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Id: 785448
Autor: Gutierrez, Margarita; Alarcón, Julio.
Título: Luis Armando Astudillo Saavedra / Luis Armando Astudillo Saavedra
Fonte: Bol. latinoam. Caribe plantas med. aromát;13(4):309-310, jul. 2014. ilus.
Idioma: es.
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: 779324
Autor: Pérez B., Francisco.
Título: Choh Hao Li (1913-1987) / Choh Hao Li
Fonte: Rev. chil. endocrinol. diabetes;7(2):66-66, abr.2014.
Idioma: es.
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: 760796
Autor: Acros Organic.
Título: Reference Handbook: of fine chemicals.
Fonte: Geel; Acros Organic; 2006. 2112 p.
Idioma: en.
Responsável: BR1719.1 - Biblioteca do CPqRR


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Id: 760562
Autor: O'Neil, Maryadele J(edt).
Título: The Merck Index: and encyclopedia of chemicals, drugs, and biologicals.
Fonte: Whitehouse Station; Merck; 2006. 1756 p.
Idioma: en.
Responsável: BR1719.1 - Biblioteca do CPqRR


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Texto completo SciELO Brasil
Cintra, Fernanda Aparecida
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Id: 732951
Autor: Jannuzzi, Fernanda Freire; São-João, Thaís Moreira; Rodrigues, Roberta Cunha Matheus; Cintra, Fernanda Aparecida; Gallani, Maria Cecília Bueno Jayme.
Título: Medication adherence and quality of life among the elderly with diabetic retinopathy / Adesão medicamentosa e qualidade de vida em idosos com retinopatia diabética / Adhesión a la medicación y calidad de vida en ancianos con retinopatía diabética
Fonte: Rev. latinoam. enferm;22(6):910-910, 09/01/2015. tab.
Idioma: en.
Resumo: METHOD: one hundred (n=100) elderly outpatients with diabetic retinopathy taking antihypertensives and/or oral antidiabetics/insulin were interviewed. Adherence was evaluated by the adherence proportion and its association with the care taken in administrating medications and by the Morisky Scale. The National Eye Institute Visual Functioning Questionnaire (NEI VFQ-25) was used to evaluate HRQoL. RESULTS: most (58%) reported the use of 80% or more of the prescribed dose and care in utilizing the medication. The item "stopping the drug when experiencing an adverse event", from the Morisky Scale, explained 12.8% and 13.5% of the variability of adherence proportion to antihypertensives and oral antidiabetics/insulin, respectively. CONCLUSION: there was better HRQoL in the Color Vision, Driving and Social Functioning domains of the NEI VFQ-25. Individuals with lower scores on the NEI VFQ-25 and higher scores on the Morisky Scale presented greater chance to be nonadherent to the pharmacological treatment of diabetes and hypertension. .

OBJETIVO: investigar os fatores relacionados à adesão medicamentosa e sua relação com a qualidade de vida relacionada à saúde em idosos com retinopatia diabética. MÉTODO: foram entrevistados 100 idosos, em acompanhamento ambulatorial, em uso de anti-hipertensivos e/ou antidiabéticos orais/insulina. A adesão foi avaliada pela proporção de adesão e sua associação com os cuidados no uso dos medicamentos e pela Escala de Morisky. O National Eye Institute Visual Funcioning Questionnaire foi utilizado para avaliar a qualidade de vida relacionada à saúde. RESULTADOS: A maioria (58%) relatou o uso de 80% ou mais das doses prescritas e os cuidados na tomada dos medicamentos. O item "interromper o uso dos medicamentos por se sentir pior", da Escala de Morisky, explicou 12,8 e 13,5% da variabilidade da proporção de adesão aos anti-hipertensivos e aos antidiabéticos orais/insulina, respectivamente. CONCLUSÃO: observou-se melhor qualidade de vida relacionada à saúde nos domínios visão de cores, dirigir automóvel e apectos sociais do National Eye Institute Visual Funcioning Questionnaire. Indivíduos com menor pontuação na National Eye Institute Visual Funcioning Questionnaire e maiores escores na Escala de Morisky apresentaram maiores chances de serem não aderentes aos medicamentos do diabetes e da hipertensão arterial. .

