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Id: lil-604520
Autor: Guerra, Luiz Guilherme Gomes Cardim; Silva, Maria Teresa Araujo.
Título: Learning processes and the neural analysis of conditioning
Fonte: Psychol. neurosci. (Impr.);3(2):195-208, July-Dec. 2010.
Idioma: en.
Resumo: Classical and operant conditioning principles, such as the behavioral discrepancy-derived assumption that reinforcement always selects antecedent stimulus and response relations, have been studied at the neural level, mainly by observing the strengthening of neuronal responses or synaptic connections. A review of the literature on the neural basis of behavior provided extensive scientific data that indicate a synthesis between the two conditioning processes based mainly on stimulus control in learning tasks. The resulting analysis revealed the following aspects. Dopamine acts as a behavioral discrepancy signal in the midbrain pathway of positive reinforcement, leading toward the nucleus accumbens. Dopamine modulates both types of conditioning in the Aplysia mollusk and in mammals. In vivo and in vitro mollusk preparations show convergence of both types of conditioning in the same motor neuron. Frontal cortical neurons are involved in behavioral discrimination in reversal and extinction procedures, and these neurons preferentially deliver glutamate through conditioned stimulus or discriminative stimulus pathways. Discriminative neural responses can reliably precede operant movements and can also be common to stimuli that share complex symbolic relations. The present article discusses convergent and divergent points between conditioning paradigms at the neural level of analysis to advance our knowledge on reinforcement
Responsável: BR85.1 - Biblioteca Dante Moreira Leite


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Id: lil-692521
Autor: Gandarillas, Miguel Angel.
Título: Psychosocial correlates of peripheral vegetative activity and coordination / Aspectos psicossociais relacionados à atividade vegetativa periférica e coordenação
Fonte: Aletheia(35/36):211-230, dez. 2011. ilus, tab.
Idioma: pt.
Resumo: O presente estudo examinou a relação entre aspectos psicossociais e padrões de reação fisiológica (frequência cardíaca, pressão arterial, condução cutânea e medidas respiratórias) para quatro tipos de contingências operantes (recompensa, extinção, punição e evitação) registrados durante um teste de computador em uma amostra de 32 calouros universitários holandeses. Práticas educativas parentais (cuidado, controle e proteção), variáveis familiares, sociodemográficas e o significado emocional foram utilizados como preditores de reações fisiológicas. Como medidas de coordenação vegetativa foram comparados os coeficientes entre medidas fisiológicas com máxima correlação. Os resultados confirmam a relevância de práticas educativas parentais no desenvolvimento da ativação autônoma do adulto, em especial o papel do cuidado. Dentre os preditores sociodemográficos, a renda familiar foi o mais relevante. As atitudes dos sujeitos em relação às emoções positivas e negativas também aparecem relacionadas a índices fisiológicos de coordenação cardiovascular. Os sujeitos classificam-se em dois tipos de coordenação vegetativos ligados a características psicossociais

The present study examines psychosocial correlates of physiological reaction patterns (heart rate, blood pressure, skin conductance, and respiratory measures) to four types of operant contingencies (reward, extinction, punishment, and avoidance) recorded during a computer test to a sample of 32 Dutch university freshmen. Child-rearing factors (Warmth, Control, and Protection), family and demographic variables, and affective meanings of emotions were used as predictors of physiological reactions. As measures of vegetative coordination, maximum cross-correlation coefficients between physiological measures were used and compared. Results support the relevance of child-rearing practices in the development of adult autonomic activation, in particular the role of parental Warmth. Among socio-demographic predictors, family income was most relevant. Subjects´ attitudes towards negative and positive emotions also appear related to physiological indices of cardiovascular coordination. Subjects fell into two vegetative coordination types linked to psychosocial characteristics
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Id: lil-772584
Autor: Ferraz, Myrna Campos; Matos, André Vicente Ruiz de; Teixeira, Carlos Roberto; Miranda, Bruna Silva; Francelino, Lygia Karla Sanches; Santos, Talifa Fausto da Motta; Oba, Eunice.
Título: The use of operant instrumental conditioning with positive reinforcement for collection of saliva from marmosets (callithrix jacchus) for research purposes
Fonte: Rev. etol. (Online);12(1/2):25-28, Dec. 2013. ilus.
Idioma: en.
Projeto: São Paulo Research Foundation (FAPESP).
Resumo: In order to improve the welfare of captive wild animals used in research, it is necessary to apply methods that minimize the stress to which the animals are constantly subjected. Stress produces physiological changes that may interfere with the results of laboratory experiments, and voluntary cooperation through learning may minimize the anxiety experienced by laboratory animals. It is therefore important to develop non-invasive methods for the collection of biological samples and the performance of laboratory exams. The aim of this study was to train common marmosets (Callithrix jacchus) for the collection of saliva samples. Instrumental operant conditioning with positive reinforcement (reward) was applied to 24 adult marmosets of both genders. All animals were satisfactorily conditioned for the rapid and effective collection of saliva samples.

