Base de dados : LILACS
Pesquisa : SP1.001.007 [Categoria DeCS]
Referências encontradas : 807 [refinar]
Mostrando: 1 .. 10   no formato [Longo]

página 1 de 81 ir para página                         

  1 / 807 LILACS  
              next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Saúde Pública
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Id: biblio-830852
Autor: Monteiro, Rosana Batista.
Título: Educação permanente em saúde e as Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação das relações étnico-raciais e para ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana / Permanent health education and National Curriculum Guidelines to the education of ethnic-racial relations and teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture
Fonte: Saúde Soc;25(3):524-534, jul.-set. 2016. tab.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo Este texto é um ensaio sobre algumas contribuições que o curso de especialização em Saúde da Mulher Negra pode ter produzido para a abordagem dos conteúdos relacionados nas Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Africana, bem como em atenção à Política Nacional de Saúde Integral da População Negra, com destaque para a educação permanente. A partir de breve contextualização sobre o debate no campo das relações raciais e ações afirmativas no Brasil passamos a apresentar a organização e funcionamento do curso, destacando seus objetivos, conteúdos, estratégias. Com foco nos profissionais da saúde, o curso contou com significativa presença de profissionais da educação básica pública, municipal e estadual, das cidades de São Luís e Pinheiro, no Maranhão, implicando a discussão do tema saúde da população negra (especialmente da mulher negra) no âmbito da escola. O curso propiciou a elaboração de projetos de pesquisa relacionados diretamente com o atendimento à saúde de mulheres negras e sua relação com processos formativos de profissionais da área da saúde, bem como educação escolar e saúde de mulheres negras. Pode-se concluir, ainda que provisoriamente, que o curso, na perspectiva da educação permanente, resultou em estratégia eficaz para o desenvolvimento de conteúdos relacionados às DCNERER e, especialmente, de viabilização de implementação da Política Nacional de Saúde Integral da População Negra, realizadas ou desencadeadas nos serviços de saúde pelos cursistas.

Abstract This text is an essay about the contributions that the Black Woman's Health specialization course as a strategy of Permanent Education can have produced to the approach of the contents related in the National Curriculum Guidelines to the Education of ethnic-racial relations and teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture as also attending to the National Policy for Integrated Health of the Black Population. From a brief background on the field of racial relations and affirmative actions in Brazil, we present the course organization and functioning, highlighting its objectives, contents, strategies. Focusing on health professionals, the course was attended by professionals from basic education, from the cities São Luis and Pinheiro, in the state of Maranhão, Brazil, implying the discussion of the theme black population (especially black women) health, in the context of health and school services. Although few participants have completed their papers, we observed that the course led to the development of research projects directly related to the black women health care and to health professionals' education and formative processes. It can be concluded, even temporarily, that the papers reveal that the course, from the perspective of lifelong learning, resulted in an effective strategy for studying the content related to DCNERER and the conditions of the attendance offered to black women in health services, and also the propositions of strategies and actions involved in the implementing process of National Policy for Integrated Health of the Black Population.
Responsável: BR1.1 - BIREME


  2 / 807 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Id: lil-503328
Autor: Tejedor-Tejedor, Francisco Javier; González-González, Salvador Guillermo.
Título: Estrategias atencionales y rendimiento académico en estudiantes de secundaria / Attentional strategies and academic achievement in secondary education
Fonte: Rev. latinoam. psicol;40(1):123-132, mar. 2008.
Idioma: es.
Resumo: Este trabajo tenía como objetivos comprobar la relación entre variables atencionales y rendimiento académico en la Educación Secundaria Obligatoria y averiguar si el uso de estrategias atencionales varía en función de la edad, grado académico o género de los alumnos. Se aplicó la Escala de Estrategias de Aprendizaje (ACRA) a una muestra de 602 sujetos, y serecogieron sus notas finales en junio. Los resultados confirman que las variables atencionales exploración, subrayado lineal, fragmentación y atención, son las que parecen influir más en el rendimiento académico. El análisis correlacional señala un ligero decremento en el uso de lasestrategias atencionales a lo largo de esta etapa educativa; y las comparaciones por género,indican que las chicas las utilizan más frecuentemente.

