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[PMID]:27593906
[Au] Autor:Tsoucalas G; Sgantzos M
[Ad] Endereço:a History of Medicine, Faculty of Medicine , University of Thessaly , Larissa , Greece.
[Ti] Título:Paul of Aegina (c. 625-690 AD), the Origins of the Early Correction of Pediatric Strabismus in Byzantine Empire.
[So] Source:Strabismus;24(3):136-7, 2016 09.
[Is] ISSN:1744-5132
[Cp] País de publicação:England
[La] Idioma:eng
[Ab] Resumo:The eminent Greek physician Paul of Aegina, native of the Saronic island Aegina and pupil of the Alexandrian School, understood both exotropia and endotropia, his designation for esotropia and proposed therapeutic measures for their treatment during baby or toddler age. He had introduced an innovative method for the newborns to have a straight vision, "the congenital strabismus of the newborns must be treated with the placement of a facial mask (with 2 open holes in the middle axes of the eyes), so that the babies could only see in a straight line", combined with a small oil lamp to assure a direct eye alignment. Although not even a diagram of the masks was saved until nowadays, Paul was the first to suggest the early correction of the eyes deviation, and considered to be the father of orthoptics.
[Mh] Termos MeSH primário: Máscaras/história
Procedimentos Cirúrgicos Oftalmológicos/história
Estrabismo/história
[Mh] Termos MeSH secundário: Bizâncio
Grécia
História Medieval
Seres Humanos
Lactente
Recém-Nascido
Literatura Medieval/história
Estrabismo/terapia
[Pt] Tipo de publicação:BIOGRAPHY; HISTORICAL ARTICLE; JOURNAL ARTICLE; PORTRAITS
[Ps] Nome de pessoa como assunto:Paul of Aegina
[Em] Mês de entrada:1704
[Cu] Atualização por classe:170425
[Lr] Data última revisão:
170425
[Sb] Subgrupo de revista:IM
[Da] Data de entrada para processamento:160906
[St] Status:MEDLINE
[do] DOI:10.1080/09273972.2016.1215334


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[PMID]:27565167
[Au] Autor:Hsy J
[Ad] Endereço:The George Washington University, 801 22nd Street NW, Phillips 624B, Washington, DC, 20052, USA. jhsy@gwu.edu.
[Ti] Título:Symptom and Surface: Disruptive Deafness and Medieval Medical Authority.
[So] Source:J Bioeth Inq;13(4):477-483, 2016 Dec.
[Is] ISSN:1176-7529
[Cp] País de publicação:Netherlands
[La] Idioma:eng
[Ab] Resumo:This essay examines constructions of deafness in medieval culture, exploring how deaf experience disrupts authoritative discourses in three textual genres: medical treatise, literary fiction, and autobiographical writing. Medical manuals often present deafness as a physical defect, yet they also suggest how social conditions for deaf people can be transformed in lieu of treatment protocols. Fictional narratives tend to associate deafness with sin or social stigma, but they can also imagine deaf experience with a remarkable degree of sympathy and nuance. Autobiographical writing by deaf authors most vividly challenges diagnostic models of disability, exploring generative forms of perception that deafness can foster. In tracing the disruptive force that deaf experience exerts on perceived notions of textual authority, this essay reveals how medieval culture critiqued the diagnostic power of medical practitioners. Deafness does not simply function as a symptom of an individual problem or a metaphor for a spiritual or social condition; rather, deafness is a transformative capacity affording new modes of knowing self and other.
[Mh] Termos MeSH primário: Cultura
Surdez/história
Pessoas com Deficiência/história
Literatura Medieval
Medicina na Literatura
Narração/história
Livros de Texto como Assunto/história
[Mh] Termos MeSH secundário: Autobiografia como Assunto
Surdez/diagnóstico
Surdez/terapia
Empatia
História Medieval
Seres Humanos
Conhecimento
Linguagem de Sinais
Meio Social
Estigma Social
Percepção Visual
[Pt] Tipo de publicação:HISTORICAL ARTICLE; JOURNAL ARTICLE
[Em] Mês de entrada:1708
[Cu] Atualização por classe:170817
[Lr] Data última revisão:
170817
[Sb] Subgrupo de revista:IM
[Da] Data de entrada para processamento:160828
[St] Status:MEDLINE
[do] DOI:10.1007/s11673-016-9744-y


