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Id: biblio-1282419
Autor: Barbosa, Mírian Santana; Caldeira, Letícia Gonçalves; Dutra, Luiza de Alcântara; Mafra, Francisca Brandão Martins e; Gazola, Diana Marques.
Título: Habilidades de comunicação: uma ponte entre a teoria e a prática da prevenção quaternária / Communication skills: a bridge between quaternary prevention theory and practice / Habilidades de comunicación: un puente entre la teoría y la práctica de la prevención cuaternaria
Fonte: Rev. bras. med. fam. comunidade;16(43):2582, 20210126. ilus, tab.
Idioma: pt.
Resumo: O entendimento do processo saúde-doença muda com o tempo histórico, tendo seguido uma tendência a cada vez mais patologizar fenômenos antes tidos como naturais, abrindo caminho para um cenário de valorização de excessos. Diante disso e da importância de proteger as pessoas dos possíveis danos causados pelas intervenções médicas, surgiu a prevenção quaternária (P4), que versa sobre uma medicina menos iatrogênica, evitando sobrediagnóstico, sobremedicalização e intervenções desnecessárias. Contudo, na prática clínica, médicos encontram diversos entraves para a sua aplicação, sendo comum não utilizá-la, mesmo se tendo consciência de sua importância. Dentre essas barreiras, destacam-se a dificuldade de negar uma demanda ao paciente e de lidar com situações de discordância, a pouca destreza argumentativa, e o medo de deixar de fazer um diagnóstico ou de perder a confiança da relação. O presente ensaio discute técnicas de habilidades de comunicação, à luz da medicina centrada na pessoa, com o objetivo de auxiliar médicos e médicas diante dessas dificuldades. Partindo de situações cotidianas, foram buscadas respostas em referências científicas, como livros, artigos e manuais. Algumas dessas técnicas apresentadas são: como negar uma demanda, entender o desejo pessoal por uma intervenção médica, lidar com a divergência de ideias, explorar a experiência da não-concordância, desprescrever medicações e compartilhar as decisões. Espera-se que, a partir desta leitura, os profissionais se sintam mais preparados e motivados para nadar contra a corrente hegemônica das intervenções médicas desnecessárias, contribuindo para que a medicina avance no sentido de promover o melhor cuidado possível às pessoas, sobretudo, primeiro não lhes causando mal.

The understanding of the health-disease process changes over time. Nowadays, it is heading towards an increase in pathologizing phenomena previously considered to be natural and paves the way for a scenario of valuing the excesses. Therefore the importance of protecting people from possible damage caused by medical interventions, quaternary prevention (P4) emerged, advocating for a less iatrogenic medicine, avoiding overdiagnosis, overmedicalization, and unnecessary interventions. However, in clinical practice, doctors face several obstacles at the application of P4, so they frequently not use it, even though they are aware of its importance. Among these obstacles, we highlight the difficulty of denying a patient's demand, dealing with situations of disagreement, poor argumentative skills, and the fear of not making a diagnosis or losing the patient's confidence. This essay discusses communication skills techniques, taking account the person-centered medicine, aiming to assist doctors in the face of these difficulties. Starting from everyday situations, answers were sought in scientific references, such as books, articles and manuals. Some of the techniques presented are: how to deny a demand, how to understand the personal desire for a medical intervention, how to deal with the divergence of ideas, how to explore the experience of non-agreement, how to undeprescribe medications, and how to do share decision making. It is expected that, after this reading, professionals may feel more prepared and motivated to swim against the hegemonic tide of unnecessary medical interventions. This could help medicine to follow the "first, do no harm" principle and advance in order to promote the best possible care for people.