The objective of this work was to verify the relation between attention variables and academic performance in Compulsory Secondary Education, and to find out if the use of thesestrategies varies with student's age, academic level or gender. Using a sample of 602 Compulsory Secondary Education students, the ACRA learning strategies scale was applied.Year-end marks were gathered in June. Results confirm that attention variables - exploration, lineal underline, fragmentation and attention - are those which more directly influence inacademic performance. Insofar as frequency of use of techniques and attention strategies are concerned, negative correlations with age could indicate a slight decrease in their use during this educational stage; gender comparisons would indicate girls use them more frequently thanboys.
Responsável: CO621.1 - Departamento de Biblioteca


  3 / 807 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Saúde Pública
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Id: biblio-830873
Autor: Mafra, Rogério Luís Pereira; Pereira, Ediléa Dutra; Varga, István van Deursen; Mafra, Welma Cristina Barbosa.
Título: Aspectos de gênero e vulnerabilidade ao HIV/aids entre usuários de dois dos Serviços de Atendimento Especializado em DST/aids de São Luís, Maranhão / Aspects of gender and vulnerability to HIV/AIDS among users of two of specialized services assistance in DST/AIDS of São Luís, Maranhão, Brazil
Fonte: Saúde Soc;25(3):641-651, jul.-set. 2016. tab, graf.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo Foram pesquisados os fatores que contribuem para a vulnerabilidade de homens e mulheres que vivem com HIV/aids, usuários dos Serviços de Atendimento Especializado (SAE) em DST/aids, se examinando as diferenças sociodemográficas e epidemiológicas, além de seu acolhimento e acesso ao diagnóstico e tratamento. Realizou-se um estudo observacional, descritivo e de corte transversal, em que foram entrevistados 248 indivíduos, entre outubro e dezembro de 2007. Para análise, empregou-se o teste do qui-quadrado de Pearson e a análise multivariada através da técnica CHAID (nível de significância de 5%), observando-se as variações por sexo. Percebeu-se que alguns elementos de ordem individual, social e programática, incluindo questões de gênero, contribuíram de maneira significativa para a vulnerabilidade dos entrevistados. Observaram-se importantes diferenças entre homens e mulheres, considerando: emprego e renda, total de parcerias e uso de preservativo. A forma de acolhimento e acesso ao diagnóstico e tratamento nos SAE se apresentou como um elemento de incremento de vulnerabilidade, por não promover um atendimento integral aos usuários. Identificaram-se, ainda, aspectos de vulnerabilidade diferencial no grupo das mulheres em relação ao "uso do preservativo após o diagnóstico", associado ao tipo de parceria (fixa ou não) e ao "entendimento do que lhe diz o infectologista durante as consultas", o qual esteve relacionado diretamente ao tempo de atendimento no SAE. Nesse sentido, um caminho para a diminuição da vulnerabilidade perpassa pela busca da equidade de gênero e de etnia, com vista à melhoria da qualidade de vida das pessoas.

Abstract We examine factors that contribute to the vulnerability of men and women living with HIV/AIDS, users of the Serviço de Atendimento Especializado em DST/AIDS (SAE), examining demographic and epidemiological differences as well as their reception and access to diagnosis and treatment. We conducted an observational, descriptive and cross-sectional study, in which 248 individuals were interviewed between October and December of 2007. We applied the chi-square test and multivariate analysis by CHAID technique (significance level of 5%). We established a classification by sex. We felt that some elements of an individual, programmatic and social level, including gender, contributed significantly to the vulnerability of the respondents. We observed substantial differences between men and women, considering: employment and income, total partners and condom use. The manner of shelter and access to diagnosis and treatment in the SAE is presented as an element of increased vulnerability, for not promoting a comprehensive service to the users. We identified aspects of differential vulnerability of women in the group over the "condom use after diagnosis", associated with the type of partnership (steady or not) and "understanding of what it is been saidduring the consultations", which was directly related to service time at SAE. In this sense, a way to reduce vulnerability pervades the pursuit of gender equity, ethnicity, to improve the quality of life.
Responsável: BR1.1 - BIREME


