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Pesquisa : Psicologia: Teoria e Prática - LILACS
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Id: biblio-1040920 LILACS-Express
Autor: Lowenthal, Rosane; Silva, Luciana C. e; Miranda, Claudio T. de; Coelho, Jorge Arthur P. de M.; Paula, Cristiane S. de.
Título: Autistic spectrum disorders in brazilian primary care: telehealth and face-to-face training method / Treinamento sobre transtorno do espectro autista na atenção básica do Brasil: teleducação e presencial / Entrenamiento en transtorno del espectro autista en la atención básica brasileña: teleducación y presencial
Fonte: Psicol. teor. prát;21(3):501-516, sept.-Dec. 2019. tab.
Idioma: en.
Resumo: Primary care professionals are usually the first ones to detect symptomns of autism. We have developed and evaluated an educational model via a combined telehealth and face-to-face approach to handle autism spectrum disorders (ASD) and child mental health. The training comprised two modules involving distance-learning and face-to-face teaching environments. A total of 150 healthcare professionals - 75 doctors and 75 nurses - from five Brazilian cities were trained. Videos about ASD and child mental health were developed for the distance-learning module. The face-toface module was based on training regarding "Mental health communication skills for child and adolescent primary care." The professionals were evaluated before and after training utilizing a specific knowledge questionnaire and surveys on Knowledge, Attitude, and Practice (KAP). Knowledge acquisition, practice, and attitude improved significantly after training (p < 0.01). Our results indicated that the use of interactive tele-education to train professionals in primary care is feasible and effective.

Os primeiros sintomas de transtorno do espectro autista (TEA) são detectados por profissionais da atenção básica. O objetivo deste estudo foi desenvolver e avaliar um modelo de treinamento via telemedicina e workshop presencial sobre TEA e saúde mental infantil para médicos e enfermeiros da atenção básica. Participaram do treinamento 150 profissionais de cinco cidades brasileiras. No módulo a distância, foram desenvolvidos vídeos sobre TEA e os principais transtornos da infância, e no presencial foi baseado no treinamento "Técnicas de comunicação para lidar com saúde mental de crianças e adolescentes na atenção primaria". Os profissionais foram avaliados antes e depois da capacitação com questionários específicos de conhecimento e o Questionário de conhecimento, atitudes e prática (CAP). Os resultados apontaram a aquisição de conhecimento, atitudes e prática tanto pelos médicos quanto pelos enfermeiros. Os resultados deste estudo mostram que o treinamento de profissionais da atenção básica é factível e efetiva.

Los profesionales que detectan los primeros síntomas de trastorno del espectro autista son los profesionales de la atención básica. Desarrollamos y evaluamos un modelo de educación vía tele-salude y taller presencial sobre TEA y salud mental infantil para médicos y enfermeros de la atención básica. 150 profesionales de 5 ciudades brasileñas participaron en el entrenamiento. Para el módulo a distancia se desarrollaron vídeos sobre TEA y los principales trastornos de la infancia. El módulo presencial se basó en el entrenamiento "Técnicas de comunicación para lidiar con la salud mental de niños y adolescentes en la atención primaria". Los profesionales fueron evaluados antes y después de la capacitación con Cuestionario Específicos de Conocimiento y el Cuestionario de conocimiento, actitudes, práctica (CAP). Los resultados apuntaron que hubo adquisición de conocimiento, actitud y práctica tanto por los médicos y por los enfermeros. Los resultados muestran que el uso de tele-educación interactiva para la capacitación es factible y efectiva.
Responsável: BR85.1 - Biblioteca Dante Moreira Leite


