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Id: biblio-845296
Autor: Shimpuku, Yoko; Madeni, Frida Elikana; Horiuchi, Shigeko; Leshabari, Sebalda Charles.
Título: Perceptional gaps among women, husbands and family members about intentions for birthplace: a cross-sectional study / Lacunas de percepção entre as mulheres, maridos e membros da família sobre intenções para local de parto: um estudo transversal / Brechas de percepción entre mujeres, maridos y familiares acerca de las intenciones de lugar del parto: un estudio transversal
Fonte: Rev. latinoam. enferm. (Online);25:e2840, 2017. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT Objective: women are more likely to give birth at a health facility when their families agree with the birthplace. However, in rural areas of Tanzania, women are often marginalized from decision-making. This study predicted birthplace intention and identified factors to reduce perceptional gaps among pregnant women, husbands and family members. Method: explanatory cross-sectional survey was conducted in three villages in North Eastern Tanzania. Participants were 138 pregnant women and their families who answered the Birth Intention Questionnaire (BIQ), measuring knowledge, attitude, perceived behavioral control, subjective norms and intention for birthplace. Descriptive analysis, ANOVA, Chi-square, and multiple linear regression was used to analyze the data. Results: the regression model showed that knowledge, perceived behavioral control, and subjective norms predicted intention for birthplace (R2 = .28). While 81% of pregnant women thought their husbands were decision-makers for their birth, only 38% of husbands and 37% of family members agreed. Pregnant women had significantly lower scores on the item “I will prepare for childbirth with my family” compared with husbands (p < .01) and other family members (p < .001). Conclusion: providing evidence-based birth preparation and reducing the identified perceptual gaps may enhance women’s intention to deliver at health facilities.

RESUME Objetivo: as mulheres são mais propensas a dar à luz em um centro de saúde quando suas famílias estão de acordo com o local de nascimento. No entanto, nas áreas rurais da Tanzânia, as mulheres são muitas vezes marginalizadas do processo de decisão. Este estudo fez previsoes de intenção para o local do parto e fatores para reduzir as lacunas de percepção entre as mulheres grávidas, seus maridos e familiares identificados. Método: estudo transversal explicativo realizado em três aldeias no nordeste da Tanzânia. Os participantes foram 138 mulheres grávidas e suas famílias que responderam ao Questionário de Intenção sobre Parto (BIQ), medindo o conhecimento, atitude, percepcão de controle comportamental, normas subjetivas e intenção para lugar de parto. Análise descritivas, ANOVA, Qui-quadrado e regressão linear múltipla foram utilizados para analisar os dados. Resultados: o modelo de regressão mostrou que o conhecimento, percepcão de controle comportamental e normas subjetivas previram intenção de lugar de parto (R2 = 0,28). Enquanto 81% das mulheres grávidas pensavam que seus maridos eram os decisores para seu parto, apenas 38% dos maridos e 37% dos membros da família concordaram. As mulheres grávidas tiveram escores significativamente mais baixos sobre o item “Vou me preparar para o parto com a minha família”, em comparação com os maridos (p < 0,01) e outros membros da família (p < 0,001). Conclusão: Proporcionar preparação para o parto baseada em evidencias e a redução das lacunas de percepção identificadas podem melhorar a intenção das mulheres para dar à luz em unidades de saúde.

RESUMEN Objetivo: las mujeres son más propensas a dar a luz en un centro de salud cuando sus familias están de acuerdo con el lugar de parto. Sin embargo, en las zonas rurales de Tanzania, las mujeres son a menudo marginadas de la toma de decisiones. Este estudio predijo la intención del lugar de parto y los factores identificados para reducir la brecha de percepción entre las mujeres embarazadas, esposos y miembros de la familia. Método: encuesta transversal explicativa llevada a cabo en tres aldeas en el noreste de Tanzania. Los participantes fueron 138 mujeres embarazadas y sus familias, que respondieron al Cuestionario sobre Intención del Parto (BIQ), que mide el conocimiento, la actitud, percepción de control del comportamiento, las normas subjetivas y la intención de lugar de parto. Se utilizaron análisis descriptivo, ANOVA, Chi-cuadrado y regresión lineal múltiple para analizar los datos. Resultados: el modelo de regresión mostró que el conocimiento, la percepción de control del comportamiento, y las normas subjetivas predijeron la intencion del lugar de parto (R2 = 0,28). Mientras que el 81% de las mujeres embarazadas pensaba que sus maridos estaban encargados de tomar decisiones para el nacimiento, sólo el 38% de los esposos y el 37% de los miembros de la familia estuvieron de acuerdo. Las mujeres embarazadas tenían puntuaciones significativamente más bajas en el tema “Me prepararé para el parto con mi familia”, en comparación con los maridos (p < 0,01) y otros miembros de la familia (p < 0,001). Conclusión: proporcionar la preparación al parto basada en la evidencia y reducir las brechas de percepción identificadas pueden mejorar intención de las mujeres a dar a luz en centros de salud.