La comprensión del proceso salud-enfermedad cambia con el tiempo histórico, al haber seguido una tendencia a patologizar cada vez más los fenómenos que antes se consideraban naturales, abriendo el camino para un escenario de valoración de los excesos. Ante esto y la importancia de proteger a las personas de posibles daños causados por intervenciones médicas, surgió la Prevención Cuaternaria (P4), que trata de una medicina menos iatrogénica, evitando el sobrediagnóstico, la sobremedicalización y las intervenciones innecesarias. Sin embargo, en la práctica clínica, los médicos encuentran varios obstáculos para la aplicación de la P4, y es común no usarla, aunque sean conscientes de su importancia. Entre estos obstáculos, destacamos la dificultad de negar una demanda al paciente y de lidiar con situaciones de desacuerdo, la poca destreza argumentativa y el miedo de no hacer un diagnóstico o perder la confianza del paciente. Este ensayo analiza las técnicas de habilidades de comunicación, a la luz de la Medicina Centrada en la Persona, con el objetivo de ayudar a los médicos frente a estas dificultades. A partir de situaciones cotidianas, se buscaron respuestas en referencias científicas, como libros, artículos, manuales. Algunas de estas técnicas presentadas son: cómo negar una demanda, comprender el deseo personal de una intervención médica, lidiar con la divergencia de ideas, explorar la experiencia de no estar de acuerdo, desprescribir medicamentos y compartir decisiones. Se espera que, a partir de esta lectura, los profesionales se sientan más preparados y motivados para nadar contra la corriente hegemónica de intervenciones médicas innecesarias - haciendo honor a la máxima "lo primero es no hacer daño" - y así contribuir a que la medicina avance para promover la mejor atención posible para las personas.
Descritores: Comunicação
Assistência Centrada no Paciente
Prevenção Quaternária
Responsável: BR408.1 - Biblioteca da Faculdade de Medicina - BFM


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Id: lil-698817
Autor: Suárez-Obando, Fernando; Camacho Sánchez, Jhon.
Título: Estándares en informática médica: generalidades y aplicaciones / Standards in Medical Informatics: Fundamentals and Applications
Fonte: Rev. colomb. psiquiatr;42(3):295-302, jul.-set. 2013.
Idioma: es.
Resumo: Resumen La aplicación de la informática a la práctica médica ha permitido el desarrollo de novedosas formas de comunicación en la atención de la salud. La optimización de los procesos comunicativos se alcanza con el uso de estándares que armonicen el intercambio de información y provean un lenguaje común para todos los agentes involucrados. En el presente artículo, se describe el concepto de estándar aplicado a la informática médica y su importancia en el desarrollo de diversas aplicaciones tales como la representación computacional del conocimiento médico, la codificación diagnóstica, la búsqueda de literatura médica y la integración de las ciencias biológicas a las aplicaciones clínicas.

Abstract The use of computers in medical practice has enabled novel forms of communication to be developed in health care. The optimization of communication processes is achieved through the use of standards to harmonize the exchange of information and provide a common language for all those involved. This article describes the concept of a standard applied to medical informatics and its importance in the development of various applications, such as computational representation of medical knowledge, disease classification and coding systems, medical literature searches and integration of biological and clinical sciences.
Descritores: Informática Médica
-Aplicações da Informática Médica
Ciência da Informação
Comunicação
Informática
Limites: Humanos
Responsável: CO78 - Asociación Colombiana de Psiquiatría


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Id: biblio-1287912
Autor: Coifman, Alyne Henri Motta; Pedreira, Larissa Chaves; Jesus, Ana Paula Santos de; Batista, Ruth Ester Assayag.
Título: Comunicação interprofissional em unidade de emergência: estudo de caso / Comunicación interprofesional en Unidad de Urgencias Hospitalarias: estudio de caso / Interprofessional communication in an emergency care unit: a case study
Fonte: Rev. Esc. Enferm. USP;55:e03781, 2021. tab.
Idioma: pt.
Resumo: RESUMO Objetivo: Mapear fatores internos e externos em uma unidade de emergência que interferem na prática comunicativa interprofissional. Método: Estudo de caso único realizado na unidade de emergência de um hospital geral. Os dados foram coletados por meio de observação participante, análise documental e entrevista semiestruturada, triangulados e submetidos à análise temática, a partir de categorias definidas a priori, baseadas na matriz SWOT. Resultados: Participaram 22 profissionais de saúde. Quanto aos pontos fortes e oportunidades, constatou-se que os profissionais compreendem a importância da comunicação como medida de segurança, utilizam a passagem de plantão e a comunicação escrita para compartilhar informações. Porém, a superlotação, a sobrecarga de trabalho, a ausência de padronização de condutas, a inexperiência de profissionais e o déficit no relacionamento interprofissional são fatores dificultadores de uma comunicação efetiva. Conclusão: O processo comunicativo interprofissional fragilizado dificulta a interação e o compartilhamento de informações para a tomada de decisões compartilhadas que possibilite a continuidade do cuidado de maneira segura.