Para que haja uma melhora no bem-estar de animais silvestres utilizados em pesquisa é necessário o emprego de técnicas que reduzam os efeitos estressantes, aos quais os animais são constantemente submetidos. Sabemos que o estresse pode ocasionar alterações fisiológicas podendo alterar os resultados de um experimento e que a cooperação voluntária obtida através do aprendizado pode minimizar sensações de ansiedade vivida por animais mantidos em laboratório. Sendo assim, a busca de métodos não-invasivos para a coleta de material biológico e exames laboratoriais é de grande importância. O objetivo do presente estudo foi condicionar um grupo de primatas Callithrix jacchus para coletas de saliva com finalidade de pesquisa. Para tanto utilizamos a técnica do condicionamento operante com auxílio instrumental e reforço positivo (recompensa) em 24 saguis adultos, de ambos os sexos. Segundo as condições deste estudo, o condicionamento para coleta de saliva foi realizado de forma satisfatória, rápida e eficiente demonstrando que a utilização do método de condicionamento instrumental com recompensa nesta espécie pode ser efetuado com sucesso.
Responsável: BR85.1 - Biblioteca Dante Moreira Leite


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Id: lil-770355
Autor: Costa, Sandra Regina Santana; Duqueviz, Barbara Cristina; Pedroza, Regina Lúcia Sucupira.
Título: Tecnologias digitais como instrumentos mediadores da aprendizagem dos nativos digitais / Digital technologies as mediating tools of digital natives' learning / Tecnologías Digitales como herramientas mediadoras de aprendizaje de los nativos digitales
Fonte: Psicol. esc. educ;19(3):603-610, set.-dez. 2015.
Idioma: pt.
Resumo: Neste artigo, temos como objetivo discutir a utilização das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação - TDIC - como instrumentos mediadores da aprendizagem dos nativos digitais, levando em consideração as mudanças nas interações sociais na sociedade contemporânea que contribuem para a constituição da subjetividade desses jovens. Apoiamo-nos, para tanto, em autores como Buckingham (2009, 2010), Delors (1998), Franco (2013), Koutropoulos (2011), Palfrey e Gasser (2011), Rossato (2014) e Vygotsky (1930, 1934/2001), entre outros, para fundamentar este estudo bibliográfico. As TDIC são instrumentos mediadores da aprendizagem, principalmente no que diz respeito ao conhecer e ao fazer, e, também, para acessar a cultura tecnopopular, embora tal potencialidade seja pouco utilizada na escola.

In this article, we aim to discuss the use of Digital Information and Communication Technologies-DICT- asmediating tools of digital natives' learning, taking into account the changes in social interactions in contemporary society that contribute to the constitution of these youngsters' subjectivity. We rely, therefore, on authors such as Buckingham (2009, 2010), Delors (1998), Franco (2013), Koutropoulos (2011), Palfrey e Gasser (2011), Rossato (2014), and Vygotsky (1930, 1934/2001), among others, to support this bibliographical study.The DICT are mediating-tools of learning, especially related to learn how to know and learn how to do, as well as to access the technopopular culture, although this potential is not widely used at school.

En este artículo, nos proponemos analizar el uso de lãs Tecnologías Digitales de La Información y laComunicación - TDIC - como herramientas mediadoras de aprendizaje de los nativos digitales, teniendo em cuenta los câmbios em lãs interacciones sociales em la sociedad contemporánea que contribuyen a La constitución de La subjetividad en estos jóvenes. Nos basamos en autores como Buckingham (2009, 2010), Delors e cols. (1998), Franco (2013), Koutropoulos (2011), Palfrey y Gasser (2011), Rossato (2014) y Vygotsky (1930, 1934/2001), entre otros, para apoyar este estudio bibliográfico. Las TDIC son herramientas mediadoras de aprendizaje, especialmente com respecto al saber y al hacer, y, también para accesar la cultura tecnopopular, aunque este potencial este subutilizado em la escuela.
Responsável: BR27.1 - Biblioteca do Campus II