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Id: biblio-1040919 LILACS-Express
Autor: Leão, Andréia T.; Camargo, Siglia P. H.; Frison, Lourdes Maria B..
Título: Communication of students with ASD: a self-regulation of learning based intervention / Comunicação de estudantes com TEA: uma intervenção baseada na autorregulação da aprendizagem / Comunicación de los alumnos con TEA: intervención basada en la autorregulación del aprendizaje
Fonte: Psicol. teor. prát;21(3):473-500, sept.-Dec. 2019. ilus, tab.
Idioma: en.
Projeto: CNPq-Universal.
Resumo: Difficulties in communication/socialization skills represent one of the main barriers to the inclusion of students with autism spectrum disorder (ASD). As a target audience of the special education, students with ASD must attend the common classroom and can receive Specialized Educational Assistance (SEA) support during the after-school activity. This study investigated whether an intervention based on the self-regulation of learning in SEA contributes to the increase in communication of ASD students in this context and the classroom. An experimental multiple baseline design was used across three autistic participants. The results showed an increase in the frequency of non-verbal initiatives and the use of eye contact in response to the communication partners in the SEA. There was no generalization of these gains to the context of the common classroom. Implications and relevance of the results for the inclusion of students with ASD are discussed.

Dificuldades nas habilidades de comunicação/socialização representam uma das principais barreiras para a inclusão de alunos com Transtorno do Espectro Autista (TEA). Enquanto público-alvo da educação especial, alunos com TEA devem frequentar a sala de aula comum, podendo receber o suporte do Atendimento Educacional Especializado (AEE) no contraturno de sua escolarização. Este estudo investigou se uma intervenção ancorada na autorregulação da aprendizagem no contexto do AEE contribui para o incremento da comunicação dos participantes neste mesmo contexto e na sala de aula. Foi utilizado um delineamento experimental de linha de bases múltiplas através de três participantes. Os resultados demonstraram um aumento na frequência de iniciativas não verbais e o uso do contato ocular em respostas aos parceiros de comunicação no AEE. Não houve generalização desses ganhos para o contexto de sala de aula comum. Implicações e relevância dos resultados para a inclusão de alunos com autismo são discutidas.

Dificultades en las habilidades de comunicación/socialización representan una de las principales barreras para la inclusión de alumnos con Trastorno del Espectro Autista (TEA). Como público de la educación especial, los alumnos con TEA deben asistir a la clase común, propensos a recibir apoyo de la Atención Educativa Especializada (AEE) en turno inverso de su escolarización. Este estudio investigó si una intervención anclada en la autorregulación del aprendizaje en el contexto del AEE contribuye al incremento de la comunicación de los participantes en este contexto y clase. Se utilizó un delineamiento experimental de línea de bases múltiples a través de tres participantes. Los resultados demostraron aumento en la frecuencia de iniciativas no verbales y el contacto ocular en respuestas a los compañeros de comunicación en el AEE. Eso no se puede generalizar en el contexto de clase común. Se discute la pertinencia de los resultados para la inclusión de alumnos autistas.
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Id: biblio-1040918 LILACS-Express
Autor: Bagaiolo, Leila F.; Cunha, Graccielle R. da; Nogueira, Maria Luísa M.; Braido, Mariana; Bordini, Daniela; Sasaki, Tatiana N. D.; Pacífico, Claudia R..
Título: Implementing a community-based parent training behavioral intervention for autism spectrum disorder / Capacitação parental para manejo de comportamentos disruptivos para tea em intervenção comportamental / Tea: capacitación de padres para manejo de conductas problemáticas
Fonte: Psicol. teor. prát;21(3):456-472, sept.-Dec. 2019. ilus, tab.
Idioma: en.
Resumo: The autism spectrum disorder (ASD) affects developmental areas early in life and on families exert significant burden both emotionally and economically. This paper is a non-controlled, multicenter study to train caregivers of ASD individuals displaying disruptive behavior and deficit of communication, based on Applied Behavior Analysis. Results showed a reduction in the disruptive behavior measured by the Aberrant Behavior Checklist (ABC) and also the caregivers' depression and anxiety symptoms assessed by the Hamilton Scale. Group interventions may be an alternative for reaching a higher share of the population.