  4 / 807 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Saúde Pública
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Id: biblio-830862
Autor: Varga, István van Deursen; Cardoso, Raimundo Luís Silva.
Título: Controle da hipertensão arterial sistêmica na população negra no Maranhão: problemas e desafios / Systemic hypertension control in black population in Maranhão, Brazil: problems and challenges
Fonte: Saúde Soc;25(3):664-671, jul.-set. 2016.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo Apresentamos e discutimos as circunstâncias da construção e uma parte do impacto entre profissionais e gestores de serviços de saúde e entre movimentos sociais, no Maranhão, de um texto elaborado por integrantes do Núcleo de Extensão e Pesquisa com Populações e Comunidades Rurais, Negras Quilombolas e Indígenas (NuRuNI), do Programa de Pós-Graduação em Saúde e Ambiente (PPGSA), da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), sobre problemas identificados no controle da hipertensão arterial entre negros e sobre os desafios para a efetiva implementação e operacionalização da Política Nacional de Saúde Integral da População Negra no estado. A necessidade de nossa mobilização para elaboração deste texto (cujo objetivo foi o de alertar autoridades e operadores do Sistema Único de Saúde, bem como militantes de movimentos sociais, sobre a importância e a gravidade desses problemas, uma vez que se trata da nosologia de maior prevalência no estado e no país, e das que acarretam maior número de sequelas e nosologias secundárias graves) e para intervenção no contexto das políticas de saúde no estado nos foi evidenciada em decorrência de aulas ministradas, sobre o assunto, durante o Curso de Especialização em Saúde da Mulher Negra, promovido pelo NuRuNI/PPGSA/UFMA, com apoio da Coordenação-Geral de Saúde das Mulheres, do Departamento de Ações Programáticas Estratégicas, da Secretaria de Atenção à Saúde, do Ministério da Saúde, com financiamento do Fundo Nacional de Saúde.

Abstract We present and discuss the circumstances of the construction and a part of the impact among professionals and managers of health services and social movements, in Maranhão, Brazil, of a text drawn up by members of the Núcleo de Extensão e Pesquisa com Populações e Comunidades Rurais, Negras Quilombolas e Indígenas [Research and Extension Center of Rural, Black Quilombolas, and Indigenous Populations and Communities] (NuRuNI), of the Programa de Pós-Gradução em Saúde e Ambiente [Graduate Program in Health and Environment] of the Federal University of Maranhão (UFMA), on problems identified in the control of hypertension among blacks, and the challenges for the effective implementation and operationalization of the National Policy of Integral Health of the Black Population in the state. The need for our mobilization for the elaboration of this text (which objective was to alert the authorities and operators of the Brazilian Unified Health System, as well as activists from social movements, on the importance and the seriousness of these problems, because it is the nosology of higher prevalence in the state and in the country, and that entail greater number of sequels and secondary serious nosologies) and for our intervention in the context of health policies in the state has been highlighted as a result of classes on the subject, during the Graduate Specialization in Black Women's Health, promoted by NuRuNi, with the support of the Coordenação-Geral de Saúde das Mulheres [General Coordination of Women's Health] of the Ministry of Health, with funding from the Fundo Nacional de Saúde [National Health Fund].
Responsável: BR1.1 - BIREME