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Id: lil-718339
Autor: Moreno, Antonio M; Varella, André A. B.; Canovas, Daniela S; Postalli, Lídia M. M; Ventura, Dora Fix; Souza, Deisy G. de.
Título: Assessing restricted stimulus control in typically developing preschool children and bees (Melipona quadrifasciata)
Fonte: Psychol. neurosci. (Impr.);7(2):207-220, Jan.-June 2014. ilus, graf, tab.
Idioma: en.
Projeto: Sao Paulo Research Foundation; . CNPq; . São Paulo Research Foundation.
Resumo: This study established a simple simultaneous discrimination between a pair of two-element compound visual stimuli in children (Experiment 1) and bees (Melipona quadrifasciata, Experiment 2). The contingencies required discriminative control by the compound and the question was whether the accurate stimulus control reached at this level would hold for each individual element of the compound. After baseline reached stability, probe trials assessed stimulus control by each single element of both S+ and S-. Average data showed that children (Exp. 1) tended to show stimulus control by a single element of the S+ compound. In Experiment 2 three of four bees showed stimulus control by both elements of S+ and did not respond or responded only infrequently to the elements of the S-. The children's decline in discrimination accuracy in probe trials, along with its maintenance during the baseline, replicated previous findings showing the development of restricted stimulus control (RSC). The precise stimulus control shown by the bees indicated that all elements correlated with reinforcement acquired stimulus control over their behavior; this confirms the extensive literature on visual discriminative learning in bees, but due to the small number of subjects it is premature to say that bees do not develop RSC...
Responsável: BR85.1 - Biblioteca Dante Moreira Leite


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Id: lil-671554
Autor: Bueno, José Lino de Oliveira; Judice-Daher, Danielle Marcilio; Tavares, Tatiane Ferreira.
Título: Role of the amygdala in the reinforcement omission effect
Fonte: Psychol. neurosci. (Impr.);5(2):265-273, July-Dec. 2012. ilus.
Idioma: en.
Resumo: The reinforcement omission effect (ROE) has been attributed to both motivational and attentional consequences of surprising reinforcement omission. Recent evidence suggests that the basolateral complex of the amygdala is involved in motivational components related to reinforcement value, whereas the central nucleus of the amygdala is involved in the processing of the attentional consequences of surprise. This study was designed to verify whether the mechanisms involved in the ROE depend on the integrity of either the basolateral amygdala complex or central nucleus of the amygdala. The ROE was evaluated in rats with lesions of either the central nucleus or basolateral complex of the amygdala and trained on a fixed-interval schedule procedure (Experiment 1) and fixed-interval with limited hold signaled schedule procedure (Experiment 2). The results of Experiment 1 showed that sham-operated rats and rats with lesions of either the central nucleus or basolateral area displayed the ROE. In contrast, in Experiment 2, subjects with lesions of the central nucleus or basolateral complex of the amygdala exhibited a smaller ROE compared with sham-operated subjects. Thus, the effects of selective lesions of amygdala subregions on the ROE in rats depended on the training procedure. Furthermore, the absence of differences between the lesioned groups in either experiment did not allow the dissociation of attentional or motivational components of the ROE with functions of specific areas of the amygdala. Thus, results did not show a functional double-dissociation between the central nucleus and basolateral area in the ROE.
Responsável: BR85.1 - Biblioteca Dante Moreira Leite


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Souza, Deisy das Graças de
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Id: lil-654435
Autor: Ribeiro, Thais Arantes; Huziwara, Edson Massayuki; Montagnoli, Tathianna Amorim Souza; Souza, Deisy das Graças de.
Título: Discriminated conditioned suppression in rats
Fonte: Psychol. neurosci. (Impr.);5(1):97-104, Jan.-June 2012. ilus, graf.
Idioma: en.
Resumo: This experiment evaluated the effects of superimposing the Estes-Skinner Conditioned Emotional Response (CER) procedure on one of two components of a multiple schedule. The question was whether CER conditioning occurred under contextual control. The procedure had four experimental phases: (1) baseline of operant responding under a two-component multiple schedule (mult VI 30 VI 30), one component correlated with the house light on and the other correlated with the house light off (light/dark components), (2) introduction of tone-shock pairings during the light component only, (3) return to baseline contingencies, and (4) reintroduction of the tone (but not shock) in the light component. Three Wistar rats showed robust suppression of responding in the light component, and the suppression also partially generalized to the dark component. The suppression was stronger during the pre-aversive stimulus than during the intervals immediately before and after its presentation. Responding partially recovered under baseline contingencies, but response rates remained lower in the light component than in the dark component. Thus, under the present experimental conditions, the context in which CER conditioning occurred (i.e., the house light-illuminated chamber) also produced conditioned suppression, and contextual control of suppressed responding generalized to another context, one that shared some but not all elements of the first context (i.e., the same chamber not illuminated by a house light). These results have direct implications for our understanding of emotional conditioning produced in the laboratory and for analysis of related phenomena addressed in the clinic.
Responsável: BR85.1 - Biblioteca Dante Moreira Leite