Descritores: Mulheres/psicologia
Atitude
Família/psicologia
Parto Obstétrico
Intenção
Tocologia
-Tanzânia
Estudos Transversais
Cônjuges/psicologia
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Gravidez
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-718830
Autor: Paddick, Stella-Maria; Longdon, Anna; Gray, William K; Dotchin, Catherine; Kisoli, Aloyce; Chaote, Paul; Walker, Richard.
Título: The association between educational level and dementia in rural Tanzania / Associação entre nível educacional e demência na zona rural da Tanzânia
Fonte: Dement. neuropsychol;8(2), mar. 14.
Idioma: en.
Resumo: The majority of people with dementia worldwide live in developing countries. Studies from the developed world have reported an association between lower educational attainment and dementia, but there are few data from the developing world where literacy and educational levels are frequently much lower. In this study we assessed the association between education and dementia prevalence in a rural Tanzanian setting. METHODS: In phase I, 1198 individuals aged 70 and over were assessed using the Community Screening Instrument for Dementia (CSI-D). In phase Ii a stratified sample of those seen in phase I were fully assessed and a clinical diagnosis based on DSM-IV criteria was made where appropriate. Information regarding literacy, highest attained educational level and occupation were also collected. RESULTS: The median subject cognitive score on the CSI-D was 25.7 (IQR 22.7 to 28.0) for females and 27.7 (IQR 25.7 to 29.4) for males. This difference was significant (U=117770.0, z= -9.880, p<0.001). In both males and females a lower CSI-D subject cognitive score was significantly associated with having had no formal education (U=34866.5, z= -6.688, p<0.001, for females; U=20757.0, z= -6.278, p<0.001, for males). After adjusting for the effect of age, having no formal education was significantly associated with greater odds of having 'probable dementia' by CSI-D, as was illiteracy. Amongst those interviewed in phase II, there was no significant difference in literacy or education between those with diagnosed DSM-IV dementia and those without. CONCLUSION: In this rural Tanzanian population, we found a significant association between low levels of education and dementia by CSI-D. This relationship was not significant in cases meeting DSM-IV criteria for dementia.

A maioria das pessoas com demência no mundo vivem em países em desenvolvimento. Estudos realizados em países desenvolvidos têm relatado uma associação entre baixa escolaridade e demência, onde os níveis de alfabetização e educação são frequentemente muito mais baixos. Neste estudo avaliou-se a associação entre a educação e a prevalência de demência em um cenário rural da Tanzânia. MÉTODOS: Na fase I, 1.198 indivíduos com 70 anos ou mais foram avaliados utilizando o Instrumento de Rastreamento Comunitário para Demência (CSI-D). Na Fase II uma amostra estratificada dos pacientes avaliados na fase I foram totalmente avaliados e um diagnóstico clínico baseado em critérios do DSM-IV foi feito quando necessário. RESULTADOS: A mediana do escore cognitivo no CSI-D foi de 25,7 (IQR 22,7-28,0) para o sexo feminino e 27,7 (IQR 25,7-29,4) para o sexo masculino. Esta diferença foi significativa (U=117770,0, z= -9,880, p <0,001). Em ambos os sexos, masculino e feminino a pontuação cognitiva menor no CSI-D foi significativamente associada com ausência de educação formal (U=34866,5, z= -6,688, p <0,001, para as mulheres; U=20757,0, z= -6,278, p<0.001, para o sexo masculino). Após o ajuste para o efeito da idade, ausência de educação formal foi significativamente associada com maiores chances de ter provável demência pelo CSI-D, como foi para o analfabetismo. Entre os entrevistados na fase II, não houve diferença significativa na alfabetização ou de educação entre aqueles com ou sem diagnóstico de demência do DSM-IV. CONCLUSÃO: Nesta população da Tanzânia rural, encontramos uma significativa associação entre baixos níveis de educação e demência pelo CSI-D. Esta relação não foi significativa em casos que preencheram os critérios do DSM-IV para demência.