O transtorno do espectro do autismo (TEA) afeta precocemente áreas de desenvolvimento e resulta em uma sobrecarga significativa para as famílias, tanto emocional quanto economicamente. Este é um estudo não controlado, multicêntrico, com o objetivo de capacitar, com base na Análise Aplicada do Comportamento, cuidadores de indivíduos com TEA que apresentam comportamento disruptivo e deficit de comunicação. Os resultados mostraram redução nos comportamentos disruptivos, medidos pelo Aberrant Behavior Checklist (ABC), e também nos sintomas de depressão e ansiedade dos cuidadores, avaliados pela Escala de Hamilton. As intervenções em grupo podem ser uma alternativa viável para atingir uma parcela maior da população.

O transtorno do espectro do autismo (TEA) afeta precocemente áreas de desenvolvimento e resulta em uma sobrecarga significativa para as famílias, tanto emocional quanto economicamente. Este é um estudo não controlado, multicêntrico, com o objetivo de capacitar, com base na Análise Aplicada do Comportamento, cuidadores de indivíduos com TEA que apresentam comportamento disruptivo e deficit de comunicação. Os resultados mostraram redução nos comportamentos disruptivos, medidos pelo Aberrant Behavior Checklist (ABC), e também nos sintomas de depressão e ansiedade dos cuidadores, avaliados pela Escala de Hamilton. As intervenções em grupo podem ser uma alternativa viável para atingir uma parcela maior da população.
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Brunoni, Décio
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Id: biblio-1040917 LILACS-Express
Autor: Backes, Bárbara; Teixeira, Maria Cristina T. V.; Mecca, Tatiana P.; Brunoni, Decio; Zanon, Regina B.; Bosa, Cleonice A..
Título: Word loss trajectory in autism spectrum disorder: analysis of home videos / Perda de palavras no transtorno do espectro autista: análise de vídeos caseiros / Pérdida del vocabulario en el trastorno del espectro autista: análisis de videos caseros
Fonte: Psicol. teor. prát;21(3):437-455, sept.-Dec. 2019. ilus.
Idioma: en.
Resumo: The regression of previously acquired skills has been highlighted as a potential early indicator of Autism Spectrum Disorder (ASD). The aims of the study were to validate parental reports regarding the occurrence of word loss and to investigate the characteristics of the words and other skills in a child aged 42 months with ASD over a 10-month period. It is a longitudinal and exploratory case study using systematic observation. Ten home videos showing the child's behavior between 13 and 23 months of age were analyzed according to the home video observation protocol and PROTEA-R. A total of 171 episodes involving the investigated behaviors were identified, which included the use of 51 words (the majority being nouns). Word loss and loss of other skills (play and social abilities) were observed. Word loss was the first or primary motive for parental concern, reinforcing that this phenomenon constitutes a potential early indicator of ASD.

A regressão de habilidades previamente adquiridas tem sido destacada como um potencial indicador precoce do Transtorno do Espectro Autista (TEA). Os objetivos do estudo de caso longitudinal e exploratório, utilizando observação sistemática foram validar os relatos dos pais sobre a perda de palavras, investigar suas características e outras habilidades em uma criança de 42 meses com TEA ao longo de um período de 10 meses. Foram analisados dez vídeos mostrando o comportamento da criança entre 13 e 23 meses de idade de acordo com um protocolo de observação de vídeos caseiros e do PROTEA-R. Analisamos 171 episódios envolvendo os comportamentos investigados, incluindo o uso de 51 palavras (a maioria substantivos). Observamos perda de palavras e perda de outras habilidades (de brincar e habilidades sociais). A perda de palavras foi o primeiro ou principal motivo de preocupação dos pais, reforçando que esse fenômeno constitui um indicador precoce potencial de TEA.