RESUMEN Objetivo: Mapear factores internos y externos en una unidad de urgencias que interfieren en la práctica comunicativa interprofesional. Método: Estudio de un único caso realizado en la unidad de urgencias de un hospital. Los datos fueron colectados por observación participante, análisis documental y entrevista semi estructurada, triangulados y sometidos al análisis temático, a partir de categorías definidas a priori, basadas en la matriz SWOT. Resultados: Participaron 22 profesionales de salud. Se constató que los profesionales comprenden la importancia de la comunicación como medida de seguridad, utilizan la entrega de turno y la comunicación escrita para compartir informaciones. Pero, los hospitales muy concurridos, el exceso de trabajo, la ausencia de una estandarización de conductas, la inexperiencia profesional y el déficit en las relaciones interprofesionales son obstáculos para que la comunicación sea efectiva. Conclusión: el proceso comunicativo interprofesional debilitado dificulta la interacción y la división de informaciones para la toma de decisiones compartidas que permita la continuación del cuidado de manera segura.

ABSTRACT Objective: To map internal and external factors in an emergency care unit that interfere with interprofessional communicative practice. Method: This is a single case study carried out in the emergency care unit of a general hospital. Data were collected through participant observation, document analysis, and semi-structured interviews, and were triangulated and subjected to thematic analysis, out of categories defined a priori, based on the SWOT matrix. Results: Twenty-two health care professionals participated in the study. As for the strengths and opportunities, it was found that professionals understand the importance of communication as a safety measure, and they use the shift change and written communication to share information. However, overcrowding, work overload, the lack of behaviors standardization, the inexperience of professionals, and the deficit in the interprofessional relationship are factors that hinder effective communication. Conclusion: The fragile interprofessional communicative process hampers interaction and information sharing for shared decisions that allow the safe continuity of care.
Descritores: Equipe de Assistência ao Paciente
Serviço Hospitalar de Emergência
Segurança do Paciente
-Comunicação
Relações Interprofissionais
Responsável: BR41.1 - Biblioteca Wanda de Aguiar Horta


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Id: biblio-1290991
Autor: Valentim, Ricardo Alexsandro de Medeiros; Oliveira, Aliete Cunha; Dias, Aline de Pinho; Olieveira, Eloiza da Silva Gomes de; Valentim, Janaína Luana Rodrigues da Silva; Moreira, José Antônio Marques; Coutinho, Karilany Dantas; Trindade, Sara Marisa da Graça Dias do Carmos; Bonfim, Marilyn Anderson Alves.
Título: Educommunication as a strategy to face Syphilis: an analysis of the open educational resources available at AVASUS / Educomunicação como estratégia de enfrentamento à Sífilis: uma análise dos recursos educacionais abertos disponíveis no AVASUS
Fonte: DST j. bras. doenças sex. transm;33:1-5, 2021.
Idioma: en.
Resumo: Introduction: Syphilis is a problem for the Brazilian Public Health. Therefore, the Brazilian Ministry of Health has been promoting actions to fight this disease; among them, the "No Syphilis Project" stands out, and develops open educational resources (OER), among several activities. Objective: To analyze the open educational resources available in the SUS (the Brazilian Unified Health System) Virtual Learning Environment, focused on syphilis. Methods: This qualitative study, based on epistemology in the field of phenomenology, is a content analysis operated with the meanings constructed to parts of a set of texts and the objects of its analysis were the teaching plans of 19 educational resources available at AVASUS, which dealt with the theme "Syphilis". The analysis was organized into two unitss: The main purpose of the educational resource and Thematic focus of the educational resource. Results: The overlapping of clinical aspects of the disease to the detriment of socio-environmental aspects and the prevalence of informational objectives can be observed, with the exception of one resource that presented an objective that sought a more active action by the course participant. In the analysis unit 1 it was possible to identify the prevalence of objectives such as 'presenting' or 'conveying' content/information related to the disease. In the analysis unit 2 it was possible to identify the "classic" biomedical cycle of approaching a disease, focusing on diagnosis. Conclusion: The study contributed to the identification of gaps from the thematic and methodological point of view that can guide the planning for the construction of new educational resources.

