Base de dados : LILACS
Pesquisa : VS3.004.001.002 [Categoria DeCS]
Referências encontradas : 1193 [refinar]
Mostrando: 1 .. 10   no formato [Detalhado]

página 1 de 120 ir para página                         

  1 / 1193 LILACS  
              next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Texto completo
Id: biblio-1100176
Autor: Andrade, Karoline; Zeferino, Maria Terezinha; Fialho, Marcelo Brandt.
Título: Articulação da rede de atenção psicossocial para o cuidado às crises / Coordination of the psychosocial care network for mental health crisis / Coordinación de la red de atención psicosocial para el cuidado a la crisis
Fonte: Psicol. Estud. (Online);21(2):223-233, abr.-jun. 2016.
Idioma: en; pt.
Resumo: O objetivo deste estudo consistiu em conhecer a articulação entre os pontos da Rede de Atenção Psicossocial (RAPS) no cuidado às situações de crise em saúde mental, na visão dos seus trabalhadores. Trata-se de uma pesquisa exploratória descritiva com abordagem qualitativa. O estudo foi realizado com base em 62 portfólios elaborados pelos alunos do Curso Crise e Urgência em Saúde Mental, respondendo à questão reflexiva: "Considerando seu local de trabalho como ponto da RAPS/RUE, descreva, reflita e elabore uma síntese sobre como se dá a articulação com os demais pontos da rede na realidade do seu município". Os dados foram analisados segundo o método de Análise de Conteúdo Temático de Bardin, que compreende três fases: pré-análise, exploração do material e tratamento das informações, inferência e a interpretação. Os dados resultaram em três categorias temáticas: encaminhamento, modelo tradicional de cuidado, o qual evidenciou o encaminhamento inadequado gerador de um cuidado fragmentado; matriciamento, a proposta atual, que traduz uma estratégia de articulação que contribui para o cuidado prestado ao usuário; e novas estratégias, exemplificado por encontros que abordam novas maneiras de viabilizar o cuidado em rede. Considera-se que a articulação entre os serviços de saúde é de extrema importância para um cuidado humanizado e integral ao usuário. Para tanto, faz-se necessário que os trabalhadores tenham conhecimento da sua rede de apoio, bem como utilizem meios de se integrar à mesma, seja por reuniões, capacitações ou encontros que favoreçam a troca de experiências.

This research aimed to investigate the coordination of the psychosocial care network (RAPS) for mental health crisis care, in its workers' view. It is a descriptive exploratory study with qualitative approach. The study was carried out from 62 portfolios made by the students of the Mental Health Crisis and Urgency Course, who answered the reflective question: "Considering your workplace as a point of RAPS / RUE, describe, reflect and write a text with the synthesis regarding the articulation with the other network points in the reality of your municipality". The data were analyzed according to Thematic Content Analysis method suggested by Bardin, which comprises three phases: Pre-analysis, Material Exploration and Treatment of the Information, inference and interpretation. As a result, three thematic categories were identified: Referral, the traditional way of referring to specialized care, which is associated to a more fragmented care process; Matrix support, the current proposal of collaborative care, ajoint strategy that contributes to the complex care demanded by mental health services users; and new strategies for network care, exemplified by meetings or sessions that discuss new ways to enable the network care.

El objectivo de este estudio fue conocer la relación entre los puntos de la Red de Atención Psicosocial para el cuidado de las crisis en salud mental, a la vista de sus trabajadores. Es una investigación exploratoria descriptiva con enfoque cualitativo. El estudio recurrió a 62 carteras realizadas por los estudiantes de la crisis de salud mental y Curso Urgencia que respondió a la pregunta reflexiva: "Teniendo en cuenta su lugar de trabajo como punto de RAPS/RUE, describir, reflexionar y elaborar un resumen de cómo es la relación con los demás puntos de la red en la realidad de su municipio". Los datos se analizaron según el método de análisis de contenido temático sugerido por Bardin, que consta de tres fases: Pre-análisis, exploración y tratamiento de la información, la inferencia e interpretación de lo material. Como resultado se identificaron tres categorías: Referencia, la forma tradicional de hacer referencia a la atención especializada, que se asocia a un proceso de atención más fragmentado; Ayuda matricial: la propuesta de la época, haciendo de esta una estrategia conjunta que contribuya a la atención proporcionada al usuario; y Nuevas estrategias para el cuidado en red, ejemplificadas por las reuniones o sesiones que tratan sobre los nuevos modos de activar el cuidado de la red
Descritores: Saúde Mental
Capacitação Profissional
Serviços de Saúde Mental
-Equipe de Assistência ao Paciente
Atenção Primária à Saúde
Transtornos Mentais/psicologia
Categorias de Trabalhadores
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Pessoa de Meia-Idade
Responsável: BR513.1 - Biblioteca Central