La regresión de habilidades previamente adquiridas es destacada como un potencial indicador precoz del Trastorno del Espectro del Autismo (TEA). Los objetivos del estudio de caso longitudinal y exploratorio, utilizando observación sistemática, fueron validar relatos de los padres sobre pérdida de vocabulario, investigar sus características y otras habilidades en un niño de 42 meses con TEA en un período de 10 meses. Se analizaron diez vídeos mostrando la conducta del niño entre 13 y 23 meses de edad de acuerdo con un protocolo de observación de vídeos caseros y el PROTEA-R. Analizamos 171 episodios que involucra los comportamientos investigados, incluyendo el uso de 51 palabras (la mayoría de ellos sustantivos). Observamos pérdida de vocabulario y pérdida de otras habilidades (jugar y habilidades sociales). La pérdida de vocabulario fue el primer o principal motivo de preocupación de los padres, reforzando que ese fenómeno constituye un indicador precoz potencial de TEA.
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Id: biblio-1040916 LILACS-Express
Autor: Schmidt, Carlo; Nunes, Leila Regina O. de P.; Silva, Thatyana M.; Oliveira, Jéssica Jaíne M. de.
Título: Autoscopy as a methodological resource in the interventions with autism: empirical aspects / Autoscopia como recurso metodológico em intervenções com autismo: aspectos empíricos / Autoscopia como recurso metodológico en intervenciones con autismo: aspectos empíricos
Fonte: Psicol. teor. prát;21(3):418-436, sept.-Dec. 2019. ilus.
Idioma: en.
Resumo: Autoscopy is a methodological resource that includes video recording procedures with interventional practices, directing the analysis, and self-evaluation to the protagonists of this practice. The objective of this study is to present evidence of the effectiveness of the autoscopy procedure in autism interventions. Autoscopy was an independent variable in two of the experimental single-subject studies. Study A verified the effects of autoscopy on the teacher using pictographic cards to enhance student's communication and waiting for students' responses after their requests . Study B analyzed the effect on the socio-communicative abilities of the mother of the child and the child during the intervention. It was concluded that the responses of the teachers, just as much as the parents, showed significant statistical effects by the autoscopy, attesting to its robustness. The change in the participants' behavior wielded by the autoscopy is discussed.

A autoscopia é um recurso metodológico que inclui procedimentos de videogravação de práticas interventivas, visando a análise e a autoavaliação por um ou mais protagonistas dessa prática. O objetivo deste estudo foi apresentar evidências de eficácia do procedimento da autoscopia em intervenções com autismo. A autoscopia é utilizada como variável independente em dois estudos experimentais intrassujeitos. O estudo A verificou o efeito da autoscopia sobre os comportamentos de duas professoras que buscavam favorecer a comunicação do aluno com o uso de cartões pictográficos e aguardavam resposta deles após suas solicitações. Já o estudo B analisou o efeito sobre as habilidades sociocomunicativas da mãe de uma criança com autismo e seu filho durante uma intervenção. Concluiu-se que tanto as respostas das professoras quanto a dos pais mostraram efeitos estatisticamente significativos da autoscopia, atestando sua robustez. A mudança nos comportamentos dos participantes exercido pela autoscopia é discutida.

La autoscopia es un recurso metodológico que incluye procedimientos de vídeo con prácticas de intervención, dirigiendo el análisis y la auto-evaluación a los protagonistas de esta práctica. El objetivo de este estudio es presentar evidencia de la efectividad del procedimiento de autoscopia en intervenciones de autismo. La autoscopia se utiliza como una variable independiente en dos de los estudios experimentales. El Estudio A verificó los efectos de la autoscopia en el maestro usando tarjetas pictográficas para mejorar la comunicación del estudiante y esperar las respuestas después de sus solicitudes. El estudio B analizó el efecto sobre las habilidades socio-comunicativas de la madre del niño y del niño durante la intervención. Se concluyó que las respuestas de los profesores, tanto como los padres, mostraron efectos estadísticos significativos por la autoscopia, lo que demuestra su solidez. Se discute el cambio en el comportamiento de los participantes manejado por la autoscopia.
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Id: biblio-1040915 LILACS-Express
Autor: Fombonne, Éric.
Título: Current issues in epidemiogical studies of autism / Atualizações em epidemiologia do autismo / Actualizaciones en epidemiología del autismo
Fonte: Psicol. teor. prát;21(3):405-417, sept.-Dec. 2019. tab.
Idioma: en.
Resumo: Epidemiological surveys have increased in number and complexity. This paper focuses on a few selected issues that persist in the field of autism epidemiology today. Recent surveys have improved case ascertainment by including a regular school survey component, and they have consistently identified cases which were undiagnosed. However, the logistic of these surveys is complex, and the data analysis of these complex survey designs can lead to serious over- and sometimes under-estimation of overall population prevalence. Other issues discussed concern techniques used to confirm and validate caseness in surveys. Surveys relying on mechanical use of diagnostic algorithms or single questionnaire answers are plagued with measurement error. The impact of the repeated changes in nosographical systems and the recent changes of DSM-5 are discussed. Issues specific to surveys of adults and preschoolers are briefly reviewed. Finally, contributions from international studies and the need for further cross-cultural comparisons are considered.