  5 / 807 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Cuba
Texto completo
Id: biblio-1002640
Autor: Vallejo Portuondo, Guillermo Renato; Mendo Alcolea, Neity; Lahera Puig, Mario Luis.
Título: Procedimientos didáctico-metodológicos para la implementación de las estrategias curriculares en la educación superior / Didactic-methodological procedures for the implementation of the curricular strategies in the higher education
Fonte: Medisan;23(2), mar.-abr. 2019.
Idioma: es.
Resumo: La formación profesional universitaria es compleja, pero el resultado final de este proceso debe satisfacer las expectativas sociales relacionadas con la competencia de los egresados, por lo cual las ciencias pedagógicas deben mantener una búsqueda constante en cuanto a métodos, procedimientos y estrategias que permitan satisfacer el encargo social. Teniendo en cuenta lo anterior se realizó el presente estudio con vistas a contribuir a la implementación de las estrategias curriculares, desde una óptica didáctico-metodológica, y su cumplimiento de manera objetiva a través de un proceso que pueda ser medido y controlado, donde se incorporen los contenidos previstos en cada asignatura y disciplina.

The university vocational training is complex, but the final result of this process should satisfy the social expectative related to the competence of those graduated, reason why the pedagogic sciences should maintain a constant search as for methods, procedures and strategies that allow to satisfy the social responsibility. Keeping in mind the above-mentioned statement the present study was carried out aimed at contributing to the implementation of the curricular strategies, from a didactic-methodological view, and their fulfillment in an objective way through a process that can be measured and controlled, and the foreseen contents are included in each subject and discipline.
Responsável: CU418.1 - Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba


  6 / 807 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Cuba
Texto completo
Id: biblio-1000072
Autor: León Cáceres, Felipe Manuel; Orozco Vilema, Gonzalo Ernesto; Orozco Vilema,, Rosa Elizabeth.
Título: La superación profesional del técnico en salud y el empleo de los entornos virtuales de enseñanza / The health technician's professional training and the use of the teaching virtual environments
Fonte: Medisan;21(4), abr. 2017.
Idioma: es.
Resumo: Se propone una estrategia, desde un enfoque desarrollador del proceso de enseñanza-aprendizaje, con vistas a contribuir a la superación profesional de los docentes de los institutos superiores tecnológicos en relación con el uso de los entornos virtuales, lo cual les permitirá responder al desafío transformador de este nivel educativo.

A strategy of the teaching-learning process is proposed from a developing approach, with the aim of contributing to the professional training of the teaching staff of the technological higher institutes in relation to the use of the virtual environments, which will allow them to respond to the transforming challenge of this educational level.
Responsável: CU418.1 - Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba


  7 / 807 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Cuba
Texto completo
Id: biblio-997611
Autor: Cosme Casulo, Jorge.
Título: La estrategia integral de salud: un enfoque necesario / Health comprehensive strategy: a necessary approach
Fonte: Medisan;21(8), ago. 2017.
Idioma: es.
Resumo: En la cobertura universal de salud se destaca la importancia del financiamiento en los sistemas de salud y de los recursos de la población para acceder a los servicios sanitarios, donde también influyen otros aspectos, como la falta de voluntad política, de conocimiento, organización y preparación de las autoridades y los directivos de los diferentes sectores y niveles, para lograr una atención que se corresponda con los determinantes sociales de la salud. A pesar de que se definen los problemas exógenos que afectan a la salud de la población y que influyen en los sistemas de salud, como el medio ambiente, los desastres naturales, entre otros; no se precisa cómo estos sistemas deben interactuar de forma más activa con los fenómenos que los originan y los factores que intervienen, por lo que en este artículo se realizan algunas propuestas a tales efectos.