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[PMID]:27382704
[Au] Autor:De Vos M
[Ti] Título:[Not Available].
[Ti] Título:De oude drukken van dr. D.A. Wittop Koning: een rijkelijk gevulde schatkist..
[So] Source:Bull Cercle Benelux Hist Pharm;(130):52-9, 2016 Mar.
[Is] ISSN:1370-7515
[Cp] País de publicação:Netherlands
[La] Idioma:dut
[Mh] Termos MeSH primário: Literatura Medieval/história
Farmácia/história
[Mh] Termos MeSH secundário: História do Século XX
História do Século XXI
Seres Humanos
Países Baixos
[Pt] Tipo de publicação:BIOGRAPHY; HISTORICAL ARTICLE; JOURNAL ARTICLE
[Ps] Nome de pessoa como assunto:Wittop Koning DA
[Em] Mês de entrada:1612
[Cu] Atualização por classe:161230
[Lr] Data última revisão:
161230
[Sb] Subgrupo de revista:QIS
[Da] Data de entrada para processamento:160708
[St] Status:MEDLINE


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[PMID]:27156179
[Au] Autor:Romaní J; Sierra X; Casson A
[Ad] Endereço:Servicio de Dermatología, Hospital Parc Taulí, Universidad Autónoma de Barcelona, Sabadell, Barcelona, España. Electronic address: jromani@tauli.cat.
[Ti] Título:Dermatologic Diseases in 8 of the Cantigas of Holy Mary of Alfonso X the Learned - Part 2: Genital Mutilation, Scrofuloderma, Scabies, Erysipelas, and the Ailments of the King.
[Ti] Título:Análisis de la enfermedad dermatológica en 8 Cantigas de Santa María del Rey Alfonso X el Sabio. Parte II: mutilación genital, escrofulodermia, sarna, erisipela y los males del Rey Alfonso..
[So] Source:Actas Dermosifiliogr;107(8):661-5, 2016 Oct.
[Is] ISSN:1578-2190
[Cp] País de publicação:Spain
[La] Idioma:eng; spa
[Mh] Termos MeSH primário: Pessoas Famosas
Literatura Medieval/história
Medicina na Literatura
Poesia como Assunto/história
Dermatopatias/história
[Mh] Termos MeSH secundário: Animais
Aranha Marrom Reclusa
Catolicismo/história
Circuncisão Feminina/história
Edema/história
Erisipela/história
Cura pela Fé/história
Feminino
História Medieval
Seres Humanos
Escabiose/história
Espanha
Picaduras de Aranhas/história
Tuberculose Cutânea/história
[Pt] Tipo de publicação:HISTORICAL ARTICLE; JOURNAL ARTICLE
[Ps] Nome de pessoa como assunto:Alfonso X
[Em] Mês de entrada:1709
[Cu] Atualização por classe:170912
[Lr] Data última revisão:
170912
[Sb] Subgrupo de revista:IM
[Da] Data de entrada para processamento:160509
[St] Status:MEDLINE


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[PMID]:26907926
[Au] Autor:Mula M
[Ad] Endereço:Epilepsy Group, Atkinson Morley Regional Neuroscience Centre, St George's University Hospital, London, UK; Institute of Medical and Biomedical Sciences, St George's University of London, UK. Electronic address: mmula@sgul.ac.uk.
[Ti] Título:Epilepsy in Dante's poetry.
[So] Source:Epilepsy Behav;57(Pt B):251-4, 2016 Apr.
[Is] ISSN:1525-5069
[Cp] País de publicação:United States
[La] Idioma:eng
[Ab] Resumo:Dante Alighieri is the greatest Italian poet and one of the most important writers in Western literature. He is best known for the epic poem "Commedia", later named "La Divina Commedia" that has profoundly influenced not only poetic imagination but also all subsequent allegorical creations of imaginary worlds in literature. This paper examines the poetic description of some episodes of loss of consciousness in Dante's poetry discussing how and why typical elements of epileptic seizures have been used. On the 750th anniversary of Dante's birth, his poetry still remains to be an inspiring source of debate and reflection. This article is part of a Special Issue entitled "Epilepsy, Art, and Creativity".
[Mh] Termos MeSH primário: Criatividade
Epilepsia/história
Literatura Medieval/história
Medicina na Literatura
Poesia como Assunto
[Mh] Termos MeSH secundário: Aniversários e Eventos Especiais
Estado de Consciência
História Medieval
Seres Humanos
Imaginação
Itália
Masculino
[Pt] Tipo de publicação:HISTORICAL ARTICLE; JOURNAL ARTICLE; REVIEW
[Ps] Nome de pessoa como assunto:Alighieri D
[Em] Mês de entrada:1610
[Cu] Atualização por classe:161230
[Lr] Data última revisão:
161230
[Sb] Subgrupo de revista:IM
[Da] Data de entrada para processamento:160225
[St] Status:MEDLINE