  2 / 1193 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Cuba
Texto completo
Id: biblio-1154863
Autor: Fouces Gutiérrez, Yudania; González García, Tania Rosa; Fuentes Pelier, Damaris; Hodelín Tablada, Ricardo.
Título: Evolución histórica del proceso de superación de los oftalmólogos en Cuba / Historical evolution of the ophthalmologists training process in Cuba
Fonte: Medisan;25(1), ene.-feb. 2021.
Idioma: es.
Resumo: En Cuba, el proceso de superación en oftalmología comienza en el período colonial y republicano, con un carácter elitista, lo cual se modifica al triunfar la revolución. En esa época la actividad social más importante fue extender los servicios oftalmológicos hasta los lugares recónditos para facilitar la atención a la población. Considerando lo anterior se realizó el presente estudio con el objetivo de caracterizar las diferentes etapas del proceso de superación de los oftalmólogos cubanos. Se presentan algunos fundamentos teóricos que justifican la necesidad de la superación permanente y continuada de los oftalmólogos, tomando en cuenta sus peculiaridades formativas. Se concluye que en la oftalmología cubana la superación profesional constituye una vía importante para brindar servicios de excelencia en todos los niveles de atención de salud.

In Cuba, the training process in ophthalmology begins in the colonial and republican period, with an elitist character, that is modified after the triumph of the revolution. In that time the most important social activity was to extend the ophthalmological services up to the most isolated places to facilitate population care. Considering the above-mentioned the present study, aimed at characterizing the different stages of the Cuban ophthalmologists training process, was carried out. Some theoretical foundations that justify the necessity of the permanent and continuous training of the ophthalmologists are presented, taking into account their training peculiarities. It is concluded that in Cuban ophthalmology the professional training constitutes an important way to offer excellence services in all health care levels.
Descritores: Oftalmologia/educação
Programas de Pós-Graduação em Saúde
-Capacitação Profissional
História da Medicina
Responsável: CU418.1 - Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba


  3 / 1193 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Id: biblio-1137969
Autor: Mendes, Renata Leonel Freire; Santos, Andrea Maria Cavalcante; Freire, Alex Mendes Leonel.
Título: Perfil e trajetória profissional dos egressos da residência médica em Oftalmologia do Estado de Alagoas / Profile and professional career of graduates from the Alagoas State Ophthalmology residency program
Fonte: Rev. bras. oftalmol;79(4):253-257, July-Aug. 2020. tab, graf.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo Objetivo: Caracterizar o perfil dos egressos de Programas de Residência Médica em Oftalmologia no Estado de Alagoas, quanto à sua formação e prática profissional. Métodos: Estudo descritivo, retrospectivo, de paradigma quantitativo, desenvolvido a partir de questionário autoaplicável enviado aos médicos egressos do programa de residência em Oftalmologia do Hospital Universitário Professor Alberto Antunes (HUPAA/UFAL) que finalizaram a residência nos últimos 10 anos. Resultados: Dos 28 ex-residentes, 27 responderam ao questionário. Foram predominantemente mulheres (70,4%), jovens (média 35,92±4,05 anos), de naturalidade alagoana (51,8%), com graduação em instituições públicas (81,5%). A maioria se fixou em Maceió e região metropolitana (51,8%) e trabalha em ambulatórios privados (92,6%), com pouca atuação na gestão (14.8%) e docência (7,4%). Mais da metade não possui titulação de especialista pelo Conselho Brasileiro de Oftalmologia (59,3%) e realizou programa de complementação especializada tipo "fellowship" (74%). Apenas 7,4% realiza atividades em pesquisa e 3.7% possui mestrado. No geral, os egressos estudados estão satisfeitos com o exercício da especialidade (100%) e com sua formação na instituição (86,3%), sugerindo melhora na assistência cirúrgica e ensino teórico (29,7%). Conclusão: A avaliação da realidade e atuação profissional dos egressos e de suas percepções foi capaz de levantar o perfil de escolhas profissionais e condições de inserção e satisfação profissional. Também permitiu avaliação externa complementar da instituição formadora, fornecendo subsídios para melhoria da qualidade dos programas de residência médica em Oftalmologia.