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Id: lil-635241
Autor: Ortiz, Gerardo; González, Víctor.
Título: Efecto de dos tipos de descripciones precontacto sobre la ejecución instrumental y descripciones poscontacto en tareas de igualación de la muestra / Effect of two types of pre-contact descriptions on the instrumental performance and post-contact description on matching to sample tasks / Efeito de dois tipos de descrições: pré-contato sobre o desempenho instrumental e pós-contato em tarefas de igualação da amostra
Fonte: Acta colomb. psicol;13(1):115-126, jun. 2010. ilus, tab.
Idioma: es.
Resumo: Se evaluaron los efectos de dos diferentes tipos de descripción precontacto (i. e. descripciones que pueden adquirir una función instruccional: a) una específica pertinente (EP) de los componentes situación de estímulo (SE), respuesta (R) y consecuencia (C) y, b) otra que muestra variantes de la forma incorrecta y correcta de ejecutar la tarea (IC). Utilizando una tarea de igualación de la muestra de primer orden, 24 estudiantes universitarios fueron asignados a uno de los seis grupos que se diferenciaron por el tipo de instrucción (EP o IC) y la retroalimentación recibida (continua, acumulada o ausente). Los participantes que recibieron instrucciones de tipo EP obtuvieron mejores resultados en una prueba de transferencia, independientemente de la retroalimentación recibida, excepto para el grupo IC con retroalimentación acumulada. Se discuten los resultados en términos de los factores que facilitan a las descripciones precontacto la adquisición de una función instruccional.

The effects of different kinds of pre-contact descriptions were assessed: a) one specific and pertinent (EP) in the situation components of the stimulus (SE), Response (R), and Consequences (C); and b) one that shows variations about the correct and incorrect ways to perform the experimental task (IC). Using a first order matching-to-sample task, 24 undergraduate students were assigned to one of the six experimental groups that differed on the type of pre-contact description (EP or IC) and received feedback (continuous, accumulated or absent). Participants that received EP pre-contact descriptions showed better results in a transference test, independent of the feedback received, except for the IC group with accumulated feedback. Results are discussed in terms of the factors that allow a pre-contact description to acquire an instructional function.

Os efeitos de dois diferentes tipos de descrição pré-contato (descrições que podem adquirir uma função de instrução): a. uma específica própria (EP) dos componentes seguintes: situação de estímulo (SE), resposta (R) e conseqüência (C). b. Outra que mostra variantes da maneira incorreta ou correta de executar a tarefa (IC). Utilizando uma tarefa de igualação da amostra de primeira ordem, 24 alunos foram divididos em seis grupos, que diferiam pelo tipo de instrução (EP ou II) e pela realimentação recebida (contínua, cumulativa ou ausente). Os participantes instruídos no tipo EP alcançaram melhor desempenho em um teste de transferência, independentemente da realimentação recebida, exceto para o grupo IC, que recebeu realimentação cumulativa. Os resultados são discutidos em quanto aos fatores que facilitam a aquisição da função instrutiva às descrições pré-contato.
Responsável: CO332 - Facultad de Medicina


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Id: lil-635228
Autor: Pérez Manrique, Tiberio; Díaz Barbosa, Javier Hernán; Pulido Vega, Juan Camilo.
Título: Contraste conductual en operantes relacionales con participantes humanos / Behavioral contrast in relational operants with human participants / Contraste comportamental em operantes relacionais com participantes humanos
Fonte: Acta colomb. psicol;12(2):115-126, jun. 2009. tab.
Idioma: es.
Resumo: El contraste conductual es un fenómeno característico de los programas múltiples con operantes típicas de la clase presión de palanca o picoteo de la tecla, documentado ampliamente en animales. Recientemente, se han desarrollado procedimientos como los de discriminación condicional que podrían ser aplicables al estudio del contraste con operantes relacionales. Esta investigación tuvo como propósito determinar si el contraste conductual se presenta cuando se trabaja con este tipo de operantes; seis estudiantes de bachillerato, quienes participaron voluntariamente y no recibieron más paga que la dispuesta por las contingencias del programa, se expusieron a un programa múltiple de 100 ensayos por componente, al cabo de los cuales se realizó una prueba con relaciones derivadas y sin refuerzo asociado a cada elección. Analizando la razón de elección por componente del Experimento 1, se encontró contraste positivo en los tres participantes y en la prueba relacional se evidenció transferencia de las preferencias en los participantes 1 y 2; en el Experimento 2 se encontró inducción negativa en los tres participantes y en la prueba de trasferencia se evidenció inducción negativa en menor grado. Se concluye de este experimento, que el cambio en las contingencias se puede colocar bajo control contextual a la manera de un marco relacional.