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[PMID]:26949206
[Au] Autor:McNamara RF
[Ti] Título:Wearing Your Heart on Your Face: Reading Lovesickness and the Suicidal Impulse in Chaucer.
[So] Source:Lit Med;33(2):258-78, 2015.
[Is] ISSN:0278-9671
[Cp] País de publicação:United States
[La] Idioma:eng
[Ab] Resumo:Geoffrey Chaucer frequently depicts the emotions of his characters via the outward physical signs of the body, and he often does so using a discourse that draws on Galenic theories. A striking example of Chaucer's medicalized descriptions of emotion is his adaptation of the suicidal impulse associated with lovesickness. Chaucer reconstructs this motif in "The Knight's Tale" and The Book of the Duchess by altering his sources (Boccaccio, and Froissart and Machaut) to anatomize the emotional body of the suffering knight. Through the medicalized language of bodily health describing emotional upheavals, other characters and the reader are prompted to feel with and begin to understand and appropriately respond to the suffering individual. This reading shows Chaucer using moments of embodied emotional examination to teach his audience how to read, interpret, and respond to literature.
[Mh] Termos MeSH primário: Literatura Medieval/história
Amor
Medicina na Literatura
Poesia como Assunto/história
Ideação Suicida
[Mh] Termos MeSH secundário: Inglaterra
Pessoas Famosas
Feminino
Pesar
História Medieval
Seres Humanos
Masculino
[Pt] Tipo de publicação:BIOGRAPHY; HISTORICAL ARTICLE; JOURNAL ARTICLE
[Ps] Nome de pessoa como assunto:Chaucer G
[Em] Mês de entrada:1605
[Cu] Atualização por classe:160307
[Lr] Data última revisão:
160307
[Sb] Subgrupo de revista:IM
[Da] Data de entrada para processamento:160308
[St] Status:MEDLINE
[do] DOI:10.1353/lm.2015.0018


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[PMID]:26949209
[Au] Autor:Perry RD
[Ti] Título:Lydgate's Danse Macabre and the Trauma of the Hundred Years War.
[So] Source:Lit Med;33(2):326-47, 2015.
[Is] ISSN:0278-9671
[Cp] País de publicação:United States
[La] Idioma:eng
[Ab] Resumo:This essay argues that the foundational traumatic lacuna behind John Lydgate's Danse Macabre is the social agon between those who wage the Hundred Years War and those who fight in it. Drawing from the insights of trauma theory to discuss the poem's form, the essay uncovers Lydgate's persistent concern with the damage caused by the war and the concomitant political unrest it causes. It argues further that Lydgate theorized this agon using the emergent genre of tragedy, which is beginning to be practiced anew in late-medieval England. Tragic discourse is riven by concerns about the efficacy of human action and the radical contingency of fortune, creating a crisis of agency that can be used as a form of political critique. Ultimately, Lydgate blends the genre of tragedy with the mirror for princes and estates satire genres to argue that, while everyone must eventually dance with death, during war some estates lead the dance.
[Mh] Termos MeSH primário: Literatura Medieval/história
Medicina na Literatura
Guerra
Ferimentos e Lesões/história
[Mh] Termos MeSH secundário: Inglaterra
Pessoas Famosas
História Medieval
Seres Humanos
Ferimentos e Lesões/psicologia
[Pt] Tipo de publicação:BIOGRAPHY; HISTORICAL ARTICLE; JOURNAL ARTICLE
[Ps] Nome de pessoa como assunto:Lydgate J
[Em] Mês de entrada:1605
[Cu] Atualização por classe:160307
[Lr] Data última revisão:
160307
[Sb] Subgrupo de revista:IM
[Da] Data de entrada para processamento:160308
[St] Status:MEDLINE
[do] DOI:10.1353/lm.2015.0024