Abstract Objective: To characterize the profile of graduates of Medical Residency Programs in Ophthalmology in the state of Alagoas, regarding their training and professional practice. Methods: Retrospective descriptive study developed from a self-administered questionnaire sent to doctors who graduated from the Ophthalmology residency program at the Professor Alberto Antunes University Hospital (HUPAA / UFAL) who completed their residency in the last 10 years. Results: Of the 28 former residents, 27 responded to the questionnaire. They are predominantly women (70.4%), young (average 35.92 ± 4.05 years), born in the State of Alagoas (51.8%), graduated from public institutions (81.5%). Most settled in Maceió and the metropolitan region (51.8%) and work in private outpatient clinics (92.6%), with little experience in management (14.8%) and teaching (7.4%). More than half do not have a specialist degree from the Brazilian Council of Ophthalmology (59.3%) and carried out a specialized fellowship complementation program (74%). Only 7.4% carry out research activities and 3.7% have a master's degree. In general, the studied graduates are satisfied with the exercise of the specialty (100%) and with their training at the institution (86.3%), suggesting an improvement in surgical care and theoretical teaching (29.7%). Conclusion: The evaluation of the reality and professional performance of the graduates and their perceptions was able to raise the profile of professional choices and conditions of insertion and professional satisfaction. It also allowed complementary external evaluation of the training institution, providing subsidies for improving the quality of ophthalmology medical residency programs.
Descritores: Oftalmologia/educação
Percepção
Prática Profissional
Capacitação Profissional
Hospitais de Ensino
Internato e Residência
-Brasil
Epidemiologia Descritiva
Estudos Prospectivos
Estudos de Avaliação como Assunto
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Responsável: BR1.2 - Biblioteca Central


  4 / 1193 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Texto completo
Id: biblio-1152233
Autor: Soeltl, Sarah Baffile; Fernandes, Isabel Cristine; Camillo, Simone de Oliveira.
Título: The knowledge of the nursing team about autistic disorders in children in the light of the human caring theory / O conhecimento da equipe de enfermagem acerca dos transtornos autísticos em crianças à luz da teoria do cuidado humano
Fonte: ABCS health sci;46:e021206, 09 fev. 2021. ilus.
Idioma: en; pt.
Resumo: INTRODUCTION: Autistic Spectrum Disorders (ASD) or Autistic Disorders (AD) are complex neurodevelopmental disorders characterized by social communication deficits, social interaction, and nonverbal behavior in multiple contexts. OBJECTIVE: To analyze the knowledge of the nursing team about ASD and the approach to the subject during professional training based on the principles addressed in the Human Caring Theory. METHODS: Descriptive study with a qualitative approach, adopting the Human Caring Theory by Jean Watson as a theoretical reference. Ten semi-structured interviews were conducted with professionals from the nursing team of a Primary Health Center in the ABC Region from São Paulo State, Brazil, in May 2019. Their knowledge about ASD in children was assessed by a 7-question guiding script. Data analysis was performed using Content Analysis Method. RESULTS: Four main categories were elaborated: the care based on humanistic-altruistic values, the cultivation of sensitivity for self and the other, the valorization of the feelings expression and the interpersonal relationship, the promotion of intra and interpersonal teaching-learning process. CONCLUSION: The nursing team professionals are not prepared to work in the care of children with ASD. During their training, the subject's approach is poor, making professionals feel insecure and unable to provide care to this child and his family.