In the health universal covering, the importance of financing the health systems and the population's resources stands out to make the health services disposable, where there is also the influence of other aspects such as the lack of political will, knowledge, organization and training of authorities and heads of the different sectors and levels, to achieve a care in correspondence with the health social determinants. Although exogenous problems which affect the population's health and that influence in the health systems, as environment, natural disasters, among others are defined, is not stated how these systems should interact in a more active way with the phenomena that originate them and the factors that intervene, so that some proposals to such effects are described in this work
Responsável: CU418.1 - Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba


  8 / 807 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Id: biblio-996155
Autor: Sucerquia Quintero, Julián Andrés.
Título: Estrategias no farmacológicas en el paciente clínicamente enfermo, ¿qué nos dice la literatura? / Non-pharmacological Strategies in the Clinically Ill Patient, What does the Literature Tell Us?
Fonte: Univ. med;58(3), 2017. ilus.
Idioma: es.
Resumo: En el paciente médicamente enfermo, las intervenciones farmacológicas o psicoterapéuticas habituales caen en desuso por particularidades propias de la hospitalización y la comorbilidad física; por ello se hace necesario identificar diferentes estrategias que permitan incidir benéficamente en la calidad de vida de este grupo de pacientes. Objetivo: Realizar una revisión narrativa de la literatura que permita identificar estrategias terapéuticas que hayan demostrado efectividad en el proceso de este grupo de pacientes. Metodología: Revisión narrativa de literatura. Resultados: Se identificaron 10 comentes terapéuticas no farmacológicas que han demostrado mejoría en indicadores como percepción de dolor, mejoría en calidad de vida, regulación de alteraciones del patrón de sueño, fatiga, en el contexto de pacientes con enfermedad crónica, que puede encontrarse en entornos tan diversos como son los pacientes de oncología o de las unidades de dolor crónico. Conclusiones: Las intervenciones no farmacológicas han demostrado efectividad en el control de síntomas físicos y emocionales en pacientes con enfermedad crónica y son herramientas con las que debe contar el profesional en salud mental.

For the treatment of the dinically ill patient the usual pharmacological interventíons have limited the use of non'pharmacological approach, due to particular factors such as hospitalization itself, physical comorbidities or reduced strategies for the therapeutic team; it ¿s necessary to identify therapeutical strategies that allow a positiva effect in the quality of life of this group of patients. Objective: lo realice a narrative review of literatura that allows us to identify therapeutically strategies that have proven dectivity in the dinically ill patient. Methods: Narrative review of literature. Results: There have been identined 10 non pharmacological therapeutic options that have demonstrated a positive effect in domains such as pain perception, quality of life perception, ¿nsomnia, fatigue, in the context of chronic and dinically ill patients in Services such as oncology or chronic pain. Condusions: Non-pharmacological interventíons have proven effectivity in ameliorate physical and emotional symptoms in patients with chronic diseases, and are useful tools for the mental health specialist.
Responsável: CO185.1 - Biblioteca Alfonso Borrero Cabal, S. J.


  9 / 807 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Id: biblio-996123
Autor: Tapia-Martínez, Hugo; Jiménez-Mendoza, Araceli; Pérez-Cabrera, Iñiga.
Título: Consejería en Salud Sexual y Reproductiva, estrategia educativa de enfermería para reducir riesgos en adolescentes embarazadas / Sexual and Reproductive Health Counseling, educational nursing strategy to reduce risks in pregnant adolescents
Fonte: Rev. enferm. Inst. Mex. Seguro Soc;27(1):23-32, Ene-Mar. 2019. tab, graf.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: una de cada seis mujeres que se embarazan es adolescente, el riesgo de muerte materna es el doble en razón de las mujeres en edad fértil. Los riesgos y daños se pueden presentar en la gestación, el parto, posparto y en el recién nacido. Objetivo: evaluar el efecto de una intervención basada en "Consejería en Salud Sexual y Reproductiva" para reducir riesgos en las adolescentes embarazadas durante el parto, posparto y neonato. Métodos: diseño cuasiexperimental con 170 adolescentes embarazadas seleccionadas por conveniencia de un hospital público. Se seleccionó un grupo de intervención (85) y un grupo control (85). Intervención: I) capacitación de facilitadores por Ipas México, II) instrumento con base en las cédulas de riesgo perinatal PREVIGen IV, V, VI y VIII, III) elaboración de material educativo, IV) procedimiento de recolección de información en tres fases. Resultados: el promedio de edad de las adolescentes embarazadas fue de 16.2 ± 0.66 años, nivel socioeconómico bajo (87%), escolaridad primaria (77%), unión libre (80%). Las adolescentes al inicio del trabajo de parto, fue en Grupo control 25.8% y Grupo intervención 9.4% (p = 0.019). Durante el trabajo de parto, fue significativa en valoración de la respuesta fetal (p = 0.007). Conclusión: la intervención educativa de enfermería basada en la Consejería en Salud Sexual y Reproductiva demostró tener un efecto positivo en la reducción de riesgos de las adolescentes embarazadas durante el parto, posparto y neonato.