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[PMID]:26949207
[Au] Autor:DeMarco PA
[Ti] Título:Cultural Trauma and Christian Identity in the Late Medieval Heroic Epic, The Siege of Jerusalem.
[So] Source:Lit Med;33(2):279-301, 2015.
[Is] ISSN:0278-9671
[Cp] País de publicação:United States
[La] Idioma:eng
[Ab] Resumo:This essay examines scenes of violence in the late medieval poem The Siege of Jerusalem in order to reveal the ways in which trauma is used as the grounds upon which Christian/Jewish difference is established. In particular, I argue that this poem serves as an example of a widespread element in Christian chivalric identity, namely the need to manage the repetitive invocation of Christ's crucifixion (ritually repeated through liturgical and poetic invocation) as a means of asserting both the bodily and psychic integrity of the Christian subject in contrast to the violently abjected figure of the Jewish body. The failure of The Siege protagonist, Wespasian, to navigate the cultural trauma of the crucifixion is contrasted to the successful management of trauma by the martial hero, Tancred, in Tasso's epic, Gerusalemme Liberata, illustrating the range of imaginative possibilities for understanding trauma in pre-modern war literature.
[Mh] Termos MeSH primário: Cristianismo/história
Cultura
Literatura Medieval/história
Medicina na Literatura
Poesia como Assunto/história
Identificação Social
Guerra
Ferimentos e Lesões/história
[Mh] Termos MeSH secundário: História Medieval
Israel
Ferimentos e Lesões/psicologia
[Pt] Tipo de publicação:HISTORICAL ARTICLE; JOURNAL ARTICLE
[Em] Mês de entrada:1605
[Cu] Atualização por classe:160307
[Lr] Data última revisão:
160307
[Sb] Subgrupo de revista:IM
[Da] Data de entrada para processamento:160308
[St] Status:MEDLINE
[do] DOI:10.1353/lm.2015.0020


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[PMID]:26949208
[Au] Autor:Nakley S
[Ti] Título:On the Unruly Power of Pain in Middle English Drama.
[So] Source:Lit Med;33(2):302-25, 2015.
[Is] ISSN:0278-9671
[Cp] País de publicação:United States
[La] Idioma:eng
[Ab] Resumo:Late medieval culture tends to value pain highly and positively. Accordingly, much medievalist scholarship links pain with fear and emphasizes their usefulness in the period's philosophy, literature, visual art, and drama. Yet, key moments in The York Play of the Crucifixion, The Second Shepherds' Play, and The Tretise of Miraclis Pleyinge trouble the significance of pain and its relationships with punishment and performance; these works admit the unreliability of pain and fear, even as they harness the formidable power pain holds throughout Middle English literature. This essay analyzes passages from all three texts to demonstrate their deep skepticism about the signifying power of pain alongside their abiding investments in pain's utility. I argue that these texts ultimately challenge Middle English drama's dominant discourses of patriarchy and empire by way of their representations of pain.
[Mh] Termos MeSH primário: Drama/história
Literatura Medieval/história
Medicina na Literatura
Dor/história
[Mh] Termos MeSH secundário: Inglaterra
História Medieval
Seres Humanos
[Pt] Tipo de publicação:HISTORICAL ARTICLE; JOURNAL ARTICLE
[Em] Mês de entrada:1605
[Cu] Atualização por classe:160307
[Lr] Data última revisão:
160307
[Sb] Subgrupo de revista:IM
[Da] Data de entrada para processamento:160308
[St] Status:MEDLINE
[do] DOI:10.1353/lm.2015.0022


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[PMID]:26949205
[Au] Autor:Labbie EF
[Ti] Título:Introduction: Pain, Trauma, and Philia in Middle English Literature.
[So] Source:Lit Med;33(2):235-57, 2015.
[Is] ISSN:0278-9671
[Cp] País de publicação:United States
[La] Idioma:eng
[Mh] Termos MeSH primário: Literatura Medieval/história
Amor
Medicina na Literatura
Dor/história
Ferimentos e Lesões/história
[Mh] Termos MeSH secundário: Inglaterra
História Medieval
Seres Humanos
[Pt] Tipo de publicação:HISTORICAL ARTICLE; JOURNAL ARTICLE
[Em] Mês de entrada:1605
[Cu] Atualização por classe:160307
[Lr] Data última revisão:
160307
[Sb] Subgrupo de revista:IM
[Da] Data de entrada para processamento:160308
[St] Status:MEDLINE
[do] DOI:10.1353/lm.2015.0016



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