Descritores: Tanzânia
África
Demência
Educação
Escolaridade
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: BR15.3 - Biblioteca Emília Bustamante


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Id: biblio-972191
Autor: World Health Organization.
Título: From access to adherence: the challenges of antiretroviral treatment: studies from Botswana, Tanzania and Uganda 2006.
Fonte: s.l; World Health Organization;University of Amsterdam;Royal Tropical Institute; 2006. 299 p. ilus, tab.
Idioma: en.
Descritores: Infecções por HIV/terapia
Síndrome de Imunodeficiência Adquirida/terapia
Terapia Antirretroviral de Alta Atividade
Cooperação do Paciente
Tanzânia
Uganda
Botsuana
Limites: Seres Humanos
Responsável: CU2.1 - Centro de Gestión de la Información y el Conocimiento Dr. Luis Ernesto Giraldo
L3920


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Id: lil-616179
Autor: Febles Sanabria, Ridel.
Título: Apertura de la primera Escuela de Medicina en la isla Zanzíbar, Tanzania / The opening of the first school of Medicine in the Island of Zanzíbar, Tanzania
Fonte: Rev. medica electron;33(3), mayo-jun. 2011.
Idioma: es.
Resumo: La colaboración médica internacional es un principio insoslayable del Sistema Nacional de Salud cubano. Con el objetivo de describir la creación de la primera Escuela de Medicina en la isla de Zanzíbar, durante el curso premédico y el primer año académico de la carrera de Medicina, se realizó el presente trabajo. Se aborda la participación de profesores cubanos que iniciaron la colaboración internacionalista en la esfera de la Educación Médica Superior en este archipiélago africano. Fueron tenidas en cuenta las dificultades de infraestructura y los logros alcanzados en el desarrollo de los procesos sustantivos universitarios que cimentaron las bases de este centro universitario. Además, se resaltó el apoyo recibido por el Gobierno Revolucionario de Zanzíbar, y el impacto que produjo en la población del lugar la creación de esta Escuela de Medicina, lo que permitió estrechar aún más los lazos de amistad entre ambos pueblos, y sentar las bases para extender el programa de formación de médicos a la isla de Pemba y la apertura de una Escuela de Medicina similar en la región continental de la República Unida de Tanzania

The international collaboration is an unavoidable principle of the Cuban National Health System. We carried out this work with the objective of describing the foundation of the first School of Medicine in the Island of Zanzibar ,during the pre-medical and first academic year. We deal with the participation of Cuban professors who began the international collaboration in the sphere of High Medical Education in this African archipelago. We took into account the infrastructural difficulties and the goals achieved in the development of the main university processes founding the basis of this university centre. Besides that we highlighted the help given by the Revolutionary Government of Zanzibar, and the impact the foundation of this school of medicine had on the local population, leading to the straightening of the friendly ties among our people, and settling down the basis to extend the program of medical preparation to the island of Pemba and to found a similar School of Medicine in the continental part of the United Republic of Tanzania
Descritores: Educação Superior
Educação Médica
Faculdades de Medicina
Cooperação Internacional
-Tanzânia
Limites: Seres Humanos
Adulto
História do Século XXI
Tipo de Publ: Artigo Histórico
Responsável: CU424.1 - Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: lil-531388
Autor: Kikwilu, Emil N; Frencken, Jo E; Mulder, Jan.
Título: Barriers to the adoption of the ART approach as perceived by dental practitioners in governmental dental clinics, in Tanzania
Fonte: J. appl. oral sci;17(5):408-413, Sept.-Oct. 2009. ilus, tab.
Idioma: en.
