise de Variância
Pessoal de Saúde
Modelos Educacionais
Comunicação
Precaução
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: AR392.1 - Biblioteca


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Id: biblio-1026049
Autor: Daneshjoo, Mohammad Bagher; Daneshjoo, Mohammad Jafar; Kazemi, sotanali; Jafari, Hosseinali; Refahi, Zhaleh.
Título: Investigating the Effect of Teaching Problem Solving in Groups on the Procrastination of Students
Fonte: Prensa méd. argent;105(10):720-726, oct 2019. tab.
Idioma: en.
Resumo: The present study aims to investigate the effect of teaching Problem Solving in groups on the procrastination of male high school students in the city Larestan. This experimental research has used pretest-posttest with a one-month follow-up and there has been a control group involved. The statistical population of this study includes all of the male high school freshmen of the city Lar. In total, a number of 455 male students filled out the procrastination questionnaire. Among the respondents, 30 students with the highest procrastination score were selected as the samples of this study. The experimental group participated in 8 90-minute sessions and they were taught how to solve problems. On the other hand, the control group was not taught anything in this regard. At the end of all of the eight sessions the pretest was performed. Then, after a month, the questionnaires were distributed among the selected students for a follow up. The statistical data was analyzed using descriptive statistic, analysis of covariance and a second measurement. The results showed that there is a significant difference between the procrastination scores in the posttest after eliminating the effect of the pretest. It can be concluded that teaching both time management and problem solving to students significantly affects their procrastination
Descritores: Resolução de Problemas
Estudantes
Efetividade
Estudos de Casos e Controles
Epidemiologia Experimental
Inquéritos e Questionários/estatística & dados numéricos
Interpretação Estatística de Dados
Seguimentos
Procrastinação
Limites: Seres Humanos
Masculino
Tipo de Publ: Estudos de Validação
Responsável: AR392.1 - Biblioteca



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