Introdução: A sífilis é um problema de saúde pública do Brasil, que via seu Ministério da Saúde vem promovendo ações de enfrentamento da doença, entre as quais se destaca o "Projeto Sífilis Não", que desenvolve, entre diversas atividades, recursos educacionais abertos. Objetivo: Analisar os recursos educacionais abertos, disponíveis no ambiente virtual de aprendizagem do Sistema Único de Saúde (AVASUS), circunscritos na temática da sífilis. Métodos: Este estudo qualitativo, com base espistemológica no campo da fenomenologia, constitui-se em uma análise de conteúdo que operou com os significados contruídos com base em um conjunto de textos e teve como objetos de análise os planos de ensino de 19 recursos educacionais disponíveis no AVASUS e que versavam sobre o tema "sífilis". A análise foi organizada em duas unidades: objetivo principal do recurso educacional; e foco femático do recurso educacional. Resultados: Pode-se observar a sobreposição de aspectos clínicos da doença aos aspectos socioambientais e a prevalência de objetivos informacionais ­ com exceção de um recurso, cujo objetivo buscava uma ação mais ativa por parte do cursista. Na unidade de análise 1, foi possível identificar a prevalência de objetivos como "apresentar" ou "dar a conhecer" conteúdos/informação relacionados à doença. Na unidade de análise 2, foi possível verificar o ciclo biomédico "clássico" de abordagem de uma doença, com foco no diagnóstico. Conclusão: O estudo contribuiu para a identificação de lacunas dos pontos de vista temático e metodológico, que pode orientar o planejamento para a construção de novos recursos educacionais.
Descritores: Sífilis
Doenças Sexualmente Transmissíveis
Educação em Saúde
-Comportamento Sexual
Sistema Único de Saúde
Comunicação
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: BR2499


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Id: biblio-1280911
Autor: Arpí, Lucrecia; Negrette, Claudia; Videla Dorna, Sofía; Cernadas, Carolina; Fierro Vidal, Ángeles; García, Mauro; Motto, Eduardo; Landry, Luis; Moreno, Guillermo; Dackiewicz, Nora.
Título: Mejora en la comunicación durante la transferencia de pacientes entre sectores en un hospital pediátrico / Improvement in communication during patient handoff between areas from a children's hospital
Fonte: Arch. argent. pediatr;119(4):259-265, agosto 2021. tab.
Idioma: en; es.
Resumo: Introducción. La transferencia de pacientes es un proceso interactivo de comunicación de datos y traspaso de responsabilidades para mantener la continuidad de la atención en forma segura. Las fallas en este proceso pueden derivar en cuidados inadecuados y favorecer la comisión de errores. Objetivo. Implementar una herramienta estandarizada para la transferencia de pacientes desde la unidad de cuidados intensivos (UCI) hacia la de cuidados intermedios y moderados (CIM) y comparar la comunicación entre los profesionales antes y después de la intervención. Población y métodos. Estudio del tipo antes y después, realizado en el Hospital de Pediatría "Prof. Dr. Juan P. Garrahan". Como intervención, se utilizó un formulario de transferencia escrito. La muestra estudiada antes de la intervención estaba formada por los pacientes transferidos de las UCI a las CIM entre el 1 y el 31-10-2015. La muestra estudiada luego de la intervención fueron los pacientes transferidos entre el 1 y el 31-3-2016. Participaron cuatro CIM y tres UCI. La variable principal de estudio fue la parte escrita de la transferencia; en particular, si fue oportuna y completa. Resultados. Se analizaron 50 traspasos en cada etapa. En la transferencia escrita hubo un aumento en la comunicación de datos clínicos en el 88 % de las variables (comunicación oral médico a médico, médico responsable, adecuación terapéutica, diagnóstico, evolución, entre otras); la diferencia fue estadísticamente significativa. Conclusión. Con la implementación de la herramienta mejoró la transferencia de datos clínicos del paciente relevantes para la continuidad de la atención en forma segura