Resumo: OBJECTIVES: This study aimed to determine the magnitude of the barriers to the practice of Atraumatic Restorative Treatment (ART) as perceived by dental practitioners working in pilot dental clinics, and determine the influence of these barriers on the practice of ART. MATERIAL AND METHODS: A validated and tested questionnaire on barriers that may hinder the practice of ART was administered to 20 practitioners working in 13 pilot clinics. Factor analysis was performed to generate barrier factors. These were patient load, management support, cost sharing, ART skills and operator opinion. The pilot clinics kept records of teeth extracted; teeth restored by conventional approach and teeth restored by ART approach. These treatment records were used to compute the percentage of ART restorations to total teeth treated, percentage of ART restorations to total teeth restored and percentage of total restorations to total teeth treated. The mean barrier scores were generated and compared to independent variables, using the t-test. The influence of barriers to ART-related dependent variables was determined using Pearson correlation coefficients. RESULTS: Mean barrier values were low, indicating low influence on ART practice. Female practitioners had higher scores on patient load than male practitioners (p = 0.003). Assistant Dental Officers had higher scores on cost sharing than Dental Therapists (p = 0.024). Practitioners working in urban clinics had higher mean scores on patient load than those who worked in rural clinics (p = 0.0008). All barrier factors were negatively correlated with ART practice indices but all had insignificant association with ART practice indices. CONCLUSION: The barriers studied were of low magnitude, with no significant impact on practice of ART in dental clinics in the pilot area.
Descritores: Atitude do Pessoal de Saúde
Tratamento Dentário Restaurador sem Trauma
Clínicas Odontológicas
Odontólogos/psicologia
Acesso aos Serviços de Saúde
Odontologia Estatal
-Competência Clínica
Custo Compartilhado de Seguro
Registros Odontológicos
Tratamento Dentário Restaurador sem Trauma/economia
Tratamento Dentário Restaurador sem Trauma/estatística & dados numéricos
Auxiliares de Odontologia/psicologia
Clínicas Odontológicas/organização & administração
Restauração Dentária Permanente/estatística & dados numéricos
Projetos Piloto
Administração da Prática Odontológica
Pacientes/estatística & dados numéricos
Serviços de Saúde Rural/estatística & dados numéricos
Inquéritos e Questionários
Tanzânia
Extração Dentária/estatística & dados numéricos
Serviços Urbanos de Saúde/estatística & dados numéricos
Carga de Trabalho
Limites: Feminino
Seres Humanos
Masculino
Tipo de Publ: Estudo Comparativo
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-529939
Autor: Costa, Fabiana R; Kellner, Alexander W. A.
Título: On two pterosaur humeri from the Tendaguru beds (Upper Jurassic, Tanzania)
Fonte: An. acad. bras. ciênc;81(4):813-818, Dec. 2009. ilus, mapas, tab.
Idioma: en.
Projeto: Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico; . Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro; . Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico.
Resumo: Jurassic African pterosaur remains are exceptionally rare and only known from the Tendaguru deposits, Upper Jurassic, Tanzania. Here we describe two right humeri of Tendaguru pterosaurs from the Humboldt University of Berlin: specimens MB.R. 2828 (cast MN 6661-V) and MB.R. 2833 (cast MN 6666-V). MB.R. 2828 consists of a three-dimensionally preserved proximal portion. The combination of the morphological features of the deltopectoral crest not observed in other pterosaurs suggests that this specimen belongs to a new dsungaripteroid taxon. MB.R. 2833 is nearly complete, and because of a long and round proximally placed deltopectoral crest it could be referred to the Archaeopterodactyloidea. It is the smallest pterosaur from Africa and one of the smallest flying reptiles ever recorded. These specimens confirm the importance of the Tendaguru deposits for the Jurassic pterosaur record. This potential, however, has to be fully explored with more field work.

Fragmentos de pterossauros africanos do Jurássico são excepcionalmente raros e conhecidos apenas dos depósitos de Tendaguru, Jurássico Superior, Tanzânia. Este estudo descreve dois úmeros direitos de pterossauros de Tendaguru depositados na Universidade Humboldt de Berlim: espécimes MB.R. 2828 (réplica MN 6661-V) e MB.R. 2833 (réplicaMN 6666-V). MB.R. 2828 consiste em uma porção proximal com preservação tridimensional. Características morfológicas combinadas da crista deltopeitoral não observadas em outros pterossauros sugerem que este espécime pertença a um novo táxon dsungaripteróide. B.R. 2833 é quase completo e, por causa da sua crista deltopeitoral extensa e arredondada, posicionada proximalmente, pode ser associado a Archaeopterodactyloidea. De qualquer forma, este é o menor pterossauro da África e um dos menores já registrados. Estes espécimes corroboram a importância dos depósitos de Tendaguru para registros de pterossauros jurássicos. Este potencial, no entanto, deve ser mais amplamente explorado com um maior número de trabalhos de campo.