Behavioral contrast is a phenomenon which characterizes multiple programs with common operants such as lever pressures or key pecks. It must be pointed out that behavioral contrast is widely documented in animals. Recently, different procedures have been developed which might be applied to the study of behavioral contrast with relational operants (i.e., conditional discrimination). The purpose of this research was to determine whether behavioral contrast takes place when working with this type of operants. Six high school students, who volunteered to participate and did not receive any other payment than the one arranged by the contingencies of the reinforcement schedule were exposed to a multiple program of 100 trials per component. After this procedure, a test consisting of derivative relations without reinforcement associated to each choice was carried out. When analyzing the reason for choice by component in Experiment 1, a positive contrast in the three participants was found and in the relational test, transference of preference was evidenced in participants 1 and 2. In Experiment 2, negative induction was found in the three participants and in the transference test, a lower degree of negative induction was evidenced. The conclusion drawn from this experiment is that change in the contingencies can be placed under contextual control in the manner of a relational framework.

O contraste comportamental é um fenômeno característico dos diversos programas com operantes típicas da classe de pressão de alavanca ou golpe da tecla, amplamente documentados em animais. Recentemente, têm sido desenvolvidos alguns procedimentos, como discriminação condicional, que poderiam usar-se no estudo do contraste com operantes relacionais. O objetivo desta pesquisa foi determinar se o contraste de comportamento ocorre quando se trabalha com este tipo de operante. Seis estudantes do ensino médio que participaram de forma voluntária e não receberam mais remuneração do que o previsto pelas contingências do programa, expostos a um programa múltiplo de 100 testes por componente. Depois foi aplicado um teste com relações derivadas e sem reforço associado a cada escolha. Ao analisar a relação da escolha por componente no Experimento 1, se achou contraste positivo nos três participantes; no teste relacional achou-se transferência das preferência nos participantes 1 e 2. No Experimento 2 foi encontrada indução negativa nos três participantes; no teste de transferência mostrou indução negativa em menor grau. Conclui-se desta experiência que a mudança nas contingências pode ter-se sob controle contextual na forma de um quadro relacional.
Responsável: CO332 - Facultad de Medicina


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Id: lil-598168
Autor: Delage, Paulo Elias Gotardelo Audebert; Carvalho Neto, Marcus Bentes de.
Título: Um modo alternativo de construir um operante: a aprendizagem recombinativa / An alternative model of operant teaching: the recombinative learning
Fonte: Psicol. pesq;4(1):50-56, jun. 2010. ilus.
Idioma: pt.
Resumo: Analistas do comportamento consideram a modelagem o procedimento de construção de repertórios comportamentais por excelência. Contudo, existem outras formas de se instalar uma nova resposta complexa sem a necessidade da construção gradual e direta do repertório final. O presente trabalho apresenta um modelo de recombinação espontânea (aprendizagem recombinativa ou generativa) de repertórios previamente estabelecidos de modo independente (não diretamente treinados). Tal modelo foi aqui utilizado para tentar instalar a cadeia de respostas: (a) subir em uma caixa e (b) puxar uma corrente, executada por um rato albino (Rattus norvegicus). Discutem-se as características de cada tipo de aprendizagem (modelagem e recombinativa), bem como as implicações do modelo ora apresentado para a compreensão ontogenética de padrões comportamentais chamados de criativos ou originais.

Behavior Analysts have considered shaping as the very most important behavioral teaching technique. Nevertheless, there are other different ways of installing a new complex response without necessarily teaching the final response in a direct and step-by-step way. The present paper presents a model of spontaneous recombination (recombinative or generative learning) of responses previously and independently taught (not directly trained). This model was used here to install a response chain: (a) step up in a box and (b) pull a chain, by a albinic rat (Rattus norvegicus). It also discusses the characteristics of each kind of learning (shaping and recombinative), as well as the implications of the model presented for understanding ontogenetic behavioral patterns called creative or original.
Responsável: BR1338.1 - Biblioteca Central Prof. Eurico Back



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