Os estudos epidemiológicos aumentaram em número e complexidade. Este artigo tem como foco alguns problemas que ainda persistem no campo da epidemiologia do autismo. As pesquisas mais recentes aprimoraram os métodos de averiguação de casos, principalmente incluindo coleta de dados em escolas regulares. Essa estratégia tem, consistentemente, permitido a identificação de casos que anteriormente ficavam sem diagnóstico. Entretanto, a logística dessas pesquisas é complexa e a análise de dados desses estudos pode levar a uma sobrestimação e, às vezes, a uma subestimação da prevalência global da população. Outra temática discutida neste artigo diz respeito às técnicas usadas para confirmar e validar pesquisas. Estudos baseados no uso mecânico de algoritmos ou em pontuação de um único questionário podem levar a erros de medição. O impacto das frequentes mudanças nos sistemas nosográficos e as recentes alterações no DSM-5 são discutidas. Questões específicas para pesquisas com adultos e crianças são brevemente revisadas. Finalmente, são consideradas contribuições de estudos internacionais e a necessidade de mais comparações interculturais.

Estudios epidemiológicos han aumentado en número y complejidad. Este artículo se centra en problemas que persisten en el campo de la epidemiología del autismo. Investigaciones recientes han mejorado la detección de casos, incluido el componente de investigación en la escuela. Esto ha identificado casos que no fueron diagnosticados. Sin embargo, la logística de encuestas es compleja y el análisis de los datos puede llevar a sobreestimación o subestimación de la prevalencia de la populacion. Otros temas discutidos son las técnicas utilizadas para confirmar y validar la investigación. La pesquisa basada en el uso mecánico de algoritmos o cuestionario está plagada de errores de medición. Se discute el impacto de los cambios repetidos en los sistemas nosográficos y los cambios recientes en el DSM-5. Las preguntas para la investigación con adultos y niños se revisan brevemente. Se consideran las contribuciones de los estudios internacionales y la necesidad de más comparaciones interculturales.
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Id: biblio-1040914 LILACS-Express
Autor: Almeida, Paola E. de M.; Ortega, Carolina M.; Meletti, Helena D.; Rodrigues Neto, João Manoel; Santos, Weslem M..
Título: Methodological strategies for functional analysis and evaluation of obsessive-compulsive behavior / Estratégias metodológicas para avaliação e análise funcional do comportamento obsessivo-compulsivo / Estrategias metodológicas para evaluación y análisis funcional de la conducta obsesiva-compulsiva
Fonte: Psicol. teor. prát;21(3):386-404, sept.-Dec. 2019. ilus.
Idioma: en.
Resumo: The study aimed to identify the controlling variables of obsessive-compulsive behaviors of an adult participant, based on three evaluation strategies. For the first one, Indirect Functional Assessment, the researchers recovered records of therapy sessions attended by the participant, in which conditions favorable to obsessive-compulsive behaviors were described. For the second one, Descriptive Functional Assessment, the researchers observed the participant's behavior during sessions in which they presented tasks previously mentioned as triggering of the problem behavior. For the third one, Brief Functional Analysis - Single Function Test, the researchers manipulated a demand condition and a control condition, aiming to examine the functional hypothesis that the problem behavior would be maintained by escape/avoidance of tasks. Although dissonant, the results allowed the researchers to discard the negative reinforcement hypothesis. The pertinence of the adoption of different evaluation strategies for clinical practice and the frailties of interventions guided only by verbal reports are discussed.