Descritores: Dinossauros/anatomia & histologia
Fósseis
Úmero/anatomia & histologia
-Dinossauros/classificação
Tanzânia
Limites: Animais
Tipo de Publ: Research Support, Non-U.S. Gov't
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-503986
Autor: Kikwilu, Emil N; Frencken, Jo E; Mulder, Jan; Masalu, Joyce R.
Título: Dental practitioners' attitudes, subjective norms and intentions to practice atraumatic restorative treatment (ART) in Tanzania
Fonte: J. appl. oral sci;17(2):97-102, Mar.-Apr. 2009. tab.
Idioma: en.
Resumo: The aim of this study was to describe the attitude and subjective norm of dental practitioners towards practicing the atraumatic restorative treatment (ART) in Tanzania. A pre-tested questionnaire on attitudes and subjective norms to practice ART was mailed to all 147 dental practitioners working in the regional and district government clinics. The independent variables were: gender, working experience, qualification and ever heard of ART. The dependent variables were: attitude, subjective norm and intention to practice ART. Chi-square tests and multiple regression analysis were used to test for effects between independent and dependent variables. Significance level was set at 5 percent. A total of 138 practitioners returned completed questionnaires. More experienced dental practitioners encountered moderate social pressure than less experienced dental practitioners, who met strong social pressure (p=0.045). A total of 73.2 percent of dental practitioners felt that ART was worth introducing in Tanzania, 92.8 percent recommended ART training for all dental practitioners and 97.8 percent recommended inclusion of ART in dental curricula. Positive attitude, strong subjective norm and high intention to practice ART were recorded in 76.3 percent, 28.1 percent and 90.6 percent of the practitioners, respectively. Only subjective norm had a statistically significant influence on the intention to practice ART (p<0.0001). The results indicated that dental practitioners were willing to have ART introduced in Tanzania and had positive attitudes towards practicing this technique. Nevertheless, their intention to perform ART was strongly influenced by social pressures. Therefore, in order to have a successful introduction of ART in Tanzania, people who matter in the daily practice of dental practitioners need to accept and appraise the ART approach positively.
Descritores: Atitude do Pessoal de Saúde
Restauração Dentária Permanente/métodos
Odontólogos/psicologia
Padrões de Prática Odontológica
-Distribuição de Qui-Quadrado
Padrões de Prática Odontológica/normas
Opinião Pública
Análise de Regressão
Inquéritos e Questionários
Tanzânia
Limites: Feminino
Seres Humanos
Masculino
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-477894
Autor: Mansi, Melkzedeck P; Dickson T, Mambo; Rodríguez-Morales, Alfonso J.
Título: Influencia de la parasitemia sobre los valores de hemoglobina y anemia en niños con malaria por Plasmodium falciparum no complicada: experiencia en un Hospital de Tanzania / Influence of parasitemia on anemia and hemoglobin values in children with uncomplicated Plasmodium falciparum malaria: experience of a Hospital from Tanzania
Fonte: Rev. peru. med. exp. salud publica;24(1):27-34, ene.-mar. 2007. ilus, tab.
Idioma: es.
Resumo: Objetivos: Analizar la importancia de la parasitemia, su relación con los valores de hemoglobina y anemia en niños internados con malaria por Plasmodium falciparum no complicada, y su potencial uso como variable en la predicción de la hemoglobina y la anemia. Materiales y Métodos: Se realizó un estudio clínico epidemiológico en el Hospital de Nzega, provincia de Tabora, Tanzania entre el 2001-2005, haciendo el diagnóstico con gota gruesa y extendido para investigar la presencia de hemoparásitos. Resultados: En el período de estudio fueron evaluados 165 pacientes con una edad media de 4,1 años (61,2% <5 años). La malaria se confirmó en 87,3% de ellos (100% por P. falciparum). La densidad parasitaria media fue de nueve parásitos por cada 200 glóbulos blancos (IC95% 6,69–11,24) y su Hb 8,4 (±1,6g/dL) (82,42% con anemia). La edad y la parasitemia fueron predictores significativos de la anemia (F=13,622; p<0,001), teniendo mayor importancia la parasitemia (p=0,001) que la edad (p=0,014). Conclusión: El nivel de parasitemia de P. falciparum se asocia significativamente con menores niveles de hemoglobina en niños.