Introduction. Patient handoff is an interactive process including data communication and responsible transfer in order to safely maintain the continuity of care. Failure in this process may result in inadequate care and favor the occurrence of errors. Objective. To implement a standardized instrument for patient handoff from the intensive care unit (ICU) to the intermediate-medium care unit (IMCU), and compare communication between health care providers before and after the intervention. Population and methods. Before-and-after study conducted at Hospital de Pediatría "Prof. Dr. Juan P. Garrahan." The intervention consisted in a written handoff form. The pre-intervention sample included patients transferred from ICUs to IMCUs between October 1st and October 31st, 2015. The post-intervention sample included patients transferred between March 1st and March 31st, 2016. A total of 4 IMCUs and 3 ICUs participated in the study. The main study variable was the written part of the handoff; in particular, whether it was timely and complete. Results. A total of 50 handoffs were analyzed for each stage. With the written handoff, there was an increase in the communication of clinical data in 88 % of variables (oral communication between physicians, treating physician, therapeutic adequacy, diagnosis, course, etc.); the difference was statistically significant. Conclusion. After implementing the tool, there was an improvement in the transfer of patient clinical data relevant to the safe continuity of care
Descritores: Transferência de Pacientes
Comunicação
-Continuidade da Assistência ao Paciente
Estudos Controlados Antes e Depois
Limites: Humanos
Responsável: AR94.1 - Centro de Información Pediatrica


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Id: biblio-1252964
Autor: Pinho, Ana Paula Moreno(edt); Silva, Mara Rosália Ribeiro(edt); Evangelista, Nathania Ramos da Silva(edt).
Título: Cognições gerenciais sobre inovação gerencial e gestão de pessoas / Managerial cognitions regarding managerial innovation and people management
Fonte: Rev. psicol. (Fortaleza, Online);11(1):66-80, 2020.
Idioma: pt.
Resumo: O objetivo geral desta pesquisa foi analisar o contexto da gestão de pessoas e a inovação gerencial numa empresa de comunicação, através da percepção de seus gestores. Os objetivos específicos foram: identificar mudanças ocorridas na área de gestão de pessoas, analisar a percepção de gestores a respeito das ações gerenciais que indicam inovação e analisar a relação entre o contexto da gestão de pessoas e da inovação gerencial. A metodologia foi qualitativa com a realização de 6 entrevistas semiestruturadas com gestores de alto cargo dentro da empresa. Os resultados foram analisados através da análise de conteúdo. As cognições gerenciais revelaram que as inovações estão presentes nas ações dos gestores e no processo evolutivo da gestão de pessoas da empresa. Também, foi observado a necessidade de alinhamento dos arranjos internos da empresa a fim de possibilitar o alcance das expectativas dos seus stakeholders. Este artigo contribui ao tratar da implementação de práticas que promovem a evolução da gestão de pessoas e estimulam a criação de inovações gerenciais. Além de promover melhor entendimento sobre a dinâmica gerencial de uma empresa de comunicação que enfrenta o desafio de ser competitiva e produzir informações de valor para seus clientes.