O estudo teve por objetivo identificar variáveis controladoras de comportamentos obsessivo-compulsivos de um participante adulto, com base em três estratégias de avaliação. Na primeira, Avaliação Funcional Indireta, recuperaram-se registros de sessões de terapia frequentadas pelo participante, em que foram descritas condições favorecedoras dos comportamentos obsessivo-compulsivos. Na segunda, Avaliação Funcional Descritiva, observou-se o comportamento do participante em sessões nas quais se dispunham tarefas antes indicadas como desencadeantes do comportamento-problema. Na terceira, Análise Funcional Breve - Teste de Função Única, foram manipuladas condições de demanda e controle, a fim de examinar a hipótese funcional de que o comportamento-problema seria mantido por fuga/ esquiva de tarefas. Embora divergentes, os resultados das avalições permitiram descartar a hipótese de que o comportamento-alvo seria mantido pela retirada da tarefa. Discutem-se a pertinência da adoção de diferentes estratégias de avaliação no trabalho clínico e a fragilidade de intervenções unicamente orientadas por relatos verbais.

El estudio objetivó identificar variables controladoras de la conducta obsesiva-compulsiva de un participante adulto, basando-se en tres estrategias de evaluación. Por la primera, Evaluación Funcional Indirecta, fueran recuperados registros de sesiones de terapia frecuentadas por el participante, en que se describieron condiciones favorecedoras de los comportamientos obsesivo-compulsivos. Por la segunda, Evaluación Funcional Descriptiva, fue observada la conducta del participante en sesiones en las cuales se disponían tareas indicadas como desencadenantes de la conducta-problema. Por la tercera, Análisis Funcional - Prueba de Función Única, fueran manipuladas condiciones de demanda e control, objetivando examinar la hipótesis funcional de que la conducta problema sería mantenida por fuga/evasión de tareas. Aunque divergentes, los resultados permitirán descartar a la hipótesis de que la conducta objetivo sería mantenida por reforzamiento negativo. Se discute la pertinencia de la adopción de diferentes estrategias de evaluación del trabajo clínico, y debilidades de intervenciones únicamente orientadas por relatos verbales.
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Id: biblio-1040913 LILACS-Express
Autor: Veleda, Gessyka W.; Molina, Mariane L.; Silva, Ricardo A. da; Jansen, Karen; Neufeld, Carmem Beatriz; Souza, Luciano D. de M..
Título: Effect of cognitive-behavioral therapy after treatment for adults with major depression / Efeito da terapia cognitivo-comportamental um ano após tratamento para adultos com transtorno depressivo maior / Efecto de la terapia cognitiva comportamental un año después tratamiento para transtorno depresivo mayor
Fonte: Psicol. teor. prát;21(3):345-365, sept.-Dec. 2019. ilus, tab.
Idioma: en.
Resumo: In Brazil, little is known about the maintenance of results after treatment of cognitive-behavioral therapy (CBT) for major depressive disorder (MDD). The objective of this study was to verify the effectiveness of individual psychotherapeutic treatment from CBT for depressive symptoms within 6 and 12 months after the intervention. We evaluated 94 participants with MDD from the Beck Depression Inventory (BDI-II). There was significant posttreatment response (p < 0.001), with no difference between the end of the treatment and the symptom assessment at 6 (p = 0.486) and 12 months (p = 0.098). A significant positive correlation was observed between the intensity of depressive symptoms at the baseline and the reduction of initial symptoms for 12-month follow-up (r = 0.49; p < 0.001). CBT significantly reduces depressive symptoms by maintaining this condition up to 12 months post-intervention without significant influence of other characteristics beyond the intensity of depressive symptoms at the beginning of the therapeutic process.