INTRODUÇÃO: Os Transtornos do Espectro Autista (TEA) ou Transtornos Autísticos (TA) são desordens do neurodesenvolvimento complexas caracterizadas por déficits na comunicação social, interação social e no comportamento não verbal em múltiplos contextos. OBJETIVO: Analisar, com base nos princípios abordados na Teoria do Cuidado Humano, o conhecimento da equipe de enfermagem acerca dos TEA e a abordagem do tema durante a formação profissional. MÉTODOS: Estudo descritivo, de abordagem qualitativa, que adotou a Teoria do Cuidado Humano de Jean Watson como referencial teórico. Foram realizadas dez entrevistas semiestruturadas com os profissionais da equipe de enfermagem de uma Unidade Básica de Saúde-Escola da Região do ABC Paulista em maio de 2019. Seu conhecimento sobre o conhecimento acerca dos TEA em crianças foi avaliado com o auxílio de um roteiro norteador composto por 7 questões. A análise dos dados foi realizada por meio do método de Análise de Conteúdo. RESULTADOS: Foram elaboradas quatro categorias principais: o cuidado baseado em valores humanístico-altruístas, o cultivo da sensibilidade para si e para o outro, a valorização da expressão de sentimentos e a relação interpessoal, a promoção do ensino-aprendizagem intrapessoal e interpessoal. CONCLUSÃO: Os profissionais de enfermagem não estão preparados para atuar na assistência da criança com TEA. O tema é pouco abordado durante sua formação, fazendo com que os profissionais se sintam inseguros e incapazes de prestar assistência a essa criança e sua família.
Descritores: Transtorno Autístico/enfermagem
Teoria de Enfermagem
Cuidado da Criança
Capacitação Profissional
Cuidados de Enfermagem
Equipe de Enfermagem
-Relações Profissional-Paciente
Centros de Saúde
Saúde da Criança
Pesquisa Qualitativa
Emoções
Limites: Humanos
Criança
Responsável: BR1342.1 - Biblioteca da Escola de Enfermagem BENF


  5 / 1193 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Cuba
Texto completo
Texto completo
Id: lil-777080
Autor: Vela Valdés, Juan.
Título: La formación masiva de médicos como factor clave en la cobertura sanitaria universal en Cuba / Massive medical training as a key factor of universal health coverage in Cuba
Fonte: Rev. cuba. salud pública;41(supl.1), 2015.
Idioma: es.
Resumo: La formación integral de recursos humanos en salud es requisito para lograr una cobertura universal.El objetivo de este trabajo es lograr un acercamiento histórico a la correspondencia que han tenido las políticas educacionales en la Revolución con la formación de médicos y las acciones relevantes desarrolladas en la educación médica, y cómo esta ha sido un factor clave para lograr la cobertura sanitaria universal, expresada en los indicadores sanitarios de la población cubana. Se utilizó el método histórico-lógico, se efectuaron entrevistas en profundidad, revisión bibliográfica, análisis documental; se estudiaron documentos normativos, curriculares y discursos. Se identificaron los momentos que marcaron políticas educacionales para la formación de médicos: Reforma Universitaria, Resolución de Política Educacional del Primer Congreso del Partido Comunista de Cuba, Constitución de la República de Cuba y distintas intervenciones deFidel. Se analizaron momentos planteados en la Reforma Universitaria sobre la formación de médicos: las nacientes escuelas de medicina, los nuevos escenarios docentes, hechos relevantes en la formación de médicos, cifras de médicos titulados, requisitos de selección, tipo de médico a graduar con unaformación integral. Se analizaron indicadores sanitarios y la cobertura en salud. Se graduaron la cantidad necesaria de médicos con la formación integral para cumplimentar las políticas de salud,garantizar la cobertura sanitaria universal y cumplir misiones internacionalistas.Utilizar los recursos materiales y humanos del sistema de salud es una fortaleza de la educación médica cubana(AU)