OBJETIVO: investigar los factores relacionados a la adhesión a la medicación y su relación con la Calidad de Vida Relacionada a la Salud (CVRS) de ancianos con retinopatía diabética. MÉTODO: fueron entrevistados cien (n=100) pacientes ancianos de ambulatorio con retinopatía diabética que toman medicamentos antihipertensivos y/o antidiabéticos orales/insulina. La adhesión fue evaluada mediante la proporción de adhesión y su asociación con el cuidado tomado en la administración de medicamentos y mediante la Escala de Morisky. El National Eye Institute Visual Functioning Questionnaire (NEI VFQ-25) fue usado para evaluar la CVRS. RESULTADOS: la mayoría (58%) relató el uso de 80% o más de la dosis prescrita y cuidado con el uso de la medicación. El ítem "suspender la droga cuando vivencia un evento adverso", de la Escala de Morisky, explicó 12.8% y 13.5% de la variabilidad en la proporción de adhesión a los antihipertensivos y antidiabéticos orales/insulina, respectivamente. CONCUSIÓN: fue encontrada mejor CVRS en los dominios de Visión Cromática, Dirección y Funcionamiento Social del NEI VFQ-25. Individuos con puntuaciones menores en el NEI VFQ-25 y puntuaciones mayores en la Escala de Morisky revelaron mayor chance de no adhesión al tratamiento farmacológico de la diabetes y hipertensión. .
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Texto completo SciELO Brasil
Chianca, Tânia Couto Machado
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Id: 732826
Autor: Tannure, Meire Chucre; Chianca, Tânia Couto Machado; Salgado, Patrícia de Oliveira.
Título: Mapeamento cruzado: títulos diagnósticos formulados segundo a CIPE® versus diagnósticos da NANDA Internacional / Cross-Mapping: diagnostic labels formulated according to the ICNP® versus diagnosis of NANDA International / Cruz mapeo: etiquetas diagnósticas formuladas de acuerdo con la CIPE® y comparación con los diagnósticos de la NANDA Internacional
Fonte: Rev. bras. enferm;67(6):978-978, Nov-Dec/2014. tab, graf.
Idioma: pt.
Resumo: Estudo descritivo cujos objetivos foram elaborar títulos diagnósticos de enfermagem segundo a CIPE®, realizar mapeamento cruzado entre as formulações diagnósticas e os títulos diagnósticos da NANDA-I, identificar dentre os títulos diagnósticos formulados os constantes e não constantes na NANDA-I e realizar mapeamento dos títulos formulados com as Necessidades Humanas Básicas. Utilizou-se técnica de oficina, com 32 enfermeiros de unidades de terapia intensiva, de mapeamento cruzado e de validação por concordância com peritos. Na oficina foram elaborados 1.665 títulos diagnósticos submetidos a processo de refinamento que resultou em 120 títulos, submetidos a mapeamento cruzado com títulos diagnósticos da NANDA-I e com as necessidades humanas básicas. Os produtos do mapeamento foram submetidos à validação de conteúdo por dois enfermeiros peritos, obtendo-se índices de concordância de 92% e 100%. Constatou-se que 63 títulos constavam na NANDA-I e 47 não.

This descriptive study aimed at elaborating nursing diagnostic labels according to ICNP®; conducting a cross-mapping between the diagnostic formulations and the diagnostic labels of NANDA-I; identifying the diagnostic labels thus obtained that were also listed in the NANDA-I; and mapping them according to Basic Human Needs. The workshop technique was applied to 32 intensive care nurses, the cross-mapping and validation based on agreement with experts. The workshop produced 1665 diagnostic labels which were further refined into 120 labels. They were then submitted to a cross-mapping process with both NANDA-I diagnostic labels and the Basic Human Needs. The mapping results underwent content validation by two expert nurses leading to concordance rates of 92% and 100%. It was found that 63 labels were listed in NANDA-I and 47 were not.