No Brasil, pouco se sabe sobre a manutenção dos resultados pós-tratamento da terapia cognitivo-comportamental (TCC) para o transtorno depressivo maior (TDM). Objetivou-se verificar a efetividade do tratamento psicoterápico individual a partir da TCC para os sintomas depressivos em um período de 6 e 12 meses pós-intervenção. Avaliaram-se 94 participantes com TDM a partir do Inventário Beck de Depressão (BDI-II). Houve resposta significativa pós-tratamento (p < 0,001), não ocorrendo diferenças entre o final do tratamento e a avaliação dos sintomas aos 6 (p = 0,486) e 12 meses (p = 0,098). Uma correlação positiva significativa foi observada entre a intensidade dos sintomas depressivos no baseline e a redução de sintomas iniciais para o acompanhamento de 12 meses (r = 0,49; p < 0,001). A TCC reduz significativamente os sintomas depressivos mantendo essa condição até 12 meses pós-intervenção sem influência significativa de outras características além da intensidade dos sintomas depressivos no início do processo terapêutico.

Este estudio verificó la efectividad del tratamiento psicoterápico individual a partir de la terapia cognitiva conductual (TCC) para los síntomas depresivos dentro de los 6 y 12 meses post-intervención. Se evaluaron 94 participantes con TDM a partir del Inventario Beck de depresión (BDI-II). Se observó una respuesta significativa post-tratamiento (p < 0,001), no ocurrieron diferencias entre el final del tratamiento y la evaluación de los síntomas a los 6 (p = 0,486) y 12 meses (p = 0,098). Había una correlación positiva significativa entre la intensidad de los síntomas depresivos en el baseline y la reducción de los síntomas iniciales para el seguimiento de 12 meses (r = 0,49; p < 0,001). La TCC reduce significativamente los síntomas depresivos manteniendo esa condición hasta 12 meses después de la intervención sin influencia significativa de otras características además de la intensidad de los síntomas depresivos al inicio del proceso terapéutico.
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Id: biblio-1040912 LILACS-Express
Autor: Maffei, Bruna; Arrieira, Isabel Cristina de O.; Ferreira, Renata A.; Cardoso, Daniela H..
Título: Coping strategies of caregivers of patients receiving palliative home care / Estratégias de enfrentamento de cuidadores de pacientes em cuidados paliativos no domicílio / Estrategias de enfrentamiento de los cuidadores de pacientes en cuidados paliativos en el domicilio
Fonte: Psicol. teor. prát;21(3):303-322, sept.-Dec. 2019.
Idioma: en.
Resumo: This research aimed to understand the coping strategies of caregivers of patients in palliative care. It is a qualitative, descriptive-exploratory study with nine caregivers of patients in palliative care of a home hospitalization program in the southern region of Brazil. A semistructured interview collected data and submitted to content analysis. The results showed strategies about personal resources before care and social support. Family, faith, and support from the home team were significant coping resources. The patient's clinical situation and caregiver-patient affection made it difficult for the caregiver's exposure to personal problems, devaluing health complaints. It is concluded that caring for a family member is a challenging task, which influences the caregiver's health and can lead to the illness of the caregiver, and the relay of care can reduce their overload. It is necessary to integrate the caregiver into the care of the team and implement educational actions to their health.

A pesquisa objetivou compreender as estratégias de enfrentamento de cuidadores de pacientes em cuidados paliativos. Estudo qualitativo, descritivo-exploratório, com nove cuidadores de pacientes em cuidados paliativos de um programa de internação domiciliar do Sul do Brasil. Os dados foram coletados por uma entrevista semiestruturada e submetidos à análise de conteúdo. Os resultados evidenciaram estratégias sobre recursos pessoais prévios ao cuidado e ao apoio social. A família, a fé e o apoio da equipe domiciliar foram importantes recursos. A situação clínica do paciente e o afeto entre cuidador e paciente dificultaram a exposição do cuidador sobre seus problemas pessoais, desvalorizando queixas de saúde. Conclui-se que cuidar de um familiar é uma tarefa desafiadora, que influencia a saúde do cuidador, podendo acarretar o adoecimento deste, e o revezamento do cuidado pode diminuir a sua sobrecarga. É necessário integrar o cuidador na assistência da equipe e implementar ações educativas à sua saúde.