The comprehensive formation of human resources for health is a requirement for universal coverage. The objective of this paper was to make a historical approach to the educational policies of the revolution related to the formation of physicians, the relevant actions taken in the medical education and how it has become a key factor to achieve universal health coverage as expressed in health indicators of the population. The historical-logical method, the in-depth interviews, the literature review and the documentary analysis were all used together with the study of regulatory and curricular documents and speeches. The periods in which educational policies for the formation of physicians had been encouraged were identified as follows: University Reform, Educational Policy Resolution of the First Congress of the Communist Party of Cuba, Constitution of the Republic of Cuba and various speeches delivered by Commander in Chief Fidel Castro Ruz. Some aspects of the University Reform about the medical training were also analyzed such as the new medical school, new teaching settings, relevant events in the medical formation, number of graduates as doctors, eligibility requirements, types of doctor to be graduated with the new comprehensive formation. Health indicators and health coverage were also examined. The required number of physicians with comprehensive training to implement the health policies, to ensure universal coverage and to accomplish internationalist missions has graduated from the medical schools. Utilizing the human and material resources of the health system is one of the strengths of the Cuban medical education(AU)
Descritores: Faculdades de Medicina
Educação Médica
Atenção à Saúde
Capacitação Profissional
-Cuba
Limites: Humanos
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


  6 / 1193 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Cuba
Lopes, Carlos Alberto
Texto completo
Texto completo
Id: biblio-1093085
Autor: Saraiva, Rosa; Alonso Arévalo, Julio; Lopes, Carlos Alberto.
Título: La biblioteca de hospital en Portugal: la visión de los bibliotecarios / Hospital libraries in Portugal: a librarian's view
Fonte: Rev. cub. inf. cienc. salud = Rev. cuba. inf. cienc. salud;30(4):e1422, oct.-dic. 2019. tab.
Idioma: es.
Resumo: El objetivo de este trabajo fue identificar la perspectiva profesional de los bibliotecarios y de las bibliotecas de hospital en Portugal y su proyección futura. Se trata de un estudio descriptivo, por medio de una investigación no experimental, basada en un método de análisis cualitativo. Para este estudio se utilizó una muestra de 13 profesionales que, de alguna manera, tienen una conexión/conocimiento con el trabajo desarrollado en las bibliotecas hospitalarias. Se buscó disponer de una muestra que cubriera el país de norte a sur para que los resultados pudieran ser representativos de la realidad portuguesa. Los resultados indican que los profesionales que trabajan en las bibliotecas del área de salud en Portugal consideran que no existe una formación profesional específica para este campo con características muy particulares frente a otras realidades bibliotecarias. Además, estiman que los profesionales de la salud que trabajan en bibliotecas deberían estar integrados a los equipos clínicos y de investigación de sus instituciones. Por otra parte, dada la importancia que tiene hoy la medicina basada en la evidencia, se hace necesario el desarrollo de nuevos roles que los bibliotecarios deben asumir. También consideran que corresponde al bibliotecario de la salud asumir los desafíos, invertir en la actualización y adquisición continua de habilidades, fortalecer su papel en las instituciones en las que se inserta, y justificar, de este modo, el valor añadido de la profesión(AU)

The purpose of the study was to identify the professional perspective of hospital libraries and librarians in Portugal and their future projection. A qualitative non-experimental descriptive study was conducted of a sample of 13 professionals related to / acquainted with the work of hospital libraries. The sample was intended to cover the entire country from north to south, so that the results obtained would be representative of Portuguese reality. Results show that professionals from health libraries in Portugal consider that no specific professional training is available for this field, which is characterized by very particular features unique to this library type. They also think that health professionals working at libraries should be incorporated into the clinical and research teams of their institutions. On the other hand, and given the current importance of evidence-based medicine, it is necessary to develop new roles to be undertaken by librarians. They also consider that librarians should accept the challenges, invest time and energy in permanent skill acquisition and update, and strengthen their role at their institutions, thus justifying the added value of the profession(AU)
Descritores: Bibliotecários
Medicina Baseada em Evidências
Capacitação Profissional
Bibliotecas Hospitalares
Limites: Humanos
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