Estudio descriptivo cuyos objetivos fueron la elaboración de etiquetas de diagnósticos de enfermería según la CIPE®, para llevar a cabo lo mapeo cruzado entre el diagnóstico formulado y las etiquetas de los diagnósticos NANDA-I, para identificar entre los títulos de diagnósticos formulados los que eran constantes y no constantes en NANDA-I y asignarlos a las necesidades humanas básicas. Fueron conducidas técnica de oficina con 32 enfermeros de las unidades de cuidados intensivos, mapeo cruzado y validación de acuerdo con los expertos. Se elaboró 1665 títulos diagnósticos en la oficina sometidos a un proceso de refinamiento. El resultado fue de 120 títulos que se presentaron a un proceso de mapeo con los títulos de diagnósticos de la NANDA-I y con las necesidades humanas básicas. Validación de contenido se realizó con los productos de lo mapeo por dos enfermeras expertas y las tasas de concordancia del 92% y 100% fueron obtenidas. Se encontró que 63 títulos estaban contenidos en la NANDA-I y 47 no lo hicieron.
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: 732247
Autor: Ortiz, Fernanda Ruffo; Tomazoni, Fernanda; Oliveira, Marta Dutra Machado; Ardenghi, Thiago M.; Mendes, Fausto; Piovesan, Chaiana.
Título: Toothache, Associated Factors, and Its Impact on Oral Health-Related Quality of Life (OHRQoL) in Preschool Children
Fonte: Braz. dent. j;25(6):553-553, Nov-Dec/2014. tab.
Idioma: en.
Resumo: The aim of this study was to assess the prevalence of toothache, associated factors and impact of this condition on the Child Oral Health Related Quality of Life (COHRQoL) in preschoolers. The study was carried out in Santa Maria, Brazil, during the National Children's Vaccination Day, and 534 children aged 0 to 5 years were included. Clinical variables included dental caries and dental trauma. A questionnaire was responded by the parents and provided information about several socioeconomic indicators, dental service use and toothache. Toothache was collected by the question: "Has your child ever had a toothache - Yes or no?". Data on COHRQoL were assessed using the Brazilian version of the Early Childhood Oral Health Impact Scale (ECOHIS). Multivariable Logistic regression models were performed to assess the association between the predictor variables and outcomes. The prevalence of toothache was 10.11% (95% CI: 7.55% - 12.68%). Older children had a higher chance of presenting dental pain (OR 2.72; 95% CI: 1.01 - 7.56), as well as children with caries experience (OR 3.43; 95% CI: 1.81 - 6.52). Moreover, children who had not visited the dental service in the last 6 months were less likely to present toothache (OR 0.51; 95% CI: 0.28 - 0.95). The presence of dental pain negatively affects the COHRQoL; those with toothache presented a higher chance of having higher impact on the total scores of ECOHIS (OR 4.18; 95% CI: 1.76 - 9.95) than those without toothache. Similar observation was found for the child section of the questionnaire (OR 5.54; 95% CI: 2.15 - 14.24). Toothache negatively affects COHRQoL and is associated with caries experience, age and use of dental service.