The general objective of this research was to analyze the context of people management and managerial innovation in a communication company, through the perception of its managers. The specific objectives were: to identify changes that occurred in the area of people management, analyze the perception of managers about management actions that indicate innovation and analyze the relationship between the context of people management and managerial innovation. The methodology was qualitative with the realization of 6 semi-structured interviews with senior managers within the company. The results were analyzed through content analysis. Management cognitions revealed that innovations are present in the actions of managers and in the evolutionary process of managing the company's people. Also, the need to align the company's internal arrangements in order to enable the achievement of the expectations of its stakeholders was observed. This article contributes by addressing the implementation of practices that promote the evolution of people management and stimulate the creation of managerial innovations. In addition, it promotes better comprehension about the management dynamics of a communication company that faces the challenge of being competitive and producing value information for its customers.
Descritores: Percepção
Administração de Recursos Humanos
Comunicação
ERYTHROMELALGIAABBREVIATIONS AS TOPIC
-Organização e Administração
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: BR6.3 - Biblioteca de Ciências Humanas


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Id: biblio-1179052
Autor: Dias, Beatriz Lira de Arruda(edt); Mendonça, Érika de Sousa(edt); Silva, Juliana Catarine Barbosa da(edt).
Título: Produção de riscos, consumo, necropolítica e desigualdades: expressividades midiáticas da pandemia no contexto brasileiro / Risk production, consumption, necropolitics and inequalities: media expressiveness of the pandemic in the brazilian context
Fonte: Rev. psicol. (Fortaleza, Online);12(1):86-98, 2021.
Idioma: pt.
Resumo: A pandemia do novo coronavírus (SARS-CoV-2) produziu, e permanece produzindo, diversas significações em torno da vida da população brasileira, onde as mídias comunicacionais permanecem presentes nas veiculações acerca dos desdobramentos dessa conjuntura. Este estudo objetiva analisar informações veiculadas no contexto da pandemia, buscando compreender e explicitar aspectos ancorados nas produções dos discursos, os sentidos produzidos, bem como as materialidades expressas através do comportamento de consumo e acumulação da população, suscitados pela pandemia. Foram analisadas dez matérias jornalísticas, veiculadas na internet entre março e abril de 2020, à luz da psicossociologia do risco, inspirados em autores como Ulrich Beck e Mary Jane Spink; dos comportamentos de consumo, principalmente a partir de Jurandir Freire Costa, e sob as lentes da necropolítica de Achille Mbembe. Os comportamentos analisados expõem problemas sociais crônicos, onde o consumo exacerbado procura sustentar o cenário ilusório de segurança frente ao avanço do vírus, esvaziando prateleiras, em atos que desassistem aqueles que não têm recursos financeiros para garantir seus próprios insumos, operando em favor de tecnologias necropolíticas. Na atividade midiática encontram-se incitações ao consumo e uma amplificação da sensação de medo diante da suposta escassez anunciada.

The new coronavirus (SARS-CoV-2) pandemic produced and continues to produce, several meanings around the life of the Brazilian population, where the communication media remain present in the news about the developments of this situation. This study aims to analyze information conveyed in the context of the pandemic, seeking to understand and explain aspects anchored in the production of the speeches, the meanings produced, as well as the materialities expressed through consumption and accumulation behavior of the population, raised by the pandemic. Ten journalistic articles, published on the Internet between March and April 2020, were analyzed in the light of risk psychosociology, inspired by authors such as Ulrich Beck and Mary Jane Spink; consumer behavior, mainly from Jurandir Freire Costa, and under the necropolitics' lens of Achille Mbembe. The analyzed behaviors expose chronic social problems, where the exacerbated consumption seeks to sustain the illusory scenario of security face the advance of the virus, emptying shelves, in acts that neglect those who do not have financial resources to guarantee their inputs, operating in favor of necropolitical technologies. In media activity, there are incitements to consumption and amplification of the feeling of fear in the face of the supposed shortage announced.
Descritores: Problemas Sociais
Fatores Socioeconômicos
Risco
Comunicação
Pandemias
-Psicologia Social
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: BR6.3 - Biblioteca de Ciências Humanas