  7 / 1193 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Texto completo
Id: biblio-1147320
Autor: Silva, Maria Nauside Pessoa da; Lago, Eliana Campelo; Nery, Inez Sampaio; Almeida, Camila Aparecida Pinheiro Landim; Tapety, Fabrício Ibiapina; Maia, Aíka Barros Barbosa; Silva, Erisonval Saraiva da.
Título: Elderly health: professional training and performance in primary health care / Saúde do homem idoso: formação profissional e atuação na atenção primária à saúde
Fonte: Biosci. j. (Online);36(4):1454-1460, 01-06-2020. ilus.
Idioma: en.
Resumo: To identify the influences of the professional training process for action in the Family Health Strategy (FHS) related to the health of the elderly man. Exploratory descriptive research, carried out with 20 professionals, from a Brazilian Northeast municipality from October to December 2014. The data collection was performed through a questionnaire, following the statements were processed in the software IRaMuTeQ, analyzed by the Descending Hierarchical Classification. Three classes emerged: Influences of the professional training process on elderly health care; Health care for the elderly; Actions developed in the family health strategy in the implementation of the national policy of comprehensive health care for the elderly. The findings suggest improved knowledge, lack of resources and medical specialties, evidenced the complexity of the actions developed by health professionals

Identificar as influências do processo de formação profissional para atuação na Estratégia Saúde da Família (ESF) relacionada à saúde do homem idoso; expor ações desenvolvidas na ESF na implementação da Política Nacional de Atenção Integral à Saúde do Homem Idoso. Pesquisa descritiva exploratória, realizada com 20 profissionais, de um município do Nordeste brasileiro de outubro a dezembro de 2014. A coleta de dados foi realizada por meio de questionário, a seguir os depoimentos foram processados no software IRaMuTeQ, analisados pela Classificação Hierárquica Descendente. Emergiram três classes: Influências do processo de formação profissional na atenção à saúde do homem idoso; Assistência à saúde do homem idoso; Ações desenvolvidas na estratégia de saúde da família na implementação da política nacional de atenção integral à saúde do homem idoso. Os achados sugerem melhoria de conhecimento, dispõe sobre a falta de recursos e especialidades médicas, evidenciou a complexidade das ações desenvolvidas pelos profissionais de saúde.
Descritores: Atenção Primária à Saúde
Idoso
Capacitação Profissional
Saúde do Homem
Responsável: BR396.1 - Biblioteca Central


  8 / 1193 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Texto completo
Id: biblio-1117193
Autor: Hernández, Jessica; Escobar, Oscar; Alulema, Jennifer; Quishpi, Verónica.
Título: Nivel de conocimiento sobre prevención radiológica en escenarios de formación profesional práctica de Odontología / Level of knowledge on radiological prevention in scenarios of practical professional training in Dentistry
Fonte: Rev. Eugenio Espejo;14(1):85-94, 20200615.
Idioma: es.
Resumo: La presente investigación tuvo como propósito de determinar el nivel de conocimientos sobre prevención radiológica en estudiantes y tutores de la carrera Odontología de la Universidad Nacional de Chimborazo, que participaron en la formación práctica en clínicas integrales de convenio. El estudio fue observacional, descriptivo y de corte transversal. La población estuvo conformada por los 169 estudiantes y 19 docentes tutores de ese entorno de enseñanza; a partir de un muestreo no probabilístico intencional se estableció una muestra de 118 alumnos y 17 profesores. Las técnicas aplicadas fueron la observación y la medición, se diseñó un test de conocimientos sobre prevención radiológica, a través de constructo y compuesto por 10 preguntas, que arrojó un alfa de Cronbach de 0,81. Entre los estudiantes que participaron en el estudio, la mayoría mostró un nivel de conocimiento de prevención radiológica catalogado como No aceptable (62,7%), mientras que entre los docentes primó Aceptable (60%). En relación con el cumplimiento de las medidas de protección radiológica se observaron los mejores resultados en las clínicas III y IV, con valores típicos de 0,43 y 0,40 respectivamente. Existieron diferencias significativas entre el cumplimiento de las medidas de protección radiológica y los conocimientos mostrados a través del test aplicado.