Introduction: One out of every six women who become pregnant is adolescent; the risk of maternal death is twice that of women of childbearing age. The risks and damages can occur in pregnancy, delivery, postpartum and newborn. Objective: To evalúate the effect of an intervention based on "Sexual and Reproductive Health Counseling" to reduce risks in pregnant adolescents during delivery, postpartum and neonate. Methods: Quasi-experimental design with 170 pregnant adolescents selected for the convenience of a public hospital. An intervention group (85) and a control group (85) were selected. Intervention: I) training of facilitators by Ipas México, II) instrument based on the perinatal risk cards PREVIGEN IV, V, VI and VIII, III) preparation of educational material, IV) information collection procedure in three phases. Results: The average age of pregnant adolescents was 16.2 ± 0.66 years, low socioeconomic levels (87%), primary schooling (77%), free unión (80%). Adolescents at the beginning of labor were 25.8% in the control group and 9.4% in the intervention group p = 0.019). During labor, it was significant in the evaluation of the fetal response (p = 0.007). Conclusión: The educational nursing intervention based on the Ministry of Sexual and Reproductive Health, demonstrated to have a positive effect in the reduction of risks of pregnant adolescents during childbirth, postpartum and neonate.
Responsável: MX346.1 - CENAIDS - Centro Nacional de Investigación Documental en Salud


  10 / 807 LILACS  
              first record previous record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Id: biblio-953768
Autor: Castillo, Irma Yolanda; González, Yina Margarita; Gutiérrez, Neidis.
Título: Determinantes sociodemográficos de aplicación de prácticas clave aiepi para prevenir enfermedades. área rural, cartagena, colombia / Sociodemographic determinants of implementation of imci key practices to prevent diseases. rural area, cartagena, colombia / Determinantes sociodemográficos da implementação de as práticas aiepi recomendadas para impedir que a chave de doenças. área rural, cartagena, colômbia
Fonte: Hacia promoc. salud;21(2):13-26, dic. 2016. ilus, tab.
Idioma: es.
Resumo: OBJETIVO: Determinar las variables sociodemográficas asociadas a la aplicación de las prácticas clave de AIEPI para la prevención de enfermedades en familias de niños menores de 5 años del área rural de Cartagena. MÉTODOS: Estudio analítico, de corte transversal, que incluyó una población de referencia de 3618 familias de niños menores de 5 años, habitantes en 15 corregimientos del distrito. Fueron seleccionados 9 corregimientos y se estimó una muestra de 570 familias, aplicando un muestreo probabilístico aleatorio estratificado. Para el análisis de los datos se utilizó el programa estadístico SPSS versión 20. RESULTADOS: La edad promedio del cuidador fue de 29,6 años (DE= 9,6 años) y la de los niños de 2,3 años (DE= 1,6 años). Tener pareja está asociado a una mejor aplicación de la práctica 8, (OR=2 (IC 95% 1,2-4,2)), un mayor nivel educativo es predictor de mejor aplicación de la práctica 5, (OR=2,7 (IC 95% 1,3-5,4)) 7, (OR=0,4 (IC 95% 0,2-0,9)) 9, (OR=1,5 (IC 95% 1,1-2,1)) 10 (OR=1,7 (IC 95% 1,2-2,5)) y tener afiliación en salud a un régimen contributivo favorece la aplicación de la práctica 9 (OR=1,7 (IC 95% 1,1-2,6)) y 10 (OR=1,9 (IC 95% 1,1-3,3)). CONCLUSIONES: Aspectos como un mejor nivel educativo y afiliación en salud a un régimen contributivo son determinantes para una mayor aplicación de prácticas en el hogar, que buscan prevenir enfermedades entre los niños de las comunidades más vulnerables de la ciudad