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Id: biblio-1223301
Autor: Alvarado Romero, Herly Ruth; Ariza Olarte, Claudia; Pardo Carrero, Rosalba.
Título: La comunicación un aspecto relevante manifestado por los niños que vivieron la experiencia de la hospitalización en la unidad de cuidado intensivo pediátrico / Communication an important aspect manifested by children who experienced the hospitalization in the pediatric intensive care unit
Fonte: Horiz. enferm;30(1):49-60, 2019. tab, ilus.
Idioma: es.
Resumo: OBJETIVO: Comprender el significado de la experiencia vivida por el niño durante la hospitalización en la unidad de cuidado intensivo pediátrico. MATERIALES Y MÉTODO: Estudio cualitativo fenomenológico, donde el fenómeno fue la experiencia de los niños durante su hospitalización en la unidad; se realizó: diario de campo y entrevistas a profundidad hasta lograr la saturación teórica a 12 niños entre 8 a 17 años. Los niños a partir de un dibujo realizado por ellos explicaron cómo fue la experiencia de la hospitalización en la unidad. El instrumento para la recolección de los datos, fueron los investigadores quienes realizaron las entrevistas a profundidad luego de conocer la explicación del dibujo realizado por cada uno de los niños. El análisis y la sistematización de la información se realizaron de acuerdo con el método Colaizzi. RESULTADOS: Emergieron cuatro categorías: sentimientos, comunicación, manifestaciones y satisfacción. Allí se pudo identificar la comunicación como un aspecto muy importante y como esta puede ser punto clave para brindar cuidado de alta calidad. CONCLUSIONES: los niños expresaron como la experiencia de la hospitalización en la unidad fue difícil. De sus testimonios se extrajeron cuatro categorías: sentimientos, comunicación, manifestaciones y satisfacción. Los niños resaltaron la importancia de la comunicación durante el proceso de cuidado; por lo que se requiere que el personal de salud que trabaja en las unidades tenga en cuenta que la comunicación es un elemento relevante y que una comunicación efectiva facilita dar respuesta las necesidades sentidas por el propio niño, ya que en ocasiones no son las mismas que siente el personal de salud. Los niños solicitan ser reconocidos y tenidos en cuenta como sujetos activos durante su estancia. Reconocer sus prioridades puede disminuir los efectos negativos de esta difícil experiencia. Se requiere que el personal de enfermería se prepare para que entre sus habilidades desarrolle la comunicación como elemento primordial durante el proceso de cuidado en la unidad.

OBJECTIVE: Understand the meaning of the experience lived by the child during the hospitalization in the pediatric intensive care unit. MATERIALS AND METHOD: A phenomenological qualitative study, where the phenomenon was the experience of the children during their hospitalization in the unit; was carried out: field diary and in-depth interviews until theoretical saturation was achieved in 12 children between 8 and 17 years old. Children from a drawing made by them, explained how was the experience of hospitalization in the unit. The analysis and systematization of the information were carried out according to the Colaizzi method. RESULTS: Four categories emerged: feelings, communication, manifestations and satisfaction. There, communication could be identified as a very important aspect and how this can be a key point to provide high quality care. CONCLUSIONS: the children expressed how the experience of hospitalization in the unit was difficult. From their testimonies four categories were extracted: feelings, communication, manifestations and satisfaction. The children highlighted the importance of communication during the care process; therefore, it is required that the health personnel working in the units take into account that communication is a relevant element and that an effective communication facilitates the response of the needs felt by the child himself, since sometimes they are not the same as those feel the health staff. Children request to be recognized and taken into account as active subjects during their stay. Recognizing your priorities can diminish the negative effects of this difficult experience. The nursing staff is required to prepare for their skills to develop communication as a primary element during the care process in the unit.
Descritores: Unidades de Terapia Intensiva Pediátrica
Criança Hospitalizada/psicologia
Comunicação
Hospitalização
-Profissionais de Enfermagem Pediátrica
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Adolescente
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1223350
Autor: Cabrera Barrero, Kirenia.
Título: Habilidades comunicativas en estudiantes de la formación técnica en enfermería / Communicative ability in students of the nursing technical training
Fonte: Horiz. enferm;30(2):153-162, 2019. tab.
Idioma: es.
Resumo: Para las ciencias de la Enfermería, la adecuada comunicación puede definir la calidad de los cuidados prestados por lo que dada su importancia en la formación de los recursos en salud y el reto que constituye en la actualidad, la inserción de la formación técnica en enfermería con solo 9no grado, dentro de los escenarios universitarios, se ha desarrollado una investigación en la Universidad de Ciencias Médicas de la Habana, Cuba, Facultad de Ciencias Médicas "10 de Octubre", con el objetivo de diseñar una estrategia educativa para el desarrollo de las habilidades , comunicativas en los estudiantes de la Formación Técnica en Enfermería en correspondencia con las exigencias de la sociedad cubana. El estudio se realizó combinando técnicas propias de los enfoques cuantitativos y cualitativos lo que permitió identificar el estado actual de las habilidades comunicativas en estos estudiantes y los factores que pueden influir en su desarrollo.