O objetivo deste estudo foi avaliar a prevalência de dor dentaria, os fatores associados e seu impacto na qualidade de vida relacionada a saúde bucal de crianças pré-escolares. Esse estudo foi realizado em Santa Maria, Brasil, durante o dia nacional de vacinação infantil, e 534 crianças de 0 a 5 anos foram incluídas. As variáveis clinicas incluídas foram carie dental e traumatismo dentário. Um questionário foi respondido pelos pais, fornecendo informações sobre as condições socioeconômicas, uso de serviços odontológicos e dor dentaria. Dor de dente foi coletada através da pergunta: "Seu filho já teve dor de dente - Sim ou Não?". Os dados sobre qualidade de vida relacionada a saúde bucal foram obtidos através da versão brasileira do questionário "Early Childhood Oral Health Impact Scale" (ECOHIS). Modelos multivariáveis de regressão logística foram utilizados para avaliar a associação entre as variáveis preditoras e os desfechos. A prevalência de dor dentaria foi 10,11% (95% IC: 7,55% - 12,68%). Crianças mais velhas apresentaram uma maior chance de ter tido dor dentaria (OR 2,72; 95% IC: 1,01 - 7,56), assim como crianças com experiência de carie (OR 3,43; 95% IC: 1,81 - 6,52). Além disso, as crianças que não tinham visitado o dentista nos últimos 6 meses foram menos propensas a apresentar dor dentária (OR 0,51; 95% IC: 0,28 - 0,95). A presença de dor dentária afeta negativamente a qualidade de vida relacionada a saúde bucal das crianças; aquelas que tiveram dor de dente apresentaram uma maior chance de ter piores impactos nos escores totais do ECOHIS (OR 4,18; 95% IC: 1,76 - 9,95) quando comparadas àquelas que não tiveram dor dentária. O mesmo se pode observar para a seção do questionário correspondente aos impactos na criança (OR 5,54; 95% IC: 2,15 - 14,24. Dor dentaria afeta negativamente a qualidade de vida relacionada a saúde bucal e esta associada com experiência de carie, idade e uso de serviços odontológicos.
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: 732018
Autor: de Micheli, Alfredo.
Título: El conocimiento de la respiración animal como un fenómeno de combustión / The knowledge of animal respiration as a combustion phenomenon
Fonte: Arch. cardiol. Méx;84(3):224-228, jul.-sep. 2014. ilus.
Idioma: es.
Resumo: Las diferentes etapas del largo camino hacia el conocimiento de la esencia del fenómeno de la respiración animal van desde algunos escritos del Corpus Hippocraticum y obras de Aristóteles y Galeno, quienes consideraban el corazón como fuente del calor animal, hasta autores de la edad moderna. Miguel Servet ya había planteado que el aire inspirado podía tener otras funciones además de la de enfriar la sangre. Más tarde se plantearon diferentes formas de explicación del carácter del fenómeno de la respiración animal. Hacia 1770, gracias al progreso de los conocimientos en el campo de la química, se empezó a considerar por Mayow, y después por Black, la respiración como un fenómeno de combustión. El importante tratado Méthode de nomenclature chimique, publicado en 1787 por Guyton de Morveau et al., y poco después el Traité élémentaire de chimie de A.L. Lavoisier (1789), proporcionaron un sólido sustento al pensamiento del propio Lavoisier. Así se llegó a estimar como análogos los fenómenos de respiración y de la combustión. En el siglo XIX se prosiguieron las investigaciones acerca de la respiración animal, y en el siglo siguiente ha sido posible aplicar principios de termodinámica a la biología: «termodinámica generalizada¼.

The different stages leading to knowledge of the phenomenon of animal breathing are going from some writings in Corpus Hippocraticum to Aristoteles' and Galen's works, who considered the heart as the source of the animal heat. Later, Miguel Servet suggested that the inspired air can achieve other functions besides cooling the blood. After that, different explications of the animal heat were raised. About 1770, due to progress of knowledge in the chemistry field, first Mayow and later Black began to consider the animal respiration as a combustion. The important treatise Méthode de nomenclature chimique, published by Guyton de Morveau et al. in 1787 and soon after the Traité élémentaire de chimie de Lavoisier (1789) provided a solid support to Lavoisier's thought. This way on arrived to consider analogous the respiration and combustion phenomena. Studies on the animal respiration phenomenon continued in XIX century and in the following century it was possible to apply thermodynamic principles to biology: "generalized thermodynamics".
Responsável: MX1.1 - CENIDSP - Centro de Información para Decisiones en Salud Pública