OBJECTIVE: To determine the socio-demographic variables associated with the implementation of IMCI key practices for disease prevention in families of children under 5 years of age in rural areas of Cartagena. METHODS: An analytical, cross sectional study, that included a reference population of 3,618 families with children under 5 years of age, living in 15 municipalities of the district. Nine districts were selected and a sample of 570 families was estimated applying stratified random probability sampling. Data analysis was performed using the statistical software SPSS version 20. RESULTS: The average age of caregivers was 29.6 years (SD = 9.6 years) and that of children was 2.3 years (SD = 1.6 years). Having a partner is associated with better implementation of practice 8 (OR = 2 (95% CI 1.2 to 4.2)); a higher educational level is a predictor of better implementation of practice 5, (OR = 2.7 (95% CI 1.3 to 5.4)) 7 (OR = 0.4 (95% CI 0.2-0.9)) 9 (OR = 1.5 (95% CI 1, 1 to 2.1)) and 10 (OR = 1.7 (95% CI 1.2-2.5)); and having health affiliation to a contributory health care system favors the application of practice 9 (OR = 1.7 (95% CI 1.1-2.6)) and 10 (OR = 1.9 (95% CI 1.1 to 3.3)). CONCLUSIONS: Aspects such as a better educational level and affiliation to a contributory health care system are determinants for greater application of practices at home that seek to prevent illnesses among children of the most vulnerable communities of the city

OBJETIVO: Determinar as variáveis sócio demográficas associadas à aplicação das práticas chave de AIEPI para a prevenção de doenças em famílias de crianças menores do que 5 anos de idade da área rural de Cartagena. METODOLOGIA: Estudo analítico, de corte transversal, que incluiu uma população de referência de 3618 famílias de crianças menos de 5 anos. Para a análise dos dados foi utilizado o programa estadístico SPSS versão 2,0. RESULTADOS: A idade promedio do cuidador foi de 29,6 anos (DE=9,6 anos) e das crianças de 2,3 anos (DE=1,6 anos). Ter parceiro está associado a uma melhor aplicação da prática 8 (OR=2,7) (IC 95 % 1,2-4,2), um maior nível educativo é preditor de melhor aplicação da prática 5, (OR=2,7 (IC 95% 1,3-5,4)) 7, (OR=0,4 (IC 95% 0,2-0,9)) 9, (OR=1,5 (IC 95% 1,1-2,1)) 10 (OR=1,7 (IC 95% 1,2-2,5)) e ter plano de saúde favorece à aplicação da prática 9 (OR=1,7 (IC 95% 1,1-2,6)) y 10 (OR=1,9 (IC 95% 1,1-3,3)). CONCLUSÃO: Aspectos tais como um melhor nível educacional e a filiação em saúde a um regime contributivo, são determinantes para uma maior aplicação de práticas em casa, que visam prevenir doenças entre crianças em comunidades mais vulneráveis da cidade
Responsável: CO54.1 - Centro de Biblioteca e Información Científica



página 1 de 81 ir para página                         
   


Refinar a pesquisa
  Base de dados : Formulário avançado   

    Pesquisar no campo  
1  
2
3
 
           



Search engine: iAH v2.6 powered by WWWISIS

BIREME/OPAS/OMS - Centro Latino-Americano e do Caribe de Informação em Ciências da Saúde