For the nursing sciences, adequate communication can define the quality of the care provided. Given its importance in the training of health resources and the challenge, that currently constitutes the insertion of technical training in Nursing with 9th grade. Within the Medical university of Havana, Cuba, has developed an investigation with the objective of design an educational strategy for the development of communicative skills in students of Technical Training in Nursing, in accordance with the demands of Cuban society. The study was carried out combining techniques of the quantitative and qualitative approaches that allowed identifying the current state of the communicative abilities in these students and the factors that can influence their development.
Descritores: Qualidade da Assistência à Saúde
Estudantes de Enfermagem
Comunicação
-Aptidão
Ensino
Cuba
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-1287508
Autor: Vasconcellos, Jaíne S. P; Ratzlaff, Fabiana R; Vogel, Fernanda S. F; Giotto, Ênio; Veiga, Heitor G. C; Botton, Sônia A; Sangioni, Luís A.
Título: Information technology by mobile communication for the notification of canine visceral leishmaniasis / Tecnologia da informação por comunicação móvel para notificação de leishmaniose visceral canina
Fonte: Pesqui. vet. bras = Braz. j. vet. res;41:e06671, 2021. graf.
Idioma: en.
Resumo: Visceral leishmaniasis is the most severe form of a human and animal disease complex entitled leishmaniasis, which is endemic to 70 countries. It is imperative to develop and offer technologies capable of increasing the resolution ability of control programs of this zoonosis. In the search for technological innovations in health, especially in environmental surveillance, the objective is to develop a mobile application (App) for smartphones in order to facilitate and systematize the notification of positive cases of canine visceral leishmaniasis (CVL) by veterinarians working in clinics for assisting the municipal health surveillance in the management of this zoonosis. Thus, we developed an App, C7 LVC - Canine Visceral Leishmaniasis Notification System, with formatting based on the CR Campeiro 7® software. The technology created enables the filling of important gaps in information systems, facilitating the transmission of data and the use of this data by public management bodies to take CVL prevention and control actions.(AU)

A leishmaniose visceral é a forma mais grave de um complexo de doenças humanas e animais, denominado leishmaniose, endêmica em 70 países. É imprescindível desenvolver e oferecer tecnologias capazes de aumentar a capacidade de resolução dos programas de controle desta zoonose. Na busca por inovações tecnológicas em saúde, principalmente na vigilância ambiental, o objetivo é desenvolver um aplicativo móvel (App) para smartphones a fim de facilitar e sistematizar a notificação de casos positivos de leishmaniose visceral canina (LVC) por médicos veterinários que atuam em clínicas auxiliando a vigilância sanitária municipal, na gestão desta zoonose. Para tanto, foi desenvolvido um App, C7 LVC - Sistema de Notificação da Leishmaniose Visceral Canina, com formatação baseada no software CR Campeiro 7®. A tecnologia criada possibilita o preenchimento de lacunas importantes nos sistemas de informação, facilitando a transmissão de dados e a utilização desses dados pelos órgãos da gestão pública para a tomada de ações de prevenção e controle da LVC.(AU)
Descritores: Software
Comunicação
Tecnologia da Informação
Smartphone
Leishmaniose Visceral
Limites: Animais
Responsável: BR68.1 - Biblioteca Virginie Buff D'Ápice



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