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: 723719
Autor: Vergara Vera, Isolina; Travieso Ramos, Nadina; Crespo Leyva, Marlenis.
Título: Dinámica del proceso enseñanza-aprendizaje de la Química en tecnología de la salud / Dynamics of the process teaching-learning of the chemistry in technology of the health
Fonte: Educ. med. super;28(2):272-281, abr.-jun. 2014.
Idioma: es.
Resumo: La puesta en práctica de una metodología para fortalecer el proceso de enseñanza aprendizaje de la Química en las diferentes carreras de Tecnología de la Salud, se fundamentó en la realización de un diagnóstico certero con un enfoque psicopedagógico que permitió poner en práctica acciones que propiciaron el desarrollo eficaz de dicha propuesta. Se utilizaron métodos teóricos y empíricos y se expresaron los procedimientos lógicos para la elaboración de la metodología. La valoración de los resultados obtenidos demuestra que las variantes que se plantean pueden ser utilizadas con flexibilidad por los profesores del área del conocimiento evidenciándose un alto grado de aceptación de esta. La propuesta estuvo estructurada por etapas con recomendaciones metodológicas y acciones a desarrollar en cada una. Las actividades desarrolladas estuvieron encaminadas a darles una atención individualizada a los diferentes estudiantes, establecer vínculos interdisciplinarios y sirvieron de modelo por tener un carácter orientador, flexible, científico y promotor de la la creatividad...

The implementation of a methodology to strengthen the Process of Teaching and Learning of Chemistry in the different health technology careers was based on making good diagnosis with psycho-pedagogical approach that allowed taking actions in pursuit of the effective development of this proposal. Theoretical and empirical methods as well as logical procedures were used to draw up the methodology. The assessment of the results showed that the variants stated can be used with range of flexibility by the professors of the area of the knowledge, thus revealing high grade of acceptance of this methodology. The proposal was phase-structured with methodological recommendations and actions to be implemented in each one. The developed activities were oriented to customize the attention paid to each student, to set up bonds among various disciplines and they served as model on account of their flexible, guiding and scientific nature, and promoted creativeness...
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Id: 722051
Autor: Gouvêa, Luanna Gomes de; Suart, Rita de Cássia.
Título: Análise das Interações Dialógicas e Habilidades Cognitivas desenvolvidas durante a aplicação de um jogo didático no ensino de química / Analysis of Dialogical Interactions and Cognitive Skills developed during the application of a didactic game in chemistry teaching
Fonte: Ciênc. cogn;19(1):27-46, mar. 2014. ilus, graf.
Idioma: pt.
Resumo: Dente as metodologias que buscam estimular a participação dos estudantes, tornando-os ativos na construção do conhecimento, podem-se destacar os jogos didáticos. Estes vêm sendo abordados em diversas pesquisas como ferramenta facilitadora da compreensão de conceitos químicos. Na maioria dos trabalhos envolvendo jogos para o ensino, os objetivos de construção do conhecimento ou aprendizado não são avaliados, o que desvaloriza a ferramenta como uma boa alternativa para o ensino-aprendizagem. No presente trabalho, buscou-se criar, aplicar e avaliar um jogo didático, analisando as interações dialógicas utilizadas pela professora durante sua mediação e as habilidades cognitivas apresentadas pelos estudantes durante a aplicação do jogo. Foram feitas análises em uma turma do ensino médio de uma escola pública em Lavras, MG. As aulas foram gravadas em áudio, transcritas e analisadas. Os resultados mostram que houve manifestações de habilidades cognitivas de alta ordem pelos alunos, porém a maior parte das falas foi de baixa ordem. Uma justificativa para estes resultados está nas interações dialógicas da professora, a qual entregava conclusões prontas, sem possibilitar a utilização de habilidades cognitivas de ordem superior.

It is possible to highlight the educational gamesamong the methodologies that aims to stimulate the students participation, which make them actives in the construction of the knowledge. They are addressed in several researches as a tool that facilitates the discussion and the understanding of chemical concepts. In most studies involving educational games, the goals of construction knowledge and learning are not evaluated or are absent, which decrease it is value as a good alternative for teaching-learning process. For the present study, we aim to create, implement and evaluate an educational game, analyzing the dialogical interactions used by the teacher during their mediation and the cognitive skills showed by the students during the game application. Analyzes were performed on a class of a public igh school at Lavras, MG. The classes were audio recorded, transcribed and analyzed. The results shown demonstrations of high order cognitive skills by the students, but the majorities of the arguments were of low order. A justification for these results were found by analyzing the teacher's dialogic interactions, which delivered ready conclusions to the students, without enabling students to use the higher order cognitive skills.
Responsável: BR2474.1 - Biblioteca



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