La investigación objetivó comprender las estrategias de enfrentamiento de los cuidadores de pacientes en cuidados paliativos. Estudio cualitativo, descriptivo-exploratorio, con nueve cuidadores de pacientes en cuidados paliativos de un programa de internación domiciliaria de la región sur de Brasil. Datos recolectados por una entrevista semiestructurada y sometidos a análisis de contenido. Resultados evidenciaron estrategias sobre recursos personales previos al cuidado y al apoyo social. Familia, fe y el apoyo del equipo domiciliar, fueron importantes recursos. La situación clínica del paciente y el afecto entre cuidador-paciente, dificulta la exposición del cuidador sobre sus problemas, desvalorizando sus quejas de salud y descuidando el autocuidado. Se concluye que cuidar de un familiar es una tarea desafiante, que influye en la salud del cuidador, puede acarrear en su enfermedad, y el relevo del cuidado puede disminuir su sobrecarga. Necesario integrar al cuidador en la asistencia del equipo y implementar acciones educativas a su salud.
Responsável: BR85.1 - Biblioteca Dante Moreira Leite


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Id: biblio-1040911 LILACS-Express
Autor: Moraes, Carolina M.; Carvalho, Leilanir de S.; Costa, Tatiane dos S.; Negreiros, Fauston; Freire, Sandra Elisa de A..
Título: Educational policies and psychology: a literature review / Políticas educacionais e psicologia: uma revisão da literatura / Políticas educacionales y psicología: una revisión de la literatura
Fonte: Psicol. teor. prát;21(3):255-281, sept.-Dec. 2019. ilus, tab.
Idioma: en.
Resumo: This is a literature review on the study of Educational Policies and its relation to School and Educational Psychology. The study is exploratory-descriptive in nature. After meeting the inclusion/exclusion criteria, there were a total of 23 articles categorized according to general aspects (year of publication and country of origin of the study) and the focus of the studies. There was an increase in research on the topic since 2011, and most of the studies were from Latin American countries, mainly in Brazil. Most of the studies addressed only educational policies. However, there were also research correlated with other policies. Research on the intersection between Educational Policies and School and Educational Psychology is still incipient.

Trata-se de uma revisão de literatura sobre os estudos das políticas educacionais e sua relação com a Psicologia Escolar e Educacional. O estudo é de natureza exploratório-descritiva. Após o refinamento a partir dos critérios de inclusão/exclusão, restaram 23 artigos categorizados de acordo com os aspectos gerais (ano de publicação e país de origem do estudo) e quanto ao foco dos estudos encontrados. Pode-se constatar que houve um aumento de pesquisas sobre o fenômeno a partir de 2011 e que a maioria dos estudos era originária de países da América Latina, principalmente do Brasil. A maioria dos estudos abordou unicamente políticas educacionais, contudo houve também pesquisas correlacionadas com outras políticas. A investigação quanto à intercessão entre políticas educacionais e Psicologia Escolar e Educacional ainda é incipiente.

Se trata de una revisión de literatura sobre los estudios de las políticas educativas y su relación a la Psicología Escolar y Educacional. El estudio es de carácter exploratorio-descriptivo, en el cual se utilizaron las bases de datos consagradas. Después del refinamiento a partir de los criterios de inclusión/exclusión, quedaron 23 artículos categorizados de acuerdo con los aspectos generales (año de publicación y país de origen del estudio) y en cuanto al foco de los estudios encontrados. Se puede constatar que hubo un aumento de investigaciones sobre el fenómeno a partir de 2011, y que la mayoría de los estudios eran originarios de países de América Latina, principalmente de Brasil. La mayoría de los estudios abordaron únicamente políticas educativas, pero también se realizaron investigaciones correlacionadas con otras políticas. La investigación sobre la intercesión entre políticas educativas y Psicología Escolar y Educacional sigue siendo incipiente
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