This research aimed to determine the level of knowledge on radiological prevention in students and tutors that participated in practical training of clinics in the dentistry school of Universidad Nacional de Chimborazo. The study was observational, descriptive, and cross-sectional. The population was made up of 169 students and 19 tutors from that teaching environment. A sample of 118 students and 17 teachers was established based on an intentional non-probability sampling. The applied techniques were observation and measurement, a knowledge test on radiological prevention was designed, through a construct and made up of 10 questions, which showed a Cronbach's alpha of 0.81. Among the students who participated in the study, the majority presented a level of knowledge of radiological prevention cataloged as Not acceptable (62.7%), while among the teachers it was acceptable (60%). In relation to compliance with radiological protection measures, the best results were observed in clinics III and IV, with typical values of 0.43 and 0.40, respectively. There were significant differences between compliance with radiological protection measures and the knowledge shown through the applied test.
Descritores: Radiologia
Medidas de Segurança
Mentores
-Complacência (Medida de Distensibilidade)
Odontologia
Capacitação Profissional
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: EC148.1 - Biblioteca


  9 / 1193 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Texto completo
Texto completo
Id: biblio-1151441
Autor: Urbano, Angelina Caliane de Medeiros; Gomes, Anne Carolinne Marie dos Santos; Nascimento, Wellyson Souza do; Trigueiro, Débora Raquel Soares Guedes; Matos, Suellen Duarte de Oliveira; Lucena, Adriana Lira Rufino de.
Título: Cuidados ao idoso com doença de Alzheimer: estudo descritivo - exploratório / Care measures for older adults with Alzheimer's disease: a descriptive - exploratory study / Atención al adulto mayor con Alzheimer: estudio descriptivo - exploratorio
Fonte: Online braz. j. nurs. (Online);19(4), dez. 2020. ilus.
Idioma: en; es; pt.
Resumo: OBJETIVOS: identificar sob a ótica do enfermeiro o cuidado ao idoso com Doença de Alzheimer e qual o principal desafio para sua realização. MÉTODO: estudo descritivo-exploratório, qualitativo, realizado no período de agosto e setembro de 2017, com 15 enfermeiros atuantes na clínica médica masculina e feminina de um Hospital Escola localizado em um município do estado da Paraíba. Os dados foram coletados por meio de entrevistas e registros em notas de campo, tendo sido submetidos à Análise de Conteúdo. RESULTADOS: emergiram quatro categorias temáticas: Compreensão dos enfermeiros sobre a Doença de Alzheimer; Assistência ao idoso e à família; Ausência de capacitação; e Rejeição dos familiares diante do diagnóstico. CONCLUSÃO: os enfermeiros possuem um conhecimento limitado quanto ao cuidado do idoso com Alzheimer. Esse déficit de conhecimentos pode trazer consequências na assistência ao idoso com Alzheimer, assim como para os seus familiares.

OBJECTIVES: to identify from the perspective of the nurse the care provided to older adults with Alzheimer's Disease and what the main challenge for its realization is. METHOD: a descriptive-exploratory and qualitative study, conducted in August and September 2017, with 15 nurses working in the male and female medical clinic of a Teaching Hospital located in a municipality in the state of Paraíba. Data was collected through interviews and records in field notes, and were subjected to Content Analysis. RESULTS: four thematic categories emerged: Nurses' understanding of Alzheimer's Disease; Assistance to the older adult and the family; Lack of training; and Rejection of family members in the face of diagnosis. CONCLUSION: nurses have limited knowledge about the care of older adults with Alzheimer's Disease. This knowledge deficit can have consequences in the care of older adults with Alzheimer's Disease, as well as for their family members.

OBJETIVOS: identificar, desde la perspectiva del enfermero, la atención al adulto mayor con enfermedad de Alzheimer y cuál es el principal desafío para su implementación. MÉTODO: se trata de estudio cualitativo, descriptivo-exploratorio, realizado entre agosto y septiembre de 2017, con 15 enfermeros que trabajan en la clínica médica masculina y femenina de un Hospital Escuela ubicado en un municipio del estado de Paraíba. Los datos fueron recolectados a través de entrevistas y registros en notas de campo, y fueron sometidos a Análisis de Contenido. RESULTADOS: surgieron cuatro categorías temáticas: conocimiento de los enfermeros sobre la Enfermedad de Alzheimer; Atención al adulto mayor y a la familia; Falta de capacitación; y Rechazo de los familiares ante el diagnóstico. CONCLUSIÓN: los enfermeros tienen un conocimiento limitado sobre la atención al adulto mayor con Alzheimer. Este desconocimiento puede tener consecuencias para la atención de las personas mayores con Alzheimer, así como para sus familias.
Descritores: Saúde do Idoso
Assistência Integral à Saúde
Doença de Alzheimer/enfermagem
Assistência ao Paciente
Enfermeiras e Enfermeiros
-Família
Pesquisa Qualitativa
Capacitação Profissional
Hospitais de Ensino
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Idoso
Responsável: BR1342.1 - Biblioteca da Escola de Enfermagem BENF