Objectives: In this work parasitemia importance, relation with hemoglobin values and anemia in hospitalized children with uncomplicated falciparum malaria, and its potential use as prediction variable for anemia and hemoglobin values are analyzed. Materials and methods: A clinical study of malaria at Nzega Hospital, Tabora province, Tanzania between 2001-2005, performing thick and thin smears to evaluate hemoparasites was made. Results: In the study period 165 patients were evaluated, mean age of 4,1 y-old (61,2% <5 y-old). Malaria was confirmed in 87,3% (100% due to P. falciparum). Mean parasitemia was 9 parasites/200 white blood cells (95%CI 6,69-11,.24) and Hb 8,4 (±1,6 g/dL) (82,42% with anemia). Age and parasitemia were significant predictors of anemia (F=13,622; p<0,001), being most important the parasitemia (p=0,001) than age (p=0,014). Conclusion: Parasitemia level of P.falciparum it is significantly associate with smaller levels of hemoglobin in children.
Descritores: Anemia
Malária
Parasitemia
Plasmodium falciparum
-Tanzânia
Responsável: PE14.1 - Biblioteca de la Sede Central


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: lil-441278
Autor: Stothard, J. R; Mook, P; Mgeni, A. F; Khamis, I. S; Khamis, A. N; Rollinson, D.
Título: Control of urinary schistosomiasis on Zanzibar (Unguja Island): a pilot evaluation of the educational impact of the Juma na Kichocho health booklet within primary schools
Fonte: Mem. Inst. Oswaldo Cruz;101(supl.1):119-124, Oct. 2006. tab, graf.
Idioma: en.
Projeto: The Health Foundation.
Resumo: To improve health education within primary schools, the health education booklet Juma na kichocho was evaluated during a study within 5 schools using key-informant questionnaires that recorded children's knowledge and attitude (KA) towards schistosomiasis before and after daily structured-use of booklets. A total of 229 schoolchildren (114 boys : 115 girls) of between 11 and 15 years of age were interviewed and re-assessed after a working school week. Existing and putative booklet-induced changes in KA scores for schistosomiasis were compared directly against equivalent KA scores for malaria. In total 47.4 percent of children were already aware that schistosomiasis was a water-borne disease while only 10.5 percent knew of its exact aetiology; after booklet intervention these levels increased to 54.6 and 15.7 percent, respectively. The majority of children still failed, however, to realise that re-infection could take place soon after treatment. While a positive increase was observed for children's total KA questionnaire scores for both malaria and schistosomiasis after booklet intervention, these were not statistically significant. In the context of control, further educational efforts are needed to promote and guide behavioural change, especially in relation to reduction of environmental water contact.
Descritores: Água Doce/parasitologia
Conhecimentos, Atitudes e Prática em Saúde
Educação em Saúde/métodos
Folhetos
Serviços de Saúde Escolar
Esquistossomose Urinária/prevenção & controle
-Projetos Piloto
Inquéritos e Questionários
Tanzânia
Limites: Adolescente
Criança
Feminino
Seres Humanos
Masculino
Tipo de Publ: Estudo Comparativo
Estudos de Avaliação
Research Support, Non-U.S. Gov't
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-333615
Autor: Latham, Michael C; Ash, Deborah; Ndossi, Godwin; Mehansho, Haile; Tatala, Simon.
Título: Micronutrient dietary supplements--a new fourth approach
Fonte: Arch. latinoam. nutr;51(1,supl.1):37-41, mar. 2001.
Idioma: en.
Resumo: Currently the three main widely used strategies to control micronutrient deficiencies are food diversification, fortification, and consumption of medicinal supplements. In Tanzania a fourth strategy has been evaluated in school children, and is to be studied in pregnant and lactating women. The dietary supplement comes in the form of a powder used to prepare a fruit flavored drink. Children consumed for six months 25 grams per school day attended, the powder being added to 200 ml of water. The dietary supplement provides between 40 and 100 percent of the RDA of 10 micronutrients, which includes iron, vitamin A and iodine. Unlike medicinal supplements it provides the multiple vitamins and minerals in physiologic, not megadoses. In a well conducted randomized double blind placebo controlled trial, a dietary supplement in the form of a fortified powder fruit drink produced statistically significant differences not only in vitamin A and iron status, but also in the growth of young school age children.
Descritores: Suplementos Nutricionais
Micronutrientes
-Bebidas
Deficiências Nutricionais/prevenção & controle
Método Duplo-Cego
Tanzânia
Limites: Criança
Seres Humanos
Tipo de Publ: Research Support, Non-U.S. Gov't
Responsável: BR1.1 - BIREME



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