  10 / 1193 LILACS  
              first record previous record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Id: lil-763923
Autor: Santos, Cheila Matos dos; Oliveira, Simone Maria Galvão.
Título: Estágio extracurricular como complemento das práticas em saúde na graduação / Extracurricular internships as complement to the practices in health in graduate courses pasantía / Extracurricular como complemento para las prácticas de salud en el pregrado
Fonte: Rev. baiana enferm;26(2), 2012.
Idioma: pt.
Resumo: O programa de estágios ?O cotidiano do SUS enquanto princípio educativo? é uma iniciativa da Secretaria da Saúdedo Estado da Bahia e da Escola Estadual de Saúde Pública, com o intuito de inserir graduandos do ensino superiorna rede estadual de saúde pública. Trata-se de um relato de experiência sobre a vivência no estágio extracurriculardo graduando de Enfermagem da Universidade Federal da Bahia, desenvolvido no período de agosto de 2010 aagosto de 2011 no Núcleo de Epidemiologia Hospitalar do Hospital Geral de Vitória da Conquista. Objetiva-seretratar a experiência vivenciada e estimular outros discentes a se envolverem em atividades similares e produziremestudos no campo. O estágio compreendeu o desenvolvimento de atividades como: educação em saúde; notificaçãoe investigação de doenças de notificação compulsória e campanhas de vacinação, proporcionando ao aluno umavisão teórico-prática ampliada no âmbito da Vigilância Epidemiológica Hospitalar.

The internship program ?The daily routine of the Unified health System (SUS) as educational principle? is an initiativeof the Department of Health of the State of Bahia and the State School of Public Health. This program aims to insertundergraduate students within the public school network. This is a practice report of a nursing undergraduatestudent from the Federal University of Bahia (UFBA) about his experience during the extracurricular internship fromAugust 2010 to August 2011 at the Epidemiology Department of the General Hospital in the municipality of Vitóriada Conquista, Bahia, Brazil. This study aims to describe this experience and to encourage other students to engagein similar activities and produce studies as well. The internship aimed at the development of activities suchas: health education; reporting and investigation of reportable diseases and vaccination campaigns, providing thestudent with an enlarged theoretical and practical view on the epidemiological Hospital Surveillance.

El programa de pasantías ?El cotidiano del SUS como principio educativo? es una iniciativa de la Secretaría de Saluddel Estado de Bahia y de la Escuela Estadual de Salud Pública, con la intención de introducir a los estudiantes depregrado de la enseñanza superior en la red estadual de salud pública. Se trata de un relato de experiencia sobrela vivencia en la pasantía extracurricular, del pregrado en Enfermería de la Universidad Federal de la Bahía,desarrollado en el período de agosto de 2010 a agosto de 2011 en el Núcleo de Epidemiología Hospitalária del HospitalGeneral de Vitória da Conquista. El objetivo es describir la experiencia vivida y estimular a otros estudiantes aparticipar en actividades similares producir estudios del campo. La pasantía comprendió el desarrollo de actividades tales como: educación para la salud, notificación e investigación de enfermedades de registro obligatorio y campañasde vacunación, proporcionando al alumno una visión teórico-práctica ampliada, en el ámbito de la VigilanciaEpidemiológica Hospitalaria.
Descritores: Apoio ao Desenvolvimento de Recursos Humanos
Sistema Único de Saúde
Educação Continuada em Enfermagem
Monitoramento Epidemiológico
-Aprendizagem Baseada em Problemas
Capacitação Profissional
Limites: Humanos
Responsável: BR342.1 - Biblioteca Universitária de Saúde



página 1 de 120 ir para página                         
   


Refinar a pesquisa
  Base de dados : Formulário avançado   

    Pesquisar no campo  
1  
2
3
 
           



Search engine: iAH v2.6 powered by WWWISIS

BIREME/OPAS/OMS - Centro Latino-Americano e do Caribe de Informação em Ciências da Saúde